Hoe komen klanten naar je toe?

29 reacties

“Hoe komen klanten naar me toe?” vragen veel ondernemers mij.

Maar als je klanten wil, moet je eigenlijk eerst vragen: “Hoe zien mijn ideale klanten eruit?”

Hoe word je aantrekkelijk?

Hoe duidelijker je je ideale klanten voor je ziet, hoe makkelijker je klanten naar je toe komen. Wanneer je niet kiest, word je niet gekozen en heb je geen klanten. Want dan spreek je iedereen tegelijk aan en dan ben je onaantrekkelijk voor iedereen. Maar wanneer je wel kiest voor jouw ideale klanten, ben je juist aantrekkelijk voor iedereen.

De magie van kies en word gekozen

Want als je kiest, weet je exact wat je ideale klanten nodig hebben en bied je precies dát aan. Dat is heel aantrekkelijk en onderscheidend ten opzichte van je concurrenten die alles voor iedereen doen. Natuurlijk doe je nog tig andere dingen voor je klanten, maar ze komen binnen op dat ene, wat ze precies op dat moment nodig hebben. Die keus maakt jou zichtbaar voor je ideale klanten. Dus: kies en word gekozen.

Als jij het lef hebt om voor jouw ideale klanten te kiezen, ontdek je dat je dit type mensen vanzelf aantrekt. Elke keer weer. Dat is de magie.

Klantprofiel

Wanneer ondernemers besluiten om deel te nemen aan mijn programma’s, vraag ik ze eerst een klantprofiel te maken. Geef je ideale klant een naam, een leeftijd, een echt leven met alle bijbehorende uitdagingen en verlangens. Werk het leven van die klant helemaal uit. Zoek vervolgens mensen op in je netwerk die aan dat profiel voldoen en ga met hen in gesprek om te toetsen of je eigen beschrijving klopt met de werkelijkheid.

Je krijgt inzicht en klanten

Dan ontdek je dat je klanten het heel fijn vinden dat je naar ze luistert. Daardoor stellen ze zich open en er ontstaan heel mooie gesprekken. Je krijgt inzicht, omdat je ontdekt wat de wensen en behoeften van je klanten zijn. En je klanten krijgen inzicht, omdat ze ontdekken dat hun dromen echt bereikbaar zijn. Dus de belangrijkste twee stappen die klanten opleveren zijn:

  • je ideale klant kiezen en
  • met hen in gesprek gaan.

Je hoeft niet eens te verkopen, want je diensten verkopen zichzelf, omdat jij ze zo precies op de wensen en dromen van je klanten hebt afgesteld.

Ervaring van Eva

Eva: “Ik vraag naar aspecten uit het format van het klantprofiel dat Marielle mij heeft gegeven. Ik vraag dus naar leefstijl, waarden, wanneer ze totally happy zijn, en – in mijn geval – hoe ze een coach zouden zoeken. Ik vraag wat het resultaat zou moeten zijn van de coaching en wat ze eerder hebben gedaan om hun probleem op te lossen. Ik leg altijd uit dat ik deze vragen stel om mijn ideale klant beter te leren kennen.

Ik had mijn twijfels over Marielles stelling. Ik dacht niet dat zo’n gesprek ook iets oplevert voor diegene die ik interview. Ik was er heilig van overtuigd dat alleen ik hier profijt van had. Maar van verschillende geïnterviewden kreeg ik achteraf een bericht dat het zo’n fijn gesprek was en dat het hen zo’n inzicht gaf. Ook haal ik uit het interview welke woorden mensen gebruiken (vrijheid, vrij zijn van druk en verwachtingen) en welke waarden ze belangrijk vinden (respect, eerlijkheid, openheid). Ik heb uit vier van deze gesprekken al drie nieuwe klanten!”

Werkboek Ideaal klantprofiel

Ik deel graag het Werkboek Ideaal Klantenprofiel. Laat hiervoor in het reactieveld een korte omschrijving van jouw ideale klant achter, dan krijg je het format in je mail. Door het klantprofiel in te vullen en deze gesprekken te voeren, leer je je klanten kennen. Dat is nodig om een goede relatie met hen op te bouwen.

Hoe leer je je klant beter kennen?

Je relatie met je klanten moet, net als iedere andere relatie, groeien. Geef het de tijd. Naast deze gesprekken kan je nog veel meer doen om je ideale klanten te leren kennen:

  • Zoek ze op social media;
  • Bestudeer je website met Analytics;
  • Ga naar netwerkbijeenkomsten.

Zoek ze op social media

Nodig je ideale klanten uit door ze te vragen met je te linken of je bedrijfspagina te liken. Lees hun berichten met aandacht, reageer erop door ze te liken, erop te reageren en vragen te stellen. Help hen door hun berichten te delen in je netwerk. Let op de onderwerpen die hun interesse hebben en de woorden die ze gebruiken.

Website Analytics

Met welke zoekwoorden zoeken je websitebezoekers? Welke informatie waarderen ze het meest? Welke blogs bezoeken ze het meest? Op welke artikelen reageren ze het meest? Mijn meestgelezen artikel is bijvoorbeeld: Maak een goede planning, 7 tips. Dat geeft mij inzicht. Kijk ook in je statistieken. Welke berichten delen je volgers het meest en op welke onderwerpen klikken ze het meest?

Netwerkbijeenkomsten

Ga naar netwerkbijeenkomsten waar je klanten ook zijn. Ga er niet heen om te verkopen, maar met de intentie om te ontdekken. Dus je hoeft alleen maar oprechte interesse te tonen in de mensen die je daar ontmoet. Stel vragen, begin bijvoorbeeld gewoon met: “Wat doe je in het dagelijks leven?” Vraag van daaruit verder. Bied geen hulp aan, stel alleen vragen en luister goed.

Ontwikkel je klantprofiel

Gebruik al deze informatie om je klantprofiel te ontwikkelen en je klant te leren kennen. Besteed er echt tijd en aandacht aan. Ga als een slak, zei ik afgelopen weken verschillende keren tegen mijn klanten. Je kan beter langzaam gaan en een goed fundament bouwen, dan snel willen en de helft van de stappen overslaan. Neem de tijd om een aantal gesprekken te voeren, want de tijd die je er nu insteekt, verdien je dubbel en dwars terug. De kwaliteit van je werk wordt namelijk een stuk hoger en je klant krijgt daardoor betere resultaten. En hoe beter de resultaten van je klanten, hoe sneller je bedrijf groeit.

Gratis werkboek

Het Werkboek Ideale Klantprofiel staat voor je klaar. Ik lees hieronder graag een korte samenvatting van jouw ideale klant. Als dank ontvang je het klantprofiel, zodra ik je reactie heb toegelaten.

Succesvol Ondernemerschap

Wil je meer inzicht in je ideale klant en de stappen die jij daarin kan zetten? Dan nodig ik je uit voor mijn masterclass Succesvol Ondernemerschap

In deze masterclass vertel ik je precies welke stappen je kan zetten als je eenmaal weet wie je klanten zijn.  

Meld je snel aan, want het is een live masterclass en ik laat maximaal 10 ondernemers toe. 

Hier vind je alle informatie en kan je je aanmelden: masterclass Succesvol Ondernemerschap.

 

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

29 Reacties

  1. carla

    Hallo Marielle,

    mijn ideale klant is een vrouw met een druk bestaan, vaak een eigen bedrijf, kinderen, partner met een drukke baan. Zij komt te weinig toe aan ontspanning en tijd voor haarzelf. Daar kom ik om de hoek kijken, met tips, meditatie en korte oefeningen in het gebied van leefstijl, yoga en mindfulness.

    Mijn bedrijfje loopt maar niet goed of bloeiend. Terwijl ik het contact met mensen zo waardevol en voedend vind. Ik was bezig met een nieuwe site, maar door zieke partner en oververmoeidheid weer gestopt.

    Hartelijke groet, Carla

    Antwoord
  2. Dominique

    Mijn ideale klant is een jong stel, tweeverdieners, middelbaar/hoger opgeleid eventueel met kinderen en in ieder geval een hond! Ze hebben een druk leven waardoor het voor hun niet mogelijk is om voor de training hun pup of herplaats hond naar een reguliere hondenschool te gaan. Ze kiezen daarvoor voor maatwerk aan huis op een moment dat het hun uitkomt. En dàt is precies waarin ik gespecialiseerd ben!

    Ik snap dat deze doelgroep nog wat vaag is en zou ook niet weten waar deze gericht te zoeken.

    Vandaar dat het werkboek om dit te ontdekken zeer welkom is! Bedankt, ik lees je blogs altijd met interesse Mariëlle!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat leuk om te lezen Dominique! Lijkt me een hele mooie dienstverlening voor hondenbezitters. Belangrijk om te ontdekken waarom jouw dienstverlening een Must-Have is voor je klant. Waarom moeten ze bij jou zijn en niet bij een ander.

      Wat je kan doen is met deze mensen in gesprek gaan. Hen vragen stellen, je kan de vragen gebruiken die ik in het werkboek geef.

      Succes!

      Antwoord
  3. Ria Meijer

    Monique is mijn ideale klant. Zij is al enige jaren zelfstandig dienstverlener, getrouwd en heeft opgroeiende kinderen. Haar agenda is altijd vol maar ze mist grip op haar financiën waardoor er soms niet genoeg salaris aan het einde van de maand overblijft en het resultaat aan het einde van het jaar teleurstellend laag is. Ze wil meer structuur en grip op haar leven en cijfers.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      O jee.. Wat is het gevolg dat ze niet genoeg geld heeft aan het einde van de maand? Hoe voelt ze zich hierbij? Wat maakt dat het urgent voor haar is om hier mee aan de slag te gaan?

      Wat belangrijk is dat je ideale klant ook werkelijk in beweging gaat komen, iets gaat doen om het urgente probleem op te lossen. Daarom is het heel waardevol dat te gaan onderzoeken Ria.

      Antwoord
  4. Jaleesa

    Mijn ideale klant is een moeder of aanstaande moeder, die aan de start van haar leven staat. Nieuw huis, nieuwe omgeving en klaar voor het moederschap

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      En wat is het meest urgente probleem wat deze moeder op dit moment ervaart? Kan je dat omschrijven Jaleesa? Ik denk dat het heel waardevol is om de moeders daar op te gaan bevragen.

      Antwoord
  5. liesbeth

    Mijn ideale klant is veertig jaar en wil zich graag verder ontwikkelen op spiritueel vlak, hij of zij weet dat echter nog niet zo duidelijk. Ze vragen zich af: is dit nou alles? Moet ik zo nog jaren door? Ze willen zich weer fit en energiek voelen. Ze willen zich weer bezield voelen en plezier hebben in het leven in verbinding met zichzelf en anderen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Liesbeth voor het delen. Ze vragen zich af: is dit alles en of ze nog zo jaren door moeten. Maar wat maakt nu dat ze echt in beweging gaan komen? Wat hebben ze nodig om echt de stap te gaan zetten naar bezieling in plezier? Misschien nog iets om over na te denken?

      Antwoord
  6. Kickan Schipper

    Hallo Mariëlle

    Ik wil mijn doelgroepen graag beter leren kennen zodat ik mijn aanbod helemaal kan laten matchen met hun interesses en behoeftes. Ik denk dat jouw format voor een klantprofiel mij daar goed bij kan hebben. Jouw blog heeft me in elk geval al geinspireerd.
    Mijn ideale klant heeft de volgende waarden en eigenschappen:

    Mijn ideale klant:
    – gezond
    – heeft humor
    – is sociaal / betrokken
    – erkent de waarde van diepgaand contact
    – is gecommitteerd
    – is open en bereid naar zichzelf te kijken
    – is leergierig
    – gaat aan de slag met wat ik hem / haar leer
    – is dankbaar en laat dit ook zien

    Antwoord
  7. Jolanda van Henningen

    Leuk dat ik op deze blog ben terechtgekomen. Ik ben op zoek naar een format van een klantenprofiel en hoorde tijdens jouw online sessie vorige week, daarna een verzoek naar jouw website dat ik hier terecht kan. Een keuze maken is best eng omdat ik kies voor de ondernemende vrouw (ik heb inmiddels 2 succesvolle communities op Facebook en LinkedIn) waardoor het lijkt dat ik ondernemende mannen uitsluit. Uiteraard niet. Ik wil deze klantenprofiel graag verder uitwerken zonder dat het te ‘ondiep” betreft. Want een ondernemende vrouw van 39 jaar is niet voldoende hoorde ik tijdens deze sessie. Ik wil meer leren en doen. Vandaar mijn verzoek.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Succes Jolanda met het uitwerken van jouw klantprofiel!

      Antwoord
  8. Bep

    Hallo succes met je bedrijf
    Ik ben op zoek naar de ideale klant. Het betreft bedrijven die willen investeren in werknemers in het kader van duurzame ontwikkeling van de werknemer. Het klantprofiel zou me kunnen helpen. Graag ontvang ik deze van u.

    Antwoord
  9. Petra van Splunter

    Vrouwen die stress en problemen ervaren met hun financiën en/of administratie

    Antwoord
  10. Albert

    Mijn ideale klant is vanaf 40 jaar. Het is een persoon met pit die even niet meer weet wat hij of zij wilt. Een blokkade houdt hen tegen om de volgende stap te maken. Nieuwe baan, partner, voor mezelf beginnen. Vooral pit en doorzettingsvermogen is aanwezig. Ze willen wel, maar weten nog niet wat. Het creëren van een nieuwe mindset.

    Antwoord
  11. Caroline D. van Wijk

    Elke keer weer vind ik dit zo’n belangrijke boodschap. Zoveel ondernemers zie ik worstelen met deze keuze en het is zo simpel: kies en word gekozen! Dankjewel Marielle voor deze waardevolle artikelen!

    In de zakelijke wereld wil ik eraan toevoegen dat soms een demografisch profiel moeilijk te vinden is, iets als ‘vrouw, 35 jaar, werkend bij de overheid’. Soms is je klantprofiel vooral iemand met een specifieke urgente behoefte. Dan is je klant dus niet ‘iedereen, zowel in de profit als non-profit’, maar ‘een persoon in leidinggevende positie die het team uit elkaar ziet vallen’.

    Antwoord
  12. Bertine

    Organisaties en teams die willen werken aan werkgeluk verhogen. Ik kom bij gemeenten, zorginstellingen, accountants en scholen. Ik geef inspirerende goed betaalde presentaties over werkgeluk verhogen. maar vervolgtrajecten zijn schaars. Ik wil ook liever presenteren voor grote groepen aangezien een-op-een vervolgtrajecten niet altijd genoeg betalen. Niet dat ik dat niet zou willen maar keuzes gemaakt. Ik merk dat ik mijn klant nog steeds heel breed heb gehouden Marielle, na al die jaren geleden dat ik ook eens in een workshop bij je was. Overigens altijd hele goede workshops van jou! Als spreker vind ik het lastig specifieker te worden. Vele organisaties willen werkgeluk verhogen. Maar ik kijk nu weer eens na hele tijd op je Website en je zet mij weer aan het denken :-)!

    Antwoord
  13. Carla van Hooff

    Mijn ideale klant is een vrouw vanaf 40 jaar. Zij heeft kinderen waarvan de oudste net aan de puberteit begint. Zij kampt met slaapproblemen en veel stress doordat zij allerlei ballen in de lucht probeert te houden. Zoals het draaiende houden van het gezin, kinderen naar clubjes en feestjes brengen en weer ophalen, ouderavonden, het jongste kind vraagt extra aandacht want bij dat kind loopt de ontwikkeling niet vanzelfsprekend. De relatie met haar man, ook af en toe leuke en relaxte dingen doen, hem bij de kinderen betrekken want hij heeft een drukke baan en werkt veel. Sociale contacten onderhouden etc. etc. Haar probleem is met hoofdletters TE VEEL. Het groeit haar af en toe boven het hoofd en zij heeft niet genoeg tijd voor zichzelf. Ze verlangt naar rust. En ze verlangt naar tijd voor haar persoonlijke maar ook zakelijke ontwikkeling. Ze wil gezien worden. En ze wil er voor haar naasten zijn. Ze kan moeilijk prioriteiten stellen… Ze ziet af en toe door de bomen het bos niet meer.

    Antwoord
  14. Frank

    Hallo, ook ik ben zoekende en kan een extra tool om mijn klant in “zicht” te krijgen gebruiken.

    Antwoord
  15. Marion

    Ik zit al een tijdje met de vraag; Hoe ziet mijn ideale klant eruit?
    Maar ik heb nog geen idee hoe ik hier achter kom.
    Dit artikel helpt op weg maar ik ontvang graag jouw format hoe jij een klantprofiel maakt.
    Alvast bedankt!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Marion,

      veel succes met het bepalen van jouw ideale klant. Laat je het weten of het is gelukt?

      groetjes Marielle

      Antwoord
  16. Nelly

    Ik had een klantenprofiel gemaakt. Dit maakte het makkelijker om in contact te komen met mijn klanten. Verkopen bleef nog lastig.
    Sinds kort ben ik er achter dat elk product zijn eigen klantprofiel vraagt.
    Ik heb dan ook besloten om een nieuw klantenprofiel te maken voor de klanten die geïnteresseerd zijn in mijn kennismakingsaanbod.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Mooi inzicht, Nelly. Deel je hier de korte omschrijving van jouw doelgroep voor je belangrijkste product hier omschrijven?
      Liefs Marielle

      Antwoord
  17. Hester

    Hallo,
    Ik ben druk bezig met het maken van mijn klantenprofiel. Sterker nog eigenlijk voor twee bedrijven tegelijk. Dus eerst maar eens beginnen met 1. Ik heb zeker wat gehad aan je tips die je hier hebt omschreven. Ik ontvang graag je e-book.
    Groetjes Hester

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Hester,

      Fijn dat mijn blog waardevol is voor jou! Inderdaad, begin met het succesvol maken van één bedrijf, die uitdaging is al groot genoeg :-).
      Ik hoor graag wie je doelgroep is.

      Liefs Marielle

      Antwoord
  18. adriana

    Hoi Marielle,
    Ik heb a4tjes vol met verschillende doelgroepen en gegevens.
    ben nu op zoek naar handvaten hoe dat helder te krijgen.
    Ben benieuwd naar je format, Groet adriana

    Antwoord
  19. Chantal Tak

    Ik ben op dit moment bezig met het opstellen van mijn klantenprofiel. Ik heb een moodboard, vragen over mijn ideale klant beantwoord en wel een aardige schets kunnen maken. Nu komt stap 2… het klantenprofiel op papier zetten. Maar hoe ik dat zou moeten doen ben ik nog niet helemaal uit! Bedankt voor je blog er staan goede tips in waaraan ik nog zou kunnen werken.

    Antwoord
  20. Godfried Hartkamp

    Hi Marielle, een interessant artikel over ‘hoe je klant eruit ziet’ ik kwam op je blog omdat ik graag wil weten hoe je een klantprofiel opstelt. Zijn daar richtlijnen voor etc? Ik ontvang graag je gratis format als dat kan. Groet, Godfried

    Antwoord
  21. Thamar Coenen-Spronken

    Hallo Mariëlle, ik heb mijn doelgroep nog steeds niet helder, het is moeilijker dan ik dacht. Ik heb de dossiers van mijn klanten bekeken en daar uit blijkt dat de meeste klanten komen met vermoeidheid, hormonale klachten waaronder niet kunnen slapen, burn-out, overgang, niet zwanger kunnen raken, negatieve stress ervaren met wat ze allemaal moeten!
    Ik had een mooie titel voor mijn E-book: Hoe pak ik mijn hormonen aan. Maar nu achteraf, met anderen gesprokken te hebben en het grootste gedeelte van E-book geschreven te hebben is die titel niet goed en ik denk dat dat komt omdat ik mijn doelgroep niet helder heb. Groet Thamar
    Vraag: heb je tips waarmee ik in mijn zaak verder kom?

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *