Verkopen tijdens de Crisis? Ik Geef Je 12 Tips - Succes met je Bedrijf

Meer verkopen? 12 tips

0 Reacties

Wat kan jij doen om zelfs tijdens deze crisis meer te verkopen? Verkopen is hard nodig. Juist nu. Je klant heeft het nodig en jij ook. Ik geef je 12 verkooptips:

1. Bouw aan de relatie

Je klanten kopen van jou omdat ze je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Verkopen gaat dus vooral om het opbouwen van een relatie met je klant. Het is aan jou om hier iedere dag kleine stappen in te zetten. Zorg dat ook je potentiële klant hier iedere dag een kleine stap in zet.

2. Aan wie verkoop je?

Wie is de klant aan wie je zo graag wil verkopen? Als je wil verkopen, moet je zichtbaar worden voor deze persoon en dat kan alleen als je weet wie het is. Kies en word gekozen. Kies jij niet, dan kiezen ze ook niet voor jou. Ontwikkel daarom een profiel van je ideale klant.

3. Begin met geven

Verkopen begint met geven. Geef je waardevolle kennis. Geef eenvoudige en waardevolle cadeaus. Schrijf bijvoorbeeld een e-boek, maak een checklist, deel een video of nodig je potentiële klanten uit voor een gratis training.

4. Geef wat je klanten willen ontvangen

Geef en verkoop alleen wat je klanten werkelijk willen ontvangen. Ga niet uit van wat je denkt dat ze willen, maar ga met hen in gesprek en vraag: “Wat wil jij van mij ontvangen?” En ga dat aanbieden.

5. Blijf geven

Je e-boek weggeven is slechts een eerste stap. Blijf stappen zetten en blijf geven. Stuur bijvoorbeeld iedere week een blog. Geef regelmatig een webinar. Neem een nieuwe video op. Door je potentiële klanten iedere keer een stapje te laten zetten, ontstaat er commitment (ze leren je kennen, gaan je leuk vinden en uiteindelijk vertrouwen). Met jouw waardevolle cadeaus halen ze resultaat. Je potentiële klanten raken geïnteresseerd in wat jij verkoopt.

6. Ontwikkel enkele waardevolle diensten

Ontwikkel enkele waardevolle diensten die je kan verkopen aan je potentiële klanten. Bied aan iedere klant dezelfde diensten aan; kwalitatief hoogwaardige diensten voor een dito prijs. Zorg dat deze diensten exact aansluiten bij de behoefte van je potentiële klanten en daarmee een must have worden. Het is een must have als het blijvend een probleem oplost van je klant.

7. Ontwikkel een onweerstaanbaar aanbod

Een onweerstaanbaar aanbod is een aanbod dat je klant niet kan weigeren. Denk aan die mooie jurk of die set oorbellen waar je als een blok voor valt en die je heel graag wil hebben. Maar ze zijn eigenlijk boven je budget – dat feit maakt ze overigens extra aantrekkelijk. Als ze in de uitverkoop zouden zijn, zou je ze onmiddellijk kopen. Ontwikkel een aanbod waarmee je klant de onweerstaanbare behoefte krijgt om je dienst onmiddellijk te kopen.

Onweerstaanbaar wil zeggen dat het van hoge kwaliteit is, exclusief, in beperkte oplage, precies wat je klanten nodig hebben en alleen nu tegen een aantrekkelijke prijs te verkrijgen.

8. Creëer schaarste

Je aanbod wordt aantrekkelijker als het schaars is. Het is die ‘beperkte oplage’ uit de vorige tip. Je vertelt je klant wat ze missen als ze niet op je aanbod ingaan. Schaarste creëer je door je diensten beperkt of tijdelijk beschikbaar te stellen. Zoals trainingen die je eens per jaar voor een aantrekkelijke prijs geeft. Zorg dat je agenda is volgeboekt, waardoor er een wachtlijst ontstaat. Of lanceer een boek dat eenmalig voor een speciale prijs beschikbaar is.

Wanneer je diensten schaars zijn voor je potentiële klant, zullen zij sneller besluiten nemen. Maar het is wel belangrijk dat je hierin congruent met de werkelijkheid bent en ga niet heel doorzichtig zoals Booking.com standaard op elke websitepagina roepen dat het de laatste kans is, want dan word je ongeloofwaardig.

Ter illustratie. De Etsy shop van mijn dochter. Een kwartier na lancering bij haar 3000 Instragram fans waren enkele van haar producten uitverkocht. Van andere producten zijn er enkele beschikbaar.

9. Ieder moment met je klant is een verkoopmoment

Opmerkelijk genoeg ‘vergeten’ veel ondernemers te verkopen. Wat de reden ook is, je verkoopt alleen als elke gelegenheid pakt om je aanbod bij je potentiële klanten onder de aandacht te brengen. Ieder moment dat je in contact bent met je klant is een moment om te verkopen, zolang je maar een waardevol aanbod doet waarvan niet alleen jij, maar ook je klant beter wordt.

10. Deel succesverhalen

Laat anderen vertellen hoe goed en waardevol je diensten zijn. Dat kan op verschillende manieren, plaats bijvoorbeeld aanbevelingen en succesverhalen op je website.

11. Wees onderscheidend

Wat onderscheidt jou van de rest? Wat onderscheidt een Apple? Wat onderscheidt Google? Wat onderscheidt een Harley Davidson? Het is de kwaliteit van hun product of jouw dienst. Zorg dus dat je heel goed wordt in wat je doet en ontwikkel meesterschap.

Dat betekent veel vlieguren maken en herhalen. Je wordt heel goed als je iets 10.000 keer hebt gedaan. En vraag dan ook de bijbehorende prijzen.

12. Positioneer jezelf als een expert

Neem afscheid van twijfel en onzekerheid over je kwaliteiten. Wanneer je twijfelt over jouw ondernemerschap, kan je nooit goed verkopen. Het gaat ten koste van de kwaliteit van je werk. Ontwikkel dat vertrouwen en laat jezelf zien.

Gratis online training Happy Sales 

Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van deze verkooptips meer wil weten over hoe jij dit kan toepassen in je business. Zodat je meer verkoopt en een continue stroom aan klanten creëert. Dat is de reden dat ik eenmalig de gratis online training Happy Sales geef.

Meld je hier direct aan: Happy Sales

Tot dan en hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *