sb_et_cpt_li_post_layout Hoe krijg jij ideale klanten? - Succes met je Bedrijf

Hoe krijg jij ideale klanten?

Doelgroep, marketing | 11 reacties

Heb je klanten nodig? Ik weet hoe je daar aan komt. Niet gewoon klanten, maar jouw ideale klanten. Want dat zijn de klanten die bij je blijven terugkomen, omdat ze resultaten halen met jouw hulp. Doe gewoon wat ik al voor je heb uitgeprobeerd. Doe gewoon wat ik je voordoe.

Wie is je ideale klant?

In januari 2014 startte ik mijn tweede bedrijf. En nu goed. Ik begon met het bepalen van mijn ideale klant: vrouwen zoals ik, die de nodige uitdagingen hebben in hun leven. Vrouwen die de ambitie hebben een mooi bedrijf neer te zetten en die van betekenis willen zijn voor hun klant. Maar het lukt die vrouwen niet; ze krijgen geen klanten en weten niet hoe ze omzet moeten maken met dat bedrijf. Deze vrouwen vormen mijn ideale klanten.

Vraag het aan je ideale klant.

Ik ging met hen in gesprek en stelde vragen. Wat is je grootste uitdaging? Wat is je ambitie? Welke stap denk je hierin te moeten zetten? Wat heb je van mij nodig?

Ik ontdekte mijn passie voor deze groep en hoe graag ik iets voor ze wilde doen. Al had ik nog geen idee wat dat zou zijn. Alleen al de gesprekken met hen gaven me zoveel voldoening. Ik voelde gewoon dat ik veel voor hen kon betekenen. Ik leerde mijn doelgroep heel goed kennen. Hun onzekerheden, hun problemen, hun ambities en hun drijfveren. Op basis hiervan ging ik verder ontwikkelen.

Ik sprak met meer dan 30 vrouwen en enkele mannen. Allemaal ondernemers. Zo kreeg ik een compleet beeld van de wensen en behoeften van mijn doelgroep. Op basis van al die informatie ontwikkelde ik mijn producten en diensten.

Het begin van mijn trainingen.

Ik begon met een training. Nog nooit had ik een training gegeven, maar ik dacht: ik doe het gewoon. Ik bedacht een format en gaf gewoon antwoord op de vragen die ze me hadden gesteld tijdens de gesprekken. Ik nodigde alle vrouwen uit die ik had gesproken plus ook nog eens de rest van mijn netwerk. Er waren twintig mensen op mijn eerste training. Het was maart 2014. Die eerste training was gratis, bij wijze van kennismaking.

Wat ik ontdekte.

Ik ontdekte:

  • Dat ik trainen heel leuk vind.
  • Dat ik het heel goed kan.
  • Dat het een prachtig verdienmodel is.

Hier ga ik absoluut mee door, wist ik. Het gaf me een enorme blijdschap, om op deze manier mijn kennis delen.

Mijn eerste verkoop.

Aan het eind van de training deed ik een aanbod voor een vervolgprogramma van drie maanden. Ik had nog geen beeld wat ik precies ging doen in dat vervolgprogramma, behalve dat ik op hoofdlijnen wist welke onderwerpen ik ging behandelen. Zes mensen schreven zich hiervoor in. Zo had ik mijn eerste paar duizend euro verdiend. Er zouden dat jaar nog vele klanten volgen.

Wat kan jij hier van leren?

  • Het slechtste wat je kan doen is wachten. Begin gewoon. Juist door te doen krijg je inzichten en doe je kennis op. Het doen is zo ongelofelijk waardevol.
  • Kies je ideale klant. Van wie word je blij? Wie wil je graag helpen? Kies één persoon en focus je daarop. Kies en wordt gekozen. Zo word je een magneet. Durven kiezen zorgt voor zichtbaarheid en het onderscheidt je van anderen.
  • Leer je ideale klant goed kennen. Zodat je weet wat ze van je nodig heeft en haar kan aanvoelen wat haar een stap vooruit helpt. Zodat je ontdekt wat de impact is van jouw hulp.

Deel je kennis.

Deel je kennis met je ideale klant. Echt, ook jij zit boordevol mogelijkheden. Te veel ondernemers zijn bezig met klanten krijgen en te weinig bezig met waarde bieden. Juist door het te delen met anderen, ontdek je hoeveel je kennis waard is voor jou en voor je ideale klant.

Doe altijd een aanbod. Met je aanbod nodig jij je ideale klant uit zichzelf verder te ontwikkelen met jouw hulp. Dat is goed voor hen en dat is goed voor jou. Dus ontwikkel producten en diensten. Zet ze op je website en bied ze aan.

Blijf vragen.

Blijf vragen stellen aan je ideale klant. Hiermee toon je belangstelling. Je maakt op deze manier continu verbinding. Zodat jij haar goed kan helpen en zij zich goed kan ontwikkelen. Je ideale klant waardeert je vragen enorm.

Doe je passie.

Doe dat wat jij het liefste doet. Alleen als jij je passie doet kan je er volledig voor gaan. Alleen dan hou je het vol. Want één ding is zeker: als jij een succesvolle ondernemer wil worden, heb je veel doorzettingsvermogen nodig.

Wie is jouw ideale klant?

Ik ben heel benieuwd. Laat het gewoon weten hieronder in het reactieveld.

Gratis Succeswebinar

Weet je niet hoe je klanten kan krijgen? Heb je geen idee hoe je omzet maakt? Ik wist het ook niet. Totdat ik de spelregels leerde die je moet leren kennen én toepassen. Dus als jij geen klanten krijgt, dan ken je óf de spelregels niet, óf je past ze niet goed toe.

Jij hebt de keuze: wil je dat je resultaten verbeteren? Dan is het nodig dat je dingen anders gaat doen. Blijf je doen wat je deed, dan blijf je krijgen wat je kreeg.

In mijn gratis Succeswebinar leer ik je hoe jij die zakelijke groei realiseert. Meld je direct aan. Ik heb plaats voor een selecte groep gemotiveerde ondernemers.

Ik zie ernaar uit je reactie te lezen op mijn blog en je te zien op het gratis Succeswebinar.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

11 Reacties

  1. simona

    Mijn ideale klant is een vrouwelijke ondernemer (met goede omzet) die met haar passie bezig is en hierdoor geen tijd heeft voor de boekhouding. Ook weet zij er eigenlijk te weinig van af. Zij weet niet hoe ze er financieel voor staat en zoekt hulp om zo simpel mogelijk de boekhouding door een expert te laten doen. Hierdoor weet zij dat het goed en op tijd gebeurt. En krijgt ze hulp om van haar passie een winstgevende onderneming te maken. Door de hulp van de expert in boekhouden krijgt zij weer tijd om volledig haar passie uit te voeren.

    Ik merk dat de doelgroep echt heel belangrijk is om klanten te kunnen aanspreken in al je content. Verder heb ik een A4 vol met aanvullende (persoonlijke)dingen betreft doelgroep.
    Groetjes Simona

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      En ze wordt er weer blij, omdat ze zich kan focussen op haar passie. Dat is waar het uiteindelijk om gaat 🙂

      Antwoord
  2. Kit

    Mijn ideale klant is een vrouw die bereid uit haar comfortzone te gaan. Om daadwerkelijk tijd, geld en energie te steken in zichzelf. Iemand die bereid is dit in mijn therapie te doen heeft ongelooflijk veel aan mijn hulp en maakt een transformatie die onbetaalbaar is. Dat is mijn passie, dit resultaat met mijn klant te bereiken.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja mooi Kit, dat is waar het om draait in de keuze voor je ideale klant. Wat is het resultaat waar ze naar verlangt waar jij haar in kan ondersteunen.

      Antwoord
  3. Simone Maaswinkel

    Mijn ideale klant, zo’n mooie vraag.. ik heb altijd gedacht dat ik voor iedereen klaar kon staan.
    Nu ik ouder wordt bemerk ik steeds sterker dat door het tegenovergestelde te doen, ik nog steeds veel te bieden heb.
    Marielle, bij jou heb ik geleerd daar woorden aan te geven. Daar ben ik je dankbaar voor!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Met alle liefde Simone. Fijn om te lezen dat het ook zo goed werkt voor je.
      Je kan ook voor iedereen klaar staan. Maar juist door te kiezen voor je ideale klant, ontstaat er aantrekking en verbinding. Waardoor je dat wat je te bieden hebt aan anderen ook werkelijk kan geven.

      Antwoord
  4. Marie-José

    Het mooie is ook: heb je je ideale klant dan werkt zij als een ambassadeur voor jou en zo volgen er weer velen 🍀

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja, dat is onderdeel van je ideale klant. Dat ze over je vertellen en het anderen gunnen ook kennis te maken met jouw werk en jouw waarde. Mooie aanvulling Marie-José.

      Antwoord
  5. Marieke

    Passie en vooral in actie komen want die klanten komen niet ‘zomaar’ op je af. Ik vind je lessen heel leerzaam. Dank je!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Nee, klanten komen niet zomaar op je af. Het is belangrijk dat jij ze naar je toe trekt, door steeds weer je waardevolle kennis te delen.
      Fijn dat ik mijn lessen met je kan delen Marieke. Heel graag gedaan!

      Antwoord
      • Veron Goemans

        Mijn ideale klant is een ondernemer die met haar specialisme meer autoriteit wil hebben. Een boek schrijven is daar een uitstekend middel voor en daar help ik haar bij.

        Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *