De levensloop van jouw bedrijf

2 reacties

Stekker eruit of hoort het bij de levensfase van je bedrijf?

De meeste ondernemers trekken de stekker uit hun bedrijf voordat ze goed en wel begonnen zijn. Ook de recente cijfers van de Kamer van Koophandel laten dat zien: “Er stopten in het eerste kwartaal van 2018 4% meer ondernemers dan in het eerste kwartaal van 2017. In totaal werden 40.052 ondernemingen in het eerste kwartaal van dit jaar uitgeschreven uit het Handelsregister.”

Maar de uitdagingen die je tegenkomt in je bedrijf horen bij de levensloop van je bedrijf en de fase waarin je zit.

Net als je leven bestaat ook je business uit 10 fases:

  • Geboorte
  • Baby
  • Peuter
  • Kleuter
  • Puber
  • Jongvolwassene
  • Volwassen
  • Midlife
  • Veroudering
  • Dood

Iedere fase in je leven kent zo haar eigen uitdagingen, net zoals iedere fase in je business haar uitdagingen kent.

Geboorte

Je business wordt geboren. Dat is het feestelijke moment waarop jij een risico aangaat. Je hebt besloten te ondernemen en je eigen geld te verdienen. Hiervoor moet je zelf aan het werk en leren wat de spelregels zijn, zodat je business zo snel mogelijk van start gaat.

Je hebt bij de geboorte de neiging meteen je eigen behoeften te vervullen. Je wil immer zo snel mogelijk klanten hebben en geld verdienen. Zorg dat je in deze fase begint bij wat je business nodig heeft en wat je klanten van jou nodig hebben. Dat staat voorop in de hele ontwikkeling en levensloop van je bedrijf. [C5] Focus je op de behoefte van je klant, dat is manier om verder te groeien.

Ter illustratie geef ik je de levensloop van Apple. Geboren in 1976: Apple is opgericht door Steve Jobs en Steve Wozniak in de garage van Steve Jobs’ ouders. Steve verkocht zijn Volkswagenbus en zo financierde hij de oprichting van zijn bedrijf

Baby

Je ontdekt al gauw dat je cash-flow een continue uitdaging is. Je opbrengsten zijn laag en je kosten zijn hoog. Dat hoort bij deze fase van je bedrijf.

Veel ondernemers gaan hier de mist in. Ze denken namelijk dat het gebrek aan geld aan hen ligt. Ze denken dat ze iets fout doen, dat ze niet goed genoeg zijn en dat ze het niet kunnen. Ze zijn bang dat anderen beter zijn. Maar het hoort er gewoon bij. Wellicht zijn anderen ook beter, maar die zijn dan verder in hun levenscyclus.

Ik geef direct toe, de babyfase is een overlevingsfase. Je moet zoveel leren en het is dagelijks vallen en opstaan. Je staat in je uppie aan het hoofd van je bedrijf. Het is een fase waarin je veel moet leren. Je opbrengsten staan op geen enkele manier in verhouding tot de tijd die je erin steekt en de kosten die je hebt. Hier moet je echt doorheen. Hou vol, hou vertrouwen en hou desnoods een baan ernaast voor een paar dagen, zodat je in ieder geval financieel safe zit.

Apple is baby in 1976 en verkoopt de Apple I.

Peuter

Net als in het echte leven, duurt het enkele jaren voordat je kleuter bent. Wellicht heb je de ambitie zo snel mogelijk je kleuterfase te bereiken. Je doet er goed aan nog wat langer te peuteren. Zo leg je een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van je bedrijf. In de peuterfase besteed je vooral aandacht aan de behoeften van je doelgroep en de ontwikkeling van hoogwaardige producten en diensten waar je de komende jaren mee vooruit kan. Producten die je enerzijds voldoende geld opleveren en anderzijds veel waarde bieden aan je ideale klant. In mijn komende blogartikelen kom ik hier uitgebreid op terug.

Kleuter

Je groeit verder naar de kleuterfase. Je weet inmiddels wie je ideale klant is en wat ze nodig heeft. Je bent hartstikke blij met de klanten die je hebt en trots op het resultaat dat je tot nu toe hebt bereikt. Maar je cash-flow is nog steeds een uitdaging en niet in verhouding tot het werk wat je erin steekt. Je hebt inmiddels ook een team waar je mee werkt, maar nog steeds ben jij degene die de business draaiende houdt. Je hebt nog geen systemen en nog geen reserves op kunnen bouwen. Dus je loopt nog steeds de nodige risico’s.

Heb je de ambitie door te groeien naar een volwassen bedrijf, dan doe je er in deze fase goed aan mensen om je heen te verzamelen op wie je langdurig kan bouwen. Mensen die op termijn besluiten voor je kunnen nemen. Ook is het tijd om je systemen op te zetten, zodat je business draait zonder dat jij dagelijks nodig bent.

Apple is kleuter in 1983 en brengt de Apple Lisa op de markt na 5 jaar ontwikkelen.

Puber

Eindelijk is de cash-flow geen zorg meer. Je bent puber geworden. Je hebt het vertrouwen gekregen dat je alles aankan. De focus ligt op groei en omzet. Je bent creatief en innoveert. Maar het is ook een fase waarin je bedrijf risico’s loopt. Want de verkoop is dan wel goed, maar je hebt nog onvoldoende zicht op de kosten.

Er zijn maar weinig ondernemers die met hun bedrijf de puberfase bereiken en verder groeien naar een volwassen bedrijf. Omdat ze vroegtijdig gestopt zijn, of omdat ze geen idee hebben hoe dat moet. En omdat ze beperkt worden door de gedachte dat ze niet goed genoeg zijn of het niet kunnen. Belangrijke vragen die je jezelf iedere keer weer kan stellen zijn:

  • Wat wil ik?
  • Waarom doe ik wat ik doe ?

In 1984 is Apple puber en brengt de Macintosh op de markt. De naam van Apple is hiermee definitief gevestigd.

Jongvolwassene

Pas als jongvolwassene komt er meer rust. Zowel in je leven als ondernemer en in je bedrijf. Waar je in de voorgaande fases van crisis naar crisis ging, lukt het je nu te anticiperen op de toekomst. Je hebt meer focus op wat werkelijk nodig is om succes op de lange termijn te bereiken. Je hebt een team waar je op kan bouwen. De uitdaging in deze fase gaat meer over de ontwikkeling van het team en jouw leiderschapskwaliteiten als ondernemer.

Apple is jongvolwassene in 1985: Er ontstaan interne problemen tussen Jobs en de nieuwe CEO. Jobs treedt terug.

Volwassene

De volwassenfase die je daarna bereikt kan veel langer duren dan een mensenleven. Je hebt een bedrijf ontwikkeld dat in de behoefte voorziet van je klanten, van je medewerkers en van jezelf. Het doel van deze fase is het vergroten van omzet en winst en het creëren van een bedrijf dat op het hoogste niveau impact maakt op je klanten. In geval van mismanagement, resultaatgerichte aansturing, fusies en overnames is er sprake van een van de volgende levensfases.

In 1990 wordt Apple echt volwassen. De Macintosh krijgt een stevige positie op de markt en Apple lanceert de laptop. De jaren 90 brengen ook problemen vanwege de lancering en ontwikkeling van Windows die de verkopen van de Mac overtreffen.

Vanaf dan veroudert Apple plotseling in 1995 en 1996.  Er vallen vele ontslagen en veel softwareontwikkelaars lopen er weg.

In 1997 keert Apple terug naar de midlife. Jobs wordt opnieuw aangesteld en hersteld het vertrouwen in Apple. Hij kondigt nieuwe producten aan en gaat een samenwerking aan met Microsoft.

Met een wonderlijke verjongingskuur bereikt Apple opnieuw volwassenheid in 1998: het lanceert de eerste iMac en daarmee heeft Apple zich definitief terug op de kaart gezet. In 2007 volgt de eerste iPhone, in 2010 de eerste iPad en nadat Jobs overlijdt in 2011 gaat Apple gewoon verder en brengt in 2015 de Apple Watch op de markt.

Groeiend ondernemerschap kenmerkt zich door focus op de behoefte van je klant. Wees hierin altijd de beste en blijf je ontwikkelen en innoveren. Dat is ook waar het succes van Apple aan te danken is.

In welke fase zit jij?

Nu ben ik heel benieuwd: in welke fase zit jouw bedrijf? En wat zijn de uitdagingen waar jij tegenaan loopt? Laat het weten hieronder in het reactieveld.

Laat je begeleiden in je ontwikkeling

Gedurende alle fases heb je een businesscoach nodig die zelf deze fases heeft doorlopen en je kan begeleiden in de ontwikkeling van je business. Je redt het simpelweg niet zonder, net zoals dat een kind zijn ouders nodig heeft om op te groeien tot een volwassene.

Dat is ook de reden dat ik mijn training Hoe Ik In Een Jaar Tijd 100 Klanten Kreeg geef. Daarin kan ik je begeleiden in de ontwikkeling van je ondernemerschap. Want ik weet gewoon uit ervaring hoe moeilijk het is te groeien als ondernemer.

De training is 6 september en ik heb nog enkele plaatsen vrij.

Meld je hier aan: 100 klanten.

Ik kijk ernaar uit je reactie te lezen en je te zien op mijn training.

Make it a HAPPY day!
Marielle

Geïnspireerd op Tony Robbins Business Mastery Advanced Business Skills.

 

2 Reacties

  1. Saskia van de Riet

    Tja, Marielle, ik ben inmiddels in mijn derde onderneming/avontuur… dus al was ik eerder verder… ik geniet van de verjongingskuur die ik heb ondergaan en ervaar nu alle genot en uitdagingen van het kleuter zijn en ook al te ruiken en te spelen met de pubertijd. Gave tijden, veel plezier, veel ontwikkeling en veel dynamiek…

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Je derde businessleven 🙂 Met vallen en opstaan.
      Fijn om te lezen Saskia, dank je wel.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *