Omhoog met die prijs!

0 Reacties

Veel ondernemers hebben de neiging om de prijs van hun dienstverlening naar beneden bij te stellen. Bijvoorbeeld als tijdens een verkoopgesprek blijkt dat de klant het niet kan betalen. Helemaal als die laat merken dat die hoopt dat je korting geeft. Herken je dat?

Stop daarmee. Als je klant niet kan betalen is dat niet jouw probleem. Het is een probleem van je klant, wat je klant dus ook moet opgelossen. 

Meer geld verdienen?

Wil jij graag meer geld verdienen? Daar is een heel eenvoudige oplossing voor: verkoop meer en vraag meer geld voor je diensten. Je verdient het sowieso, vraag er dan ook om. Wat je vraagt, wordt je gegeven. Je leert alleen goed te verkopen door het regelmatig te doen, bewust te zijn van je eigen gedrag en zo je verkoopvaardigheden te ontwikkelen.

Wees niet goedkoop, wees goed

Je klanten willen niet per se goedkoop. Je klanten willen goed. En als je klanten wel goedkoop willen, moet jij je afvragen of jij die klanten wel wil. Want je kan je rekeningen niet betalen als je te weinig verdient. En als je klant jouw diensten wil afnemen, moeten ze zelf op zoek naar een manier om wel je diensten te betalen. Ze kunnen bijvoorbeeld de nieuwe keuken later installeren. Of niet op vakantie. Ik heb zelf ooit ook de renovatie van mijn tuin uitgesteld, omdat ik per se de Business Mastery van Tony Robbins in Amsterdam wilde bijwonen. 

Verhoog je prijzen!

In plaats van zakken met je prijs, kan je beter je prijzen verhogen. Daag jezelf uit. Doe eens gek en verdubbel je prijs. Zet er een 1 voor of een nul achter. Als je nu 97 euro per uur vraagt, ontwikkel dan een dienstverlening waar je 970 euro voor kan vragen. Als je nu 997 euro voor je programma vraagt, maak er dan 1.997 euro van. Je kan het ook omdraaien: bepaal voor jezelf wat je minimaal per maand wil verdienen. Is dat 5.000 euro? Dan ontwikkel je een product of dienst waar je 5.000 euro of meer voor vraagt. Maak er iets moois van en zet het op je website. Bij de Bijenkorf staan tenslotte ook alleen de duurste dingen in de etalage. 

Wat is het effect van de juiste prijs? 

Als je de juiste prijzen vraagt voor je dienstverlening trek je een ander soort klanten naar je toe. Pas dus nooit je prijs aan omdat je klant het niet wil betalen. Het maakt niet uit welke prijs je vraagt, verkopen blijft hetzelfde proces. Het is aan jou om bewuste keuzes te maken en te beseffen wat de consequenties daarvan zijn. 

Ondernemerschap is een leerzaam proces 

Voor veel ondernemers zit er ongelofelijk veel potentie voor ontwikkeling en groei in het verkoopproces. En wanneer je je bewustzijn ontwikkelt, ontwikkelen je verkoopkwaliteiten mee. Bewustzijn ontwikkelen betekent dat je de triggers doorziet en daar niet meer op reageert met bijvoorbeeld het verlagen van je prijs. Bewustzijn betekent ook jezelf kennen en leiderschap nemen over jezelf. Als je bewust bent, ben je nieuwsgierig, heb je een open mind en het vertrouwen dat het goed komt. Dan wordt verkopen gewoon veel eenvoudiger. 

Doen doen doen

Het gaat er dus niet om dat je verkoopt op een bepaalde manier omdat het zo hoort of omdat anderen het zo doen. Je verkoopt omdat je er veel van leert. En hoe meer en vaker je het doet, hoe meer je leert. Dat kan niet in theorie, dat moet je vooral doen. Want als je blijft doen wat je (niet) deed, dan blijf je krijgen wat je (niet) kreeg. Doe het dus wél en doe het anders!

Hoe kan jij verkopen tegen een hogere prijs?

Ik geef je 9 suggesties om te verkopen tegen een hogere prijs. Kies er één die je uitdaagt en voer die uit. Deze 9 suggesties zijn gebaseerd op de 9 verschillende Enneagram Typen. Als jij weet welk type jij hebt, weet je ook hoe je jouw vaardigheden ontwikkelt.

  1. In je verkoop en wanneer je de prijs bepaalt gaat het er niet om dat je het spel volgens de regels speelt. Het gaat erom dat je het spel wint. Dat betekent dat je regels, normen en waarden wat mag laten vieren.
  2. Maak de gezellige gesprekken zakelijker, met behoud van je aandacht voor de klant. Blijf in verkoopgesprekken focussen op de verkoop en doe wat je moet doen: verkopen!
  3. Je bent een geboren verkoper, je verkoopt alles aan iedereen. Verhogen van de prijs is ook geen enkel punt. Hou wel de kwaliteit van je werk in de gaten, zodat je klanten bij je blijven en je niet steeds nieuwe klanten hoeft te werven.
  4. Focus op het doel: de verkoop. Laat je niet afleiden door je gevoelens en emoties. Neem die emoties bij jezelf waar tijdens de verkoop en besluit om daar niet op te reageren. Blijf focussen op het doel: verkoop!
  5. Leef je in in de behoefte van de klant en bereid je verkoop voor. Schrijf het uit, schrijf op wat je wil zeggen en breng er een goede structuur in aan. Je komt er op die manier meteen achter of er nog informatie ontbreekt waarmee je je verkoop kan aanvullen.
  6. Creëer zoveel mogelijk zekerheid voor jezelf. Denk bijvoorbeeld aan businessmodellen die je zekerheid geven over je klantenstroom, omdat die klanten aan je worden doorverwezen. Onderzoek de mogelijkheden, want dat maakt verkopen veel eenvoudiger.
  7. Hou de wensen en behoeften van de klant in het oog. In je verkoop neem je ze als uitgangspunt. Voorkom dat je aan de haal gaat met fantastische ideeën waar je klant geen behoefte aan heeft.
  8. Verkopen is geen vechtsport. Je hoeft niet te vechten en je hoeft je niet te verdedigen. Je mag de controle loslaten, dat zorgt voor meer zachtheid. Relativeer de boel een beetje. En vertrouw erop dat wanneer je klant eenmaal binnen is, die ook lang blijft.
  9. Heb het lef om te verkopen wat je graag wil. Ontwikkel je overtuigingskracht daarin, blijf aanwezig bij de verkoop, net zolang totdat je een definitief ja of nee hebt. Word niet ineens onzichtbaar omdat “het toch niet lukt”.

In het ondernemerschap is verkopen een noodzaak en geen bijzaak. Zonder verkoop is je bedrijf vooral een dure hobby: het kost geld. Het Enneagram geeft mooie handvatten voor het ontwikkelen van zakelijk succes. Daar heb je in mijn artikelen al eerder kennis mee gemaakt. 

Binnenkort geef ik mijn training Zakelijk Succes met het Enneagram. Meld je daar direct voor aan

Je kan ook op een andere manier je klant tegemoet komen. Geef ze bijvoorbeeld een waardevol cadeau, zoals jij deze week een Enneagram Type Interview van mij cadeau krijgt bij de training Zakelijk Succes met het Enneagram.

Boek direct jouw plek

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *