Er ligt dagelijks een hele stapel werk op je bord. Dat vormt elke keer een prachtig excuus om niet te hoeven verkopen, want je hebt het zo druk: administratie doen, website bijhouden, vindbaarheid optimaliseren, zichtbaarheid verzorgen, op social media posten, e-mails beantwoorden en video’s opnemen. Als je niet uitkijkt ben je daar de hele dag mee zoet en heb je geen tijd meer voor leuke klanten of om nog enige impact te maken op hen. Daardoor kom je niet aan verkopen toe – terwijl je daar je geld mee verdient.

Volg je passie, verzamel een team

Wil je echt je passie volgen en van betekenis zijn voor jouw doelgroep? Dan betekent het dat je een geweldig team van mensen om je heen moet verzamelen. Mensen die jou ondersteunen in je passie en in het waarmaken van je missie. Mensen die taken van je overnemen. Zoals je boekhouding voeren, je website beheren en bijhouden, e-mails klaarzetten en beantwoorden, teksten redigeren, trainingen geven voor jouw klanten en coachgesprekken voeren. Zij zorgen dat jij je kan focussen op wat jij graag doet en wat je passie heeft.

Samenwerken betekent dat je samen met andere experts je bedrijf opbouwt. En dat is een duurzame relatie, net als die met je klant. Wat is het belangrijkste van de mensen waarmee je samenwerkt?

  • Ze zijn gecommitteerd aan wat ze doen voor jou en voor hun eigen klanten.
  • Ze nemen 100% verantwoordelijkheid voor dat wat ze doen.
  • Ze doen geen aannames; ze checken of ze het goed hebben begrepen.
  • Ze zien de win-win-win van de samenwerking: voor hen, voor jou en voor je klanten.
  • Ze willen echt iets betekenen voor een ander en waarde leveren. Ze streven naar een betere wereld met meer liefde, meer verbinding en echt contact.
  • Ze voelen dankbaarheid voor wat je samen kan betekenen voor anderen.
  • Ze zijn bereid te geven en te ontvangen.

Wat is samenwerken?

Wanneer mensen deze kwaliteiten in huis hebben, volgt de rest vanzelf. Ze willen dus net als jij investeren in een langdurige en duurzame samenwerking. Het is niet erg dat ze andere strategieën hanteren, een andere doelgroep hebben of een baan erbij hebben.

Het woord zegt het al: het is samen werken. Terwijl veel ondernemers ondanks de samenwerking:
a. de neiging hebben alles alleen te doen en vervolgens
b. de hele zaak bij de ander over de schutting te kieperen.

Dan wordt samenwerken vooral samen ploeteren.

Jij bent verantwoordelijk

Gebrek aan echte samenwerking gaat ten koste van je business, van je klanten en ook van je samenwerkingspartners. Het kost tijd, geld en energie. Daarbij kost het ook tijd om opnieuw vertrouwen op te bouwen in de relatie. Het is voor niemand goed en al te vaak heb je dan de neiging de schuld aan de ander te geven. Maar jij bent voor 100% verantwoordelijk voor het slagen van de samenwerking, net als je partner. Pak die verantwoordelijkheid. Je hebt weliswaar geen invloed op het gedrag van de ander, maar je hebt wel invloed op jezelf en hoe jij naar het gedrag van de ander kijkt.

Duidelijkheid en Controle

Om ervoor te zorgen dat het samenwerken echt samen werken wordt, zijn er twee sleutels tot succes die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: Duidelijkheid en Controle.

Als je kiest voor Duidelijkheid en Controle betekent het dat je controleert dat je samenwerkingspartners hebben ontvangen wat jij hebt geleverd en dat ze begrijpen wat jij van hen verwacht.

Leg uit wat je doet

Ga er in de samenwerking vanuit dat jij altijd een stap voor loopt op de ander en dat de ander sowieso moeite moet doen om jouw tempo bij te benen. Jij zit immers midden in jouw werk en de ander niet. Neem de tijd om je opdrachten helemaal voor te kauwen, inclusief de punten en de komma’s. Misschien is dat overbodig, maar het is beter dan achteraf ellende.

Vertel precies wat je wil

Als jij je samenwerkingspartner niet goed informeert over jouw verwachtingen, project, uitdagingen, besluiten en deadlines staat de ander bij voorbaat 1-0 achter. Jij hebt de leiding over je bedrijf, dus wil jij werken aan een duurzame samenwerking, dan moet jij de ander bij de hand nemen, duidelijkheid geven en controleren.

Dat betekent dat jij duidelijkheid moet geven over de volgende punten:

  1. Wat verwacht je van de ander? Geef een duidelijke opdracht inclusief de punten en komma’s.
  2. Geef de reden en achtergrond van je opdracht.
  3. Noem de uitdagingen waar jij zelf tegenaan loopt.
  4. Benoem wat de stappen zijn die de ander naar jouw idee moet zetten in deze opdracht.
  5. Geef aan wat de impact is die jij wil maken op je klant.
  6. Lever direct de documenten en materialen die nodig zijn.
  7. Geef de opdracht op tijd en geef een duidelijke deadline.
  8. Controleer de boel.

Checklist

Bijvoorbeeld: je boekhouder doet je kwartaalaangifte.

  1. Maak ruim op tijd een afspraak met je boekhouder (telefonisch, live of per Skype) en bespreek je wensen. Je wil bijvoorbeeld dat je boekhouder de kwartaalaangifte doet.
  2. Geef aan waarom je dat graag wil en ook waarom je wil dat zij dat doet en niemand anders.
  3. Vertel waar je tegenaan bent gelopen in je boekhouding.
  4. Vertel welke stappen jij wil dat je boekhouder zet bij je aangifte. Vertel daarbij ook hoe jij wil dat zij je informeert.
  5. Geef aan wat je belangrijk vindt om aan je klant mee te geven. Je wil een goed voorbeeld geven en ook een geordende administratie heeft impact op je klant.
  6. Lever alle documenten aan die je boekhouder van je nodig heeft: bonnetjes, facturen en inloggegevens. Lever het geordend aan, bijvoorbeeld per maand in een mapje.
  7. Maak afspraken over de deadline. Hou ruimte voor controle door jou en onverwachte ontwikkelingen.
  8. Na controle geef je zo nodig feedback en vraag je om verbetering.

Een investering in je samenwerking

Ga op deze manier alle samenwerkingen aan. Het kost tijd, het kost energie en vaak denk je: is dat echt nodig? Ja, dat is echt nodig. Zie het als een investering. Ik garandeer je een langdurige en succesvolle samenwerking.

Om je verder te ondersteunen heb ik een format gemaakt wat onmisbaar is bij het uitbouwen van een succesvolle samenwerking. Ik deel het graag met je. Laat in een reactie achter welk werk jij als eerste zou uitbesteden aan iemand anders. Als dank voor je reactie ontvang je mijn format in je mail.

Ben jij een van de gelukkigen?

Ben jij zo gelukkig dat je deelneemt aan mijn training Hoe Ik In Een Jaar Tijd Meer Dan 100 Klanten Kreeg? Voorlopig geef ik hem voor de laatste keer. Pas volgend jaar komt deze training weer op de agenda, dus zorg dat je je direct aanmeldt.

Klik hier: 100 klanten

In deze training leer je de enige strategie die werkt voor het opbouwen van een succesvolle business. Ik pas hem dagelijks toe, net als alle andere succesvolle ondernemers. Deze strategie is onmisbaar voor jouw eigen succes en voor het succes van je klant. Ik garandeer je dat je naar huis gaat met een boek vol inzichten die je direct kan toepassen.

Ik kijk ernaar uit je reactie te lezen op mijn blog en je terug te zien op mijn training.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

 

Ontdek 6 Manieren Om Met Gemak Meer Klanten Te Krijgen

Praktisch handboek voor Startende Ondernemers. 

Ik geef toestemming voor:

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!