Wat staat er op je homepagina?

0 Reacties

Ik ben een groot fan van templates. Want het is zo ingewikkeld om teksten voor je website te typen met een leeg scherm voor je neus. Wat moet je in hemelsnaam schrijven? Dan zijn templates heel handig, daar staat precies op wat je website nodig heeft.

Daarom geef ik jou mijn template voor je homepagina. Mijn eigen homepagina is een goed voorbeeld, maar in de masterclass Krijg Klanten met je Website behandel ik het echt uitgebreid.

Template die klanten oplevert

De template bevat een paar onmisbare onderdelen om klanten te genereren. Je website is namelijk niet meer dan een stuk gereedschap voor je marketing en sales; hij moet klanten opleveren. Dan is het zonde van je tijd en energie als je maanden met iets bezig bent wat geen klanten oplevert.

De urgente vraag

Het uitgangspunt van je marketing is de meest urgente vraag of het meest urgente probleem van je klant. Ook voor je website is dat altijd het begin. Dat uitgangspunt maakt je website aantrekkelijk en lezenswaardig, want het is immers de reden dat er bezoekers op je website komen. Zonder antwoord op hun probleem of vraag zoeken je klanten een website waar ze wel die antwoorden vinden.

Maak allereerst een weggever, wanneer je een goed converterende website wil maken. Bijvoorbeeld een e-boek, een video of een audio. Wanneer is je weggever waardevol? Als die antwoord geeft op de meest urgente vraag van je klanten. Zorg dat je klanten met je weggever daar direct een eerste stap in kunnen zetten, dat wekt het eerste noodzakelijke vertrouwen.

Nooit gedownload

Heb je al een weggever, maar wordt die nooit gedownload? Pas dan de titel aan, maak een andere cover, zorg voor een aantrekkelijk uiterlijk en plaats hem opnieuw. Het is onzinnig om een heel nieuw e-boek te schrijven. Probeer het eerst met enkele eenvoudige aanpassingen.

Let op: je mag het e-mailadres van je weggever niet zomaar gebruiken voor je mailing, daar moet iemand expliciet toestemming voor geven.

Centraal

Op je homepagina heeft je weggever een centrale plek. Het is een cadeau dat je presenteert aan de bezoekers van je website op een duidelijk zichtbare plek. Bijvoorbeeld in de header, in de rechterzijbalk, in de footer of als een pop-up. Ja, soms is een pop-up hinderlijk, maar die zorgt wel voor de juiste klanten.

Over de noodzaak van de weggever ga ik uitgebreid in op de masterclass Krijg Klanten met je Website. In dit blogartikel focus ik op de template van de homepagina. Dus de tekst die je op je homepagina schrijft. De template bestaat uit 3 belangrijke onderdelen:

1. Spreek je klant direct aan

Wie zijn je websitebezoekers en waarom bezoeken ze je website? Beschrijf in enkele alinea’s de urgente problemen waar jouw websitebezoekers mee worstelen. Beschrijf ze zó, dat potentiële klanten zich hierin herkennen en zich door jou begrepen voelen. Besef dat de meeste bezoekers haast hebben en in enkele seconden scannen of jij de juiste persoon voor ze bent. Beperk je dus tot de essentie, hou het kort en krachtig, en benoem precies wat je bezoeker voelt. Ondersteun je verhaal met een krachtige quote.

Pas na die herkenning gaan ze echt lezen.

2. Benoem de resultaten voor de klanten die met jou werken

Jij weet hoe goed jij je klanten kan ondersteunen en hoeveel jij voor ze kan doen. Je bezoekers zijn alleen (nog) niet geïnteresseerd in jou of in je hulp. Ze willen een directe en – bij voorkeur – snelle oplossing voor dat urgente probleem. Dus beschrijf alleen de meest essentiële resultaten die je klanten realiseren wanneer jij ze gaat ondersteunen. Het spreekt voor zich dat die resultaten exact zijn waar je bezoekers naar verlangen. Als jij rust in hun hoofd belooft en je bezoekers zijn op zoek naar ontspanning, ben je ze bij wijze van spreke al kwijt.

Het gaat dus om de verlangens van je klanten zelf. Beschrijf dus niet wat jij vindt dat hun resultaten moeten zijn.

3. Geef een duidelijke en krachtige call to action

Op de homepagina is de call to action altijd: download de weggever. Kort en krachtig. Formuleer een krachtige zin met de reden waarom ze dat direct moeten doen, bijvoorbeeld:

  • Verlang je hiernaar? Zet dan nu de eerste stap en download mijn e-boek “X”.
  • Herken jij je hierin? Kom dan in actie en laat je naam en e-mailadres achter. Ik stuur je dan het e-boek dat ik speciaal heb geschreven voor “X”.

Je kan krachtige calls to action schrijven als je er zeker van bent dat alles wat jij doet en beschikbaar hebt altijd van grote waarde is voor je klanten.

Wanneer je zeker weet dat alles wat je doet altijd goed voor je klanten is, zijn je teksten altijd krachtig en nodigen je calls to action je bezoekers uit in beweging te komen. Dan heb je geen trucs nodig. Dat is een universele waarheid.

Mijn call to action

Om met een call to action af te sluiten:

Binnenkort geef ik de online masterclass Krijg Klanten met je Website. Op deze masterclass vertel ik hoe je een website maakt die bezoekers aantrekt en klanten oplevert. Ik vertel welke elementen onmisbaar zijn, en wat op welke pagina staat. En ik geef je een heel krachtige schrijfmethode. Met die methode ontdek je dat je in enkele uren alle teksten voor je website kan schrijven.

Meld je hier direct aan: www.succesmetjebedrijf.nl/aanbod-masterclass-klanten-website/

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *