Waar begin je als ondernemende coach?

0 Reacties

Jij weet heel goed dat je een grote bijdrage kan leveren aan je klanten. Je weet heel goed dat je heel veel kan. Je hebt zelf je levenslessen geleerd, de nodige trauma’s verwerkt en vaak een indrukwekkende hoeveelheid opleidingen en diploma’s op zak.

Waarom lukt het dan niet om het zakelijk op de rit te krijgen?

Ja, je hebt af en toe wat omzet. Maar er zit geen groei en continuïteit in. Het blijft worstelen om maar aan klanten te komen. Wat ongelofelijk zonde is, gezien de bijdrage die jij kan leveren aan de maatschappij. Waar begin je dan, als ondernemende coach?

Hoe krijg je helderheid?

Het gebrek aan helderheid is vaak een struikelblok. Helderheid over de diensten die vorm moeten krijgen, welke prijzen je kan vragen, welke onderwerpen je behandelt, welke teksten je op je website zet en wat je moet doen met social media. Met alle kennis en potentie is het vaak een enorme brei in je hoofd. Zie vanuit die brei maar eens een business te laten ontstaan. Dat lukt alleen als je dat stapsgewijs doet en kleine stappen zet. Met iedere stap die je zet, krijg je dan meer duidelijkheid.

Wat is de eerste stap?

De eerste stap is altijd: wie is je ideale klant? Ik sprak hier gisteren een coach over. Ze zei: “Ik heb zo veel expertise in huis, dat ik bang ben dat ik er maar een klein deel van kan inzetten, wanneer ik voor een ideale klant zou kiezen.”

En dat is nou juist de valkuil. Het tegenovergestelde is namelijk waar. Juist wanneer je kiest voor je ideale klant, kan je jouw expertise maximaal inzetten! Ik leg je uit waarom dat zo werkt.

Wie is je ideale klant?

Ik weet niet hoeveel coaches er inmiddels zijn, maar het zijn er veel. En zie je maar eens te onderscheiden tussen al die anderen. Dat is een klus. Hoe meer helderheid jij hebt over jouw ideale klanten, hoe eenvoudiger het is om zichtbaar te zijn voor hen en je te onderscheiden.

Je ideale klanten zijn de personen die jij graag als klant wil. Zij hebben een leven met verlangens en problemen. Ze hebben ook een urgent probleem en dat probleem houdt hen ’s nachts wakker. Ze komen bij jou omdat ze het vertrouwen hebben dat jij hen kan helpen in het oplossen van het meest urgente probleem waar ze nu mee worstelen.

Ga in gesprek

Een continue stroom aan klanten krijg je alleen als je heel goed weet wie die klanten zijn en wat hun meest urgente probleem is. Ga met ze in gesprek. Zoek het contact op. Bel ze op en vraag:

  • Wat is je probleem?
  • Wat is je verlangen?

Natuurlijk niet zo plompverloren, maar het zijn wel de dingen die je graag van ze wil horen. Want juist hun antwoord op deze vragen geeft jou helderheid. Het geeft je helderheid over de meest urgente problemen van je klanten, hun verlangens en de woorden die ze eraan geven. En het geeft hen commitment om die problemen ook aan te pakken. Het is de noodzakelijke input voor de blauwdruk van je business.

Maak een keus

Kijk ook naar dit korte filmpje van Jos Burgers hierover

Zoals Jos Burgers het zo terecht zegt: je hebt een winkel vol expertise, maar als je je complete winkel in je etalage zet, wordt het een rommeltje. Dus maak een keus en bepaal wat je in je etalage zet. Jouw hulp bij het meest urgente probleem van jouw ideale klant staat in de etalage van je winkel.

Je hebt dus twee dingen die je te doen staan:

  1. Kies je ideale klanten
  2. Ontdek hun meest urgente probleem

Maak een blauwdruk

Maak dus een blauwdruk. Een blauwdruk is een overzicht van alle onderwerpen die jij met je klanten kan behandelen. Je kan het ook stappen noemen, of lessen. Een blauwdruk is een gestructureerde weergave van de brei in je hoofd. En uit deze blauwdruk ontstaat een complete dienstverlening. Dus om in de terminologie van Jos Burgers te blijven: alles wat je in je winkel hebt liggen. Die gesprekken met je klanten helpen je om jouw blauwdruk vorm te geven en te ontdekken wat hun meest urgente probleem is, dus wat er in je etalage staat.

Pak een stapel geeltjes of ga naar Excel. Schrijf alles op wat je aan expertise in huis hebt. Gewoon in kernwoorden. Het is een brainstorm met jezelf. Ga het vervolgens groeperen naar onderwerp. Gebruik de gesprekken met je klanten als inspiratie. Die blauwdruk is een levend gebeuren, het is niet in beton gegoten.

De afbeelding die je ziet bovenaan dit blogartikel is de blauwdruk zoals ik deze zelf maakte. Hieruit ontstond mijn boek, mijn jaarprogramma en mijn huidige trainingsprogramma’s.

Moeiteloos Succes

Het kost wel oefening en begeleiding om een goede blauwdruk te maken. Wil je die eerste stappen zetten? Dan heb je iemand nodig die jou op je de weg wijst. Dat krijg je op mijn masterclass Moeiteloos Manifesteren.

In deze masterclass vertel ik je precies welke stappen je kan zetten om dat succes te bereiken. Stap voor stap.

Meld je snel aan, want het is een live masterclass en ik laat maximaal 10 ondernemers toe.

Hier vind je alle informatie en kan je je aanmelden: masterclass Moeiteloos Manifesteren.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *