Jouw SuccesPlanning

3 reacties

Hoe maak je een planning?

Jij denkt misschien dat het maken van een planning gaat over het maken van een actielijst, het plannen in je agenda en vervolgens aan de slag gaan om dat allemaal te doen. Dat je discipline moet ontwikkelen om dat allemaal te doen. Dat je focus krijgt wanneer je een actielijst hebt en het op de juiste manier in een Excelsheet vastlegt.

Wil jij beter leren plannen?

Heb je behoefte aan overzicht en meer rust in hun hoofd? Is je agenda al overvol en is er geen ruimte voor nog meer activiteiten of nog meer klanten? Maak je je ongerust, omdat dat wel nodig is om je bedrijf te laten groeien?

Waarschijnlijk ga je dan op zoek naar discipline, structuur en focus. Want als je dat ontwikkelt, bereik je je doelen. Toch?

Een overvolle actielijst

Stel je hebt 20 acties op je actielijst en het lukt niet. Je voelt druk op je schouders, je voelt je schuldig omdat het niet lukt, je voelt je schuldig als je andere dingen doet, omdat je nog zoveel op je actielijst hebt staan. Je bekritiseert jezelf, je veroordeelt jezelf dat het alweer niet is gelukt en dat je actielijst alleen maar langer wordt. Maar het gaat dus niet om die enorme lijst met wel 20 acties. Het gaat om de onrust die deze actielijst bij jou veroorzaakt.

Het is niet wat je denkt

Wanneer je komend jaar de resultaten wil halen die je voor ogen hebt, moet je dingen anders doen. Want je kan alleen andere resultaten halen als je dingen anders doet.

Ik raad je aan om drie andere woorden in de plaats te zetten van discipline, structuur en focus, namelijk acceptatie, waardering en loslaten.

  • Accepteer dat je bent wie je bent en dat anderen zijn wie ze zijn. Accepteer het complete pakket, dus niet alleen de fijne dingen, maar ook de minder fijne.
  • Waardeer en erken jezelf iedere dag om wie je bent. Waardeer ook anderen om wie ze zijn.
  • Laat los wat jou niet dient, zodat je zekerheid en vertrouwen ontwikkelt.

Want je zal ontdekken dat je alles gedaan krijgt wanneer je zekerheid en vertrouwen ontwikkelt. Het resultaat daarvan is die discipline, structuur en focus waar je zo’n behoefte aan hebt.

Grip op je agenda

Net als geld het resultaat is van een succesvolle business, zijn discipline en focus het resultaat van de zekerheid in jezelf en het vertrouwen dat je ongelofelijk veel voor je klant kan doen. Wanneer je vertrouwen hebt, heb je controle en dan heb je automatisch grip op je agenda.

Wat zit je dwars?

Een planning maken is vooral innerlijk werk. Het betekent dus ook niet dat je allerlei lijstjes gaat maken en dingen in je agenda gaat plannen die je met heel veel controle gaat bewaken. Het betekent dat je gaat kijken naar jezelf en welk gedrag jou dwars zit.

Grip op je planning

Een succesvolle planning zit in je vermogen om naar jezelf te kijken en je eigen gedachten en gedrag onder de loep te nemen. Een succesvolle planning is daar het resultaat van. Pas wanneer je innerlijke rust hebt, zekerheid voelt en het vertrouwen hebt, krijg je grip op je planning in plaats van dat de planning grip heeft op jou.

Vereenvoudig je planning

Onderwijl kan je in je business een aantal maatregelen nemen om je planning eenvoudiger te maken, waardoor je minder doet en meer bereikt.

1. Ontwikkel om te beginnen een eenvoudige businessmodel, dat beter past bij jouw toch al zo volle agenda.

2. Focus je alleen op je ideale klant. Wanneer je activiteiten organiseert voor meerdere doelgroepen, haal je je jezelf onmiddellijk veel werk op de hals.

3. Ga met deze klant in gesprek en inventariseer de wensen en behoeften van deze klant. Als je de juiste vragen stelt, ontdek je waar jij die klant in kan begeleiden en ondersteunen.

4. Ontwikkel enkele diensten die aansluiten bij de wensen en behoeften van je klant. Met diensten bedoel ik trajecten, programma’s, abonnementen of lidmaatschappen. Het zijn diensten waarmee je jouw klant langdurig begeleidt.

5. Ontwikkel deze diensten éénmaal.

6. Verkoop en lever steeds weer dezelfde diensten gedurende langere tijd.

Het hoeft maar één keer

Tijdens het leveren kan je eventueel je diensten bijstellen, maar je ontwikkelt geen nieuwe diensten. Het voordeel is dat je deze diensten dus maar één keer hoeft te ontwikkelen en op te zetten. Je gebruikt steeds dezelfde webpagina’s, uitnodigingen, mails, blogs en advertenties. Op die manier kan je zaken automatiseren, systematiseren en hergebruiken.

Betere resultaten

Je hebt minder klanten, maar ze betalen je meer en het kost je minder werk. Ze blijven bovendien langer. Dat is voor jou heel efficiënt en aantrekkelijk, want je hoeft niet iedere keer de boer op om nieuwe klanten te werven. Het is ook voor je klant heel fijn, omdat je diensten beter aansluiten bij hun wensen en behoeften en daardoor halen ze betere resultaten.

SuccesPlanning

Deze manier van werken geeft je grip op je agenda en controle op je ondernemerschap.

Nu kan ik me voorstellen dat je hier nog meer van wil weten. Dat is de reden dat ik je uitnodig voor het gratis webinar SuccesPlanning.

Meld je hier aan.

Ik kijk ernaar uit je hier te zien en je verder te helpen met je planning.

Hartelijk groet,
Marielle

3 Reacties

  1. Veron Goemans

    Een planning maken op de ouderwetse manier (zoals jij die beschrijft) frustreert mensen eerder dan dat ze er blij van worden.

    Eerst het innerlijke werk doen is van cruciaal belang. Super dat jij er een gratis webinar over geeft!

    Antwoord
  2. Kit

    Interessant! Ik zit nu al een tijdje te stoeien om structuur en focus te organiseren in de vorm van een actielijst en loop hierin vast. Vertrouwen, discipline en eenvoudig businessmodel werk ik al aan. Oh dat is een fijn idee. Dan ga ik gewoon verder wat ik nu doe en herhalen wat ik al heb. Geen nieuwe wielen uitvinden. Dankjewel voor dit behulpzame heldere blog!

    Antwoord
  3. Femke

    Dankzij jou heb ik een ontzettend mooi business model ontwikkeld, waarmee ik mijn doelgroep nog beter kan helpen en veel meer rust ervaar en nog meer waarde kan leveren, zowel zakelijk als prive!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *