Hoe ga je om met kritiek?

3 reacties

Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing, there is a field.
I’ll meet you there.
– Rumi

Een goede klant vroeg me wat te doen wanneer iemand kritiek levert. Je partner, een vriendin, een klant of een collega. Kritiek die soms snijdt als een scherp mes. Kritiek omdat je andere keuzes maakt, omdat je anders over dingen denkt. Omdat de keuzes die jij maakt anders zijn dan die van de ander.

‘Hoe ga ik hier mee om?’ vroeg ze.

Een mooie vraag en een actueel onderwerp. Ik geef je graag mijn visie hierop. Kort de bocht is mijn antwoord: je ontvangt de kritiek en zegt dankjewel.

Jouw gevoel

Je hebt geen invloed op wat een ander doet of zegt. Je hebt alleen invloed op hoe jij met het gedrag van de ander omgaat. Je hebt geen invloed op het feit dat de ander kritiek levert op jou. Wees je bewust dat boosheid, irritatie of frustratie die jij voelt bij de kritiek van die persoon niet gaat over de kritiek zelf. Het gaat over jouw eigen gevoel over deze kritiek. Het zijn jouw gevoelens en die zijn niet de schuld van iemand anders. De kritiek van een ander triggert je gevoelens alleen maar, en die komen bij jou naar buiten in de vorm van boosheid, irritatie of frustratie.

Neem verantwoordelijkheid

Het is ontzettend belangrijk dat je dit goed begrijpt, want alleen dan kan je helemaal verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gevoelens. Alleen dan kan je ze pas veranderen. Dan wijs je niet met een beschuldigende vinger naar degene die kritiek geeft, maar dan kan je zeggen: ‘Dankjewel voor de belangrijke les die je me nu leert.’

Herken je deze reacties van jezelf als je kritiek krijgt?

  • meteen reageren, boem erbovenop
  • je verdedigen
  • niet meer weten wat te zeggen
  • voor je gelijk gaan
  • in discussie gaan
  • niet meer nadenken
  • het nooit meer vergeten
  • de kritiek eindeloos achter elkaar in je hoofd afspelen
  • wraak nemen of bedenken
  • dingen zeggen die achteraf erg onhandig blijken
  • de relatie verbreken

Van reageren naar handelen

Dat zijn allemaal primaire reacties. Je reageert op het gedrag van ander. Grote kans dat de ander dan ook weer op jou reageert en zo krijg je actie-reactie. Je probeert elkaar te overtuigen van je eigen gelijk. Helaas is dit het communicatiepatroon van de meeste mensen en helaas is dit ook de realiteit in veel coach-klantrelaties. Op deze manier met elkaar in gesprek zijn is voor niemand goed.

Wat als je niets doet?

Misschien is het interessant om eens te kijken wat er gebeurt als je niet reageert. Dus de ander geeft je kritiek (tenminste zo ervaar je dat) en je reageert niet. Je bent stil. Je ervaart dat de ander zijn kritiek over jou uitstort en jij ontvangt dit. Je bedankt de ander, want je ontvangt tenslotte een waardevolle les. Je zegt bijvoorbeeld: ‘Dankjewel, wat fijn dat je het aangeeft.’ En that’s it. Je gaat dus niet in discussie.

Besef ook dat jij de woorden van de ander als kritiek ervaart. Maar is dat werkelijk de bedoeling van de ander? Je weet het niet. Grote kans dat die ander zich helemaal niet bewust is dat jij dit zo ervaart. Dat gevoel is dus helemaal van jou.

Je gevoel is van jou

Je hoeft ook niet altijd jouw gevoelens met de ander te delen. Je hoeft niet te zeggen: ‘Ik voel irritatie, boosheid of verdriet omdat jij dit zegt of dat doet.’

Hou je gevoelens gewoon lekker voor jezelf. Ze zijn van jou. Jouw gevoelens zijn niet het gevolg van wat de ander doet, ze komen uit jou voort. Je hoeft helemaal niets met deze gevoelens. Accepteer gewoon dat ze er zijn en focus je vervolgens op iets waar je blij van wordt, in plaats van te blijven roeren in je frustratie. Als je die bewuste keuze maakt, kan je kritiek transformeren naar waardevolle leermomenten. Dan kan je dus oprecht dankbaar zijn voor de kritiek die je ontvangt.

Hoe dan?

In theorie klinkt het allemaal heel aannemelijk, maar in de praktijk blijken je onbewuste reactiepatronen het toch regelmatig over te nemen. Zit je plots toch weer in een welles-nietes-discussie. Je kan het altijd een halt toe roepen door te stoppen met reageren. Dan komt het handelen vanzelf.

Wil jij definitief afscheid nemen van je frustratie? Zoek dan een goede coach die je een spiegel kan voorhouden: ‘Kijk, dit is wat je eigenlijk doet, dit zijn je blinde vlekken en deze overtuigingen en patronen zijn de basis van je frustraties.’

Met dat inzicht kan je vanuit wijsheid handelen in plaats vanuit frustratie reageren. Daar wordt je leven een stuk plezieriger van.

Bewust handelen

Bewust handelen brengt stabiliteit in je leven, liefdevolle relaties en continuïteit in je business. Het zorgt dat je altijd vertrouwen hebt in de stappen die je zet in je onderneming en dat je de hobbels op je pad met vertrouwen tegemoet kan zien.

Bewustzijnsontwikkeling zie ik als een fundament voor zakelijk en financieel succes. Het gaat voorbij aan geld, ambities of prestaties. Het gaat over iets veel groters dan dat. Bewustzijnsontwikkeling komt aan bod tijdens de masterclass Succesvol Ondernemerschap.

Meld je hier direct aan: https://www.succesmetjebedrijf.nl/masterclass-succesvol-ondernemerschap/

 

 

3 Reacties

  1. Mirjam

    Mooi artikel en zinvolle tips!

    Ik onderschrijf het helemaal, wat niet wil zeggen dat me dit ook altijd even goed lukt. Bij mij ligt de trigger vaak bij de toon en de lading die meekomt bij wat iemand zegt, niet zozeer bij de inhoud, en dat die ander dáár dan zelf geen verantwoordelijkheid voor neemt.
    Plus mijn ‘onrechtvaardigheids gevoel’ kan opspelen als het als heel onterecht voelt en puur iets van de ander, wat jij dan over je heen krijgt.
    Hier valt nog wel t nodige te leren, want dan vind ik het oh zo moeilijk om mijn mond te houden en uit de discussie te blijven ….. 🙁 🙁 Dus DANK voor dit schrijven, kan ik het vaker teruglezen mocht het zich weer eens voordoen, gelukkig niet heel vaak!

    Antwoord
  2. Klazien

    Wat een fijn artikel Marielle. Laatst kwam een van mijn studenten bij me met precies dezelfde vraag. Ik zal hem dit artikel doorsturen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat fijn Klazien!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *