De magie zit in de eenvoud

10 reacties

Wil jij duidelijkheid, overzicht en kwaliteit? Wil je rust in je agenda? Wil jij een systeem om je diensten meteen op te schalen, zodat je met dezelfde inspanning meer klanten kan helpen? Soms droom je van een toverstokje om dat in één keer te krijgen. En dat kan! Als jij kiest voor eenvoud.

Een komen en gaan

Bij de meeste ondernemers is het een komen en gaan van klanten. En omdat ze na één opdracht weer weggaan, moet je steeds weer nieuwe vinden. Het is hard werken om elke keer weer nieuwe klanten aan te trekken. Per klant maak je nieuwe afspraken op maat en nieuwe prijzen. Elke klant weer opnieuw.

Je business groeit niet

Dat is voor enkele klanten nog te overzien, maar zodra je praktijk groeit, ben je het overzicht kwijt. Met als gevolg dat de administratie achterblijft en er geen geld meer binnenkomt, terwijl je keihard werkt. Als je op deze manier doorgaat, kan je dus niet eens groeien. Wat doe je dan? Gebruik je toverstokje van eenvoud. Dat zorgt namelijk voor schaalbaarheid en kwaliteit, zowel voor jou als voor je klant.

Een volle praktijk en een lege bankrekening

Een deelnemer van mijn training is psycholoog en helpt pubers beter te presteren op school. Kinderen die wel slim genoeg zijn, maar toch onvoldoendes halen. Deze ondernemer gebruikt verschillende modellen om hen te leren leren.

Ze was in mijn training omdat ze overwerkt is en te weinig verdient. Haar praktijk zit vol, maar haar bankrekening is leeg.

Hoe kan dat? Ze heeft 4 problemen: te lage kwaliteit, te veel diversiteit, een individuele benadering en eenmalige klanten.

Probleem 1: lage kwaliteit

Veel pubers werden gestuurd door hun ouders en zien zelf weinig heil in haar methode. Weinig draagvlak betekent beperkt resultaat. Dit ging ten koste van de kwaliteit van haar werk en dat haalde de prijs weer naar beneden.

Probleem 2: hoge diversiteit

Per puber maakte ze verschillende afspraken. De ene puber kwam een enkele keer, de andere vaker. Per puber had ze ook verschillende prijsafspraken. Dat leverde een hoop administratie op, wat voor veel ondernemers sowieso een uitdaging is. Ze had niet echt een overzicht van welke puber voor welke prijs kwam.

Probleem 3: individuele benadering

Iedere puber behandelde ze individueel. Ze kon er daarom geen pubers meer bij hebben. Terwijl ze dat wel nodig had voor een behoorlijk inkomen.

Probleem 4: eenmalige klanten

Als pubers eenmaal met één probleem zijn geholpen, verdwijnen ze uit haar praktijk. Terwijl ze vaak nog andere problemen hebben, waarbij ze ook kan helpen. Ze moet daardoor steeds op zoek naar nieuwe klanten. Vanwege de beperkte kwaliteit kreeg ze bovendien weinig nieuwe klanten via-via.

Oplossing: eenvoud

Herken je dit bij jouw klanten? Wat kan jij doen om deze problemen op te lossen? Kies voor de magie van de eenvoud.

Hoe werkt eenvoud?

Eenvoud betekent steeds weer hetzelfde simpele en krachtige businessmodel toepassen. Een model, waarmee je vertrouwen opbouwt bij je ideale klanten en hen geeft wat ze nodig hebben. Met het model komen klanten via online en offline kanalen op je website en vinden er waardevolle informatie. Ze kunnen ter plekke meteen een sessie bij je plannen voor een kennismaking.

Eenvoud betekent het ontwikkelen van enkele diensten die waardevol zijn voor je klant. Iedere klant krijgt hetzelfde aanbod.

Wat betekent het concreet?

Voor deze psycholoog betekent dat bijvoorbeeld voor iedere puber een begeleidingstraject van een paar maanden voor een totaalbedrag van zoveel euro. Dit traject biedt ze aan tijdens de kennismaking. Uiteraard zijn bij die kennismaking de pubers zelf ook aanwezig en maakt ze duidelijke afspraken met hen persoonlijk over het te volgen traject. De ouders betalen het traject vooraf.

Automatiseren

Eenvoud betekent dat je alles automatiseert, behalve de kennismaking. De kennismaking is namelijk je salesgesprek en vooral bedoeld om waarde te geven en in verbinding te komen met je klant.

Schaalbaarheid

Eenvoud betekent schaalbaarheid. Het maakt niet uit of je één klant hebt of honderd. Je behandelt ze allemaal op dezelfde manier. Je kan ze ook allemaal tegelijk behandelen. Zet bijvoorbeeld tien pubers bij elkaar. Dat creëert dan ook nog eens een community en onderlinge steun, wat weer positief bijdraagt aan de kwaliteit van je werk.

Kwaliteit

Eenvoud betekent uiteindelijk een hogere kwaliteit, waardoor je meer voor je klanten kan betekenen. Je bindt je klanten, omdat ze resultaten bij je halen. Ze komen steeds weer bij je terug en ze zijn bereid hogere prijzen te betalen. En omdat ze blij met je zijn, verwijzen ze ook nog eens anderen aan je door.

Rust en overzicht

Eenvoud betekent voor jou rust en overzicht. Je hebt de leiding over je bedrijf, in plaats van dat je bedrijf leiding over jou heeft. Dat is nodig om een bedrijf te ontwikkelen dat kan blijven groeien en dat financieel staat als een huis.

Meer?

Wil je hier meer over weten? Wil je meer inzicht in het businessmodel en de stappen die jij daarin kan zetten? Dan nodig ik je uit voor mijn Ondernemersdag Succes met je Bedrijf. Op deze dag deel ik met je hoe goed dit businessmodel voor mij en voor mijn klanten werkt, al ruim 6 jaar op rij.

Meld je hier direct aan voor de ondernemersdag: Succes met je Bedrijf

Ik kijk ernaar uit je dan te zien.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

10 Reacties

  1. Femke

    Mooi en waardevol. Nu ik dit zelf ook steeds meer toepas, door elke dag een stapje te zetten, kan ik mijn klant ook veel meer waarde bieden en deze zelfde tips meegeven! Dank dus daarvoor!

    Antwoord
  2. Antoinette

    Mooi om een model en een prachtig aanbod te doen voor de klanten. En idd klanten in een groep bij elkaar te ondersteunen. Dat vraagt idd een aanbod en een manier die past en overzicht en rust geeft. Ik mag er nog wel stappen in maken. Dat is ook een proces.

    Antwoord
  3. Kit

    Mooi inderdaad om voor al je klanten hetzelfde te doen. Dezelfde prijzen en dezelfde afspraken. Dit is wel zo duidelijk en eenvoudig ja.
    Mooi voorbeeld. Schaalbaar maken is nieuw voor mij. Ik heb met jouw hulp inmiddels veel geautomatiseerd. Werkt al stukken prettiger en rustiger dan daarvoor. Bedankt voor dit mooie blog.

    Antwoord
  4. Marieke

    Mooi voorbeeld zo! Dat maakt het inderdaad behapbaar voor mijzelf om mijn klanten op deze manier te helpen. Win-win 🙂

    Antwoord
  5. Simona

    Lieve Marielle,

    Zo overduidelijk waar en mooi geschreven in je blog.
    Als de ondernemers inderdaad alles doen wat jij ze leert dan komt het goed.
    Het zijn de dagelijkse kleine stappen die je dichter bij je doel brengen en hierdoor de klanten naar jou toe komen. De doelgroep keuze is voor echt de eyeopener geweest en het mooie is dat de klanten naar mij toestromen die ik in gedachte had. Dus de ideale klant waar ik energie van krijg om mee te werken. Ik gun iedereen zo’n mooi jaar als afgelopen jaar waar ik veel nieuwe ontdekkingen heb gedaan over vele onderwerpen die ik niet wist. Thank you

    Liefs Simona

    Antwoord
    • Veron Goemans

      Mooi blog Marielle. Eenvoud maakt het allemaal een stuk overzichtelijker.
      Kennis die voor iedereen is onderbrengen in een online programma en individueel coachen is voor mij de beste combi. Daar word ik blij van.

      Antwoord
      • Marielle van der Vlies

        Fijn Veron. Belangrijk ook dat je klant er blij van wordt 🙂

        Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Exact. Kleine stappen zetten. Iedere dag weer. En er in blijven geloven.

      Antwoord
  6. Joycet Reinders

    Het probleem dat wij als ondernemers hebben, is dat we te groot(s) denken. Ik dacht ook dat ik met mijn passie de wereld ging verbeteren. Maar passie brengt geen brood op de plank. Geld wel. Dus moet je werken met een eenvoudig plan waarmee je de passie in anderen aanwakkert. Een overzichtelijk plan waarmee je structuur en focus aanbrengt in je eigen leven en dat van je klant. Dan volgt de passie vanzelf.
    Ik ga inmiddels ook voor de eenvoud Mariëlle. Liefs Joycet

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het groots denken zie ik niet als probleem en ik denk ook werkelijk dat ondernemers met hun passie een grote bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld. Aan meer vrede, liefde en een beter klimaat. Maar dat betekent wel dat het iedere dag een stapje van je vraagt om dat te realiseren. En daar zit ‘m vaak de moeilijkheid.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *