Hoe komen klanten naar je toe? - Succes met je Bedrijf

Hoe komen klanten naar je toe?

20 reacties

“Hoe komen klanten naar mij toe?” vragen veel ondernemers mij.

Maar als je klanten wil, zou je eerst moeten vragen: “Hoe ziet mijn ideale klant eruit?”

De paradox

Hoe duidelijker je je ideale klant voor je ziet, hoe makkelijker je klanten naar je toe komen. Wanneer je niet kiest, word je niet gekozen en heb je geen klanten. De paradox is: wanneer je niet kiest en eigenlijk iedereen wil aanspreken ben je onaantrekkelijk voor iedereen, maar wanneer je wel kiest voor die ene ideale klant ben je aantrekkelijk voor iedereen.

De magie van kies en wordt gekozen

Want als je kiest, weet je exact wat je ideale klanten nodig hebben en bied je precies dat aan. Dat is heel aantrekkelijk en onderscheidend ten opzichte van je concurrenten die alles voor iedereen doen. Natuurlijk doe je nog tig andere dingen voor ze, maar ze komen binnen op dat ene, wat ze precies op dat moment nodig hebben. Die keus maakt jou zichtbaar voor je ideale klant. Dus: kies en word gekozen.

Als jij het lef hebt om voor deze ideale klant te kiezen, ontdek je dat je dit type mensen vanzelf aantrekt. Elke keer weer. Dat is de magie.

Klantprofiel

Wanneer ondernemers besluiten deel te nemen aan mijn programma’s, vraag ik ze eerst een klantprofiel te maken. Geef je klant een naam, een leeftijd, een echt leven met alle bijbehorende uitdagingen en verlangens. Werk het leven van deze klant helemaal uit. Zoek vervolgens deze mensen op in je netwerk en ga met hen in gesprek om te toetsen of je eigen beschrijving klopt met de werkelijkheid.

Je krijgt inzicht en klanten

Dan ontdek je dat je klanten het heel fijn vinden dat je naar ze luistert. Daardoor stellen ze zich open en er ontstaan heel mooie gesprekken. Je krijgt inzicht, omdat je ontdekt wat de wensen en behoeften van je klanten zijn. En je klanten krijgen inzicht, omdat ze ontdekken dat hun dromen echt bereikbaar zijn. Dus de belangrijkste twee stappen die klanten opleveren zijn:

  1. je ideale klant kiezen en
  2. met hen in gesprek gaan.

Je hoeft niet eens te verkopen, want je diensten verkopen zichzelf omdat jij ze zo precies op de wensen en dromen van je klanten hebt afgesteld.

Ervaring van Eva

Eva: “Ik vraag naar aspecten uit Marielles klantprofiel. Ik vraag dus naar leefstijl, waarden, wanneer ze totally happy zijn, en in mijn geval hoe ze een coach zouden zoeken. Ik vraag wat het resultaat zou moeten zijn van de coaching en wat ze eerder hebben gedaan om hun probleem op te lossen. Ik leg altijd uit dat ik deze vragen stel om mijn ideale klant beter te leren kennen.

Ik had mijn twijfels over jouw stelling, Marielle, dat zo’n gesprek ook iets oplevert voor diegene die ik interview. Ik was er heilig van overtuigd dat alleen ik hier profijt van had. Maar van verschillende geïnterviewden kreeg ik achteraf een bericht dat het zo’n fijn gesprek was en dat het hen zo’n inzicht gaf. Ook haal ik uit het interview welke woorden mensen gebruiken (vrijheid, vrij zijn van druk en verwachtingen) en welke waarden ze belangrijk vinden (respect, eerlijkheid, openheid). Ik heb uit vier van deze gesprekken al drie nieuwe klanten!”

Format klantprofiel

Ik deel graag het format van het klantprofiel. Laat hiervoor in het reactieveld een korte omschrijving van jouw ideale klant achter, dan krijg je het format in je mail. Door het klantprofiel in te vullen en deze gesprekken te voeren, leer je je klant kennen. Dat is nodig voor het opbouwen van een goede relatie met je klant.

Hoe leer je je klant beter kennen?

Je relatie met je klant moet, net als iedere andere relatie, groeien. Geef het de tijd. Naast deze gesprekken kan je nog veel meer doen om je ideale klant te leren kennen:

  • Zoek ze op social media;
  • Bestudeer je website analytics;
  • Ga naar netwerkbijeenkomsten.

Zoek ze op Social Media

Nodig je ideale klanten uit door ze te vragen met je te linken of je bedrijfspagina te liken. Lees hun berichten met aandacht, reageer erop door ze te liken, erop te reageren en vragen te stellen. Help hen door hun berichten te delen in je netwerk. Let op de onderwerpen die hun interesse hebben en de woorden die ze gebruiken.

Website Analytics

Met welke zoekwoorden zoeken je websitebezoekers? Welke informatie waarderen ze het meest? Welke blogs bezoeken ze het meest? Op welke artikelen reageren ze het meest? Mijn meeste gelezen artikel is bijvoorbeeld: Maak een goede planning, 7 tips. Dat geeft mij inzicht. Kijk ook in je statistieken. Welke berichten delen je volgers het meest en op welke onderwerpen klikken ze het meest?

Interesse tonen in plaats van interessant zijn

Ga naar netwerkbijeenkomsten waar je klanten ook zijn. Ga er niet heen om te verkopen, maar met de intentie om te ontdekken. Dus je hoeft alleen maar oprechte interesse te tonen in de mensen die je daar ontmoet. Stel vragen, begin bijvoorbeeld gewoon met: “Wat doe je in het dagelijks leven?” Vraag van daaruit verder. Bied geen hulp aan, stel alleen vragen en luister goed.

Ontwikkel je klantprofiel

Gebruik al deze informatie om je klantprofiel te ontwikkelen en je klant te leren kennen. Besteed er echt tijd en aandacht aan. Ga als een slak, zei ik afgelopen weken verschillende keren tegen mijn klanten. Je kan beter langzaam gaan en een goed fundament bouwen, dan snel willen en de helft van de stappen overslaan. Neem de tijd om een aantal gesprekken te voeren, want de tijd die je er nu insteekt, verdien je dubbel en dwars terug. De kwaliteit van je werk wordt namelijk een stuk hoger en je klant krijgt daardoor betere resultaten. En hoe beter de resultaten van je klant, hoe sneller je bedrijf groeit.

Gratis format

Het format van het klantprofiel staat voor je klaar. Ik lees hieronder graag een korte samenvatting van jouw ideale klant. Als dank voor het delen van je samenvatting ontvang je het klantprofiel zodra ik je reactie heb toegelaten.

Wil je hier meer over weten?

Wil je meer inzicht in je ideale klant en de stappen die jij daarin kan zetten? Dan nodig ik je uit voor mijn gratis GroeiSessie.

Meld je hier direct aan voor de GroeiSessie.

Ik kijk ernaar uit je dan te zien.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

20 Reacties

  1. Kickan Schipper

    Hallo Mariëlle

    Ik wil mijn doelgroepen graag beter leren kennen zodat ik mijn aanbod helemaal kan laten matchen met hun interesses en behoeftes. Ik denk dat jouw format voor een klantprofiel mij daar goed bij kan hebben. Jouw blog heeft me in elk geval al geinspireerd.
    Mijn ideale klant heeft de volgende waarden en eigenschappen:

    Mijn ideale klant:
    – gezond
    – heeft humor
    – is sociaal / betrokken
    – erkent de waarde van diepgaand contact
    – is gecommitteerd
    – is open en bereid naar zichzelf te kijken
    – is leergierig
    – gaat aan de slag met wat ik hem / haar leer
    – is dankbaar en laat dit ook zien

    Antwoord
  2. Jolanda van Henningen

    Leuk dat ik op deze blog ben terechtgekomen. Ik ben op zoek naar een format van een klantenprofiel en hoorde tijdens jouw online sessie vorige week, daarna een verzoek naar jouw website dat ik hier terecht kan. Een keuze maken is best eng omdat ik kies voor de ondernemende vrouw (ik heb inmiddels 2 succesvolle communities op Facebook en LinkedIn) waardoor het lijkt dat ik ondernemende mannen uitsluit. Uiteraard niet. Ik wil deze klantenprofiel graag verder uitwerken zonder dat het te ‘ondiep” betreft. Want een ondernemende vrouw van 39 jaar is niet voldoende hoorde ik tijdens deze sessie. Ik wil meer leren en doen. Vandaar mijn verzoek.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Succes Jolanda met het uitwerken van jouw klantprofiel!

      Antwoord
  3. Bep

    Hallo succes met je bedrijf
    Ik ben op zoek naar de ideale klant. Het betreft bedrijven die willen investeren in werknemers in het kader van duurzame ontwikkeling van de werknemer. Het klantprofiel zou me kunnen helpen. Graag ontvang ik deze van u.

    Antwoord
  4. Petra van Splunter

    Vrouwen die stress en problemen ervaren met hun financiën en/of administratie

    Antwoord
  5. Albert

    Mijn ideale klant is vanaf 40 jaar. Het is een persoon met pit die even niet meer weet wat hij of zij wilt. Een blokkade houdt hen tegen om de volgende stap te maken. Nieuwe baan, partner, voor mezelf beginnen. Vooral pit en doorzettingsvermogen is aanwezig. Ze willen wel, maar weten nog niet wat. Het creëren van een nieuwe mindset.

    Antwoord
  6. Caroline D. van Wijk

    Elke keer weer vind ik dit zo’n belangrijke boodschap. Zoveel ondernemers zie ik worstelen met deze keuze en het is zo simpel: kies en word gekozen! Dankjewel Marielle voor deze waardevolle artikelen!

    In de zakelijke wereld wil ik eraan toevoegen dat soms een demografisch profiel moeilijk te vinden is, iets als ‘vrouw, 35 jaar, werkend bij de overheid’. Soms is je klantprofiel vooral iemand met een specifieke urgente behoefte. Dan is je klant dus niet ‘iedereen, zowel in de profit als non-profit’, maar ‘een persoon in leidinggevende positie die het team uit elkaar ziet vallen’.

    Antwoord
  7. Bertine

    Organisaties en teams die willen werken aan werkgeluk verhogen. Ik kom bij gemeenten, zorginstellingen, accountants en scholen. Ik geef inspirerende goed betaalde presentaties over werkgeluk verhogen. maar vervolgtrajecten zijn schaars. Ik wil ook liever presenteren voor grote groepen aangezien een-op-een vervolgtrajecten niet altijd genoeg betalen. Niet dat ik dat niet zou willen maar keuzes gemaakt. Ik merk dat ik mijn klant nog steeds heel breed heb gehouden Marielle, na al die jaren geleden dat ik ook eens in een workshop bij je was. Overigens altijd hele goede workshops van jou! Als spreker vind ik het lastig specifieker te worden. Vele organisaties willen werkgeluk verhogen. Maar ik kijk nu weer eens na hele tijd op je Website en je zet mij weer aan het denken :-)!

    Antwoord
  8. Carla van Hooff

    Mijn ideale klant is een vrouw vanaf 40 jaar. Zij heeft kinderen waarvan de oudste net aan de puberteit begint. Zij kampt met slaapproblemen en veel stress doordat zij allerlei ballen in de lucht probeert te houden. Zoals het draaiende houden van het gezin, kinderen naar clubjes en feestjes brengen en weer ophalen, ouderavonden, het jongste kind vraagt extra aandacht want bij dat kind loopt de ontwikkeling niet vanzelfsprekend. De relatie met haar man, ook af en toe leuke en relaxte dingen doen, hem bij de kinderen betrekken want hij heeft een drukke baan en werkt veel. Sociale contacten onderhouden etc. etc. Haar probleem is met hoofdletters TE VEEL. Het groeit haar af en toe boven het hoofd en zij heeft niet genoeg tijd voor zichzelf. Ze verlangt naar rust. En ze verlangt naar tijd voor haar persoonlijke maar ook zakelijke ontwikkeling. Ze wil gezien worden. En ze wil er voor haar naasten zijn. Ze kan moeilijk prioriteiten stellen… Ze ziet af en toe door de bomen het bos niet meer.

    Antwoord
  9. Frank

    Hallo, ook ik ben zoekende en kan een extra tool om mijn klant in “zicht” te krijgen gebruiken.

    Antwoord
  10. Marion

    Ik zit al een tijdje met de vraag; Hoe ziet mijn ideale klant eruit?
    Maar ik heb nog geen idee hoe ik hier achter kom.
    Dit artikel helpt op weg maar ik ontvang graag jouw format hoe jij een klantprofiel maakt.
    Alvast bedankt!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Marion,

      veel succes met het bepalen van jouw ideale klant. Laat je het weten of het is gelukt?

      groetjes Marielle

      Antwoord
  11. Nelly

    Ik had een klantenprofiel gemaakt. Dit maakte het makkelijker om in contact te komen met mijn klanten. Verkopen bleef nog lastig.
    Sinds kort ben ik er achter dat elk product zijn eigen klantprofiel vraagt.
    Ik heb dan ook besloten om een nieuw klantenprofiel te maken voor de klanten die geïnteresseerd zijn in mijn kennismakingsaanbod.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Mooi inzicht, Nelly. Deel je hier de korte omschrijving van jouw doelgroep voor je belangrijkste product hier omschrijven?
      Liefs Marielle

      Antwoord
  12. Hester

    Hallo,
    Ik ben druk bezig met het maken van mijn klantenprofiel. Sterker nog eigenlijk voor twee bedrijven tegelijk. Dus eerst maar eens beginnen met 1. Ik heb zeker wat gehad aan je tips die je hier hebt omschreven. Ik ontvang graag je e-book.
    Groetjes Hester

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Hester,

      Fijn dat mijn blog waardevol is voor jou! Inderdaad, begin met het succesvol maken van één bedrijf, die uitdaging is al groot genoeg :-).
      Ik hoor graag wie je doelgroep is.

      Liefs Marielle

      Antwoord
  13. adriana

    Hoi Marielle,
    Ik heb a4tjes vol met verschillende doelgroepen en gegevens.
    ben nu op zoek naar handvaten hoe dat helder te krijgen.
    Ben benieuwd naar je format, Groet adriana

    Antwoord
  14. Chantal Tak

    Ik ben op dit moment bezig met het opstellen van mijn klantenprofiel. Ik heb een moodboard, vragen over mijn ideale klant beantwoord en wel een aardige schets kunnen maken. Nu komt stap 2… het klantenprofiel op papier zetten. Maar hoe ik dat zou moeten doen ben ik nog niet helemaal uit! Bedankt voor je blog er staan goede tips in waaraan ik nog zou kunnen werken.

    Antwoord
  15. Godfried Hartkamp

    Hi Marielle, een interessant artikel over ‘hoe je klant eruit ziet’ ik kwam op je blog omdat ik graag wil weten hoe je een klantprofiel opstelt. Zijn daar richtlijnen voor etc? Ik ontvang graag je gratis format als dat kan. Groet, Godfried

    Antwoord
  16. Thamar Coenen-Spronken

    Hallo Mariëlle, ik heb mijn doelgroep nog steeds niet helder, het is moeilijker dan ik dacht. Ik heb de dossiers van mijn klanten bekeken en daar uit blijkt dat de meeste klanten komen met vermoeidheid, hormonale klachten waaronder niet kunnen slapen, burn-out, overgang, niet zwanger kunnen raken, negatieve stress ervaren met wat ze allemaal moeten!
    Ik had een mooie titel voor mijn E-book: Hoe pak ik mijn hormonen aan. Maar nu achteraf, met anderen gesprokken te hebben en het grootste gedeelte van E-book geschreven te hebben is die titel niet goed en ik denk dat dat komt omdat ik mijn doelgroep niet helder heb. Groet Thamar
    Vraag: heb je tips waarmee ik in mijn zaak verder kom?

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *