Hoe onderscheid jij je van je concurrent? 6 manieren

7 reacties

Laat jij de prijzen voor je diensten afhangen van de prijzen die je concurrenten vragen, omdat dat de gebruikelijke prijs in je branche is?

In mijn trainingen hoor ik vaak dat ondernemers dat doen. Het gaat dan meestal om uurtarieven en strippenkaarten. En als je dan een prijs hanteert die afwijkt van de prijs in de markt, krijg je van alle kanten commentaar. Met als gevolg dat je je prijs gauw weer bijstelt. Naar beneden.

Lijk je op je concurrent?

De kans is groot dat niet alleen je prijs lijkt op die van je concurrent, maar dat je ook op andere punten niet te onderscheiden bent. Je biedt een vergelijkbare dienstverlening, uitstraling en marketing. Je valt dus niet op en daarom ben je op geen enkele manier zichtbaar. Je ideale klant weet je dan ook niet te vinden en je moet er hard aan trekken om je praktijk te vullen. Dus hoe onderscheid jij je van je concurrent?

Ga het anders doen

Ga het eens anders doen. Als jij net zo onderneemt als je concurrent, is het natuurlijk onmogelijk je te onderscheiden. Dus wat kan je anders doen dan je concurrenten?

  1. Ander type klant
  2. Andere marketingstrategie
  3. Andere website
  4. Ander dienstenpakket
  5. Andere prijs
  6. Betere kwaliteit

1. Ander type klant

Focus op je ideale klanten. Het type klanten waar jij je praktijk mee wil vullen, waar je blij van wordt en energie van krijgt. De klanten die bereid zijn je adviezen aan te nemen en ze ook werkelijk toepassen. Waardoor ze werkelijk resultaat halen met wat jij voor hen doet. Alle ondernemers hebben hun eigen ideale klanten.

2. Andere marketingstrategie

Focus je marketing op waarde geven. Prijs niet jezelf aan, maar help je ideale klanten met de stappen die zij nodig hebben. Deel je kennis. Bouw met je marketing vertrouwen op. Daarmee is je marketing waardevol voor hen en je positioneert je onderscheidend.

3. Andere website

Maak een website die aantrekkelijk is voor je ideale klanten. Zorg dat het een plek wordt die ze graag bezoeken. Laat jezelf zien op je website, vertel hoe goed jij je ideale klanten kan helpen en dat jij the place to be bent voor hen. Stel je vooral niet té bescheiden op. Deel ook hier je waarde, je website is tenslotte je belangrijkste gereedschap in je hele marketingstrategie.

4. Ander dienstenpakket

Neem afscheid van diensten die overal al in de markt te vinden zijn. Ontwikkel alleen diensten die je ideale klanten van je nodig hebben. Ga met hen in gesprek en vraag: “Wat heb je van mij nodig? Met welke uitdagingen word je geconfronteerd?”

Dat is de input voor jouw diensten. Ontwikkel dus diensten waarmee je jouw ideale klanten langdurig begeleidt, zodat ze werkelijk hun uitdagingen het hoofd kunnen bieden.

5. Andere prijs

Neem afscheid van uurtarieven en strippenkaarten. Bepaal je prijzen op basis van de waarde die je levert. Als de waarde die jij levert onbetaalbaar is, kan je gewoon geen 60 euro per uur vragen. Omdat het je klanten een goede relatie met hun kind oplevert, geluk in het gezin, liefde in de relatie, een stralende huid of balans in hun leven. Hoeveel is dat waard? Veel meer dan dat. Je prijs is gebaseerd op diensten waarmee je jouw klanten langdurig begeleidt en hun leven ongelooflijk verbetert.

6. Betere kwaliteit

Zorg dat je de allerbeste bent in wat je doet. Dat doe je in de eerste plaats door afscheid te nemen van elke twijfel daarover. Want als jij al twijfelt, waarom zou iemand anders dan geloven dat jij de beste bent? Ontwikkel kwaliteit door steeds weer in contact te gaan met je ideale klanten en exact te leveren wat zij nodig hebben. Keer op keer op keer. Maak vlieguren, blijf in actie en focus op de resultaten die je klanten verlangen. Dat is wat je onderscheidt van je concurrent.

Door het anders te doen, onderscheid jij je en positioneer je jezelf als zichtbare en aantrekkelijke ondernemer ten opzichte van je concurrenten. Je klanten willen namelijk geen eenheidsworst, je klanten willen iets speciaals.

Gratis GroeiSessie

Ik nodig je uit voor mijn gratis GroeiSessie. Tijdens deze sessie maak je kennis met een totaal andere manier van ondernemen. Een manier die wél werkt en die zorgt voor langdurig en duurzaam resultaat. Niet alleen voor jou, maar ook voor je klanten.

Klik hier: Gratis GroeiSessie 

Boek direct je plek, want ik heb per sessie plek voor maximaal 10 mensen. Het zou jammer zijn als er geen plek meer voor jou is.

Ik kijk ernaar uit je hier te ontmoeten.

Hartelijke groet,
Marielle

7 Reacties

  1. Antoinette

    Dank je wel voor jouw stappenplan. Dit is een mooie basis voor de doorstart die ik aan het maken ben! .. dank je wel Marielle. Super om deze stappen van je te mogen leren.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn je hierin van dienst te kunnen zijn Antoinette.

      Antwoord
  2. Marieke

    Mooie stappen! Dit is zo’n mooie basis voor mijzelf en mijn klant dat ik 200% vertrouwen heb in succes met mijn bedrijf!

    Antwoord
  3. Barbara

    Geven is de sleutel tot succes. En ik mag dat nog meer doen. Dank voor de reminder.

    Antwoord
  4. Kit

    Mede met jouw hulp heb ik nu een dienst ontwikkeld die ik nu aan het slijpen ben tot een diamant. Ik vind het bijzonder te zien hoe het steeds verbeteren van de kwaliteit van deze dienst leidt tot groei in mijn bedrijf. En hoeveel makkelijker en rustiger het allemaal begint te worden. En het einde is nog lang niet in zicht. Ik ervaar inmiddels het vertrouwen dat dit een bedrijf wordt die ik van nul af aan het opgebouwd en waar ik binnen een aantal goed van kan leven. Dankjewel voor al je hulp hierin.

    Liefs Kit

    Antwoord
  5. Simone

    Hoi Marielle,
    Ik ben nu een tijdje onderweg onder jouw begeleiding.
    Deze tips heb je me al diverse keren verteld en het klinkt weer als ‘nieuw’.
    Eigenlijk roep je op tot authenticiteit.

    Antwoord
  6. Marie-José

    Een prachtig stappenplan dat wérkt! Mijn bloeiende praktijk is het levende bewijs ?

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *