Wie is jouw IDEALE klant?

17 reacties

Vorige week vertelde ik je over het belang van het bepalen van de juiste doelgroep en hoe je je doelgroep bepaald. Een belangrijk aspect van het bepalen van je doelgroep is dat JIJ deze KIEST. Het is geen ingewikkeld proces van onderzoeken, van wikken, van wegen, van perfectioneren, enz. Het is gewoon kiezen en gaandeweg verfijnen en perfectioneren. Dat kan ook alleen maar op deze manier, omdat je pas tijdens het ondernemen zelf erachter komt of dit echt de juiste doelgroep is.

Ik vertelde je in mijn vorige blog ook dat ik toen ik begon met ondernemen het idee had dat ik iedereen kon helpen. Met als gevolg dat ik niemand kon helpen, ik trok geen klanten aan. Nu heb ik geleerd dat wanneer ik me focus op een hele specifieke doelgroep ik veel sneller klanten krijg en mij dit veel meer energie geeft.

Bepaal wie je ideale klant is.

Een ander belangrijk aspect van het kiezen van je doelgroep is het bepalen van je IDEALE klant, dus met wie wil je wel werken en met wie wil je niet werken.

Ik werk het liefst alleen maar met ideale klanten, om 2 redenen:

  1. Omdat ik hier ongelofelijk veel energie van krijg, het mij echt gelukkig maak en ik iedere dag weer plezier heb om aan het werk te gaan.
  2. Omdat deze klanten mij aanbevelen bij anderen.

Voor mij zijn ideale klanten bijvoorbeeld:

  • mensen die passie hebben voor wat ze doen
  • mensen die veel energie hebben
  • mensen die werkelijk implementeren wat ik hen leer
  • mensen die gecommitteerd zijn, zich aan de afspraken houden
  • mensen die dankbaar zijn en dit ook laten zijn
  • mensen die een bijdrage willen leveren aan deze wereld

Dit zijn de mensen waar ik heel graag een langdurige relatie mee aan wil gaan. Dit zijn mijn absolute VIP’s, mensen die van mij een ‘special treatment’ krijgen.

Ik wil niet met mensen werken die klagen, negatief zijn, geen verantwoordelijkheid nemen, hun rekeningen niet betalen, die moe en futloos zijn en nooit tijd hebben. Deze mensen komen er bij mij niet in, ook al bieden ze me bakken met geld. Dit soort types kosten me gewoon teveel tijd en energie.

Ideale klant, hoe bepaal je dat nu? 4 stappen.

Stap 1 – JIJ bepaalt.

Bepaal met welke mensen jij graag werkt. Welke eigenschappen hebben ze, welke normen en waarden hebben ze, waar krijg jij energie van. Schrijf het op, maak hier een lijst van.

Stap 2 – Noteer namen.

Pak het overzicht met je huidige klanten, welke voldoen aan de criteria die jij hebt bepaald in stap 1? Welke mensen vind jij leuk en waar werk je met heel veel plezier mee samen? Waar krijg je energie van? Welke klant wil jij nooit kwijt, omdat je hem of haar zo geweldig vind? Schrijf de namen van deze mensen op

Stap 3 – Deel je klanten in.

Deel je totale klanten lijst in in 3 categorien: ideale klanten, flop klanten en overig.

Stap 4 (De moeilijkste) – Neem beslissingen.

Wat ga je doen met de flop klanten? Zijn hier nog mensen bij die ‘ideal’ kunnen worden? Zijn er mensen uit de lijst van overige klanten die nog ‘ideal’ kunnen worden? Wat is jouw rol bij de flops en de overigen? Had jij zelf een aandeel in het feit dat ze flop of overig zijn? Denk hierover na en neem hier beslissingen over. Neem als het moet afscheid van je flop klanten. Dat heb ik ook gedaan en het heeft mij ongelofelijk veel tijd en energie opgeleverd.

Als je van je doelgroep ook deze stappen hebt doorlopen, dan ben je klaar om je volledig op deze groep te focussen. Hierdoor wordt je een magneet voor jouw klanten. Je gaat mensen naar je toe trekken.

Welke eigenschappen hebben jouw ideale klanten?

En nu ben ik heel benieuwd! Welke eigenschappen hebben jouw ideale klanten?

Als jij daar antwoord op weet, dan heb ik een leuk CADEAU voor je. Je ontvangt van mij een GRATIS sessie (per skype, live of en group), waarin we samen jouw ideale klant bepalen op basis van jouw situatie!

Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is in het reactieveld aan te geven welke eigenschappen jouw ideale klant heeft. Zo zet JIJ de eerste stap in het bereiken van jouw ideale klant!

Ik kijk uit naar je reactie!

Make it a HAPPY day!
Marielle

17 Reacties

  1. Mo

    Hoi Marielle,
    Mijn klanten zijn 40-65 jaar, man en vrouw, ‘geslaagde’ managers of leidinggevende, alleenstaand. Eigenzinnig, ambitieus, rationeel en sportief. Met nu echter.. lichamelijke ongemakken zoals rugpijn, hoofdpijn, slapeloosheid, spanningsklachten.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      En welke eigenschappen hebben ze vooral niet? met welke mensen wil je niet werken? Heb je dat ook goed in beeld?

      Antwoord
  2. mique67

    Hai Marielle, wat een fijn artikel op deze dag van acties uitwerken!

    Voorheen dacht ik nooit aan het werken met “ideale klanten”, ik had wel een doelgroep voor ogen en deze was mega groot omdat ik ervan uitging dat ALLE ondernemers mijn hulp nodig hadden. Het gaat er echter niet om wat ik denk dat zij nodig hebben, het gaat erom wie mijn hulp WIL hebben. DAT zijn mijn ideale klanten, want die VRAGEN zelf om mijn hulp (heb ik inmiddels gemerkt).

    De eigenschappen van jouw ideale klanten zijn zeker de eigenschappen die ik ook aan mijn ideale klanten toebedeel. Ik vind het wel moeilijk om vooraf in te schatten of een potentiële klant al die eigenschappen bezit, want ik wil mijn tijd niet verdoen aan flop of overige klanten. Ik neem aan dat het achterhalen hiervan een kwestie van tijd is? En dat je dit steeds beter leert inschatten? Of heb je hier ook tips voor? Ik hoor ze graag.

    Groetjes,
    Monique

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dit is inderdaad een belangrijk punt, komende weken ga ik in mijn blogs hierop in. Het is in ieder geval belangrijk dat je de tijd neemt om je klant goed te leren kennen. Want jou klant wil misschien jou hulp hebben, maar JIJ bepaalt of je dat gaat geven. Het know-like-trust principe, ook van jouw kant.

      Antwoord
  3. Marc de Groot

    Dit is een herkenbare situatie. Er zijn klanten die energie opleveren en klanten die energie kosten. Eigenlijk kun je met deze laatste categorie maar 1 ding doen….ontslaan!

    Mijn ideale klanten zijn gemotiveerde managers of ondernemers die meer succes willen halen uit hun e-commerce activiteiten.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Wat zijn ze nog meer Marc behalve gemotiveerd? En zijn het managers EN ondernemers? Zijn dat niet 2 verschillende doelgroepen?

      Antwoord
  4. Delphine

    Hoi Marielle,
    jouw blog komt net op tijd! Ik ben mijn zaak aan het opstarten en weet dat het erg belangrijk is om eerst en vooral heel erg goed de doelgroep te bepalen. Ideale klanten bepalen vind ik niet zo evident gezien ik nog geen klanten heb. Wat ik wel al weet is dat ik liefst wil werken met klanten die echt geëngageerd zijn om wat aan hun situatie te doen. Mijn doelgroep is gescheiden moeders tussen 30 en 40 die worstelen om hun leven terug op de rails te krijgen. Ik help ze om deze pijnlijke ervaring te transformeren naar een groeikans en een gelukkiger en beter leven te creëren. Deze moeders zijn liefst cultural creative: ze zien hun groei als bijdrage aan iets veel groter, een beter wereld.

    Antwoord
    • mique67

      Beste Delphine, je geeft aan dat je ideale klanten bepalen niet zo evident vindt, en toch geef je een opsomming van klanten die je graag wilt helpen. Volgens mij ben je zo al aardig op weg om je ideale klanten te definiëren. Keep up the good work en veel succes met je nieuwe uitdaging!

      Antwoord
      • Delphine

        Hallo Mique67,
        dank je wel! Ja inderdaad, ik merk dat ik eigenlijk al wat antwoorden heb, alleen nog niet zo klaar als een klontje. Vandaar dat brainstormen samen met anderen erg nuttig is.

        Antwoord
        • Marielle Meijer

          En believe me Delphine, na de skype is het WEL zo klaar als een klontje:-)!

          Antwoord
    • Marielle Meijer

      Welke eigenschappen hebben ze die maken dat jij met ze zou willen trouwen, dat ze voor eeuwig je klant zijn. Welke eigenschappen moeten ze vooral niet hebben. Breng dat vast in kaart. Dan ben je al een heel eind!

      Antwoord
      • Delphine

        Dank je wel Marielle, ben erg blij met de skypesessie! Wat een goed idee om ze op te lijsten en uit te hangen. Bij twijfel kan je steeds aftoetsen of je uiteindelijk met die klant gaat samenwerken.

        Antwoord
  5. Daniëla Postma. Levenstekst

    Ha Mariëlle,
    Mijn ideale klant heb ik een naam gegeven, zoals ooit Judith Webber dat voorstelde in haar boek “Kies en ze kiezen jou”. Mijn klant heet ‘Donna’ (en mag dan zowel een man als vrouw zijn), een ander woord voor ‘cadeautje’. Donna heeft drie belangrijke eigenschappen. Donna is betrouwbaar; Donna investeert graag in zichzelf, haar/zijn werk en mij. En Donna gaat voor kwaliteit, maar ook voor kwalitijd (het proces waar we samen doorheen gaan, is net zo belangrijk als het resultaat). Maar die bijdrage aan de wereld, die jij in jouw stukje noemt: ja, die zie ik toch ook wel als leidende draad in alle boeken die ik maak. Misschien toch nog eens méér dan 3 eigenschappen gaan bedenken…

    Antwoord
  6. Arnoud Kas

    Hoi Mariëlle,
    Complimenten voor je blog. Leuk om te lezen en om weer even de focus scherp te zetten zo op de ochtend.
    Mijn ideale klant zijn mensen die een geweldig familiefeest willen organiseren. Die naast gezellig feestvieren ook tijd willen nemen om met elkaar te praten en elkaar echt te ontmoeten. Mensen die voor kwaliteit willen betalen.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je voor je complimenten Arnoud! Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben bij jouw doelgroep en jouw product is hoe jij deze mensen voor eeuwig aan je bind. Want dat is het idee, dat jouw ideale klant voor eeuwig met jou wil werken! Ben benieuwd!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. 6 Tips Om Meer Klanten Te Krijgen | Marielle Meijer - […] Daarna moet je hoog nodig je VIP’s uitzoeken. […]
  2. Jouw goedkoopste marketingtool | Marielle Meijer - […] 1: kies je doelgroep Stap 2: bepaal je ideale klant Stap 3: inventariseer de behoeften Stap 4: lever dit…
  3. Hoe win je het vertrouwen van je klant | Marielle Meijer - […] je alleen met VIP’s wilt […]
  4. Zorg jij wel goed voor je klant? | Marielle Meijer - […] vertelde ik je hoe jij bepaalt wie jou klant is en waarom het belangrijk te kiezen is voor een…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *