Hoe schrijf je een boek? 5 stappen

2 reacties

Ik ben ervan overtuigd dat ondernemers niet zonder boek kunnen. Zeker als je de intentie hebt om echt van betekenis te zijn voor je ideale klant. Dan kun je niet anders dan je waardevolle kennis op papier zetten. Want als het eenmaal op papier staat, kun je het met veel meer mensen delen dan die ene klant die je voor je hebt. Maar hoe pak je dat aan?

Een boek is bovendien een geweldig visitekaartje. Hoe fijn is het niet als jij in plaats van een visitekaartje een boek kan geven of op zijn minst een deel uit het boek. Je hebt daarmee onmiddellijk een expertstatus bereikt. Maar hoe schrijf je dat dan?

Waarom jij geen boek hoeft te schrijven

Nu kan je allerlei excuses verzinnen waarom jij geen boek hoeft te schrijven:

  • Omdat je het niet kan.
  • Omdat het te veel tijd en energie kost.
  • Omdat je er geen geld voor hebt.
  • Omdat je niet zoveel te vertellen hebt.
  • Omdat niemand op jouw boek zit te wachten.

Als jij deze excuses gelooft, is het geen goed idee om een boek te schrijven. Want dan wordt het ploeteren. Je kan ook de keus maken om te geloven dat je het wel kan, dat het je energie geeft, dat het je geld oplevert, dat je veel te vertellen hebt en dat je lezers je heel graag willen lezen.

Waar kies je voor? Het is aan jou.

Er zijn talloze ondernemers die succesvol zijn en die geen boek hebben. Maar ik geloof in mijn opdracht. Ik geloof dat ik als ondernemer de taak heb mijn kennis te delen. Het komt vanuit mijn hart, het is ingegeven vanuit mijn behoefte de wereld te verbeteren en mooier en liefdevoller te maken.

Als jij je als ondernemer focust op het ondersteunen van je klant, dan kan je niet anders dan je kennis delen. Als je excuses verzint, ben je vooral met jezelf bezig en je eigen beperkingen. Spring over je eigen schaduw heen en geef je klant wat ze nodig heeft.

Wat is de impact van een boek voor jou?

Ik geef direct toe dat het schrijven van een boek een groot en intens avontuur is. Maar dat is alles in het ondernemerschap. Het hele ondernemerschap is een avontuurlijke reis. Het boek is daar een onderdeel van. Daarom kies je bewust voor het ondernemerschap en kies je dus ook bewust voor het schrijven van je boek.

Ondernemers twijfelen vaak. Ben ik wel goed genoeg, is mijn concurrent misschien beter en wat vindt mijn klant hiervan? Maar als jij twijfelt, krijg je geen klanten. Want waarom zouden je klanten zeker van jou zijn als jij zelf al twijfelt? Het boek helpt je afscheid te nemen van je twijfel.

Je ontdekt hoeveel je kan

Tijdens het schrijven van je boek ontdek je hoe groot je potentie is. Je ontdekt hoeveel je weet en hoe groot de waarde daarvan is voor je ideale klant. Je ontdekt dat je kan schrijven. Want als je kan praten, kan je namelijk ook schrijven. Misschien schrijf je niet zo snel als je praat, maar toch ben ook jij in staat om een boek in enkele weken te schrijven.

Je groeit

Je groeit van het schrijven. Ieder woord, iedere pagina is van jou. Het geeft je meer zekerheid en vertrouwen. Je groeit ervan als mens en als ondernemer. Een boek geeft je de gelegenheid je kennis met veel meer mensen te delen. Dus je kan dat gevoel van zekerheid en vertrouwen ook doorgeven aan je klant met jouw boek. En hoe geweldig is het als je je eigen boek bij de Bruna ziet liggen? Het schrijven van een boek is een prestatie waar je supertrots op mag zijn en die ongelofelijk veel voldoening geeft.

Je zal ook ontdekken dat het schrijven impact heeft op de kwaliteit van je werk. Omdat je jouw kennis ont-dekt, zie je simpelweg veel meer mogelijkheden voor je klant. Je kan die verwerken in de programma’s die je verkoopt. Hiermee kan je meer waarde leveren aan je ideale klant.

Wat is de impact van een boek voor je klant?

Als de kennis die jij opschrijft in je boek waardevol is voor jou, dan is het ook waardevol voor je klant. Natuurlijk kan je niet klakkeloos allerlei kennis bij je klant over de schutting gooien, want daar kan je klant niet mee uit de voeten. Wees ervan bewust dat de kennis die jij deelt in je boek een eerste stap voor je klant is. Besluit je klant zich verder te ontwikkelen, dan kan ze zich er samen met jouw ondersteuning verder in verdiepen.

Hoe schrijf je nou een boek?

Ik begon in juni 2016 met project boek Succes met je Bedrijf. In juli 2016 schreef ik de tekst voor mijn boek. Ik heb hier drie weken over gedaan. Eind november kwam mijn boek uit. Ik deel hier de 5 stappen die ik heb gezet om dat te realiseren.

1. Bereid je voor

Maak de keuze: ja, ik wil een boek schrijven. Committeer je hieraan en bepaal voor jezelf wanneer jij dat boek in de schappen van de winkel hebt liggen.

Reserveer geld voor dit project, want het laten redigeren, opmaken, uitgeven en drukken is een flinke investering. Hou rekening met 10.000 euro, afhankelijk van het aantal boeken en de manier van uitgeven.

Reserveer tijd voor dit project. Niet alleen het schrijven is een tijdrovende aangelegenheid, ook het uitgeven van het boek kost veel tijd. En daarna wil je het natuurlijk verkopen, dus het vraagt ook een aanpassing in je marketingstrategie.

2. Wie is je lezer?

Bepaal voor wie je het boek schrijft. Wie wil je dat je boek leest? Neem één persoon in gedachten: je ideale klant. Schrijf je boek voor deze persoon. Zorg dat je haar heel goed kent en dat je heel goed weet wat ze nodig heeft. Hoe meer van dit soort ideale klanten jij hebt, hoe eenvoudiger het is om een boek te schrijven.

Als je dit nog onvoldoende helder hebt of onvoldoende in de vingers hebt, is het te vroeg om je boek te schrijven. Ga in dat geval in gesprek met je ideale klanten en inventariseer wat ze van je willen lezen.

3. Maak een blauwdruk

Begin met een blauwdruk. In je blauwdruk benoem je de onderwerpen waar je over gaat schrijven en welke lessen je wil delen over deze onderwerpen. Als je in mijn boek kijkt, zie je mijn blauwdruk. Kijk bijvoorbeeld naar de inhoudsopgave: je ziet 15 hoofdstukken. Dat zijn 15 onderwerpen.

Bepaal voor je boek 15 tot 20 onderwerpen en per onderwerp 12 tot 20 lessen. De lessen die ik per onderwerp heb benoemd zie je terug in de kopjes van mijn teksten.

Verzin nu per les 3 vragen die je wil beantwoorden om deze les te behandelen.

Dus je totale blauwdruk bestaat dan uit:
15 onderwerpen
15 x 12 lessen = 180 lessen
180 lessen x 3 vragen = 540 vragen

Per onderwerp is dat 12 x 3 = 36 vragen

Ga niet schrijven zonder blauwdruk. De blauwdruk is namelijk je kapstok. Schrijf je zonder blauwdruk, dan schrijf je in het wilde weg en ben je al gauw de draad kwijt. Dan kost het schrijven van je boek 3 jaar in plaats van 3 weken.

4. Ga schrijven

Ik heb 3 weken gedaan over het schrijven. Ik begon iedere ochtend mijn dag met een uur schrijven. Alleen werkdagen, het weekend was ik vrij. Dus ik stond op, nam mijn ontbijt en kroop achter de computer. Ik pakte mijn blauwdruk erbij, pakte 1 van de 15 onderwerpen en ging alle 36 vragen beantwoorden die ik voor dat ene onderwerp had bepaald. Zo had ik na 15 dagen alle 15 hoofdstukken uitgewerkt en was de inhoud van mijn boek geschreven.

Tijdens het schrijfproces zijn er een paar belangrijke spelregels om je aan te houden:

  • Je leest het niet terug.
  • Je redigeert niet.
  • Je doet geen onderzoek.

Het teruglezen en het redigeren doe je namelijk pas als je alles hebt geschreven. Het onderzoeken had je vooraf moeten doen. Dat bestaat namelijk uit het vragen stellen aan je doelgroep. Je schrijft geen wetenschappelijk stuk, geen encyclopedie en geen roman. Je schrijft een boek met waardevolle inhoud voor je ideale klanten. Dus je onderzoek bestaat uit uitzoeken wat zij waardevol vinden. De antwoorden weet je al, dat is jouw kennis waarmee jij je klanten helpt.

5. Daarna redigeren

Eerst schrijf je dus en daarna ga je pas redigeren. Laat het redigeren door een professioneel redacteur doen, die met een stofkam door je tekst gaat. Daarmee wordt je tekst verbeterd, leesbaarder en krachtiger. Zorg dat je een redacteur kiest die jou en je vak kent, die jouw taal spreekt, die snapt wat je schrijft en hier ook achter kan staan.

Het is niet de bedoeling dat je na redactie een compleet ander boek hebt. Het is de bedoeling dat jouw tekst intact blijft en dat je redacteur die verbetert.

Betrek je redacteur vanaf het begin bij het schrijven van je boek. Laat je redacteur bijvoorbeeld ook naar je blauwdruk kijken en vraag om feedback. Zijn je onderwerpen goed, je lessen relevant en heb je de juiste vragen gesteld? Als jij vanaf het begin je redacteur betrekt bij het schrijven, kan je redacteur beter redigeren en je boek wordt er ook beter van.

Als de boel is geredigeerd, is de inhoud van je boek klaar. Daarna is het schrijfwerk nog niet klaar. Want een echt boek bevat een voorwoord, een nawoord, een dankwoord, een achterflap en een inhoudsopgave. De volgende stappen dienen zich aan. Namelijk het boek op laten maken, laten drukken en laten uitgeven.

En daarna begint het werk pas echt: het verkopen van je boek.

Zorg eerst maar dat je het schrijft. Stap voor stap.

In oktober geef ik een retreat waarin ik een exclusieve groep ondernemers ga begeleiden in het schrijven van hun boek. Mail me direct als je hier belangstelling voor hebt.

Hartelijke groet,
Marielle

2 Reacties

  1. Kit

    Mooie uitleg hoe je je door je blauwdruk een soort geraamte maakt van waaruit het boek ontstaat. Het lijkt me supergaaf om een eigen boek te hebben en ik voel nu al dat bijvoorbeeld het bloggen me zoveel zelfvertrouwen geeft. Ik ben altijd weer verrast wat ik heb opgeschreven en sterkt in het geloof wat ik voor mijn klant kan betekenen. Dus een boek is dan wel een kers op de taart. Ik doe graag met de retraeate!

    Liefs Kit

    Antwoord
  2. Marieke

    Ik ben heel benieuwd hoe dit voor mij zal zijn: een boek schrijven!
    Bedankt voor deze heldere uiteenzetting hoe het in z’n werk gaat en ik zie je in oktober!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *