10 tips voor krachtige titels

0 Reacties

Als je iets wil verkopen, heb je een titel nodig. Zelfs als je het gratis aanbiedt. Dat geldt voor een boek, een website, een programma, een behandeling, noem maar op. Als je het een aantrekkelijke en uitnodigende titel geeft, verkoopt het makkelijker. Maar je kan maanden bezig zijn om een titel te verzinnen en dat kan de reden zijn om je boek of wat je wil verkopen nooit op de markt te brengen.

Daarom 10 krachtige en eenvoudige tips om een goede titel te verzinnen. Heb je al een titel bedacht? Leg je titel dan langs deze lat en pas hem zo nodig aan.

1.  Doe een belofte

Een goede titel bevat een belofte. Je klant heeft verlangens en ambities. Zorg dat er woorden over deze verlangens en ambities terugkomen in je titel. Je klant wil bijvoorbeeld financieel vrij zijn, meer klanten, gezond en fit zijn, veerkracht voelen, een stappenplan, focus hebben of het beste eruit halen. Dergelijke woorden en beloftes verwerk je in de titel.

1a. Speciaal voor de url van je website

De titel en de url van je website staan los van je bedrijfsnaam. Je bedrijf kan dus een totaal andere naam hebben dan je website. Je kan voor je bedrijfsnaam bijvoorbeeld je eigen naam gebruiken en voor je websitenaam de belangrijkste belofte voor je ideale klant.

2.  Gebruik een subtitel

Wanneer je de titel gebruikt voor de belofte, kan je de subtitel gebruiken voor de inhoud. Dat kan bijvoorbeeld heel goed voor boeken en e-boeken. Zo heet e-boek van Eva Leef Vrij en Veerkrachtig (belofte) en de ondertitel is 8 tips om jezelf te bevrijden van emotionele uitputting. Of de titel van mijn meest recente e-boek: Krijg Klanten met je Website (belofte). En de ondertitel: 7 Onmisbare Elementen (inhoud).

3.  Maak het groot

Je hebt misschien de neiging je bescheiden op te stellen en je af te vragen wie er op jou zit te wachten. Laat je bescheidenheid gaan en maak het groot. Doe grootse beloftes. Je impact op je klant is namelijk altijd veel groter dan je denkt.

4.  Maak nieuwsgierig

Het zou cool zijn als je klanten op basis van de titel al nieuwsgierig zijn naar de inhoud. Dat ze alleen al om die reden meer willen weten over je betaalde aanbieding.

5.  Snapt je lezer het?

Begrijpt je lezer met je titel onmiddellijk dat het voor hen bedoeld is, zonder dat daar nog uitleg voor nodig is?

6.  Kan je er een serie van maken?

Kan je de titel verwerken tot een serie? Bijvoorbeeld Succes met je Bedrijf, Start met je Bedrijf, Groei met je Bedrijf. Of denk aan de schrijfster die de serie Hoe overleef ik … heeft geschreven.

7.  Hoe korter hoe beter

Hoe korter je titel, hoe krachtiger. Verwijder woorden die niets toevoegen. Zoek woorden die in meteen zeggen waar het om gaat en die resoneren met je ideale klant. Dat maakt je titel ook direct.

8.  Het is nooit perfect

Morgen is altijd beter dan vandaag. Perfect wordt het nooit. Als je dat weet, is het al perfect genoeg. Besluit gewoon dat het perfect is of begrens jezelf en geef jezelf één keer de kans om het nog perfecter te maken. In plaats van tientallen keren.

9.  Neem een besluit

Er zijn talloze opties voor aantrekkelijke titels en uiteraard kunnen ze nog leuker en unieker. Neem gewoon een besluit voor welke je gaat, zodat je verder kan. En blijkt het toch niet te werken, dan pas je het later gewoon weer aan.

10. Vermijd vergelijken

Als je jezelf met anderen gaat vergelijken, zijn de titels van anderen altijd beter en aantrekkelijker. Je voelt dat je hierdoor onmiddellijk stagneert. Stop dan ook direct met vergelijken.

Heb je eenmaal een perfecte titel? Dan kan je beginnen met verkopen. Schrijf je meteen in voor mijn gratis masterclass Meer en Makkelijker Verkopen.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *