Verliefd op je website?

0 Reacties

Ik was verliefd op mijn eerste website. Ik had er dan ook maanden aan gewerkt. Het zag er allemaal zo mooi uit! Mijn logo was prachtig en ik was blij met de sfeer die het uitstraalde. Maar tijdens het maken begon er al wel wat te knagen, want ik had eigenlijk geen idee welke teksten en welke diensten ik erop moest zetten. Mijn webbouwer wist het ook niet, dus ik deed maar wat. Ik had tenslotte een klap geld betaald voor die website en dat moest ik terug verdienen. 

Geen klanten

Het lukte niet. De website was inderdaad mooi, maar heeft nooit een klant opgeleverd. Het bleef maar geld kosten en op enig moment besloot ik ermee te stoppen. Gek eigenlijk, dat het afscheid van zo’n geldverslindende website ook nog pijn deed. Het was een leerzaam proces zullen we maar zeggen.

Ik begon opnieuw met mijn huidige website en nu goed. Dat is tot op de dag van vandaag een goede investering geweest! Deze website levert namelijk wél klanten op. Leuke én goed betalende klanten.

Het succesverhaal van mijn huidige website

Mijn huidige website koop ik september 2014. Ik schrijf zelf de teksten en een e-boek, en laat een header en een cover maken. In oktober van dat jaar gaat de website in de lucht. Mijn eerste e-boek heet: Maak van je business een TOPbedrijf. Het staat twee jaar lang op mijn website en wordt 2.524 keer gedownload. Van deze 2.524 mensen kopen 142 ondernemers mijn eerste jaarprogramma: Op weg naar de Top, waarvoor ze 600 euro betalen.

Wat levert het op?

Al met al kost deze website mij in de eerste 2 jaar rond de 1500 euro. Ik verdien in die 2 jaar 142 * 600 = 85.200 euro aan alleen het jaarprogramma. Veel ondernemers kopen nog allerlei aanverwante producten en diensten, zoals extra trainingen, een-op-eenbegeleiding of een website. Het leuke is ook nog, dat mijn webbouwer nu een van mijn samenwerkingspartners is. We hebben samen een heel mooi Website Programma ontwikkeld voor ondernemers en daar inmiddels meer dan 500 van verkocht en opgeleverd.

Investeringen

In 2016 komt mijn boek uit en vervang ik mijn e-boek door een preview van het boek. Met de preview wordt het ook tijd voor een logo, een nieuwe header, nieuwe foto’s en een nieuw design. Dat zijn flinke investeringen, maar ik ben dan ruim 2 jaar onderweg en heb inmiddels ook het geld ervoor. 

Zomer 2021 besluit ik de preview van mijn boek opnieuw beschikbaar te stellen op mijn website. Ik laat er alleen een nieuwe cover voor maken, want als het er leuk en eigentijds uitziet wordt het sneller gedownload. Ook nu downloaden ondernemers de preview nog dagelijks 10 – 15 keer. Content die je schrijft blijft dus altijd waardevol. 

Waardevol platform

Inmiddels ben ik met deze website 7 jaar onderweg en is het uitgegroeid tot een heel waardevol platform dat tientallen bezoekers dagelijks raadplegen. Mijn website blijkt bovendien een heel waardevol voorbeeld te zijn voor veel ondernemers.

Wil jij dat ook?

Als ondernemers bij mij komen, willen ze vaak net zo’n website als ik. ‘Dat is goed,’ zeg ik dan, ‘ik help je graag. Maar trek er wel 7 jaar voor uit.’

Want het is ondenkbaar dat je een dergelijk goed bezocht en goed converterend platform in enkele maanden in elkaar knalt. Dat vraagt gewoon een aantal jaar lang dedicated werken aan de opbouw en ontwikkeling van een succesvolle business. No matter what it takes. 

Mijn Eerste E-boek

Ik begon met een lege website, met een simpele header en cover – ook niet per se mooi als ik er nu naar kijk – maar met heel goede teksten. Dat is echt een punt waar veel ondernemers op vastlopen: hun teksten. Ondernemers die maanden doen over een e-boek zijn echt geen uitzondering. En dan is het nog afwachten of dat ooit op hun website verschijnt. Als je weet dat mijn eerste e-boek door 2.524 ondernemers is gelezen en mij uiteindelijk 85.200 euro oplevert, snap je waarom ik jou aanraad om zo snel mogelijk een e-boek op je website te zetten.

a) Het is van grote waarde voor je klanten.
b) Het levert geld om te investeren en je bedrijf te ontwikkelen.
c) Het is voor je eigen ontwikkeling als ondernemer een ongelofelijk waardevol proces.

Hoe komt het dat je vastloopt?

Er is een belangrijke reden waarom ondernemers vastlopen in het schrijven van hun teksten. Niet alleen voor hun website, maar in het algemeen:

Ze hebben te weinig helder wat ze eigenlijk doen voor hun klanten. In het algemeen hebben ze wel een beeld, maar als je vraagt: ‘Wat doe je dan precies?’ komt er vaak een onduidelijk en onaantrekkelijk verhaal. Het ontbreekt hen aan een duidelijke, specifieke boodschap. Dat heeft niet alleen impact op hun website, maar ook op hun ondernemerschap in het algemeen. Want als je in korte tijd kan vertellen wat je precies doet, kan je ook in enkele minuten je homepagina maken.

Een duidelijke boodschap in heldere taal maakt het voor je bezoeker aantrekkelijk om op je website te blijven. Dus niet ‘Kom gezellig eens op de koffie om kennis te maken’ met een foto van een dampend kopje koffie rechtstreeks van de barrista, want dat zegt niets over wat je doelgroep zoekt en wat jij kan bieden. Ook niet ‘Wij staan voor vitaliteit, plezier, ontwikkeling en perspectief’, want dat zegt nog steeds niets. En ga ook niet op je homepagina meteen je diensten verkopen, je bezoekers kennen je nog niet eens. Toch staan de meeste homepagina’s hier vol mee.

Wat schrijf je dan wel?

Ondernemers schrijven zonder templates. Ze beginnen te schrijven op een leeg scherm. Dat maakt het moeilijk, want wat zet je daar in godsnaam op? Bovendien weten ze niet welke pagina’s ze nodig hebben en waar die pagina’s voor dienen. Webbouwers weten dat vaak ook niet, die zijn goed in websites bouwen en hebben weinig kaas gegeten van webteksten schrijven.

Maar met een template heb je een duidelijk kader. Denk bijvoorbeeld aan een template voor een homepagina, een salespagina, je over-mijpagina en je blog. Ik gebruik zelfs templates voor mijn e-mailmarketing, superhandig! Je hoeft alleen maar in te vullen wat voor jou van toepassing is. Het is zo simpel: in een kwartiertje heb je een pagina klaar.

Tekstschrijvers

Natuurlijk kan je een tekstschrijver inhuren. Maar dat is een flinke investering die zich ook moet terugverdienen. Het levert vaak goede teksten op, maar die zijn minder persoonlijk. Want je wil eigenlijk dat je bezoeker jou onmiddellijk in je teksten leert kennen. Dat je teksten echt authentiek zijn, alsof je met je bezoeker in gesprek bent. Je kan ze daarom beter zelf schrijven en laten redigeren voor een fractie van de kosten. En als je weet hoe je snel goede teksten schrijft, heb je daar dus niet veel tijd voor nodig.

Ik werk zelf sinds 2016 met Caroline D. van Wijk. Zij redigeerde mijn boek en vanaf die tijd ook al mijn blogs. Dergelijke samenwerkingen zijn ongelofelijk waardevol, want je hebt feedback nodig van experts.

Tips

Binnenkort geef ik de gratis online masterclass Krijg Klanten met je Website waarin ik dit allemaal behandel. Ik geef je nu alvast een eenvoudige tip die je direct kan toepassen als je snel en goed wil schrijven:

Wat is de meest urgente vraag?

Zorg dat je precies weet wat de meest urgente vraag is van je klanten. Je klanten willen namelijk heel graag een antwoord op die vraag. Dus als je businesscoach bent en de belangrijkste vraag van je klanten is, hoe ze in deze tijd een online business kunnen bouwen, is dat precies wat je vertelt. Het kan ook zijn dat je businesscoach bent en dat de belangrijkste vraag van jouw klanten is hoe ze in deze tijd hun kalmte kunnen bewaren en vertrouwen blijven houden in hun eigen kwaliteiten. Of hoe ze in deze tijd meer tijd en aandacht voor hun partner en gezin kunnen maken.

Geef antwoord op de juiste vraag

De vragen verschillen en daarmee verschillen ook jouw antwoorden. Dus als jij je klanten vertelt hoe ze meer tijd kunnen maken voor partner en gezin, terwijl ze eigenlijk een online business willen opbouwen, geef je antwoord op de verkeerde vraag. Daarmee ben je onmiddellijk je bezoekers kwijt, want je verhaal is onaantrekkelijk voor hen en niet wat ze willen. Natuurlijk kan jij je klanten met van alles helpen en natuurlijk heb je naast je business ook tijd en aandacht voor je gezin nodig. Maar het doel van je website is allereerst dat ze antwoord krijgen op de vraag die het meest urgent voor hen is. Dus zorg dat je heel precies weet wat die urgente vragen zijn. 

Hoe kom je daar achter?

Als jij niet weet wat de meest urgente vraag is van je klanten, bel ze dan op. Zeg dat je hen heel graag een vraag wil stellen. Je klanten zijn daar ongetwijfeld toe bereid. Vraag dan: ‘Wat is op dit moment jouw meest urgente vraag?’

Het is zo simpel eigenlijk. Het enige wat je hoeft te doen is daar antwoord op geven. Je kan stappen aanreiken, tips of een methode. Vertel van je eigen ervaringen en levenslessen. Want dat is precies het beste wat je kan doen op je website. Jouw hele website draait dus om de meest urgente vraag van je klanten. Als je dat als uitgangspunt neemt, kan je eenvoudig een heel aantrekkelijke en goed bezochte website maken. 

Word niet verliefd

Voorkom dat je – net als ik destijds – verliefd wordt op je website. Want dan geef je aandacht aan de verkeerde zaken, zoals hoe mooi en leuk het eruitziet. Natuurlijk is dat fijn, maar je website moet vooral bezoekers en vervolgens klanten opleveren. Daar moet je op focussen. Dat het er mooi en leuk uitziet is bijzaak.

In mijn online masterclass Krijg Klanten met je Website vertel ik je precies hoe je een website maakt die klanten oplevert. Je krijgt bovendien alle benodigde templates waarmee je supersimpel je website kan maken. Meld je direct aan: gratis online masterclass: Krijg Klanten met je Website

En wat is jouw meest urgente vraag over jouw website? Zet je antwoord hieronder in het reactieveld. Dan beantwoord ik jouw vraag in de online masterclass.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *