Is het moeilijk om te verkopen als ondernemer? Nee hoor, het is simpel. Het is een kwestie van iedere keer weer een kleine stap doen. En hoe vaker je dat doet, hoe eenvoudiger het wordt.

Maak het niet ingewikkeld!

Wat maakt het dan toch zo ingewikkeld? Het incasseren van de ‘nee’ die je 9 van de 10 keer krijgt. De gedachte dat je niet goed genoeg bent en dat anderen beter zijn dan jij. “Wat zal mijn klant van deze verkoop vinden?” Het idee dat jij geld klopt uit de zak van de ander. Of de twijfel dat wat je uiteindelijk verkoopt toch niet voldoende waarde heeft voor je klant. De angst dat het mislukt, niet goed overkomt en dat je het nog nooit eerder verkocht hebt. De gedachte ‘het is te duur, het is te goedkoop, anderen verkopen het ook’.

En zo kun jij nog tig redenen bedenken waarom je niet verkoopt. Met als gevolg dat het ook ingewikkeld wórdt. Want je verkoopt te weinig en maakt daardoor te weinig omzet. Twijfel neemt de overhand en de minimale resultaten bevestigen alleen maar je idee dat verkopen lastig is. Je raakt in een neerwaartse spiraal.

Zet je twijfel aan de kant: de opwaartse spiraal

Twijfel is killing voor je business. Je doet jezelf én je klant tekort. Twijfelen betekent dat jij nooit die potentiële waarde kan leveren aan je klant. Je klant kan daardoor niet de nodige stappen zetten. Vervolgens zal jij nooit goed verdienen als ondernemer.

Wil je dus leren verkopen, dan moet je als eerste je twijfel aan de kant zetten. Dat vraagt van jou dat jij iedere keer weer je beste zelf inzet. Er zal dan een opwaartse spiraal ontstaan, want je verkoopresultaten zullen je bevestigen in je mogelijkheden en succes.

Kijk ter inspiratie naar deze video van Tony Robbins.

Volg simpelweg het Script

Je beste zelf inzetten is de randvoorwaarde voor het succesvol implementeren van het Simpel Sales Script dat ik je in dit blogartikel geef. Het script bestaat uit 14 stappen. Volg deze stappen keer op keer en nog voordat jij je prijs hebt genoemd, zullen ze ingaan op je aanbod!

Gebruik het Simpel Sales Script in de voorbereiding van je verkoop en wanneer je je aanbod doet. Schrijf het helemaal uit en oefen een aantal keer in de spiegel. Vorige week deelde ik dit script in de training van mijn Jaarprogramma en binnen enkele dagen waren de eerste klanten binnen. Het is een kwestie van iedere keer weer doen en door te doen word je steeds beter.

Stap 1. Wat is het probleem?

Verkopen gaat nooit over de prijs; het gaat over het probleem dat je oplost. Dus daar begin je ook mee in het doen van je aanbod. Of dit nu online is, offline, in een gesprek of via de mail. Altijd eerst op de pijn van je ideale klant duwen. Benoem bovendien de impact van die pijn. Sommige ondernemers vinden dat wreed, maar ik vind het juist heel liefdevol. Want je bent er om je klant te helpen en als je klant zich bewust wordt van de pijn en de gevolgen hiervan doorziet, onderneemt je klant ook stappen deze pijn op te lossen. Met jouw hulp.

Bijvoorbeeld:

De pijn van mijn doelgroep is dat ze te weinig klanten hebben. Ze weten dat ze goed zijn, dat ze de potentie hebben om heel veel voor anderen te betekenen en toch lukt het niet. ‘Hoe kom ik aan klanten?’, vragen ze zich af. En hun bankrekening blijft leeg. Het gevolg hiervan is dat ze onzeker worden: ‘Ben ik wel zo goed?’ Ze gaan naar anderen kijken en zien alleen maar geweldige resultaten bij anderen die zij zelf niet halen. Mijn doelgroep gaat vervolgens heel hard werken om maar die klanten te krijgen. Ze hebben geen tijd meer voor leuke dingen, voor hun partner of voor hun kinderen. Juist die vrijheid raken ze kwijt en dat is nou net één van de redenen waarom ze voor het ondernemen hadden gekozen. Ze raken in een ratrace en komen er niet meer uit.

Stap 2. Wat is jouw oplossing?

Wat is de oplossing die jij biedt aan je doelgroep om dit probleem op te lossen? Welk product of welke dienst heb jij in petto? Uiteraard sluit dit product exact aan op de pijn van je doelgroep. Je gaat geen breicursus aanbieden aan iemand die wil leren tuinieren (lach niet, want dat is helaas wel wat veel ondernemers doen). Laatst nog kreeg ik een flyer onder mijn autoruit van een autobedrijf dat mijn auto wilde inkopen. Ik heb die auto net, natuurlijk ga ik die niet inruilen voor een ander tweedehands exemplaar. In het wilde weg flyeren en hopen dat iemand eropin gaat is de Hope and Pray-methode en die werkt niet. Bied dus iets waar je doelgroep verliefd op wordt, omdat het exact aansluit bij haar behoefte.

Geef je oplossende product een aantrekkelijke naam. Een naam die je doelgroep triggert, haar uitnodigt en iets belooft.

Bijvoorbeeld:

In mijn Jaarprogramma Succes met je Bedrijf leer ik ondernemers alle stappen die nodig zijn om klanten te krijgen. Dat is waar alle ondernemers naar streven en als het hen niet lukt, zijn ze ernaar op zoek. Het belooft hen succes met hun bedrijf. En ik garandeer je dat het daarmee wel lukt.

Stap 3. Wat zijn de voordelen?

Wat zijn de allergrootste voordelen van jouw hulp aan je doelgroep? Hoe blij is je doelgroep als jij hem helpt bij het oplossen van zijn pijn? Druk dat voordeel uit in emotie, die hij voelt bij de werkelijke impact. Dat is de reden waarom hij voor jou kiest. Het gaat niet om de feiten, maar om de voordelen. Noem er minimaal drie.

Bijvoorbeeld het gevoel van voldoening als je dagelijks klanten kunt helpen. De vrijheid die je weer terug krijgt, omdat je weet dat je kan ondernemen. Het plezier dat je krijgt van het ondernemen als je zo veel leuke klanten binnen krijgt.

Het gaat om het gevoel van zekerheid van jouw klanten. Gevoel over tijd, geld, gezondheid en relaties. Het vertrouwen dat ze weer terugkrijgen. De liefde en voldoening die ze voelen, de groei die ze doormaken, de bijdrage die ze leveren. Kijk ook eens naar de Six Human Needs van Tony Robbins, daar geeft hij prachtige handvatten voor het beschrijven van de voordelen van jouw hulp aan je doelgroep.

Stap 4. Voor wie is het?

Benoem dat jouw aanbod speciaal bedoeld is voor je doelgroep of voor een specifieke klantgroep. Een aanbod doen voor ‘iedereen’ kan echt niet meer; je biedt het alleen aan je doelgroep aan. Kies en word gekozen. Als je iedereen naar binnen wil harken, is je aanbod veel minder aantrekkelijk dan wanneer je een specifieke doelgroep aanspreekt.

Bijvoorbeeld: Mijn aanbod is bedoeld voor ondernemers die echt een volgende stap willen zetten in hun business. Ambitieuze types. Vrouwen veelal. Ze zijn al een tijd ondernemer, hebben wel klanten, maar niet genoeg. Ze werken hard, hebben een partner, kinderen en willen alle ballen hoog houden. Dat gaat ten koste van hun relatie met hun partner en hun kinderen. Ze hebben te weinig tijd voor zichzelf, zijn te streng voor zichzelf en stellen te hoge eisen. Ze doen alles alleen en ze ploeteren maar voort. Ten slotte raken ze teleurgesteld als het niet lukt. Mijn jaarprogramma is precies bedoeld voor deze ondernemers.

Verkocht voordat je een prijs hebt genoemd.

Nu heb je de belangrijkste stappen gezet voor je verkoop. Want nu weet je klant al of ze je aanbod gaat nemen of niet. Je hebt nog geen prijs genoemd. Het gaat ook niet om de prijs. Het gaat erom wat jij voor jouw klant kan betekenen. De vraag is niet óf ze het kan betalen, de vraag is hóé ze het gaat betalen. Dus focus je in je verkoop altijd op de problemen van je doelgroep en de voordelen van jouw hulp.

Wil je ook nog stap 5 tot en met 14?

Je hebt nog 9 stappen te gaan. Die behandel ik verder in een video. Laat het hieronder in het reactieveld weten als je deze video wil ontvangen. Ook krijg je dan het format dat ik erbij heb gemaakt. Dat is heel behulpzaam voor de klanten die jij de komende tijd voor je wil winnen.

Jouw volgende stap om meer te gaan verkopen.

En dan heb ik nog een ander cadeau. Namelijk een gloednieuwe online training Goed Verkopen met een Simpel Sales Script. Speciaal voor ondernemers die iedere week lekker willen verkopen. Het is helemaal gratis.

Meld je direct aan via deze link:
https://succesmetjebedrijf.webinargeek.com/goed-verkopen-met-een-simpel-sales-script

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten in mijn training!

Make it a HAPPY day!
Marielle

PS. Deel deze praktische tips met je vrienden en klik op een van onderstaande knoppen.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

 

Ontdek 6 Manieren Om Met Gemak Meer Klanten Te Krijgen

Praktisch handboek voor Startende Ondernemers. 

Ik geef toestemming voor:

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!