7 Dingen die je leert van Franse Ondernemers.

15 reacties

Afgelopen weken was ik op vakantie in Zuid-Frankrijk. Lekker uitgerust, gefietst, gelezen, lekker gegeten en vooral heel veel tijd voor elkaar. Nu ben ik weer helemaal opgeladen om deze tweede helft van het jaar verder te werken aan het realiseren van mijn doelen.

Ik heb deze vakantie ook weer een aantal belangrijke dingen geleerd. Dingen die ik al wel wist, maar waarbij het toch goed is ze weer eens te ervaren en te noteren als les voor mijzelf als ondernemer. En deze lessen zijn ook voor jou belangrijk, dus vandaar dat ik ze voor je heb opgeschreven.

Doe je passie

Deze zelfde camping werd altijd gerund door een echtpaar waarvan de man vorig jaar november overleed. Wat een groot verlies is, want hij was een geweldige man en een fantastische campingeigenaar. Deze camping was hun gezamenlijke droom en zij gaat nu in haar eentje met de camping verder. Het was echt ontroerend om te zien hoe goed ze dit in haar eentje voortzette. Maar ze vertelde dat hun gezamenlijke droom en passie haar kracht geeft om alleen door te gaan met de camping.

Zorg voor een winnend team om je heen

Doorgaan met het runnen van de camping kon ze ook omdat ze de afgelopen jaren een geweldig team om zich heen hebben gecreëerd. Mensen die hen al jarenlang helpen met het hele reilen en zeilen van de camping, al dan niet vrijwillig. De mensen uit het team hebben allemaal hun eigen taken en verantwoordelijkheden. Dagelijks is er een gezamenlijke lunch en worden alle lopende zaken besproken. Zo kan de camping doorgaan ook in afwezigheid van de campingeigenaar.

Zorg ervoor dat mensen over je vertellen

Nog even terug naar de camping. De camping waar wij dit jaar waren is een camping waar wij al bijna 20 jaar met enige regelmaat komen. Het is een geweldige camping, heerlijk rustig, grote plaatsen, fijne sfeer, heerlijk zwembad, schoon, gezellig en allemaal fijne mensen. Ook dit jaar zagen wij weer mensen die we voorgaande jaren ook hebben ontmoet. Als je goed bent, komen mensen altijd bij je terug. En de gasten die er zijn komen uitsluitend via via.

Deze camping adverteert niet en staat niet in campinggidsen. Dus bij deze, mocht je een camping zoeken in de Provence met veel rust en veel natuur dan kan ik Camping Les Ephelidesvan harte bij je aanbevelen.

Werk alleen met je doelgroep

Het was ons plan op bezoek te gaan bij een wijnboer, omdat onze kinderen graag wilden weten hoe ze nu toch wijn maken. En plots troffen wij een flyer van een wijnboer onder onze voorruit met de uitnodiging voor een proeverij voor een bepaalde datum. Dus we togen er heen.

Later zagen we dat de zoon van de familie deze flyers onder de ruitenwissers deed. Hij deed dat op een moment dat het markt was (er zijn dan veel toeristen) en hij deed deze papiertjes onder de ruitenwissers uitsluitend bij auto’s van buitenlandse toeristen en van Fransen die niet uit de streek komen (dat kan je zien aan het Franse nummerbord). Hij nodigde alleen een bepaalde groep mensen uit voor de proeverij.

Zorg voor een onverwachte belevenis

Aangekomen bij de wijnboer waren we verbaasd over de hoeveelheid auto’s die we troffen op de parkeerplaats van de ultramoderne chateau. Ik had een gezellige boerderij verwacht in Provence achtige sferen. Hoe dan ook werden we hartelijk welkom geheten door de eigenaar en verwezen naar het hart van het bedrijf alwaar rondleidingen werden gegeven in het Frans (door de zoon van de eigenaar) en in het Nederlands (door de Belgische schoondochter). Korte rondleiding, korte film (beiden heel boeiend) en daarna kon het proeven beginnen.

Er waren ongelofelijk veel mensen en de organisatie was waanzinnig. De hele familie opgetrommeld voor alle hand en span diensten, de beste wijnen konden geproefd, allerlei happen erbij – natuurlijk om de smaak te neutraliseren. Voor de kinderen bakken vol met chips en limonade.

Na zo’n belevenis kon je niet anders dan deze heerlijke wijn inslaan. Mocht je willen vertrekken dan was de uitgang uitsluitend via de winkel met pinautomaat te bereiken, alwaar je nog een laatste slok kon proeven en de eigenaar met de zojuist aangekochte wijn heel speciaal voor je inpakte.

Zorg voor duidelijke een call to action

Wat ik ook altijd leuk vind zijn Franse markten, vooral die marktkooplui die hun producten aanprijzen en voordoen hoe het werkt. De meest waanzinnige groentesnijders waarbij je in no-time je aardappels in patatvorm hebt, je uien in snippers, je wortel in juliennereepjes of je komkommer in ultradunne plakjes. Wat thuis vervolgens nooit lukt. Ook nu stond er weer een marktkoopman met zijn rasp en hij gaf echt een geweldige presentatie. Zijn kraam stond bomvol.

Echter hij maakte een fout en verkocht niets. Want hij vergat namelijk iets heel belangrijks. Hij deed geen call-to-action, oftewel hij vergat zijn potentiële klanten actief aan te zetten tot aankoop. Hij vertelde niet hoeveel zijn rasp kostte en dat je het vooral NU moest kopen voor een geweldige prijs en allerlei accessoires er gratis bij.

Zorg voor gratis producten

fotoAls laatste de Franse kaas en worst. Ik vind het heerlijk altijd en sla graag een voorraad in voordat ik naar huis ga. Deze producten zijn echter wel hartstikke duur, dus ik wil zeker weten dat het echt lekker is wat ik koop en ik wil proeven. Als ik niet kan proeven en niet kan kennis maken met de producten, dan koop ik ze niet. Weet je nog? Know – like – trust!

Gelukkig troffen we een kaasboer op de markt met maar enkele soorten kaas en we konden uitgebreid proeven, niet een lullig plakje. Nee flinke stukken, encore un piece madame? Deze is ook lekker. Ja graag, kom maar door! We waren meteen om, hoefden ook niet meer bij andere kaasboeren te proeven en hebben meteen flink ingeslagen.

Dus zo zie je maar dat er ook op je vakantie nog heel veel te leren is. Ik vat het nog even voor je samen:

  • Alleen als je je passie doet kan je het volhouden.
  • Je hebt een team nodig om je onderneming draaiend te houden.
  • Zorg ervoor dat je zo goed bent dan je klanten je graag willen aanbevelen bij anderen.
  • Kies een speficieke doelgroep!
  • Zorg voor een onverwachte belevenis en geef veel extra’s.
  • Zorg voor een duidelijke call-to-action om je klanten aan te zetten tot aankoop
  • Zorg voor heel veel gratis producten om ervoor te zorgen dat mensen je gaan vertrouwen

Nu ben ik heel benieuwd wat jij kan leren van deze Franse ondernemers. Laat het weten in het commentaarveld en als dank voor je reactie stuur ik je een geweldig CADEAU. Ik stuur je mijn 30 tips voor het kiezen van de juiste doelgroep!

Ik kijk uit naar je reactie!

Make it a HAPPY day!
Marielle

PS wil je dit blog delen in je netwerk? Dit kan door onderstaande knoppen te gebruiken. Zo hebben ook andere ondernemers baat bij deze lessen. Hartelijk bedankt alvast!

15 Reacties

  1. Jan van Kilsdonk

    Hoi Marielle,

    Je verhaal is een aaneenschakeling van heel herkenbare dingen. Wat ik er het meest van leer is dat er nog zoveel te leren is. De afgelopen jaren ging alles in mijn bedrijf als bijna vanzelf. Om de een of andere reden is daar verandering in gekomen. Door het lezen van dit soort blogs ga ik steeds meer herkennen dat niets vanzelf blijft gaan. Als ik er zelf niet actief mee aan het werk ga zakt het als een plumpudding in elkaar. Ik heb duidelijk dit soort blogs nodig om mezelf terug te vinden, om kracht te krijgen en niet bij de pakken neer te gaan zitten en bovenal “never never never gif up”. Dank je voor deze wijze lessen. Ik kan en zal nog veel van je leren.

    Groet, Jan

    Antwoord
  2. Saskia Steur

    Leuk om te lezen, ik ben mezelf heel bewust van hoe Engelse ondernemers werken, dus mooie aanvulling. En die kazen…. zien er TE lekker uit om weg te geven 😉

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Ja die kazen waren ook echt heerlijk Saskia! Wij genieten nog even na, want we hebben nog een stukje liggen..:-).

      Ik ben trouwens heel benieuwd Saskia wat we kunnen leren van Engelse ondernemers. Kan je daar iets over vertellen?

      Dank je voor je reactie en big hug!
      Marielle

      Antwoord
      • Saskia Steur

        Dankjewel voor je vraag, Marielle. Wat we van Engelse ondernemers kunnen leren is:
        – dat het geven van feedback loont (sandwich formule: pluspunt, verbeterpunt, compliment)
        – beleefdheid duurt het langst: zeg wat je wilt, maar doe het beleefd en respectvol
        – erkennen en benoemen van talenten en vaardigheden is een basis van goede relaties: niet alleen van anderen maar ook van jezelf. Men is gewend om eigen talent te benoemen en ook talenten van anderen (soms in complimentvorm, maar vaak ook gewoon stellend)
        – weten waar je grenzen ligt: ken je iemand die iets beter kan dan jij, verwijs dan door
        – joint ventures: veel gebruikelijker dan in Nederland, en komt voort uit bovenstaande gewoontes.
        – vraag vaak “How can I help you?” dit verbetert elke relaties en werkt heel verhelderend. Als je niet weet hoe je iemand kan helpen, hoe kun je dan iemand echt helpen?

        Any Questions?

        Antwoord
  3. Lisanne

    Bedankt voor de tips. Ik lees je blog altijd, altijd weer inspirerend!

    Antwoord
  4. Monique

    Hoi Marielle,

    leuk artikel! Grappig dat je je vakantie ervaringen op deze manier kunt combineren met marketingtips!

    Ik ben in Italië geweest. Bij een Lush winkel was er bij binnenkomst een meisje die direct vroeg of we dingen wilden uitproberen. We hebben veel geprobeerd en konden toen niet meer met lege handen de winkel verlaten. Op terrassen kreeg je bij je drankje vrijwel altijd een gratis hapje. Beiden een voorbeeld van gratis weggevers :-), know, like, trust.

    Groeten,
    Monique

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je Monique voor je waardevolle reactie op mijn blog! Zo is het, know – like – trust. Klanten gaan pas van je kopen als ze je vertrouwen en dat kan je alleen opbouwen door gratis weg te geven.

      En heerlijk ook, Italië!

      Antwoord
  5. Tineke van den Tillaart

    Hoi Marielle,

    Wat leuk dat je vakantie ervaringen hebt kunnen gebruiken om je tips te verhelderen! Ik zie daardoor veel scherper welk resultaat een bepaalde actie kan opleveren! En zo blijven tips ook veel langer “hangen” 🙂

    Antwoord
  6. Wendy Lorist

    Bedankt voor de tips! Als Canadese ondernemer…..thuiskomen…..!

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Wendy,

      graag gedaan, leuk je weer terug te zien op mijn blog!

      Ik ben benieuwd wat we kunnen leren van de Canadese ondernemers, kan je ons daar iets meer over vertellen?

      Tot gauw!
      Marielle

      Antwoord
  7. Leanne

    Hoi Marielle,

    Wat leuk om dit te lezen. Ik ben zelf ook in Frankrijk geweest, en in Griekenland. Ik zag daar veel verschillen tussen de ondernemers. Ook leuk om te weten wat Nynke heeft gedaan in de vakantie.

    Groeten,
    Leanne

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Wauw Griekenland en Frankrijk, klinkt heerlijk! En dan ben ik natuurlijk heel benieuwd naar de verschillen!

      Antwoord
  8. Anita Stegwee

    Mariëlle, wederom geef je weer top-tips. Dankjewel. Wat ik kan leren van deze Franse ondernemers: pas het toe want het werkt!

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Graag gedaan Anita! En jij bedankt voor je reactie! Ik ben benieuwd of jij ook nog op vakantie bent geweest en iets hebt kunnen leren van buitenlandse ondernemers?

      Antwoord
      • Anita Stegwee

        Ik ben aan het begin van de zomer naar Albufeira/Portugal geweest. Heerlijk zon, zee, strand, lekker eten, wandelen en wat excursies. Alles mag maar niets hoeft. Ik ben niet echt in aanraking met de bevolking gekomen maar heb wel geleerd dat na inspanning rust belangrijk is. Even niets doen is een heel goed moment om te overdenken wat je hebt gedaan en wat de nieuwe focus zal zijn. Meestal leven we in de waan-van-de-dag en willen we gauw-gauw weer wat bereiken of afhebben. Moraal: genieten van het nu met de focus op morgen Zodat je bij het nieuwe nu weer kunt genieten.

        Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *