Vraag jij je wel eens af: Wie is mijn klant?

30 reacties

doelgroepVorige week tijdens één van mijn Mastermind programma’s noemde een deelnemer haar grootste uitdaging: het vinden van klanten. Voor ondernemers is dit inderdaad de grootste uitdaging. Met stip op 1! Immers zonder klanten geen geld en geen onderneming.

Mijn wedervraag aan haar was: Wie is jouw klant? En toen zei zij de onsterfelijke woorden: ik kan en wil iedereen helpen, dus iedereen is mijn klant. En dat lieve mensen is de GROOTSTE FOUT die je als ondernemer kan maken. En ik geef direct toe, toen ik een paar jaar geleden mijn eigen onderneming begon, vond ik ook dat ik iedereen kon helpen. Met als gevolg dat ik niemand kon helpen, want ik kreeg geen klanten. In mijn communicatie sprak ik niemand echt aan, waardoor ik niemand naar me toe trok.

Ik leerde en ontdekte hoe belangrijk het is om een doelgroep te KIEZEN.

Waarom? Een aantal redenen:

  • Als jij niet kiest voor een bepaalde doelgroep, gaan ze ook nooit voor jouw kiezen.
  • Het is heel duur om iedereen aan te spreken, dit kost je klauwen met geld (weet ik helaas uit ervaring:-().
  • Het kost heel veel tijd en energie om je product of dienst te slijten aan mensen die het niet willen of er geen behoefte aan hebben.
  • Je kan niet iedereen blij maken met jouw product of dienst, sommige mensen hebben er geen behoefte aan.
  • Het is veel eenvoudiger om je product of dienst te verkopen aan mensen die het ook nodig hebben of graag van je willen afnemen.

Snap je? Dus dat is een eerste belangrijke stap als ondernemer: Bepaal je doelgroep.

HOE bepaal je je doelgroep?

De volgende vraag die zich dan aandient is: HOE je je doelgroep bepaalt. Er zijn 3 factoren die jouw doelgroep bepalen:

doelgroep_marielleDemografische factoren.

Dit zijn allerlei feitelijke aspecten van je doelgroep. Deze zijn meetbaar en over het algemeen makkelijk vindbaar.

Het belangrijkste aspect binnen het demografische segment is het inkomen van je doelgroep. Dit bepaalt het koopgedrag. Ofwel kunnen ze je betalen? Andere aspecten zijn geslacht, gezinssamenstelling, leeftijd, opleiding, regio. Of als het gaat om bedrijven: omvang, aantal medewerkers, branche, omzet.

Psychografische factoren.

Wat is hun leefstijl? Hoe en wanneer gaan ze gebruik maken van jouw product of dienst? Welke voordelen zijn voor hen van belang? Welke bladen lezen ze, wat kopen ze nog meer? Wat zijn hun interesses, welke normen en waarden hanteren ze. Het is ook belangrijk een aantal persoonlijke kenmerken te noemen. De persoonlijkheid van de afnemer heeft namelijk grote invloed op het koopgedrag.

Wat is het probleem wat je oplost.

Waar hebben deze mensen hoofdpijn van? Waar liggen ze ‘s nachts wakker van? Welke pijn hebben ze? Welk probleem hebben ze? Wat kost hen energie? Wat is op dit moment het belangrijkste issue in hun leven? En kan jij ze vervolgens helpen dat op te lossen?

De combinatie van al deze aspecten bepaalt jouw doelgroep.

En nu vraag ik me af, wil je hier meer over weten, zodat jij een magneet wordt voor jouw doelgroep en je klanten naar jou toekomen?

Als je antwoord JA is dan heb ik iets leuks voor je. Een gratis skype sessie met mij waarin we samen je doelgroep bepalen of aanscherpen. En ik beloof je binnen een uur heb jij je doelgroep!

Daarna wordt jij een magneet voor jouw doelgroep!

Het enige wat je hoeft te doen is in het reactieveld aan te geven wie op dit moment jouw doelgroep is en of je deze wilt aanscherpen of veranderen.

Ik kijk uit naar je reactie!

Make it a HAPPY day!
Marielle

30 Reacties

  1. Petra

    Ciao Marielle,

    Denk dat ik redelijk weet wie mijn doelgroepen zijn, ik verleen verschillende diensten betreft Italië. Heb advies gekregen van een Business coach om voor iedere dienst een aparte website te maken, een apart kanaal voor de klant. Het gaat om Agent in Vastgoed ( Buitengewoon Italië Vastgoed),Reisagent (Buitengewoon Italië Reizen) en Trouwen en Events ( Buitengewoon Trouwen en Events) en dit alles in Italië.
    Ook heeft zij mij aangeraden per dienst een klantprofiel te maken en per dienst te gaan beginnen. Ik ben al een poosje aan het zwemmen. Nu dus gestart met de Reizen.

    Het klantprofiel; Italië liefhebbers
    Liefhebber van een goede Italiaanse wijn of maaltijd.
    Man/Vrouw leeftijd 30 – 65
    Vrouwen in de leeftijd van 30/55 jaar shop weekends interesse in beauty/mode
    Mensen die vaak buiten hoogseizoen reizen.
    Slow Food vereniging en/of mensen die hierbij zijn aangesloten

    Houden van cultuur, strandvakantie, stedentrips, sportieve vakantie.
    Zeilers betreft de zeilreizen die wij aanbieden vanaf Toscane
    Actieve mensen betreft wandel, fiets en ski vakanties
    Spirituele mensen betreft kloosters met daarbij workshops als Yoga etc.
    Coaches die een locatie zoeken voor een bepaalde groep in Italië.

    Onze klant wil een buitengewone beleving, het pure Italië.

    Antwoord
    • Avesta

      Hi Marielle,

      Als beginnend fotografe wil ik graag mijn eigen bedrijf opstarten, ik voel dat dit na 5 jaar als hobbyist zijn de kans moet aanpakken en gewoon doen. Alleen ik twijfel nog aan de doelgroep ! Ik weet als dat ik het liefst vrouwen vanaf 20 + fotografeer alleen ik fotografeer ook graag tieners. Zou je mij willen adviseren zo dat ik minder ga twijfelen?

      Antwoord
  2. Jessica Snabel

    Hallo Marielle,

    Ik heb moeite met het vinden van een niche of doelgroep, ik kan alles en dan is het lastig kiezen, maar wil ook mijn passie kwijt in mijn bedrijf en klanten.

    Vandaar uit zou ik mijn programma’s moeten en kunnen opzetten. Maar ik blijf twijfelen!

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Jessica

    Antwoord
  3. Inge

    Hi Marielle,

    Wat een leuk artikel en inderdaad… Wat is het lastig om je doelgroep te bepalen!

    Mijn doelgroep zijn vrouwen tussen 15 en 35 jaar met een eetstoornis. Maar ik merk dat ik hier ga twijfelen: mannen kunnen ook, jonger of ouder etc

    In eerste instantie dacht ik dat ik al een heel eind was met het bepalen van m’n doelgroep maar nu ik het probeer uit te leggen valt het nog best tegen!

    Ben benieuwd naar je reactie en zou er graag eens samen met je naar kijken.

    Groetjes,
    Inge

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Inge,

      hoe specifieker je kiest des te beter. Daarbij hebben mannen en vrouwen totaal andere denkpatronen, waardoor het om een andere marketingstrategie vraagt. Daarom adviseer ik altijd te kiezen voor of mannen of vrouwen.

      En ik kijk er naar uit met je te skypen!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  4. anitabrinkman

    Nou het lijkt niet of mijn reactie was doorgenomen dus nu nog een poging. Ben inmiddels druk zoekende naar alle kenmerken. Dat gaat toch makkelijker dan gedacht met deze stappen. Maar dingen zoals inkomen en regio vind ik lastig. Hoe kom ik aan dat soort informatie?

    Ik help moeders tussen 30-45 jr met partner met (vage) klachten en of angsten 0-9 maanden na een bevalling & in de periode met jonge kind(eren)

    Mijn Missie is: Meer blije moeders achter de kinderwagen of buggy
    Het probleem dat ik voor hen kan oplossen is meer voldoening en energie door hun zelfzorg te verbeteren en welzijnszorg op maat te leveren.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Je reactie is doorgekomen hoor Anita;-). Wat een interessante doelgroep heb je Anita! De factoren die je doelgroep bepalen zijn vooral factoren waar jij voor kiest. Mensen bij wie het probleem het grootst is en waar jij het liefst mee wilt werken. Gedurende de tijd ga je vanzelf ontdekken, bijschaven, verscherpen en aanpassen. Dus mijn advies voor jou: gewoon kiezen.

      En ik zie je graag op skype!

      Antwoord
      • Anita Brinkman

        Ik heb je net een mail gestuurd Marielle ivm skype. Bedankt.
        Interessante doelgroep idd. De problemen benoemen (want die willen ze eigenlijk niet hebben 😉 en klanten aantrekken is lastiger! Maar de cijfers liegen er niet om. 90% van de moeders zwijgt als het gaat om de druk van het moederschap. Ik spreek je graag later.
        Gr Anita

        Antwoord
        • Marielle Meijer

          Als jij niet een probleem kan oplossen voor jouw doelgroep Anita, dan komen ze ook nooit bij je. Ik spreek je graag op skype en dan werken we het verder uit!

          Hartelijke groet,
          Marielle Meijer

          Antwoord
  5. Sandor

    Hoi Marielle

    Het bepalen van je doelgroep vind ik een hele lastige. Voor mijn bedrijf VergaderRendement.nl heb ik de target audience nog steeds niet scherp in beeld. ‘Iedereen’ is bezig met vergaderen. Iedereen moet terug gebracht worden naar een focus doelgroep. In deze fase zit ik nu. Dank voor je interessante adviezen . Gr Sandor

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Sandor, ja dat klopt. Ik vind ook dat iedereen mijn adviezen kan gebruiken, maar niet iedereen zit hier op te wachten. Wie heeft het meeste behoefte er aan? Wie van jouw doelgroep heeft de grootste pijn? Als jij een duidelijke groep KIEST, wordt je veel zichtbaarder.

      Succes en ik hoop je gauw te spreken!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  6. Monique van der Schans

    Hai Marielle, inspirerend blog weer!

    Door jouw excellente implementatie mentorschap krijg ik mijn doelgroep steeds helderder…en vooral KLEINER!

    Zoals Lambertine al aangeeft, dacht ik voorheen ook dat ik ALLE vrouwelijke ondernemers kon helpen en vond ik het maar wat eng om hierin een schifting te maken. Ik ben me er nu van bewust dat ik me wil richten op ambitieuze vrouwelijke ondernemers tussen 35 en 50 jaar met een gezin van minimaal 2 kinderen tot een leeftijd van 12 jaar en een man die of ondernemer is of een meer dan fulltime baan heeft.
    Ik heb al een aantal demografische en psychografische factoren bepaald, deze moeten echter nog verder worden verfijnd.

    Het probleem dat ik voor hen kan oplossen is meer (vrije) tijd en rust in hun leven te creëren door hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen en professionele bedrijfsondersteuning (virtueel of op locatie) te faciliteren.

    Door mijn doelgroep te specificeren en te verkleinen blijkt dat ik me beter kan focussen op mijn bedrijfsdoelen. En dit geeft mij tijd en rust om me te richten op MIJN doelen.

    Dus dank, dank, dank voor je geweldige input, Marielle!

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      En jij veel dank voor je mooie en waardevolle reactie Monique! Ik verheug me er op samen met jou te werken aan het verfijnen van je doelgroep! Tot gauw!

      Antwoord
  7. authenticiteit

    Hi Mariëlle,

    Timing is everything en ik ga heel graag in op jouw aanbod:

    Mijn doelgroep omschrijf ik als volgt: techneuten, vakspecialisten, snel denkende ontwikkelaars en onderzoekers die werkzaam zijn bij bedrijven die willen vernieuwen en verbeteren.

    Wat beteken ik voor hen: Ik coach en train hen in het voeren van betere gesprekken voor betere resultaten.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Wat is het probleem van jouw doelgroep Marcel? En jouw techneuten, vakspecialisten, snel denken ontwikkelaars en onderzoekers… Wat zijn dat voor mensen? Mannen, vrouwen, leeftijd, waar wonen ze, gezinssituatie, hoeveel verdienen ze, wat doen ze (specialist in wat?), hebben ze een baan, zijn het ondernemers, wat vinden ze belangrijk, enz enz enz.

      Antwoord
      • authenticiteit

        Hoi Mariëlle,

        Alvast wat antwoorden en voor ons gesprek morgen heb ik alles nog verder uitgewerkt. Ik had niet verwacht dat dit zo lastig is om uit te werken 🙁

        Tot nu toe zijn het 75 procent vrouwen en 25 procent mannen. De grootste groep zit tussen de 28 en 45 jaar. Ze hebben een baan en meestal een relatie. Ze hebben doorgeleerd op een specifiek onderwerp, zoals bijvoorbeeld Human Resources, kinderopvang, chemie en ICT. Ze willen niet te zweverig of te zakelijk overkomen. Ze neigen naar perfectionisme en hebben moeite met onverwerkte emoties.

        Door in de inhoud en het perfectionisme te vluchten, hoeven ze niet bezig te zijn met hun ‘gekwetste eigenwaarde’. Ze zijn bang om zich kwetsbaar op te stellen omdat ze ‘denken’ dat ze dan minder serieus worden genomen. Door authentiek te mogen zijn en de authenticiteit van anderen te mogen ervaren, voelt het voor hen als in een warm bad thuis te komen. Ze leren contact met zichzelf te maken en kunnen zich daardoor verbinden met anderen. Ze merken dat ze daardoor krachtig en effectief zijn en krijgen meer waardering van anderen waardoor hun eigenwaarde stijgt. Ze komen in een positieve spiraal terecht waardoor steeds charismatischer worden met steeds meer focus.

        De focus ontwikkelen ze door effectiever doelen te behalen die aansluiten op hun eigen kern. Dit passen ze toe in gesprekken en presentaties met de aangereikte technieken waardoor ze betere resultaten halen.

        Zoals vermeld, de rest volgt in ons Skypegesprek morgen.

        Antwoord
      • authenticiteit

        Hi Mariëlle,

        Bedankt voor jouw doortastend en resultaatgerichte Skypegesprek gisteren. Dankzij jou sloot zich de laatste cirkel en is de ‘sweet spot’ van mijn concreet omschreven doelgroep zichtbaar geworden. Je leest hieronder het resultaat van alle drie de cirkels waarbij elke vraag een antwoord heeft gekregen. Ik zie jouw reactie en die van de andere websitebezoekers graag tegemoet. Heel hartelijk dank voor jouw bijdrage die als een verlossing voelde in dit slopende proces om mijn doelgroep te definiëren.

        What are you deeply passionate about?
        Antwoord: Mensen met elkaar verbinden waarbij ze zichzelf mogen zijn.

        What you can be the best in the world at?
        Antwoord: Mensen laten luisteren naar iemand op het niveau van begrip waardoor ze maatwerk kunnen leveren aan die ander in wat hij echt nodig heeft. Dit doen ze op basis van oprechte en zuivere win-win.

        What drives your economic engine?
        Antwoord: Salesmanagers tussen 20 en 30 trainen en coachen die werken bij commerciële bedrijven met een remarkable product of dienst. Ze halen 20 procent meer omzet door betere gesprekken te voeren waardoor ze meer klanten binnenhalen en bestaande klanten duurzaam verbinden met hun werkgever.

        Betere gesprekken, betere resultaten!

        Reageer en laat me s.v.p. weten wat jullie er van vinden!

        Antwoord
        • Marielle Meijer

          Marcel dank je wel voor je waardevolle bijdrage! Je bent echt zo goed bezig, ik hou daar van! Je hebt afgelopen dagen heel veel stappen gezet om je doelgroep te bepalen, nu kan je er mee aan de slag. Je zal zien dat je de komende maanden nog gaat bijschaven en finetunen. Aan de hand van alle info die je krijgt van je klanten en prospects. Veel succes Marcel, hou je ons op de hoogte?

          Hartelijke groet,
          Marielle

          Antwoord
  8. Yolanda Bes

    Hallo Marielle,

    Vanochtend weer met veel plezier je blog gelezen en verheug me op een Skype gesprek.

    Mijn doelgroep is mensen, kinderen en volwassenen met angst voor honden.

    Na een intakegesprek geef ik aan de hand van een PowerPoint uitleg over hondengedrag en het leren lezen van de hondenlichaamstaal. Ook het gedrag en de lichaamstaal van de mens en hoe de hond ons ziet komt aan bod.
    In een later stadium volgen positieve ontmoetingen met mijn honden (zo nodig op afstand).

    De begeleidingen die ik ondertussen heb gegeven heeft hen geleerd hun angsten beheersbaar te houden of weg te nemen.

    Op korte termijn ga ik mijn website helemaal veranderen zodat ik ook gevonden word op deze hulpvraag hier in de regio!

    Fijne dag en tot gauw!, Yolanda.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Iedereen met angst voor honden Yolanda, ahum. Nou laten we de handel een beetje aanscherpen. Wat is het probleem van deze mensen? Waar liggen ze ‘s nachts wakker van? Durven ze niet op straat, willen ze zelf een hond? Slapen ze niet? Vallen ze flauw als ze een hond zien? Wat is het PROBLEEM? Vertel me dat eens?

      Antwoord
      • Yolanda Bes

        Mensen met angst voor honden willen echt geen hond aanschaffen Marielle, ze durven inderdaad de straat vaak niet meer op of scannen hun hele omgeving af bij iedere stap die ze buiten de deur doen. Dit heeft enorm veel impact op hun dagelijkse doen en laten en sociale leven waardoor ze kunnen vereenzamen.

        Antwoord
        • Marielle Meijer

          Aha, dat is een probleem, vereenzaming, durven de straat niet meer op, enz. En jij helpt deze mensen van hun angst af?

          Kan je ook de demografische en psychografische aspecten van deze mensen omschrijven? Noem zoveel mogelijk aspecten die in je opkomen.

          Antwoord
  9. Mariska van Gennep

    Hi Marielle,
    Doelgroep: vrouwen tussen 40-50 (menopauze), met een drukke baan, kids en weinig tijd die rust willen vinden. Nog meer aanscherpen?
    groet, Mariska

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Ja lijkt me wel Mariska:-), van iedere factor wil ik minstens 20 punten horen. Laat ze horen!

      Antwoord
  10. Lambertine ter Haar

    Hoi Mariëlle,
    Dit blijft een struikelblok. Ik heb meerdere bedrijfjes in één dus ja wie is mijn doelgroep? Juist iedereen! Om een deel weg te laten durf ik nog niet. Ik heb als klant werkgevers en particulieren, dus veel te breed. Lijkt me geweldig om nou eens duidelijk te hebben wie is mijn klant, maar belangrijker waar vind ik ze…?

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Bedrijfjes Lambertine? Je hebt een BEDRIJF. Of je hebt een hobby. En als jij niet benoemd wie jouw klant is, ga je ze ook niet vinden. Stap 1, kies je doelgroep!

      Antwoord
  11. Marie-Astrid Zeinstra

    Hallo Mariëlle,
    Ik zit net middenin het proces van het aanscherpen van mijn doelgroep, dus jouw aanbod komt als geroepen! Voorlopig heb ik als doelgroep gedefinieerd: hoogbegaafde en hoogsensitieve mensen, kinderen en volwassenen die meer balans zoeken tussen gevoel en verstand. Voorlopig richt ik me met name op jonge kinderen in de basisschoolleeftijd en vijftigplussers. Met mijn pianolessen en als koordirigente help ik hen om beide hersenhelften in evenwicht te brengen en op een ontspannen en positieve manier meer mens te worden.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dat is mooi Marie-Astrid! en heel nuttig denk ik, want mensen, kinderen en volwassen en basisschoolleeftijd en vijftigplus klinken bijna als iedereen.. Laten we dat heel gauw aanscherpen! Je ontvangt een uitnodiging voor een skype-sessie!

      Antwoord
  12. Simone van der Nat

    Goedemorgen Marielle,

    wat een leuk artikel! Ik volg je al wat langer en hoor enthousiaste verhalen over je.. Bovenstaande is me niet onbekend omdat ik trainingen heb gevolgd bij Nisandeh en Vered, maar… implementeren is een heel andere stap! Wat heerlijk dat ik er nu weer over lees..

    Mijn praktijk richt zich (tot nu toe) op ouders – ik help kinderen door hun ouders te begeleiden. Ik realiseer me dat de doelgroep heel breed is en dat het zeker specifieker kan en… moet. Ook mijn clientèle laat te wensen over..

    Een skype sessie waarin ik binnen het uur m’n doelgroep helder heb spreekt me daarom wel aan 😉 Heel graag!

    Hartelijke groet,
    Simone

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hoi Simone,

      dank je voor je reactie. Kinderen met ouders dus. Of ouders met kinderen? Wie is je doelgroep, de kinderen of de ouders, voor wie los je het probleem op? Welk probleem?

      Je ontvangt een uitnodiging voor een skype. Kijk vast naar de 3 factoren, pak een A4 en schrijf alles op wat er bij je binnenkomt met betrekking tot die 3 factoren.

      Succes en we tot gauw!
      Marielle

      Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. 6 Tips Om Meer Klanten Te Krijgen | Marielle Meijer - […] Dan wordt het tijd dat je je doelgroep bepaalt. […]
  2. Jouw goedkoopste marketingtool | Marielle Meijer - […] 1: kies je doelgroep Stap 2: bepaal je ideale klant Stap 3: inventariseer de behoeften Stap 4: lever dit…
  3. Jouw klant als ambassadeur | Marielle Meijer - […] mijn vorige blogs vertelde ik je hoe belangrijk het is een doelgroep te kiezen waar jij het liefst mee…
  4. Hoe win je het vertrouwen van je klant | Marielle Meijer - […] je een duidelijke doelgroep moet […]
  5. Zorg jij wel goed voor je klant? | Marielle Meijer - […] weken vertelde ik je hoe jij bepaalt wie jou klant is en waarom het belangrijk te kiezen is voor…
  6. Wie zijn jouw VIP’s? | Marielle Meijer - […] week vertelde ik je over het belang van het bepalen van de juiste doelgroep en hoe je je doelgroep…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *