sb_et_cpt_li_post_layout Hoe ziet jouw doelgroep er uit? - Succes met je Bedrijf

Hoe ziet jouw doelgroep er uit?

Doelgroep, marketing | 5 reacties

Jij hebt te weinig klanten en daar is een belangrijke reden voor. Je weet niet wie je doelgroep is, je weet niet hoe ze heten, hoe ze eruitzien, hoe ze leven, wat hun problemen zijn of hun ambities. En je weet ook niet wat de impact van jouw hulp op je klant is. Hoe voelt je klant zich als jij hem helpt?

Je weet het niet, net als de meeste ondernemers die mijn trainingen volgen. Daar vragen mensen dan waarom het zo belangrijk is om dat precies te weten. Heel simpel:
Als je niet weet wie je klanten zijn, waar kan jij ze dan überhaupt mee helpen?
Als jij je doelgroep niet kent, hoe kan je doelgroep jou dan leren kennen?
Als jij je doelgroep niet ziet, hoe kan jij dan zichtbaar worden voor je doelgroep?

Wil je klanten? Dan moet je weten wie je doelgroep is.

Veel ondernemers denken dat ze best weten wie hun doelgroep is. Ongeveer. Maar als ik hen vraag wie hun doelgroep precies is, krijg ik het antwoord ‘Dat weet ik niet’, ‘Dat maakt niet uit’ of ‘Moet ik daar echt een keus in maken?’

Ja, dat moet. Tenminste, als je klanten wil. ‘Ongeveer’ is niet goed genoeg. Pas als jij heel precies weet wie je doelgroep is, kan je ervoor zorgen dat hij je klant wordt. De keuze voor je doelgroep is hét fundament van je hele business.

Jouw doelgroep is het type mens waarmee jij graag wil werken en dat je energie geeft. Het ondernemerschap kan je energie soms opslurpen door alles wat er op je pad komt en door alles wat je moet doen van jezelf. Dan is het fijn als je werkt met een groep mensen waar je energie van krijgt, waar je echt blij van wordt en waar je het liefst de hele dag mee door wil brengen.

Kies geen hele groep, maar één persoon.

Kies zo specifiek mogelijk. Je doelgroep is geen branche, geen groep en geen functie. Het is een echt persoon, met een naam en een echt leven. Iemand die leuke dingen doet, die rare eigenschappen heeft, die uitdagingen en ambities koestert en die bijvoorbeeld een echte vrijbuiter is. Of heel hip. Of juist heel teruggetrokken. In elk geval is het iemand waar jij graag verbinding mee wil maken, omdat jij die persoon zo leuk vindt. Iemand waar je makkelijk contact mee legt, omdat je die zo goed kent. Iemand die jij goed kan helpen, omdat je de problemen kent die hij mens tegenkomt. Je hebt ze namelijk voor jezelf al opgelost. Je houdt van dit mens, het zou je beste vriend kunnen zijn.

Als je deze persoon kiest, kies je je doelgroep.

Je doelgroep bestaat uit mensen die leven in dezelfde situatie en die dezelfde problemen en uitdagingen hebben. Het is een groep met dezelfde ambities, dezelfde eigenschappen en hetzelfde gedrag. Jij bepaalt precies wie. Is het niet heerlijk om met deze mensen te mogen werken?

Het is gemakkelijk.

Kiezen is makkelijk, want als ik je vraag wie je leuk vindt, weet je het antwoord al. Dat zit in je hart. Luister naar je hart en volg je intuïtie. Begin met wat je weet en laat de rest open. Door aan de slag te gaan met wat je nu al weet, krijg je steeds meer duidelijkheid over waar je nog geen antwoord op hebt. De waarde van het doen is dat je ervan leert. Ondernemers twijfelen vaak of ze wel goed hebben gekozen. Twijfel komt door angst. Ben je bang dat je niet genoeg geld kunt verdienen aan deze doelgroep? Ben je bang dat anderen ook aan deze doelgroep trekken? Ben je bang dat ze niet geïnteresseerd zijn in je oplossing? Misschien is het terecht.

Je doelgroep ontdek je als je het gaat doen.

Maar of je angst terecht is, ontdek je alleen als je het gaat doen. Onzekerheid en twijfel ruim je alleen uit de weg als je aan de slag gaat met de doelgroep waar je het liefst mee werkt. Dan ontdek je vanzelf wat je voor deze doelgroep kan betekenen en of je keuze juist is geweest. Misschien moet je die nog bijstellen, want dat kan altijd.

Echt niet meer dan één.

Waarom moet je echt kiezen voor één persoon? Als je op een feestje met twee verschillende mensen tegelijk praat, bijvoorbeeld met je tante van 80 en je stoere neef, dan wordt het moeilijk om over je vakantie te vertellen.

Aan je tante wil je vertellen dat de natuur heel mooi was, maar aan je neef wil je juist laten merken dat je best gevaarlijke tochten hebt gemaakt. Het resultaat wordt een slap verhaal, waar je je tante niet mee boeit, maar ook je neef niet. Of je gaat proberen om het allebei naar de zin te maken, zodat je neef gaat gapen als je het over de natuur hebt en je tante gaat gillen als je van die krokodil vertelt. Of andersom.

Het geeft je energie en focus.

Juist die ene persoon geeft je energie. Hoe beter jij je doelgroep in die ene persoon leert kennen, hoe beter je weet wat die persoon van je nodig heeft. En dat is precies wat je gaat leveren. Dat is het enige wat je hoeft te doen. Heel makkelijk. Je weet dat je doelgroep je zal erkennen en waarderen om wat je voor hem doet. Dat geeft enerzijds energie en anderzijds rust en focus door de duidelijkheid die het schept.

Hoe gemakkelijk is het als je teksten voor je website kunt schrijven voor één persoon, die je duidelijk voor je ziet? Je knalt die teksten eruit! Denk aan je blog, je social media, je producten en je diensten; alles wat je doet. Je hoeft maar met één iemand rekening te houden. Je hoeft alleen maar te luisteren naar die persoon. Er valt een last van je schouders.

Hoe ik in een jaar tijd meer dan 100 klanten kreeg – gratis online training.

Voor wie echt wil weten hoe je snel heel veel klanten krijgt, geef ik een gratis online training, waarin ik je vertel welke stappen ik heb gezet om in een jaar tijd meer dan 100 klanten te krijgen. Met die methode groeide mijn business de afgelopen jaren uit tot een van de meest succesvolle in mijn branche.

[En blijf je helemaal tot het einde, dan heb ik nóg een cadeau voor je: je krijgt een e-boek met een overzicht van alle vragen die je kan stellen voor jouw keuze van je doelgroep.]

Geef je hier op: Gratis Online Training Hoe ik in een jaar tijd meer dan 100 klanten kreeg.

Ik kijk uit naar je reactie en zie je graag op deze training!

Make it a HAPPY day!
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

5 Reacties

  1. ria

    Dankjewel marielle voor deze fijne focus! Zoals je misschien nog weet zit ik al een tijdje op de verkeerde doelgroep te focussen, namelijk op pre-puber meiden met een te laag zelfbeeld, terwijl ik me op hun moeders zou moeten richten. Dat wordt wel weer duidelijk in je Ebook! Maar mijn hart kan de meiden niet loslaten, want ik had vroeger zelf zo’n lieve moeder die al onze imperfecties omarmde, en ik zou die lessen willen doorgeven. En dan ben ik ook nog eens (in real life) een jongensmoeder. Ingewikkeld, zucht… dit is waar ik tegenaan loop.

    Daarom heb ik mijn passie voor prepubers dan maar als hobby bestempeld en ben ik me op een heel andere (ondernemers) doelgroep gaan richten, waar ik ook wat bij voel en nu in ieder geval wat geld mee verdien; zie mn site.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ik denk dat je die meiden ook helemaal niet los hoeft te laten. Je kan je op de moeders richten en via de moeders kan je de meiden bereiken. Dat is zoals het werkt als je kinderen helpt. Je spreekt de ouders aan, omdat de ouders beslissen of ze met jou willen werken. Spreek ze aan op de problemen en uitdagingen die zij voelen m.b.t. hun kind. Zij schakelen je dan in om hun kind te helpen.
      Liefs Marielle

      Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      En uiteraard ook even op je site gekeken 🙂
      Als je hiermee geld verdient om vervolgens je hart te kunnen volgen, dan heb je een prima keus gemaakt. Zou ondertussen wel je zaken met betrekking tot de ouders en de pubers in de steigers zetten, want het is duidelijk dat je daar met je hart in zit.

      Mocht ik iets voor je kunnen doen, laat het weten!

      Liefs Marielle

      Antwoord
  2. Lorist - Otten, Wendy

    Goedemorgen Mariëlle, het is me eindelijk gelukt om een doelgroep te vinden, eentje die mij waanzinnig veel energie en focus geeft. Ik sta er ’s morgens mee op en ga er ’s avonds mee naar bed. Omdat ik al een jaar een B&B aan huis heb via Airbnb, weet ik precies wat al hun problemen zijn en waarom ze zo graag bij mij komen en zouden willen dat er Wendy’s wereldwijd waren. Ik heb 1 kamer maar kan wat aanvragen betreft 3 huizen vullen. Het afwijzen vind ik op dit moment het moeilijkste. Als mijn 2 zonen van 21 en 24 op zichzelf gaan wonen heb ik 3 kamers en kan mijn man ook met pensioen. Omdat ik mij niet kan opsplitsen, ga ik een bedrijf opzetten “B&B Wereldwijd Thuiskomen”. Hiermee los ik al hun problemen op en veel meer. Ik heb een paar weken de stap genomen om na 35 jaar in de zorg met pensioen te gaan. Dat pensioen en mijn verdiensten uit de B&B is wat ik verdiende met het zweten en hardwerken avonden en nachten achter elkaar. Ik kan het nog niet geloven maar het is waar. Met dit nieuwe bedrijf gaat deze reislustige vrouw die houdt van mensen, van vele culturen te ontmoeten en bij wie zorg vooropstaat ook nog geld verdienen. YES! Dank je wel! Wendy

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel mooi, Wendy, om te zien dat je het nu voor jezelf helder hebt en er zoveel energie van krijgt. Blijf al jouw gasten vooral ook vragen stellen, zoals de vragen in mijn e-book. Dan zal het steeds maar mooier worden!
      Liefs Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *