Nabijheid

6 reacties

Nabijheid is zo’n prachtig woord en het speelt de laatste weken steeds door mijn hoofd. 

Nabijheid in de betekenis van iemand nabij zijn, dichtbij iemand zijn. Aanwezig zijn. Misschien komt het ook omdat ik de nabijheid van mijn vader zo sterk voel. 

Een liefdevolle metgezel

Ik zie mijn vader op zijn stoel zitten. Hij zet een kopje koffie voor me neer en serveert er een lekker chocolaatje bij. Mijn vader vraagt hoe het met me gaat en hij vraagt naar de kinderen. Hij zegt dat hij graag binnenkort bij me op bezoek komt. Ook al is hij er niet meer, toch is hij me nabij als een liefdevolle metgezel. 

Mijn gedachten over nabijheid zijn een mooie aanleiding om ze op papier te zetten, omdat ik denk dat het in deze tijd erg noodzakelijk is elkaar nabij te zijn. Niet alleen met mensen die jouw ideeën aanhangen, maar met iedereen. Weet ook dat iedereen jou nabij kan zijn. 

Alles is er al

Ik geloof dat alles aanwezig is in jou. De natuur is aanwezig in jou. De mensen die je lief hebt zijn aanwezig in jou. De resultaten waar jij naar verlangt zijn aanwezig in jou. Wanneer je dat beseft, is er nabijheid. En wanneer iemand in jou aanwezig is, betekent het dat jij ook in de ander aanwezig bent. Nabijheid gaat dus niet alleen over fysiek aanwezig zijn, het gaat ook over energetische nabijheid. 

Liefde en veiligheid

Nabijheid gaat bovendien over liefde: liefdevolle aanwezigheid en liefdevolle aandacht. Onvoorwaardelijke liefde, zoals mijn vader mij onvoorwaardelijk liefheeft: hij stelt geen voorwaarden. Het derde aspect van nabijheid is veiligheid, zoals mijn vader mij altijd een veilige plek heeft geboden. Of zoals jij jezelf een veilige plek kan bieden. 

Nabijheid tot je klant

In dit artikel wil ik het hebben over jouw nabijheid tot je klanten en de impact daarvan. 

Ik zeg vaak dat ondernemerschap niet alleen gaat over implementeren van allerlei strategieën om klanten te krijgen, geld te verdienen of financieel vrij te zijn. Dat is niet meer dan een resultaat. 

Kringen in de vijver

Waar het werkelijk om draait in het ondernemerschap is dat jij je werk vormgeeft zodat het betekenis heeft voor je klanten, zodat zij werkelijke resultaten halen met waar jij hen in ondersteunt. Zodat je klanten de tools in handen krijgen waarmee ze het leven kunnen leven waar ze naar verlangen, waarmee zij op hun beurt zelf weer een bijdrage kunnen leveren. Zoals een steen in het water kringen in de vijver veroorzaakt. Hoe beter jij dat vormgeeft, hoe eenvoudiger je zakelijk succes realiseert. 

Want je kan je niet permitteren dat al je marketing- en salesprocessen op de rit staan en je een continue stroom van klanten hebt, terwijl ze ontevreden zijn over je dienstverlening, of je ze wegjaagt omdat je precies de verkeerde dingen doet, of je dingen zegt waar je klanten van wankelen als ze al labiel zijn. Zeker niet als je coach of therapeut bent. Het is in ieder geval niet de manier waarop ik wil ondernemen. 

Hoe geef jij betekenis?

Dus hoe ben jij van betekenis voor je klanten? Wees ze allereerst nabij. Luister naar ze. Toon oprecht begrip. Geef ze de gelegenheid hun verhaal te doen. Neem de tijd voor ze. Vel geen oordeel over ze. Geef hun gegevens niet aan anderen en deel hun issues niet met anderen. Bied ze een betrouwbare en veilige plek. Dat is nabijheid: liefdevolle en volledige acceptatie. 

De paradox met klanten

Als jij je klanten ziet als een bron van inkomsten, kan je die nabijheid nooit geven, nooit die veilige plek bieden en heel moeilijk verkopen. Dat is de paradox: je hebt klanten nodig voor omzet en winst, maar als je afhankelijk bent van je klanten, krijg je het tegenovergestelde. 

Aanwezig zonder er te zijn

Ik denk terug aan mijn vader en hoe hij mij nabij is. Hoe ik zijn aanwezigheid voor me zie. Hoe ik hem hoor vragen hoe het met me gaat. Hij is er niet werkelijk en toch is hij er. Je kan je klant nabij zijn zonder er te zijn. Je klanten zijn aanwezig bij jou zonder er werkelijk te zijn. Nabijheid is dus ook een energetisch proces. Geef die nabijheid ook aan jezelf. Geef jezelf liefde. Luister naar jezelf. Toon begrip voor jezelf. Neem de tijd voor jezelf. Vel geen oordeel over jezelf. Los je issues op en zorg dat je je veilig voelt in jezelf. Wees jezelf nabij. Accepteer jezelf volledig.

Vrij

Dat is de beste manier om de nabijheid van anderen te ervaren én je klanten nabij te zijn. Dan ben je een veilige, stabiele plek voor hen. En niet afhankelijk van hen, ongeacht het geld dat ze aan je betalen. Jij bent vrij en je klanten ook. 

Ik geloof dat de allerbeste resultaten haalt met je business, wanneer je vanuit deze liefdevolle plek je klanten nabij bent. Dan is het altijd goed wat je voor hen doet. Je hoeft niet altijd te presteren, vaak is gewoon luisteren ook genoeg. Dan geef je het vertrouwen dat je altijd het allerbeste levert. 

Dus wees jezelf nabij. Zorg goed voor jezelf en geef jezelf de liefde en aandacht waar jij naar verlangt. Wanneer jij jezelf nabij bent, voel je de nabijheid van anderen altijd en ben je hen altijd nabij.

Wat zijn jouw gedachten hierover? Wat komt er bij jou op bij het woord nabijheid? Deel dat hieronder in het reactieveld. 

Boek meteen Het Gesprek van je Leven. Dé kans voor jou om als ondernemer inzicht te krijgen hoe je de boel wel voor elkaar krijgt. Doe het direct en klik hier.

6 Reacties

  1. Mirjam

    Mooie blog Marielle die ook mooi aansluit bij ons zoomgesprek van vanochtend, dankjewel!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Met liefde gedeeld.
      Heel graag gedaan!

      Antwoord
  2. Esther

    Als ik mezelf nabij ben, mezelf helemaal als het centrum van het universum zie en voel, dan voel ik de aantrekkingskracht op 1000-en klanten. Ze zitten allemaal op mij te wachten. Raar, maar waar. Dat is de reden waarom ik doe wat doe – wat is dat wat mij mij maakt en dus aantrekkelijk voor anderen? Waar zitten al mijn klanten op te wachten wat ik hen het beste kan geven? Ik voel al mijn klanten – en zeker de eersten – als ik mezelf nabij ben, gecentreerd, veilig, vol zelfliefde en ik noem dat verbinding en aantrekking, maar nabijheid is daar ook een prachtig woord…
    Mooi artikel, Marielle <3

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja mooi he? Dank voor het delen.
      Verbinding en aantrekking zijn ook heel mooie woorden.

      Antwoord
  3. Petra

    Wat prachtig Marielle… Nabijheid, ik laat het resoneren en door jouw verhaal een nieuw begin om naar dingen te kijken,dank je wel

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ieder moment is weer een nieuw begin.
      Fijn Petra, dankjewel voor het delen.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *