Hoe kan jij van betekenis zijn in 2020?

3 reacties

Het nieuwe jaar is je kans om echt inhoud te geven aan je ondernemerschap. Neem nu het besluit om je ambities los te laten. En staak je zoektocht naar meer klanten, meer geld, meer tijd of meer vrijheid.

Die inhoud en betekenis krijg je, wanneer jij je focus van jezelf naar je klant verlegt. Laat in 2020 je licht schijnen op je klant. Geef je klant wat nodig is en ontdek dat de groei, waar jij zo naar verlangt, zich vanzelf ontvouwt.

Ik geef je daar 20 krachtige tips voor.

1. Maak keuzes

Voor welke klanten wil jij van betekenis zijn? Kies een klant en ontwikkel diensten die deze klanten behulpzaam zijn in het oplossen van hun problemen en uitdagingen.

2. Geef vertrouwen

Geef je klanten het vertrouwen dat het bereikbaar is waar zij naar verlangen.

3. Leer je klant vragen te stellen

Pas als je klant vragen stelt, kan je werkelijk ondersteuning geven. Vermijd ongevraagde hulp aan je klant en leer je klant de juiste vragen aan jou te stellen.

4. Luister

Luister naar je klant en toon begrip. Dus je hoeft geen feedback te geven of er iets van te vinden. Simpelweg luisteren is genoeg.

5. Creëer

Geef vorm aan alles wat in je hoofd zit door het vast te leggen op papier, video of audio. Hiermee wordt je dienstverlening onafhankelijk van jou.

6. Breng eenvoud aan

Hou het eenvoudig en daarmee overzichtelijk. Ontwikkel enkele kwalitatief hoogwaardige diensten. Ontwikkel deze eenmalig en verkoop deze zelfde diensten keer op keer.

7. Ontwikkel langlopende trajecten

Je klant is gebaat bij langdurige begeleiding. Neem afscheid van af en toe een uurtje en ontwikkel enkele maand- of jaartrajecten.

8. Verkoop

Verkoop vaak. Verkopen is je klant uitnodigen om in zichzelf te investeren. Hoe meer je verkoopt, hoe meer je van betekenis kan zijn voor je klant.

9. Investeer

Investeer in jezelf en in je eigen ondernemerschap. Hierdoor blijf je ontwikkelen en creëer je dienstverlening die van hoge kwaliteit is en die jou onderscheidt van al die anderen.

10. Maak winst

Winst is nodig om je bedrijf bestaansrecht te geven en een bedrijf te ontwikkelen dat ook op lange termijn klanten behoudt. Zet je energie in op winst maken in plaats van op kosten vermijden.

11. Bied stevigheid

Je klant heeft een veilige plek nodig. Geef dit door stevig te blijven staan, wat er ook gebeurt. Belast je klant niet met je eigen issues, hierdoor krijgt je klant onbewust de neiging jou te helpen en dat brengt jullie beiden aan het wankelen.

12. Heb geduld

Voor geen enkel probleem is een quick fix voorhanden. Leer je klant geduld te hebben en iedere dag kleine stappen te zetten op weg naar een oplossing.

13. Geef duidelijkheid

Laat niets onduidelijk of in het midden. Duidelijkheid geeft veiligheid aan je klant. Hierdoor kan je klant zich volledig openstellen voor jou.

14. Vraag feedback

Je ziet je eigen blinde vlekken niet. Vraag een coach of adviseur om jou feedback te geven op je ondernemerschap. Zo worden je blinde vlekken helder.

15. Zet kleine stappen

Kleine stappen zijn het meest constructief. Want dan zie je niets over het hoofd. Nodig ook je klant uit om iedere dag een kleine stap te zetten. En geef zelf het goede voorbeeld.

16. Werk samen

Creëer een team. Als je bedrijf afhankelijk is van jou alleen, stort de boel vroeg of laat in.

17. Maak vlieguren

Oefenen, oefenen, oefenen. Vallen, opstaan en weer doorgaan. Kortom, maak vlieguren. Oefen je vaardigheden heel veel, zodat je heel goed wordt. Want daar hebben je klanten ontzettend veel baat bij.

18. Ga voor kwaliteit

Neem de tijd om de ondersteuning die je klanten van je vragen voor te bereiden en te geven, zodat je een gedegen dienst van hoge kwaliteit levert.

19. Zoek de stilte op

Zoek iedere dag een moment van stilte. Tijdens de stilte ontvouwt zich vanzelf hoe je verder kunt. Je krijgt ingevingen die het allerbest zijn voor je klant.

20. Creëer rust

Staak het harde werken. Doe minder. Creëer rust en zekerheid in je ondernemerschap. Je klanten zijn gebaat bij een energieke en uitgeruste ondernemer.

Je hebt een heel jaar de tijd om deze krachtige tips toe te passen in je ondernemerschap. De betekenis die je hiermee geeft aan je klant is groots. Op deze manier garandeer ik je het jaar van je leven.

Ondernemersdag Succes met je Bedrijf

Het is mijn missie om jou te ondersteunen in je ondernemerschap, zodat jij het maximale kan geven aan je klant. Daarom nodig ik je uit voor de ondernemersdag Succes met je Bedrijf. Je ontmoet gelijkgestemde ondernemers die op deze zelfde manier willen ondernemen.

Meld je direct aan: Ondernemersdag Succes met je Bedrijf

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten.

Hartelijke groet,
Marielle

3 Reacties

  1. Marieke

    Bedankt voor de waardevolle tips!

    Antwoord
  2. Savannah

    Wat een krachtige helpende lijst aan tips!

    Punt 3, Leer je klant de juiste vragen te stellen, vraagt om meer uitleg:
    Wat is een ‘juiste’ vraag?
    En hoe leer je dat aan je klant?

    Lieve krachtige nieuwjaarsgroet,
    Savannah

    Antwoord
  3. Femke

    Mooie en waardevolle tips om 2020 weer bewust mee te starten!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *