Leef je wel gezond? 7 tips, inclusief genieten

2 reacties

Als kind baalde ik altijd dat er alleen maar fruit in de fruitschaal lag en we alleen een droog biscuitje bij de thee kregen. In het weekend kregen we pelpinda’s. Nooit naar de McDonalds, nooit snoep en frisdrank in huis en alleen op hoogtijdagen taart, chips en limonade. Voor de rest vooral veel groente en fruit vers van de markt, altijd erg gezond. Bovendien was de tafel altijd netjes gedekt en gebruikten we gezamenlijk aan tafel de maaltijd, inclusief het ontbijt iedere ochtend.

Ook baalde ik ervan dat we geen televisie hadden. Dus ik was altijd buiten te vinden. Spelen met de andere kinderen in het hofje waar we woonden en dwalen door het veld achter ons huis.

Behulpzaam

Er zijn heel behulpzame patronen die je van je ouders meekrijgt. Want al baalde ik er toen regelmatig van, nu ben ik ontzettend blij met deze gezonde levensstijl. Ik bewaar goede herinneringen aan mijn tochten door het veld. En ik doe exact hetzelfde bij mijn kinderen. En zij balen er ook weer van ☺.

Voed jezelf

Als ondernemer is het belangrijk om jezelf te voeden. Niet alleen met waardevolle kennis en inzichten, maar ook met gezond voedsel en frisse buitenlucht. Een gezonde levensstijl heeft altijd mijn interesse gehad en is in het ondernemerschap ook erg behulpzaam. Immers, je kan je klanten alleen maar bijstaan als je energiek bent en je fit voelt. Het maakt je alert en waakzaam. Het zorgt ervoor dat je echt aanwezig kan zijn voor je klant.

Ik geef je graag enkele eenvoudige tips die ik dagelijks toepas in mijn gezonde levensstijl en die ook behulpzaam zijn voor jou.

1. Zorg voor emotionele gezondheid

De grootste oorzaak van ziekte is emotionele onbalans. Continue stress, onzekerheid, beperkende gedachten en overtuigingen zijn een belangrijke oorzaak van de ziektes van deze tijd. Leer jezelf te waarderen en te accepteren. Dat is de start van een gezonde en fitte levensstijl.

Lees bijvoorbeeld eens de inzichten die Louise Hay deelt in het boek Je kunt je leven helen.

2. Begin je dag voedend

Begin je dag met een voedende meditatie, een bewust gekozen intentie, een gezond ontbijt, of een combinatie daarvan. In harmonie met jezelf en je gezinsleden. Zodat je energie opdoet om alles wat er de komende dag op je af komt het hoofd te bieden.

3. Eet vers en gevarieerd

95% van de voedingsmiddelen in de supermarkt zijn bewerkt. Zelfs de zakjes gesneden groenten bevatten stikstof om de boel mooi groen en houdbaar te houden.

Koop daarom zoveel mogelijk vers, vermijd pakjes, zakjes en plastic. Daarom vind ik het ook fijn om mijn boodschappen op de markt of bij de groenteman te doen. Mijn groente en fruit belandt zonder plastic in mijn tas, het is vers en daardoor ook veel smakelijker.

Daag jezelf uit en koop je levensmiddelen in verschillende kleuren. Dus niet alleen rode of groene groenten, of oranje en rood fruit. Wissel het af. Zo heb je makkelijk een gevarieerd dieet.

4. Vermijd suiker

Vermijd alle voedingsmiddelen die (geraffineerde) suikers bevatten. Dat zijn praktisch alle pakjes en zakjes en alle frisdranken en vruchtensappen.

5. Neem voldoende omega 3

Het huidige voedingspatroon met al die bewerkte levensmiddelen bevat veel omega 6-vetzuren en een beperkte hoeveelheid omega 3-vetzuren. Hierdoor raakt je vetzuurbalans verstoord, waardoor je last kan krijgen van ontstekingen, vermoeidheid, concentratieproblemen, hoofdpijn en somberheid. Een gezonde verhouding van omega 6 en omega 3 in je lichaam is 3:1, maar de meeste mensen hebben tegenwoordig een verhouding van 25:1. Dat leidt tot een toename van chronische ziektes.

Inname van omega 3 is dus van levensbelang. Eet daarom verse vette vis, gevogelte, walnoten, avocado’s, lijnzaad en pompoenpitten. Gebruik roomboter en kokosolie om te bakken en gebruik olijfolie alleen voor koude gerechten. Gebruik een kwalitatief hoogwaardige visolie om je verhouding omega 6 en 3 in balans te brengen.

Vermijd plantaardige omega 6-vetzuren die vooral aanwezig zijn in margarine, halvarine, zonnebloemolie, sojaolie, maisolie, palmolie, pakjes en zakjes.

6. Beweeg in de buitenlucht

Ga gewoon lekker naar buiten. Natuurlijk heb je nog een hoop te doen achter de computer. Maar even opladen in de buitenlucht maakt de kwaliteit van je werk zoveel beter. Maak een wandeling, fiets een rondje of pak je hardloopschoenen. Neem een koffie op het terras. Even in de buitenlucht en daarna weer opgeladen achter de computer.

7. Geniet van je leven

Zet kleine stapjes. Je hoeft jezelf echt niet op een streng dieet te zetten. Maar geniet dan ook echt van het warme croissantje van de bakker, een stuk chocola, een glas wijn of een lekker stuk kaas.

Het beste voor je klant

Wees je ervan bewust dat je alleen goed voor je klanten kan zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt. Jouw klanten hebben immers het meest aan jou als jij emotioneel en lichamelijk fit bent. Dus wanneer je te weinig aandacht en energie aan jezelf geeft, gaat dit ten koste van jouw succesvol ondernemerschap.

Als je een stap wil maken in succesvol ondernemen, nodig ik je van harte uit bij mijn gratis Succeswebinar binnenkort. In dit webinar krijg je een eenvoudig stappenplan, dat je direct kan toepassen. Gebruik dit stappenplan om stap voor stap je bedrijf op te bouwen en succesvol te ondernemen. Een continue stroom van klanten en omzet is het resultaat.

Meld je hier direct aan: Gratis Succeswebinar

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten bij het webinar.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

2 Reacties

  1. Kit

    Sinds een aantal weken heb ik de suikers eruit gegooid en eet meer vette vis en andere volle omega-3 voedsel. Ik voel wel een verschil. Ik heb nog steeds trek, maar niet meer zo’n glucose dip zeg maar en ben minder moe. Motiveert me enorm om dit pad verder te onderzoeken en te investeren in mijn gezondheid. Voor mij én mijn klant.
    Is toch ongelooflijk dat 95% van de supermarkt producten bewerkt is. Onbewerkt voedsel is veel lekkerder. En ik probeer te leven dat ik mezelf wil voeden, niet vullen.. Bedankt voor dit artikel, leerzaam weer.

    Liefs Kit

    Antwoord
  2. Marieke Driebergen

    Inderdaad: stap voor stap! Het heeft bij mij een aantal jaar geduurd om mijn voedingspatroon aan te passen en ik ben er nu heel blij mee. Ik vind jouw advies om als eerste goed voor jezelf te zorgen heel waardevol. En daarbij het genieten ook te pakken. Dank je!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *