Ben jij van waarde voor je klant?

8 reacties

Ondernemerschap gaat niet over meer klanten en meer omzet. Het gaat over van waarde zijn voor je klant. Haar te geven wat ze nodig heeft. Meer dan dat: te geven wat zij weer door kan geven aan haar omgeving om van waarde te zijn.

Ondernemerschap gaat niet over het maken van een businessplan of alle strategieën die daarvoor nodig zijn. Het gaat dus ook niet over jouw zoektocht naar meer klanten en meer omzet. Die zijn het resultaat van de waarde die je aan je klanten geeft.

De meeste ondernemers focussen zich op de strategieën die ze willen toepassen. De marketingtechnieken, de sales, de funnels. Als jij in deze strategieën succes zoekt, dan is je succes altijd afhankelijk van anderen. Strategieën zijn wel degelijk relevant, maar ze ontvouwen zich vanzelf wanneer jij focust op de waarde die je kan geven aan je klant. Jouw succes zit in het resultaat van je klant. Focus je daarop en de rest ontvouwt zich.

Hoe kan je dan van waarde zijn?

Je kan van waarde zijn door je kennis en ervaring te delen. Vertel wat je weet en hoe jij tot jouw inzichten bent gekomen. Welke lessen jij leerde. Wat jouw persoonlijke ervaringen zijn. Stel je open en kwetsbaar op. Vertel wat relevant is voor je klant en waar ze werkelijk mee aan de slag kunnen. Zie jezelf als leraar en je klant als leerling. Je klant stelt vragen en jij geeft het antwoord dat je klant op dat moment nodig heeft.

Inspireren, motiveren, stimuleren

Je bent van waarde door je klant te inspireren en te motiveren om in actie te komen. Het is nodig dat je klant gecommitteerd is en werkelijk bereid is de stappen te zetten die nodig zijn. Het is voor jou alleen mogelijk te werken met mensen die bereid zijn om in beweging te komen. Je krijgt nou eenmaal niets cadeau in het leven, ook je klanten moeten bereid zijn om hiervoor te werken. Je klant komt in beweging als jij volledig vertrouwt op jezelf en op de waarde die jij geeft. Dus jij staat als een huis en je klant beweegt. Dat is de energie. Die energie geeft veiligheid en vertrouwen aan je klant. Daarmee nodig je hem uit om in beweging te komen.

Zo stimuleer jij je klant om bij je te komen en vragen aan je te stellen. Doordat jij je klant in beweging brengt, groeit bij je klant het vertrouwen dat ook zij van waarde kan zijn.

Steunen en beschikbaar zijn

Je bent van waarde voor je klant door hem te steunen en beschikbaar voor hem te zijn als hij je nodig heeft. Wat niet wel zeggen dat je 24/7 beschikbaar bent en midden in de nacht terug appt. Je klant steunen betekent dat je duidelijkheid geeft over de consequenties van zijn beperkende gedachten. Want de stress en onzekerheid die je klant voelt, komt voort uit die beperkende gedachten. Jij steunt hem door hem bewust te maken van die gedachten en te leren dat hij hierin andere keuzes kan maken. Waardoor zekerheid en vertrouwen ontstaat.

Verantwoordelijkheid

Leer je klant verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf. Door haar te leren leiderschap te nemen over haar eigen leven. Leef haar dat voor, want dit kan je alleen aan je klant leren als jij zelf leiderschap neemt over jouw leven en zelf volledige verantwoordelijkheid neemt. Jij kan je klant vertellen wat ze moet doen. Ik raad je echter aan dat jij je klant leert deze keuzes zelf te maken. Het mooie is dat je klanten je spiegel zijn. Dat ervaar ik regelmatig. Waar je klant mee worstelt is altijd een uitnodiging om je eigen issues onder de loep te nemen. Dus sta jij voor de volle 100% achter jouw waarde? Geloof je erin en vertrouw je erop dat je daarmee van grote betekenis kan zijn? De eerste stap die ik je aanraad is voor jezelf op te schrijven welke waarde jij kan geven aan jouw klant.

Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Welke betekenis kan jij geven aan je klant?
  • Wat is het resultaat voor je klant als ze die gaat toepassen in haar leven?
  • Welke stappen kan je klant zetten om dit te bereiken?

Als je deze vragen uitwerkt zal je ontdekken dat de volgende stap om je ondernemerschap te ontwikkelen zich vanzelf ontvouwt.

Natuurlijk lees ik graag je vragen of opmerkingen hieronder. Voel je vrij deze achter te laten in het reactieveld.

Gratis Succeswebinar

Wil jij ontdekken wat succes betekent en welke stappen je hierin nodig hebt? Dan is het gratis Succeswebinar daar een goede gelegenheid voor. In dit webinar krijg je een praktisch stappenplan dat behulpzaam is om je succesvolle ondernemerschap verder vorm te geven. Het stappenplan is de basis van langdurig en duurzaam succes.

Ik heb tijdens dit webinar plaats voor gemotiveerde ondernemers die van grote betekenis willen zijn voor hun klanten en van daaruit een duurzame groei willen realiseren.

Meld je hier aan: https://succesmetjebedrijf.webinargeek.com/gratis-succes-webinar

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten op het webinar en je te ondersteunen in je groei als ondernemer.

Hartelijke groet,
Marielle

8 Reacties

  1. Barbara

    ‘Jouw succes zit in het resultaat van je klant’. Daar ga ik op aan. Daar zit het werkelijke succes van mijn bedrijf. En daar ga ik voor!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn Barbara, succes met alle stappen die je daar in gaat zetten.

      Antwoord
  2. Simone

    De afgelopen maanden ben ik meer gaan vertrouwen op de waarde die ik lever aan mijn toekomstige klanten. Die zijn er dus nog niet en toch weet ik dat de weg klopt.

    Jouw voorbeeld hierin is het bewijs, stap voor stap.

    Dank Marielle voor je support!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Met alle liefde Simone. Het is van onschatbare waarde dat je hier vertrouwen in hebt ontwikkeld, omdat het een belangrijke voorwaarde is voor succesvol ondernemerschap.

      Antwoord
  3. Marieke

    Wat een prachtige vragen om aan mijzelf te stellen zodat ik realiseer hoe ik van waarde ben en kan zijn voor mijn klant. Je hebt gelijk: soms ligt de focus ineens op alle business eromheen. Dat ik even vergeet wat ook alweer het doel is van mijn business. Dus helder beschreven en bedankt voor deze mooie blog!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Precies. Dat is een valkuil van veel ondernemers. Zich focussen op zichzelf. Maar als je je focust op wat de ander nodigt heeft ervaar je juist die voldoening waar je naar op zoek bent.

      Antwoord
  4. Kit

    Hoi Marielle, door het meedoen in jou programma ben ik mijn waarde ga zien. Op dit moment ben ik aan het leren om die waarde te implementeren in mijn houding als ondernemer naar de klant toe, waardoor er veiligheid ontstaat en de klant naar mij toe beweegt. ik vind het een ongelooflijk mooi proces en bedankt voor deze mooie blog waarin je alles op een rijtje zet en mijn inzichten hierover zich verdiepen.

    Liefs Kit

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn dat ik hierin mag steunen Kit.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *