Tijd is geld!

9 reacties

Tijd is geldJe weet wat je doelen zijn, je weet wat je prioriteiten zijn en je acties staan keurig op je actielijst.

Maar nu, heb je ook nog tijd? Tijd om geld te gaan verdienen? Want soms lijkt het alsof we nooit genoeg tijd hebben. We moeten op verschillende plaatsen tegelijk zijn, werken aan meerdere opdrachten, ondertussen ook nog kinderen opvoeden, familie en vriendenkring onderhouden. Je bent gewoon harstikke druk. Je hebt nauwelijks tijd om juist die essentiële taken te doen en je hebt geen minuut van de dag meer over. Tijd om hier iets aan te doen.

Ondernemen is kiezen. Kiezen in wat je doet EN kiezen in wat je niet doet. Je kan namelijk niet alles tegelijk. Roep jij wel eens: ja maar ik heb gewoon geen tijd? Dat is het ‘m, je hebt wel tijd, maar je gaat er niet goed mee om. En zolang jij zegt dat je geen tijd hebt, gaat het je niet lukken om alles gedaan te krijgen.

De stelling is namelijk niet: ‘ik heb geen tijd’. Nee, de vraag is: ‘HOE krijg ik meer tijd?”

Want weet je wat het is? Jij moet namelijk je tijd gebruiken om geld te verdienen. En als jij zegt dat je geen tijd hebt, zeg je eigenlijk dat je geen tijd hebt om geld te verdienen.

Jouw tijd is geld waard.

Zie jouw tijd als geld. Je kan het:

  • Verspillen: tv kijken, verliezen in social media, huis schoonmaken (kan je uitbesteden), administratie doen (moet je uitbesteden).
  • Gebruiken: oftewel uitvoeren, je acties doen.
  • Investeren: content creëeren, verhogen van je kennis, opbouwen van je expertstatus.

En hoe meer jij in staat bent je tijd op de juiste manier te investeren, hoe meer je tijd en geld zal terugverdienen. Hoe meer jij je tijd weet te waarderen, hoe meer geld het waard wordt en hoe meer je gaat verdienen als ondernemer.

Hoe doe je dat nu, je tijd investeren in de juiste dingen?

Ik heb een paar eenvoudige tips voor je.

Tijd is geld TIP 1 – Waar besteed je je tijd aan?

Belangrijkste eerste stap is weten waar je überhaupt je tijd aan besteed. Maak dit voor jezelf inzichtelijk. Houdt dit gewoon eens een paar dagen bij.

  • Wat ben je de hele dag aan het doen?
  • Hoe lang je bezig bent met een aantal taken?
  • Wat heb je wekelijks op de planning staan?

Maak hiervan een overzicht en reorganiseer. Waar ben je tijd aan het verspillen? Waar ben ik tijd aan het gebruiken? Waar ben ik tijd aan het investeren? Elimineer de tijd die je aan het verspillen bent. En breng de tijd die je gebruikt en de tijd die je investeert in balans. Gebruik 50% van je beschikbare tijd en investeer 50% van je beschikbare tijd.

Tijd is geld TIP 2 – Focus op taken met de meeste impact.

Ben je inderdaad de hele dag bezig met taken die het meest waardevol zijn voor jou en jouw bedrijf? Maak een overzicht van alle taken die werkelijk impact hebben op het bereiken van JOUW doel, impact op JOUW bedrijf. Taken die bijdragen aan jouw doelen en niet aan andermans doelen. Zet deze als acties op je actielijst en focus je op deze acties.

Tijd is geld TIP 3 – Systematiseer.

Er zijn taken die altijd terugkeren. Zorg ervoor dat je deze altijd op dezelfde manier uitvoert. Bepaal wat de beste, snelste en meest efficiënte manier is om deze taken uit te voeren. Zet deze stappen op papier. Voer deze taken ook op dezelfde manier uit. Gebruik hiervoor tools en formats. Oftwel: systematiseer! Dit levert je echt bakken met tijd op!

Tijd is geld TIP 4 – Maak een schema voor de dag.

Je weet hoe lang je ongeveer bezig bent met een taak. Beperk je tot deze tijd en zorg dat je hier niet op uitloopt. Plan je dag met een schema en hou je aan dit schema. En ja het gebeurt, sommige dingen duren langer als verwacht of lopen uit. Soms heb je reistijd nodig, je moet nog lunchen of komen er onverwacht dingen tussendoor. Dus bouw een buffer in en maak een schema met lucht en ruimte.

Waardeer je tijd in geld.

En nu jij? Waardeer jij je tijd in geld? Ga je echt zuinig om met je tijd, gebruik je het voor de juiste taken en investeer je je tijd in de juiste dingen? Ik gun je dat, want ik ervaar namelijk zelf dat je daarmee iedere dag succes kan bereiken.

Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw belangrijkste inzicht naar aanleiding van dit artikel. Waarom ik vraag naar je belangrijkste inzicht? Op basis hiervan kan jij de juiste actie bepalen. Ik zou het heel fijn vinden als je even de tijd vrij wilt maken om deze met mij te delen hieronder in het reactieveld. Datzelfde geldt voor het delen van mijn blog in jouw netwerk, omdat jij net zo graag als ik wilt dat anderen succesvol zijn.

Ik realiseer me steeds meer hoe belangrijk jij voor me bent wanneer je reageert om mijn artikelen. Jouw kostbare tijd vrij maakt om te reageren en je inzichten met anderen te delen. Daarom bedank ik je ook voor je reactie door je 3 weken lang dagelijkse tips te geven. Deze tips helpen jou bij het maken van je dagelijkse to-do lijst. Zodat jouw dagelijkse acties gericht zijn op het vergroten van jouw waarde!

Ik kijk er naar uit!

Make it a HAPPY day!
Marielle

9 Reacties

  1. Bianca van Rooij

    Ik kom er steeds meer achter dat ik geen systeem heb! Daar wil ik graag met jou naar kijken komende dinsdag, want op dit moment is het hollen en stilstaan met alle gevolgen van dien. Bedankt voor deze eye-opener.

    Antwoord
  2. Angela

    Heel mooi en duidelijk omschreven. Afgelopen jaar heb ik zelf ook een blog over tijd geschreven op mijn eigen website naar aanleiding van het feit dat we maar blijven roepen ik heb geen tijd!!! Wat inderdaad niet zo is. Het ligt zeker in het stellen van prioriteiten.Het leven is zo kort, doe dus dingen die belangrijk voor je zijn en cijfer jezelf niet langer weg voor anderen.Juist als je kiest voor jezelf vanuit het stuk dat je het waard bent om gelukkig te zijn, komen er steeds meer mooie dingen op je pad en ook tijd…maar kies!!! Heel veel succes met het schrijven van je blogs en alle andere mensen heel veel succes met het maken van keuzes

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dag Angela,

      dank je wel voor je mooie en waardevolle reactie! Het is zo waar wat je zegt, het gaat om het maken van de juiste keuzes. Waar besteed ik mijn tijd aan en waar besteed ik het niet aan? Als je dat goed lukt, dan heb je zeëen van tijd!

      Jij ook veel succes Angela met het mooie werk wat je doet!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  3. Judith Kamerman

    Lieve Marielle,

    Ik merk dat de tijd met mij aan de haal gaat.
    Voordat ik me actief met ondernemen ging bezighouden, was dat nooit een probleem, ik was eigenlijk altijd in flow.
    En nu komt er zo veel tegelijk op mij af, dat ik door de bomen het bos niet meer zie!
    En eigenlijk daardoor ook niet goed kan genieten van de dingen die lukken.
    Systeem en organisatie liggen ver uit mijn comfortzone, en hoewel ik het nut ervan inzie, voel ik een enorme weerstand ertegen. Hoe ga ik die te lijf?
    Liefs van Judith

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je wel Judith voor je waardevolle reactie! Ja, ik begrijp heel goed wat je bedoelt, want ik heb dit zelf ook ervaren. Je start met ondernemen en je wilt meteen alles goed geregeld hebben, wat niet lukt, want dat is teveel. Waarbij je niet kan genieten van wat wel lukt. Daarbij had ik ook nog eens de ambitie om in no-time tig klanten te hebben, wat ook niet lukte. Toen ik leerde ondernemen (dat is een vaardigheid!), leerde ik dat het belangrijk is om te kiezen. Kiezen in wat je doet en ook kiezen in wat je niet doet. Dat bracht mij vooral focus en het leverde mij veel tijd op. Want ik kan beter één ding heel goed doen, dan meerdere dingen half.

      Dus als je mij vraagt hoe ik het te lijf ga. Kies één doel die je wilt bereiken en focus je daar op. De rest doe je dus niet of krijgt in ieder geval minder aandacht. De tips die je gaat ontvangen de komende weken sluiten hier perfect op aan!

      Veel succes Judith!

      Antwoord
  4. Marijke van der Pluijm

    Ha Marielle,

    Als virtueel assistent is het voor mij soms heel erg moeilijk om te plannen, er komen regelmatig spoedklussen tussendoor. Daarom is het soms heel erg lastig om aan mijn doelen te werken. Daardoor plan ik tegenwoordig een half uur of uur per dag in om dingen te gaan doen die veel tijd kosten maar me wel dichter naar mijn doel brengen. Elke dag een klein stapje brengt je ook verder.

    Op die manier kan je grote klussen (bijvoorbeeld administratie opruimen) waar je tegenop ziet behapbaar maken, elke dag beginnen met een half uurtje.
    1e x alles verzamelen
    2e x beginnen met uitzoeken
    3e x verder met uitzoeken
    4e x beginnen met opbergen
    etc etc.

    Op die manier begin je elke dag met maar een half uur om zo’n klus te klaren en daarna mag je gewoon weer verder met de andere dingen die je moet doen. Begin er echter wel gelijk in de ochtend aan dan weet je dat het verder goed is!

    En natuurlijk is het ook heel erg slim om werk uit te besteden. Daar kan ik je mee helpen. Interesse? neem eens een kijkje op http://www.vamarijke.nl of mail naar info@vamarijke.nl

    Groetjes Marijke

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      He Marijke,

      Dank je wel voor je waardevolle reactie op mijn blog! Het klopt inderdaad, acties hoeven niet heel groot te zijn. Het is juist beter om de acties die je op je to-do lijst hebt staan, zoveel mogelijk te splitsen in de kleine stappen die je neemt. Zo blijft het behapbaar!

      En lieve mensen, als jullie een Virtual Assistant zoeken, ik kan je Marijke van harte aanbevelen!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  5. Yildiz van der Zijden

    Hoi Marielle,

    Ik ben idd heel druk en met heel veel tegelijk bezig…
    Ik ben gister daarom bezig geweest welke stappen ik nu eerst moet maken om te komen tot mijn doel. Dat gaf al veel lucht en duidelijkheid.
    Maar ik merk ook dat ik heel snel andere dingen tussendoor doe (mailchecken, dit schrijven :-)) dus daar moet ik nog veel meer systeem in aanbrengen.
    En daarom ben ik erg benieuwd naar jouw tips van het maken van to-do lijstjes.

    groeten, Yildiz van der Zijden

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dag Yildiz,

      dank je wel voor je waardevolle reactie! Het stellen van de juiste doelen is je eerste stap op weg naar een rustiger bestaan met meer focus en minder stress. Dus dat was een hele goede keuze om daar mee aan de slag te gaan en fijn ook om te lezen dat dit ook goed werkt voor jou!

      Ik ben heel benieuwd hoe je mijn tips gaat ervaren, ik kijk er in ieder geval naar uit je hierbij te helpen!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *