sb_et_cpt_li_post_layout Hoe onderscheid jij je van de concurrent? - Succes met je Bedrijf

Hoe onderscheid jij je van je concurrent? 6 manieren

doelen stellen, Focus, Implementatie | 7 reacties

Laat jij de prijzen voor je diensten afhangen van de prijzen die je concurrenten vragen? Misschien omdat dat de gebruikelijke prijs in je branche is?

Dat hoor ik vaak tijdens mijn trainingen. Het gaat dan meestal om uurtarieven en strippenkaarten. En als je dan een prijs hanteert die afwijkt van de prijs ‘in de markt’ krijg je van alle kanten commentaar. Met als gevolg dat je je prijs gauw weer bijstelt. Naar beneden.

Lijk je op je concurrent?

De kans is groot dat niet alleen je prijs lijkt op die van je concurrent, maar dat je ook op andere punten niet te onderscheiden bent. Je biedt een vergelijkbare dienstverlening, uitstraling en marketing. Je valt dus niet op en je bent op geen enkele manier zichtbaar. Je ideale klant weet je dan ook niet te vinden en je moet er hard aan trekken om je praktijk te vullen. Dus hoe onderscheid jij je van je concurrent?

Begin met het anders te doen

Ga het eens anders doen. Als jij net zo onderneemt als je concurrent, is het natuurlijk onmogelijk je te onderscheiden. Dus wat kan je anders doen?

  1. Ander type klant
  2. Andere marketingstrategie
  3. Andere website
  4. Ander dienstenpakket
  5. Andere prijs
  6. Betere kwaliteit

1. Ander type klant

Focus op je ideale klant. Die ene klant waar jij je praktijk mee wil vullen. Waar je blij van wordt en energie van krijgt. De klant die bereid is je adviezen aan te nemen en ze ook werkelijk toepast. Waardoor die klant werkelijk resultaat haalt met wat jij voor haar doet. Iedere ondernemer heeft zijn eigen ideale klant.

2. Andere marketingstrategie

Daarnaast focus jij je met je marketing op waarde geven. Ga niet verkopen en jezelf aanprijzen. Help je ideale klant met de stappen die hij nodig heeft. Deel je kennis. Bouw met je marketing vertrouwen op bij je ideale klant. Daarmee is je marketing waardevol voor die klant en je positioneert je onderscheidend.

3. Andere website

Maak een website die aantrekkelijk is voor je ideale klant. Zorg dat het een plek wordt die ze graag bezoekt. Laat jezelf zien op je website, vertel hoe goed jij je ideale klant kan helpen en dat jij the place to be bent voor haar. Stel je vooral niet té bescheiden op. Deel ook hier je waarde, je website is tenslotte je belangrijkste gereedschap in je hele marketingstrategie.

4. Ander dienstenpakket

Neem afscheid van de diensten die overal al in de markt te vinden zijn. Ontwikkel alleen diensten die je ideale klant van je nodig heeft. Ga met hem in gesprek en vraag: wat heb je van mij nodig? Met welke uitdagingen word je geconfronteerd? Dat is de input voor jouw diensten. Je klant kan onvoldoende uit de voeten met alleen dat eerste gesprek. Ontwikkel dus diensten waarmee je jouw ideale klant langdurig begeleidt. Zodat hij werkelijk zijn uitdagingen het hoofd kan bieden.

5. Andere prijs

Neem afscheid van uurtarieven en strippenkaarten. Bepaal je prijzen op basis van de waarde die je levert. Als de waarde die jij levert onbetaalbaar is, dan kan je gewoon geen 60 euro per uur vragen. Omdat het je klant een goede relatie met haar kind oplevert, geluk in het gezin, liefde in de relatie, een stralende huid en balans in het leven. Hoeveel is dat waard? Veel meer dan dat uurtarief. Je prijs is gebaseerd op diensten waarbij je jouw klant langdurig begeleidt.

6. Betere kwaliteit

Zorg dat je de allerbeste bent in wat je doet. Dat doe je in de eerste plaats door afscheid te nemen van elke twijfel daarover. Want als jij al twijfelt, waarom zou iemand anders dan denken dat jij de beste bent? Ontwikkel kwaliteit door steeds weer in contact te gaan met je ideale klant en exact dat te leveren wat zij nodig heeft. Keer op keer op keer. Blijf in actie en focus op de resultaten die je klanten verlangen. Dat is wat je onderscheidt van je concurrent.

Door het anders te doen, onderscheid je je en positioneer je jezelf als zichtbare en aantrekkelijke ondernemer ten opzichte van je concurrenten. Je klanten willen namelijk geen eenheidsworst, je klanten willen iets speciaals.

Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik nodig je uit voor mijn masterclass Succesvol Ondernemerschap. Tijdens deze masterclass maak je kennis met een totaal andere manier van ondernemen. Een manier die wél werkt en die zorgt voor langdurig en duurzaam resultaat. Niet alleen voor jou, maar ook voor je klanten.

Tijdens deze masterclass krijg je nieuwe inzichten die je leven als ondernemer compleet veranderen. Daarbij brengt het je een hoop duidelijkheid. Want je krijgt voldoende gereedschappen die je direct kan toepassen in je business.

Ik nodig je van harte uit hierbij te zijn. Boek direct je plek, want ik werk met kleine groepen en de masterclass is zeer gewild. Het zou jammer zijn als er geen plek meer voor je is.

Klik hier: masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik kijk ernaar uit je hier te ontmoeten.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

7 Reacties

  1. Antoinette

    Dank je wel voor jouw stappenplan. Dit is een mooie basis voor de doorstart die ik aan het maken ben! .. dank je wel Marielle. Super om deze stappen van je te mogen leren.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn je hierin van dienst te kunnen zijn Antoinette.

      Antwoord
  2. Marieke

    Mooie stappen! Dit is zo’n mooie basis voor mijzelf en mijn klant dat ik 200% vertrouwen heb in succes met mijn bedrijf!

    Antwoord
  3. Barbara

    Geven is de sleutel tot succes. En ik mag dat nog meer doen. Dank voor de reminder.

    Antwoord
  4. Kit

    Mede met jouw hulp heb ik nu een dienst ontwikkeld die ik nu aan het slijpen ben tot een diamant. Ik vind het bijzonder te zien hoe het steeds verbeteren van de kwaliteit van deze dienst leidt tot groei in mijn bedrijf. En hoeveel makkelijker en rustiger het allemaal begint te worden. En het einde is nog lang niet in zicht. Ik ervaar inmiddels het vertrouwen dat dit een bedrijf wordt die ik van nul af aan het opgebouwd en waar ik binnen een aantal goed van kan leven. Dankjewel voor al je hulp hierin.

    Liefs Kit

    Antwoord
  5. Simone

    Hoi Marielle,
    Ik ben nu een tijdje onderweg onder jouw begeleiding.
    Deze tips heb je me al diverse keren verteld en het klinkt weer als ‘nieuw’.
    Eigenlijk roep je op tot authenticiteit.

    Antwoord
  6. Marie-José

    Een prachtig stappenplan dat wérkt! Mijn bloeiende praktijk is het levende bewijs 🍀

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *