Vraag jij wel genoeg?

4 reacties

Je prijs is te laag. Je bent niet de enige. Veel ondernemers zijn te goedkoop, omdat ze de waarde van hun diensten en hun kennis vergeten mee te nemen in hun prijzen.

Tranen boven de wortelen

Niet alleen het gerecht van wortelen roerden hem tot tranen. Ook het gevoel in een Amerikaanse filmset te zijn beland, met dik tapijt, zware kroonluchters en bladgoud op de plafonds, de cocktails aan de bar en het uitzicht over de Amstel dat hem sprakeloos maakte. Hij had er veel geld voor over.

De recensent van het Parool heeft zitten grienen boven zijn wortels, schrijft hij. Hij kreeg ze geserveerd in Restaurant Bord’Eau. En bordje wortels op alle mogelijke manieren met saffraan, sinaasappel, steranijs en geitenboter. Het waren tranen van geluk en vraag daar maar eens een prijs voor. Niet alleen de wortels roerden hem, maar alle liefde op het bord.

Jouw beperkende gedachten

Vergeet jij de waarde van je diensten en je kennis mee te nemen in je prijzen? Dan heb je last van allerlei beperkende gedachten. Je vindt het not done om voor jouw wortelen zo’n hoge prijs te vragen. Of je vindt de wortelen niet goed genoeg. Je vergelijkt jouw wortelen met die van je concurrent die ook een lage prijs vraagt.

Maar als jij gaat voor kwaliteit, dan vraag je een goede prijs. En er is geen markt voor wortelen die niet goed genoeg zijn.

Koeien in de kudde of een Michelinster?

Daarbij – en dat legt Jos Burgers ook zo mooi uit: hoe lager je prijs, hoe minder je verkoopt. Want je onderscheidt je op geen enkele manier van alle andere ondernemers die exact hetzelfde doen als jij.

Jos vergelijkt deze ondernemers met koeien die allemaal bij elkaar in de kudde staan. Ze staan lekker dicht op elkaar, houden elkaar goed in de gaten, doen allemaal hetzelfde en ze staan allemaal in elkaars shit. Juist als jij het anders doet dan de rest en buiten de kudde gaat staan, heb je geen last van de shit van anderen. Dan is je gras lekker groen en sappig, en kan je goed verkopen. Het is niet voor niets dat de duurste restaurants de Michelinsterren krijgen.

Het gaat niet om de wortelen en de prijs die de recensent hiervoor betaalde. Als jij gewoon wortelen op je bord krijgt, betaal je er enkele euro’s voor. Maar als ze met zoveel liefde zijn klaargemaakt en je ze geserveerd krijgt in een ambiance van een Amerikaanse filmset met uitsluitend knappe, strak geklede bediening die enthousiast is en exact weet hoe het hoort, dán betaal je er 150 euro voor.

Raak je klant met je liefde

Dat geldt ook voor jou. Het gaat om de liefde en ervaring die jij geeft aan je klanten, de kwaliteit die je levert en de waarde die jouw dienst of product heeft voor je klant. Als jij die kwaliteit levert aan je klant en het roert je klant tot tranen toe, dan moet je gewoon goede prijzen vragen. Het geld dat jij verdient gebruik je om te investeren in jezelf en op deze manier nog meer potentiële klanten te bereiken die jij kan raken met je liefde.

Goede prijzen vragen betekent automatisch dat je de klanten aanspreekt die bereid zijn die goede prijs te betalen en voor wie de prijs geen issue is.

Zet er een nul achter

Dus neem afscheid van uurtje-factuurtje. Stop met strippenkaarten. Het dient je klant niet en jou ook niet. Ontwikkel diensten waarmee je voor lange tijd je klant aan je bindt en vraag hier een goede prijs voor. Hanteer de strategie van Restaurant Bord’Eau. Zet er een nul achter. Geen 15 euro voor een bord, maar 150 euro voor een couvert.

Hoe je dat doet? Ik leer het je op het webinar Goed Verkopen.

Het staat voor maandag 28 januari in de agenda. Het is een eenmalig webinar, dus geef je direct op.

Ik kijk ernaar uit je te zien op het webinar.

Ik ben heel benieuwd hoe het zit met jouw prijzen. Ben je na het lezen van mijn blog geïnspireerd iets aan je prijzen te veranderen? Wil je het hieronder met mij delen?

Hartelijke groet,

Marielle

4 Reacties

  1. Marie-José

    Enorm veel van jou geleerd Marielle, over hoe en welke prijs ik voor mijn unieke wortelen vraag. En blijft constant in ontwikkeling. Voor mijn klanten is de prijs nog nooit een issue geweest. Hooguit dat ze de pilot prijs een koopje vonden, tja die tijd is voorbij! ?

    Liefs
    Marie-José

    Antwoord
  2. Barbara

    Of ik geïnspireerd ben door je blog mijn prijzen te verhogen vraag je. Ja, zojuist de prijs voor mijn training verdubbeld. De prijs voor mijn programma had ik al gedaan. De eerste keer dat je dat zei, vond ik dat nog veel te spannend maar ik merk dat ik er naar toe groei. Steeds meer zelfvertrouwen krijg om te vragen wat ik waard ben en wat mijn programma waard is. Toen mijn klant het ‘life changing’ vond, zag ik wel in dat de prijs echt omhoog moest. En dat is nog maar het begin. 😉

    Antwoord
  3. Kit

    Ik begin de waarde van mijn wortelen wel te zien en durf hier langzaam ook meer voor te vragen. In ieder geval al meer dan ik ooit gedaan hebt. En het is echt super te bemerken dat geld dat geen gezeik oplevert. Klanten betalen gewoon en kan ik mij bezig houden met waar ik goed in ben en wat de klant van mij nodig heeft. Mooi blog Marielle. Dankjewel!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Klanten willen gewoon de beste wortelen Kit. En als jij weet dat dit de beste zijn, dan betalen ze er gewoon voor.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *