De magie zit in de eenvoud

9 reacties

Duidelijkheid, overzicht, kwaliteit en schaalbaarheid. Soms zou je willen dat je het bij toverslag zou krijgen. Dat kan. Kies voor eenvoud. Dan heb je meteen ook rust in je agenda.

Een komen en gaan

Bij de meeste ondernemers is het een komen en gaan van klanten. En omdat ze na een opdracht weer weggaan, moeten er ook weer nieuwe komen. Het is hard werken om steeds weer nieuwe klanten aan te trekken. Per klant maak je nieuwe afspraken en prijzen op maat voor die klant. Elke klant weer opnieuw.

Je business groeit niet

Dat is voor enkele klanten nog te overzien, maar zodra je praktijk groeit, ben je al gauw het overzicht kwijt. Met als gevolg dat de administratie achter blijft en je geen cashflow meer hebt. Als je op deze manier werkt, is groeien in je business onmogelijk. Het toverstokje van eenvoud zorgt voor schaalbaarheid en kwaliteit, zowel voor jou, als voor je klant.

Een volle praktijk en een lege bankrekening

Een deelnemer die vorige week in mijn training zat is psycholoog en helpt pubers beter te presteren op school. Ze gebruikt verschillende modellen om hen te leren leren. Ze kunnen het wel, maar hun rapport laat enkel onvoldoendes zien.

Ze was in mijn training, omdat ze lichtelijk overwerkt is en te weinig verdient. Haar praktijk zit vol, maar ze verdient te weinig. Ze heeft 4 problemen.

Probleem 1: kwaliteit

Veel pubers werden gestuurd door hun ouders en zien er zelf weinig heil in. Weinig draagvlak betekent beperkt resultaat. Dit ging ten koste van de kwaliteit van haar werk en haalde de prijs naar beneden.

Probleem 2: diversiteit

Per puber maakte ze verschillende afspraken. De ene puber kwam een enkele keer, de andere vaker. Per puber had ze ook verschillende prijsafspraken. Dat leverde een hoop administratief werk op, wat voor veel ondernemers sowieso een uitdaging is. Ze had niet echt overzicht over welke puber voor welke prijs kwam.

Probleem 3: individuele benadering

Iedere puber behandelde ze individueel. Ze kon er daarom geen pubers meer bij hebben. Terwijl ze dat wel nodig had om financieel de zaken op de rit te houden en haar kosten te dragen.

Probleem 4: eenmalige klanten

Als pubers eenmaal zijn geholpen, verdwijnen ze uit de praktijk. Ze moet steeds op zoek naar nieuwe klanten. Vanwege de beperkte kwaliteit kreeg ze weinig nieuwe klanten via-via.

Oplossing: eenvoud

Herken je dit bij jouw klanten? Wat kan jij doen om deze problemen op te lossen? Kies voor de magie van de eenvoud.

Wat houdt dat in, eenvoud?

Eenvoud betekent steeds weer hetzelfde simpele en krachtige businessmodel toepassen. Een model, waarmee je vertrouwen opbouwt bij je ideale klant en haar geeft wat ze nodig heeft. Met het model komen klanten via online en offline kanalen op je website en vinden er waardevolle informatie. Ze kunnen daar meteen een sessie bij je plannen voor een kennismaking.

Eenvoud betekent het ontwikkelen van enkele diensten die waardevol zijn voor je klant. Iedere klant krijgt hetzelfde aanbod.

Wat betekent het concreet?

Voor deze psycholoog betekent dat bijvoorbeeld voor iedere puber een begeleidingstraject van 3 maanden voor zoveel euro. Dit traject biedt ze aan tijdens de kennismaking. Uiteraard zijn bij die kennismaking de pubers aanwezig en maakt ze duidelijke afspraken met hen over het te volgen traject. De ouders betalen het traject vooraf.

Automatiseren

Eenvoud betekent dat je zaken gaat automatiseren. Dus heeft de psycholoog uit het voorbeeld nu alles geautomatiseerd, behalve de kennismaking. De kennismaking is namelijk je salesgesprek en vooral bedoeld om waarde te geven en in verbinding te komen met je klant.

Schaalbaarheid

Eenvoud betekent ook schaalbaarheid. Het maakt niet uit of je 1 klant hebt of 100. Je behandelt ze allemaal op dezelfde manier. Je kan ze ook allemaal tegelijk behandelen. Zet bijvoorbeeld 10 pubers bij elkaar. Dat creëert dan ook nog eens een community en onderlinge steun, wat bovendien positief bijdraagt aan de kwaliteit van je werk.

Kwaliteit

Eenvoud betekent dus verhoging van je kwaliteit, waardoor je meer voor je klant kan betekenen. Je blijft je klant aan je binden, omdat ze resultaten bij je halen. Ze komen steeds weer bij je terug en ze zijn bereid hogere prijzen te betalen. Omdat ze blij met je zijn, verwijzen ze ook nog eens anderen aan je door.

Rust en overzicht

Eenvoud betekent voor jou rust en overzicht. Je hebt de leiding over je bedrijf, in plaats van dat je bedrijf leiding over jou heeft. Dat is nodig om een bedrijf te ontwikkelen dat kan blijven groeien en dat financieel staat als een huis.

Meer?

Wil je hier meer over leren? Wil je meer inzicht in het businessmodel en de stappen die jij hierin kan zetten? Dan nodig ik je uit voor mijn Gratis Succeswebinar. In dit webinar deel ik met je hoe goed dit businessmodel voor mij werkt, al 5 jaar op rij.

Meld je hier direct aan voor het webinar: Gratis Succeswebinar.

Ik kijk ernaar uit je te zien op het webinar.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

9 Reacties

  1. Antoinette

    Mooi om een model en een prachtig aanbod te doen voor de klanten. En idd klanten in een groep bij elkaar te ondersteunen. Dat vraagt idd een aanbod en een manier die past en overzicht en rust geeft. Ik mag er nog wel stappen in maken. Dat is ook een proces.

    Antwoord
  2. Kit

    Mooi inderdaad om voor al je klanten hetzelfde te doen. Dezelfde prijzen en dezelfde afspraken. Dit is wel zo duidelijk en eenvoudig ja.
    Mooi voorbeeld. Schaalbaar maken is nieuw voor mij. Ik heb met jouw hulp inmiddels veel geautomatiseerd. Werkt al stukken prettiger en rustiger dan daarvoor. Bedankt voor dit mooie blog.

    Antwoord
  3. Marieke

    Mooi voorbeeld zo! Dat maakt het inderdaad behapbaar voor mijzelf om mijn klanten op deze manier te helpen. Win-win 🙂

    Antwoord
  4. Simona

    Lieve Marielle,

    Zo overduidelijk waar en mooi geschreven in je blog.
    Als de ondernemers inderdaad alles doen wat jij ze leert dan komt het goed.
    Het zijn de dagelijkse kleine stappen die je dichter bij je doel brengen en hierdoor de klanten naar jou toe komen. De doelgroep keuze is voor echt de eyeopener geweest en het mooie is dat de klanten naar mij toestromen die ik in gedachte had. Dus de ideale klant waar ik energie van krijg om mee te werken. Ik gun iedereen zo’n mooi jaar als afgelopen jaar waar ik veel nieuwe ontdekkingen heb gedaan over vele onderwerpen die ik niet wist. Thank you

    Liefs Simona

    Antwoord
    • Veron Goemans

      Mooi blog Marielle. Eenvoud maakt het allemaal een stuk overzichtelijker.
      Kennis die voor iedereen is onderbrengen in een online programma en individueel coachen is voor mij de beste combi. Daar word ik blij van.

      Antwoord
      • Marielle van der Vlies

        Fijn Veron. Belangrijk ook dat je klant er blij van wordt 🙂

        Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Exact. Kleine stappen zetten. Iedere dag weer. En er in blijven geloven.

      Antwoord
  5. Joycet Reinders

    Het probleem dat wij als ondernemers hebben, is dat we te groot(s) denken. Ik dacht ook dat ik met mijn passie de wereld ging verbeteren. Maar passie brengt geen brood op de plank. Geld wel. Dus moet je werken met een eenvoudig plan waarmee je de passie in anderen aanwakkert. Een overzichtelijk plan waarmee je structuur en focus aanbrengt in je eigen leven en dat van je klant. Dan volgt de passie vanzelf.
    Ik ga inmiddels ook voor de eenvoud Mariëlle. Liefs Joycet

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het groots denken zie ik niet als probleem en ik denk ook werkelijk dat ondernemers met hun passie een grote bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld. Aan meer vrede, liefde en een beter klimaat. Maar dat betekent wel dat het iedere dag een stapje van je vraagt om dat te realiseren. En daar zit ‘m vaak de moeilijkheid.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *