Zonder sales krijg je geen klanten

54 reacties

Zonder sales krijg je geen klanten, zonder salespagina geen verkoop. Dat klinkt logisch, maar veel ondernemers vergeten toch te verkopen. Dat minimaliseert je resultaten. En dan heb je dus een dure hobby in plaats van een succesvol bedrijf.

Hoe verkoop je?

Hoe kan je dan verkopen? Je website is daar een uitstekende tool voor. Maak een salespagina en presenteer die regelmatig aan je doelgroep. Als je dat goed doet, gaat je doelgroep van je kopen. Je doelgroep heeft immers een probleem en ze hebben jouw ondersteuning nodig om dat probleem het hoofd te bieden.

Hoe maak je een salespagina?

Je maakt voor elk product en elke dienst een salespagina. Ik geef je hier het script. Een succesvolle salespagina bestaat uit 9 elementen:

1. Val met de deur in huis

Hou er rekening mee dat je doelgroep weinig tijd heeft en snel even door je website bladert. In 2 seconden moet je ze grijpen. Sla je inleiding dus over en kom meteen terzake.

 

2. Duw op de pijn

Benoem als eerste het probleem van je klant. Gewoon zoals het is. Beschrijf ook de gevolgen van het probleem als het blijft bestaan. Dat maakt handelen van je doelgroep urgent.

 

3. Bied je hulp aan

Ontwikkel een product of dienst, waarmee je jouw doelgroep ondersteunt om het probleem op te lossen. Geef je product of dienst een leuke en aantrekkelijke naam en nodig je websitebezoekers uit om er gebruik van te maken.

 

4. Vertel wat het oplevert

Wat is het voordeel van jouw hulp voor je doelgroep? Levert het meer zekerheid op, meer geld of meer tijd, een betere gezondheid, meer liefde en geluk of persoonlijke groei? Wat is het verlangen van je klant? Benoem dat. Je doelgroep voelt zich daarmee begrepen. Jij bent nu iemand die begrijpt wat hun verlangens zijn en hen ondersteunt om die te bereiken.

 

5. Praktische zaken

Geef de feiten. Wat doe je, welke onderwerpen behandel je, van hoe laat tot hoe laat en waar? Praktische en simpele informatie. Hou het kort en puntsgewijs.

 

6. Geef de normale prijs

Wat is de prijs die je normaal gesproken vraagt voor je product of dienst?

 

7. Laat ervaringen van anderen zien

Laat zien hoe waardevol jouw product of dienst is voor anderen. Het is veel krachtiger als anderen over jouw expertise vertellen, dan wanneer je het zelf doet. Kopieer een mooie aanbeveling van een ideale klant.

 

8. Maak er een aanbieding van

Geef je klant een aanbod. Geef een cadeau erbij, doe 2 voor de prijs van 1 of 4 voor de prijs van 3. Beloon klanten voor snel reageren of voor eerdere deelname met een speciale prijs.

 

9. Sluit af met een call to action

Een call to action is altijd kort en in de gebiedende wijs. Vertel ze exact wat ze moeten doen: ‘Meld je nu aan’, ‘Reserveer nu je plek’ of ‘Reserveer direct’.

 

Het is helemaal goed als je hier een duidelijk zichtbare knop van maakt.

Verkopen begint met waarde geven aan je doelgroep

Je doelgroep gaat niet zomaar iets van je kopen. Ze kopen pas als ze je kennen, als ze je leuk vinden en als ze je bovendien vertrouwen. Is er geen vertrouwen in jou als ondernemer, dan kopen ze van iemand anders, want ze willen allereerst hun probleem oplossen. Focus op waarde voor je klant in je marketing en verkoop. Zodat je klanten ontdekken wat je voor hen kan betekenen en ze je gaan vertrouwen. Zo bouw je aan de relatie met je klanten. Als je vervolgens regelmatig je salespagina bij hen onder de aandacht brengt en hen af en toe een mooi aanbod doet, zeggen klanten ja tegen jou.

Binnenkort geef ik mijn masterclass Krijg Klanten met je Website. Tijdens deze masterclass behandel ik de homepagina, de salespagina en de over-mij-pagina uitgebreid. Zorg dat je erbij bent!

Meld je hier aan.

54 Reacties

  1. Marieke

    Blij dat jij mij hierbij hebt geholpen!

    Antwoord
  2. Kit

    Hoi Mariëlle,
    Net een nieuwe sales pagina gemaakt aan de hand van je format. Ik vind het zeer behulpzaam en hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Wat ik vergeten ben is de aanbevelingen van klanten erin te doen. Dat is wel een goeie.
    Interessant te lezen dat als je het goed doet op de sales pagina en je deze regelmatig bij je doelgroep onder de aandacht brengt dat je dan verkoopt. Ik vind het nog erg zoeken wat aanslaat bij de klant.
    Ik vind het mooi artikel en bedankt voor het format.

    Liefs Kit

    Antwoord
  3. Margreet van Bork

    Val met de deur in huis. Juist! Is niet iets dat mij van huis uit is meegegeven. Ik neem het mee en zal de tekst voor mijn salespage er morgen op na zien. zet het nu in mijn exel planningsschema!

    Antwoord
  4. Sandra

    Ik heb helemaal nog geen salespagina, ik zou het doen nadat mensen op mijn onweerstaanbaar aanbod ingegaan zijn, mondeling en/of via een mail vlak erna. Dus ik ben er nog niet goed uit hoe ik dat best doe. Help!

    Antwoord
  5. Karin

    Met de deur in huis vallen en blijven aanbieden zijn de tips die ik meer ga gebruiken! Dank voor al je tips

    Groet
    Karin

    Antwoord
  6. Eli te Winkel

    Dank je wel voor je tips. Ik heb ze uitgeprint en ga ze naast mijn pagina’s op mijn websites leggen. Veel tips waren op zich niet onbekend, maar het helpt om ze zo op een rijtje te hebben staan. Mijn grootste inzicht is dus de structuur.
    Ik ben dus ook heel benieuwd naar je format…

    Antwoord
  7. Anneke

    Dank voor het mooie overzicht van de stappen. Met de deur in huis vallen is de stap die ik in mijn achterhoofd ga houden.

    Antwoord
  8. Rilana Altena

    Dank je wel voor je heldere tips, Mn over het stapsgewijs toepassen. Dat ga ik zeker doen op mijn salespagina. Dank je.

    Antwoord
  9. R O B

    Mijn belangrijkste inzicht na het lezen van deze tips is, dat ik de lezee stap voor stap door mijn verkooppagina miet loodsen. En dat ik vooral transparant moet formuleren. Dat doe jij hier ook, Marielle. Dan gaan lezers me volgen in mijn verhaal en leid ik hen naar de bestelling. De kunst van het verleiden.
    Volgens mij hoort hier korte tekst bij. Klopt dat? Jij valt ook meteen met de deur in huis en geeft ons ook die tip.

    Antwoord
  10. Bert Brouwer

    Hoi Mariëlle,

    Mooie tips, dankjewel.
    Ik leer graag meer en zie je templates tegemoet.

    Antwoord
  11. Katrien

    Ja waar moet ik beginnen?! Je hebt mij zoveel inzichten gegeven. Je kan bijna zeggen dat ik blind was en jij mij weer ogen hebt gegeven. Ik kan nu weer zien. Alleen soms nog leren schrep stellen en focussen. Maar ook daar ben jij dan weer! Bedankt Mariëlle voor al je vele inzichten.
    Groetjes,
    Katrien

    Antwoord
    • DIeta Mietus

      Waardevol om je gedachten te focussen voor de sales. handige structuur. Ook bruikbaar voor een flyer?

      Antwoord
  12. Aafke

    Hoi Marielle,

    Volgens mij val ik wel met de deur in huis en benadruk ik de pijn. Maar tot nu weinig reacties op mijn blogs. Dus wat schort eraan? Is het onderwerp niet interessant genoeg?

    Groetjes,

    Aafke

    Antwoord
  13. Jantine

    Hi Marielle, mijn grootste inzicht: met de deur in huis vallen. Ik heb de neiging dat onbeleefd of brutaal te vinden, maar ik merk ook aan mezelf dat ik alleen doorlees als mijn aandacht meteen gegrepen wordt en dat mag best recht voor zijn raap 🙂 Niet eromheen praten of te lang inleiden, maar meteen de kern van de zaak aanpakken. Dank je wel voor je heldere tips! Groetjes, Jantine.

    Antwoord
  14. Lorist - Ottten, Wendy

    Hoi Mariëlle,

    Fijn om weer van je te horen, mijn grootste inzicht!?? Ik denk…het “het duwen op de pijn”. Ik laat op dit moment een website maken voor mijn bed en Breakfast aan huis dat tot nu toe afhanekelijk was van Airbnb. Ik wil los daarvan! Ik heb geweldige rescensies, een cadeau voor als ze 3 keer boeken en als ze iemand aanmelden. Het mooiste wat ik hoor….is dat het een plek is van thuiskomen voor ieder die komt! Mijn eerste blog heb ik klaarstaan. Drukken op de pijn…..en eeen ebook? Waarover? Ik ga ervoor nadenken….groetjes Wendy

    Antwoord
  15. Veron Goemans

    Oeps, stap 2 is voor mij altijd een lastige. Op de pijn drukken kan ik soms zo onethisch vinden, terwijl ik weet dat het nodig is. Maar hoe doe je dat ‘netjes’?

    Over stap 1 heb ik meteen een vraag. Hoe val je met de deur in huis? Wat schrijf je dan precies?

    Ja, zonder sales geen klanten, dus Mariëlle kom maar gauw met je cadeautje waarover je het in stap 10 hebt. Ik heb het hard nodig, vooral ook met een uitgewerkt voorbeeld.

    Dank voor je mooie blog!

    Antwoord
  16. Tineke van der Bij

    Hoi Marielle,

    Ben al een tijdje bezig met een salespagina te schrijven. Dus ik zou jouw template graag inzien
    Dankjewel, Tineke van der Bij
    ZICHTBAARsucces

    Antwoord
  17. Marjolein Koetsier

    Ha Mariëlle,

    Wat een fijn helder verhaal. Het wordt me allemaal steeds duidelijker en dat is toch vooral na de paar sessies, die ik bij je deed. Het begint zijn vruchten afte werpen! Hartelijk dank voor het format. Grtjs, Marjolein Koetsier

    Antwoord
  18. wemmie

    Hallo Mariëlle
    Bedankt voor je blog. Ik ga ook een salespagina maken en heb zeker wat aan je tips. Ik heb net mijn website klaar en wil nu een salespagina en een e book maken. Helaas kan ik dinsdag niet bij je komen. Organiseer je nog meer dagen voor het schrijven van een e book.
    Groetjes Wemmie

    Antwoord
    • rita

      Dank je Mariëlle, je bent een voorbeeld voor me. Maar ik doe het stap voor stap. dank je. Rita

      Antwoord
  19. Margreet van Bork

    komt precies op het juiste moment!

    Ik zal dat wat ik net geschreven heb checken aan de hand van je blog.

    Antwoord
  20. Saskia van de Riet

    Fantastisch om er weer aan herinnerd te worden dat het niet gaat om de prijs… Elke week verkopen, ja, zo fijn!

    Antwoord
  21. Shirley

    Beste Mariëlle, het was super om je live te zien op het podium op BBC afgelopen weekend, terwijl ik al sinds vorig jaar in je mailinglijst zit.
    Ik kom met mijn vriendin Monique de sessie aanstaande dinsdag volgen voor het schrijven van een E-Book…iets wat niet zo uit de losse mouw door mij kan worden geschreven…dus HELP!
    We kijken hoopvol uit om met een eigen geschreven E-Book naar huis te gaan.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      JAAAA!!! Wat geweldig dat je komt! Super je te zien dinsdag!

      Antwoord
  22. Marielle

    Hoi Marielle,

    Na je power speech op de business bootcamp wil ik graag mijn website aan gaan pakken. Jouw adviezen en formats kan ik zeker goed gebruiken. Wie weet ontmoeten we elkaar binnenkort.

    Alvast bedankt

    Groeten,

    Marielle

    Antwoord
  23. tessel

    na de business bootcamp van afgelopen weekend waar jij zo overtuigend op het podium stond, ben ik op zoek naar hoe te implementeren. Een format voor een sales pagina is daarbij meer dan welkom.

    Antwoord
  24. Jan

    Hoi Marielle,
    Het is niet zo zeer een nieuw inzicht dat je blog mij geeft maar de oproep “Dus nu implementeren die hap” schud mij weer eens lekker wakker.

    Het is goed om met een beetje hulp hiermee aan de gang te kunnen gaan.

    groet, Jan

    Antwoord
  25. Monique Wiggers

    Door jouw implementatiesessie was mijn salespagina snel geschreven. Mensen herkennen zich er ook in. Het is wel een groot aantal bulletpoints geworden, ik denk er nu over hoe het nog korter en krachtiger kan, want lezers hebben altijd haast. En ik kan door voortschrijdend inzicht altijd nóg scherper formuleren ?

    Antwoord
  26. Leona

    Prettige blog Marielle. Maar hoe druk je de waarde uit?

    Antwoord
  27. Helmi van Bergen

    Dank je wel voor deze blog. Ik ben als starter heel erg bezig met de vraag hoe krijg ik klanten en hoe krijg ik ze geinteresseerd voor mijn dienstne. Wellicht kan jouw voorbeeld me helepen

    Antwoord
  28. dorien

    Hoi Marielle

    Duidelijke punten. Maar ik zit nog in de uitzoekfase. Wil een bedrijfje gaan opstarten in het verkopen van zelf ontworpen kleinmeubelen en sfeerartikelen van hout. En het opknappen van meubeltjes. Heb heel veel ideeen. Dat is mijn valkuil. Heb al wel mijn doelgroep bepaald. Maar weet niet goed wat het probleem vd klant hierbij is?

    Gr Dorien

    Antwoord
  29. Els

    Oei een salepage maken (dus verkopen) daar gaan mijn haren van omhoog.
    Het lijkt mij best moeilijk om een salespage te maken zonder te verkoperig over te komen bij je mogelijke klant.
    Maar ja eens zal ik de grote stap moeten gaan maken.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wil je klanten krijgen met je bedrijf, dan is dat wel handig he? Verkopen met die hap. Gebruik je eigen toon, verkoop wat je kan. Maak het niet mooier dan het is. En blijven aanbieden…

      Antwoord
  30. Susanne

    Moet het echt??? Een e-book???

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja…
      Tenminste als je klanten wilt krijgen met je bedrijf moet dat ja. Of een video/pdf/tool mag ook..

      Antwoord
  31. Hilde Van Hove

    Dank je wel voor het format. nog een vraagje, de salespagina is dus nog een andere pagina dan je Homepagina ?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Hilde,

      Ja je homepagina is waar je je bezoekers wijst op wat je voor hen kan doen. Je verwijst naar je EBook. Je salespagina is echt gericht op het verkopen van een gratis/goedkope dienst. Bijvoorbeeld coaching, training, kennismakingsgesprek.

      Als je op mijn site kijkt is de pagina waar ik mijn implementatie expertsessie aanbiedt mijn salespagina. Deze is anders als de homepagina.

      Groetjes Marielle

      Antwoord
  32. Louise

    Hallo Mariëlle, ik heb net besloten om mijn website toch maar zelf te maken. Jouw artikel en je cadeau komen precies op het goede moment. Super bedankt hiervoor!

    Antwoord
  33. Ingrid

    Templates zijn zo waardevol, als je het dan even niet meer weet kun je altijd daarop terugvallen.
    Witten Sales Pages schrijven vind ik lastig qua taalgebruik. De layout snap ik, maar welke woorden gebruik je.
    Wat dat betreft vind ik een aanbod via webinar (mijn ding) veel gemakkelijker, want dan kun je emotie toevoegen in de stem. Met geschreven sales pages is dat lastiger.

    Evengoed pracht tips, dank je wel daarvoor

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ik schrijf altijd alsof ik tegen je praat. Dus dat zijn ook de woorden die ik gebruik. Het is ook waardevol om je kennis vast te leggen in blogs, ebooken, video’s. Omdat daarmee jouw kennis veel waardevoller is voor je klant.

      Antwoord
  34. Leo Heijmans

    Beste Marielle, als oud ZZP’er verkocht ik schoonmaakprodukten. De laatste 2 jaar is mijn bedrijfje ingestort door allerlei omstandigheden. Eigenlijk moet ik genieten van mijn oude dag (69) maar daar heb ik nog geen zin in. Is het haalbaar om via jou een website op te zetten?

    Groeten, Leo Heijmans.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja dat kan. Het best is om volgende week dinsdag naar mijn training te komen. Dan leer je precies hoe dat moet.

      Antwoord
  35. Bea Bergenhenegouwen

    Hai Marielle,

    Sales zonder klanten….. Oftewel Passive income…. Heel graag! En ik ben bijna zover! ik gebruik je blog vooral om een artikel te schrijven! In het plaatselijke suffertje. Daar druk ik ook op de pijn prikkel… Hun Handicap! Naast het artikel staat inderdaad een aanbieding. Nu moet ik die hap nog implementeren op mijn ultieme website….Ik zie je format graag tegemoet.

    Antwoord
  36. Judith Langenhorst

    Goed idee, ben sowieso bezig met m’n website, de salespagina wil ik er in mee gaan nemen!

    Antwoord
  37. Jolanda

    Hoi Mariëlle, super interessant artikel zeg. Ik heb je ebook al een tijdje maar had niet de moed om er iets mee te doen. Nu kwam ik je weer tegen en is het tijd. Een salespagina maken vind ik moeilijk.. Dus tijd voor training en hoe doe ik dat. Groet en jij ook nog een succesvol 2016

    Antwoord
  38. Thamar Coenen-Spronken

    Een heel helder en duidelijk blog! Waar ik een heel goed en positief gevoel van krijg. Anderzijds vind ik het heel moeilijk. Schrijven is moeilijk voor me ik ben een doener. Doordat ik met jou en Saskia een eerste E-book sessie heb meegemaakt, ben ik mezelf aan het dwingen om te schrijven. Mijn gedachten te structureren en op te schrijven. De structuur die ik nodig heb lees ik iedere x weer in jou blogs. En dan denk “zo moet het zijn” nu DOEN!

    Antwoord
  39. joke schepers

    Bedankt voor het blog. Maar ik ben beeldend kunstenaar. Hoe werkt het dan ?Wat kan ik mensen aanbieden?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Is afhankelijk van je doelgroep. Wat hebben zij van je nodig behalve je kunst? Ik doe een gooi (op basis van mijn ervaringen met andere kunstenaars):
      – een video of videoserie
      – een gratis workshop
      – een individuele sessie
      – teambuildingactiviteit

      Antwoord
  40. Mariette Reijn

    Bedankt! Een goed en duidelijk blog. Eigenlijk weet je het wel maar zakt het weer even in.

    Antwoord
  41. Bertine

    Beste Marielle,

    Heel goed om een bepaalde structuur te kunnen krijgen, jouw format, om de pagina zo efficiënt mogelijk in te delen en de salespagina’s van waarde te laten zijn voor je klanten. Ik benieuwd en alvast bedankt, Bertine Blom

    Antwoord
  42. Saskia van de Riet

    Heerlijk om te lezen. En mijn inzicht is dat een salespagina voor een gratis sessie helemaal niet voelt als sales maar als een geweldige belofte doen die ik geweldig goed kan inlossen! En dat vind ik niet moeilijk om te schrijven.

    Antwoord
  43. Eef

    Klinkt goed, misschien doe Ik mee. 🙂

    Antwoord
  44. Marian

    Hoi Marielle, salespagina maken vind ik lastig. Namelijk een balans vinden tussen wat werkt (volgens de internet experts) en wat bij mij past. Een format kan daarbij helpen, maar het gaat natuurlijk om de inhoud. En daar heb ik mijn weg nog niet goed in gevonden. Een kwestie van “try and error”.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Marian,

      Ja dat begrijp ik. Een interessante spagaat soms, verkopen op een manier die bij je past. Dat zit ‘m naar mijn idee vooral in de manier waarop. Je eigen toon die je gebruikt. De waarde die je levert. Maar je moet het wel doen. Je verkoopt in feite jouw belofte, daarna moet je het waarmaken. En je belofte verkopen is veel gemakkelijker als je voor die tijd al hebt laten zien dat je het werkelijk kan.

      groetjes Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *