Blog

Ondernemerschap gaat niet over meer klanten en meer omzet. Het gaat over van waarde zijn voor je klant. Haar te geven wat ze nodig heeft. Meer dan dat: te geven wat zij weer door kan geven aan haar omgeving om van waarde te zijn. Ondernemerschap gaat niet over het maken van een businessplan of alle […]

Lees verder

Wil jij dat je bedrijf een hobby blijft, namelijk dat het geld blijft kosten en niets oplevert? Dan raad ik je aan om iedereen te willen helpen. Dat kost je namelijk al je tijd, energie en geld en het levert je niets op. Je bent dan onzichtbaar, onaantrekkelijk en je hebt geen structuur. Je diensten […]

Lees verder

Ben jij vooral bezig met wat jíj belangrijk vindt? Zoveel ondernemers zijn bezig als coach, therapeut, schilder, webbouwer, arts, schoonheidsspecialiste of kunstverzamelaar. Ze zijn vooral bezig met wat zíj belangrijk vinden. Of met wat zij vinden dat hun klant nodig heeft. Ze gebruiken paarden, honden, wandelingen, modellen en methodes. Ze ontwikkelen producten en diensten die […]

Lees verder

Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers niet zonder boek kunnen. Zeker als je de intentie hebt om echt van betekenis te zijn voor je ideale klant. Dan kun je niet anders dan je waardevolle kennis op papier zetten. Want als het eenmaal op papier staat, kun je het met veel meer mensen delen dan die […]

Lees verder

Ik wilde rijk worden. En ik je kan zeggen dat me dat heel goed gelukt is. Hoewel ik eerst moest ervaren hoe arm ik was in mijn rijkdom. Dus hoe word je nou echt rijk? Ik begon op mijn zestiende al met een baantje. Ik verdiende drie gulden vijftig per uur. Van mijn eerstverdiende geld […]

Lees verder

Dansend komt ze het podium op. De 91-jarige dr. Edith Eva Eger, de ‘ballerina van Auschwitz’ en auteur van de internationale bestseller De Keuze – Leven in Vrijheid. Haar boodschap is dat jij de keuze hebt om te kiezen voor vrijheid, want ook jij bent in staat jezelf te bevrijden van de gedachten die je […]

Lees verder

Ze heeft nog maar enkele reacties gehad en nog maar een paar bezoekers die een kennismakingssessie hebben aangevraagd. Haar website is al weken in de lucht, ze heeft verschillende berichten op Facebook en Instragram geplaatst en haar hele netwerk gemobiliseerd. Nu zet ze vraagtekens bij haar business. Ze twijfelt. Heeft ze wel de juiste doelgroep […]

Lees verder

Laat jij de prijzen voor je diensten afhangen van de prijzen die je concurrenten vragen? Misschien omdat dat de gebruikelijke prijs in je branche is? Dat hoor ik vaak tijdens mijn trainingen. Het gaat dan meestal om uurtarieven en strippenkaarten. En als je dan een prijs hanteert die afwijkt van de prijs ‘in de markt’ […]

Lees verder

Ben je in de opstartfase van je bedrijf, financieel afhankelijk van je partner en voel jij je daar schuldig over? Zijn steun is ongelofelijk behulpzaam, omdat het je de ruimte geeft om je te ontwikkelen als ondernemer. Maar je schuldgevoel kan zich uiten in onzekerheid, stress en hard werken. Onbewust ga je de concurrentie aan […]

Lees verder

Hoe meer berichten op Facebook, hoe zichtbaarder, toch? Ik weet dat veel businesscoaches je vertellen dat je aanwezig moet zijn op Facebook en vooral regelmatig berichten moet plaatsen. Want dat is wat je wil als ondernemer: zichtbaar zijn. Ik vertel je juist het tegenovergestelde. Ga gewoon eens even een tijdje stoppen met Facebook en zorg […]

Lees verder