Het Businessmodel voor Continuïteit

0 Reacties

Continuïteit in je klantenstroom en continuïteit in je omzet, dat is voor veel ondernemers een droom. Voor ondernemers van Enneagram Type 3, De Succesvolle Werker, is het de realiteit. 

Continuïteit betekent dat je zicht hebt op je toekomstige omzet, dat je zeker bent van je geld, dat je financiële vrijheid hebt en dat je dus een business hebt die voor jou zorgt, in plaats van dat jij hard voor je business werkt. 

Enneagram Type 3, De Succesvolle Werker, is de verkoper van het Enneagram. Als jij dat type hebt, werk je efficiënt en hou je de aandacht bij de verkoop. Je bent zelfverzekerd, enthousiast, zeer gedreven en doelgericht. Issues met prijzen heb je niet, dit is het bedrag dat betaald moet worden – take it or leave it. Het zijn kwaliteiten waar veel ondernemers nog wat van kunnen leren. 

Een businessmodel waarin continuïteit voorop staat is dus voor een Enneagram Type 3 zo logisch als wat. Je moet er immers alles aan doen om je succes te waarborgen en continu inkomsten zijn daarin noodzakelijk volgens de type 3. 

Dus hoe organiseer je dat?

Continuïteit

Continuïteit betekent dat je gegarandeerd niet alleen omzet, maar ook winst maakt. Elke maand, zonder pieken of dalen. Natuurlijk fluctueert je omzet wat, maar maanden waarin je helemaal geen omzet maakt zijn definitief verleden tijd. Met een businessmodel dat continuïteit biedt, heb je gegarandeerd altijd omzet. 

High-End Businessmodel

Hoe creëer je continuïteit? Implementeer een goed businessmodel. Een businessmodel waarmee je goed betalende klanten aantrekt heeft altijd mijn voorkeur: het High-End businessmodel. Dat is zeer geschikt voor coaches, therapeuten en trainers: dienstverleners die de voorkeur geven aan persoonlijke begeleiding en persoonlijk contact. 

Wat maakt een businessmodel high-end? High-End gaat niet alleen maar over hoge prijzen vragen. Het gaat vooral over veel waarde leveren aan je klant. Echte kwaliteit, zodat je klanten goede resultaten krijgen. Jij en je klanten hebben er niets aan als je heel veel mensen in je businessmodel harkt en ze vervolgens allemaal via de achterdeur weer verdwijnen, omdat de kwaliteit van je werk onder de maat is. Met een high-end businessmodel trek je klanten aan die bereid zijn om te investeren, die willen implementeren en die resultaten willen halen. Ze verwachten daarom ook kwalitatief hoogwaardige begeleiding. 

Je kan High-End ook High Performance noemen. High Performance voor jou en voor je klant. Want als jij dit businessmodel implementeert, ontwikkel je eigenschappen waarmee succesvolle mensen resultaten krijgen.

  • Een Hoog Bewustzijn bijvoorbeeld: je hebt helderheid over wie je bent en wat je kwaliteiten zijn. 
  • Een Open Houding: je staat open voor nieuwe inzichten, nieuwe ideeën en nieuwe kennis. Je ontvangt graag feedback.
  • Persoonlijke Leiderschap: je neemt proactief het stuur van je leven in eigen hand. Je hebt niemand nodig om je in beweging te laten brengen, je doet het zelf. 
  • Persoonlijke Effectiviteit: je weet je doelen te realiseren en je beseft dat je dit niet alleen kan en dat je daar anderen mensen voor nodig hebt. 

Dus het implementeren van dit businessmodel ondersteunt jou in het ontwikkelen van je eigen High Performance-eigenschappen. 

Een businessmodel is een systeem in je business dat aan 3 eisen voldoet: schaalbaar, eenvoudig en winstgevend.

1. Schaalbaar

In een businessmodel ontwikkel je enkele diensten die waardevol zijn voor je klanten, waarbij de werkelijke levering en het bedrag dat je factureert los staan van het aantal uren dat je voor hen werkt. Sterker nog, het aantal uren dat je werkt is helemaal niet meer relevant. Je maakt je dienst één keer en die herhaal je dan steeds weer, met een eindeloos aantal klanten. Het is dus schaalbaar. Of je nu 10 of 100 klanten hebt, het vraagt evenveel uren van je.

2. Eenvoudig

Je dienstverlening is overzichtelijk en duidelijk voor jou en voor je klanten. Ontwikkel om te beginnen twee of drie diensten die aansluiten bij de meest urgente vraag van je klanten. Automatiseer wat je kan automatiseren, zodat het opschalen geen extra handelingen vraagt. 

Ook je marketing is eenvoudig. Je kiest een strategie die werkt en die pas je keer op keer toe. Als je marketing eenmaal staat, hoef je hem alleen nog maar op te schalen. Met opschalen genereer je meer leads die in je businessmodel terechtkomen. Of heel concreet, meer mensen op je lijst. Ook dit kan je grotendeels automatiseren.

3. Winstgevend

Een schaalbaar businessmodel levert geld op, maar je kosten blijven gelijk. Een belangrijk onderdeel van dit businessmodel zijn de diensten die je levert tegen een bepaalde prijs. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de prijs. Voor coaches en therapeuten zit de waarde vaak in de persoonlijke begeleiding van je klanten. 

Je kan diensten verkopen voor een hoge prijs, bijvoorbeeld 4 coachingstrajecten van 3.000 euro. Je kan ook diensten verkopen voor een lage prijs, bijvoorbeeld 120 online programma’s van 100 euro. Beide is goed, beide levert 12.000 euro op, het zijn alleen twee verschillende businessmodellen. Maar wanneer je 120 mensen persoonlijk begeleidt, kom je tijd tekort. En wanneer je 4 mensen een online programma verkoopt van 100 euro, kom je geld te tekort. In zulke gevallen moet je opnieuw naar je businessmodel kijken.

Een van de eigenschappen die een Enneagram Type 3 kenmerkt is dat ze kansen pakken om te scoren. Kijk welke kansen jij kan pakken en hoe jij een businessmodel ontwikkelt wat schaalbaar, eenvoudig en winstgevend is. 

Alleen met een goed businessmodel bereik je zakelijke groei en financiële vrijheid. Uiteraard kan je verschillende modellen naast elkaar implementeren.

Hoe ziet het high-end businessmodel eruit?

Een high-end businessmodel is bijvoorbeeld een programma waarmee je klanten in een groep begeleidt gedurende een jaar. Ze ontvangen je begeleiding in de groep. Dat kan, want je klanten hebben vaak dezelfde vragen. Daarnaast heeft ieder lid van de groep baat bij de hulp die je aan de anderen geeft. Je klanten vinden ondersteuning bij elkaar, kunnen samenwerken en elkaar feedback geven. 

Vraag voor dit groepsprogramma bijvoorbeeld 3.000 euro per deelnemer. Dan verdien je 24.000 euro met een groep van 8 deelnemers. Het kost je per maand bijvoorbeeld een dag. Als je daarnaast nog een andere groep begeleidt, verdubbel je direct je omzet. Dan heb je met 2 dagen werken per maand een omzet van 48.000 euro in een jaar.

Stel, een aantal van deze deelnemers wil daarnaast graag een-op-een-begeleiding van je. Daar heb je dan tijd voor. Omdat een-op-een-begeleiding altijd intensiever en waardevoller is, is de prijs ervoor hoger. Je vraagt bijvoorbeeld 6.000 euro voor een jaar een-op-een-begeleiding. Dat omvat 12 individuele sessies van 1,5 uur en daarnaast bied je de mogelijkheid voor een kort wekelijks contactmoment op de app of mail. Je verkoopt dat aan 4 mensen. Dan heb je een extra omzet van 24.000 euro. Het kost je 4 x 1,5 uur per maand, de contactmomenten op de app niet meegerekend. Je hebt met 20 klanten dan een jaaromzet van 72.000 euro. 

Daarnaast vormen je klanten gezamenlijk een community die bij elkaar komt in een Facebookgroep die jij faciliteert. In deze groep geven je klanten feedback aan elkaar, beantwoorden ze elkaars hulpvragen en delen ze successen met elkaar. Ook kan je, naast je vaste begeleidingssessies, een aantal regelmatig terugkerende activiteiten organiseren voor je community. Denk aan Q&A’s, meditaties, masterclasses of implementatiesessies. 

Dit hele pakket aan dienstverlening maakt het heel waardevol voor je klant en heel schaalbaar, eenvoudig en winstgevend voor jou. 

Verkopen voor een goede prijs

Onderdeel van het businessmodel is dat jij de boel verkoopt voor een passende prijs. Laat je prijzen goed passen bij de waarde die je levert. Als je veel waarde levert, is je prijs hoog.

Bij een groep- of coachingstraject past een prijs van 2.000 of 3.000 euro. Afhankelijk van de duur van je traject, de business waar je in zit en je ervaringsjaren kan een prijs van 6.000 tot 10.000 euro ook heel redelijk zijn. Ik zou je als beginnende coach niet zo snel aanraden 6.000 euro te vragen, maar het is wel iets waar je in een aantal jaar naartoe kan groeien.  

Mijn favoriete model

Met dit High-End businessmodel werk ik het liefst. Ik vind het fijn om klanten langdurig te begeleiden en hen persoonlijk te ondersteunen. Ze krijgen dan veel waarde en ik kan echt wat voor ze betekenen. In het High-End businessmodel tref ik altijd de klanten waar ik graag mee werk; ze zijn bereid om toe te passen wat ze van mij aangereikt krijgen. 

Kies een schaalbaar, eenvoudig en winstgevend businessmodel. Waardevol voor je klanten en waardevol voor jou. Wanneer je dat businessmodel op de juiste manier implementeert, trek je ook de juiste klanten aan: mensen die bereid zijn om te investeren en gecommitteerd zijn aan hun groei. Ze kopen graag van je en ze implementeren het – ze doen iets met wat jij hen leert. 

Een heel waardevol onderdeel van dit businessmodel is een online programma. Hiermee kan je je klanten bijvoorbeeld ondersteunen in de toepassing van wat jij hen leert. Ze kunnen je video’s raadplegen, je formats en werkboeken gebruiken. Stel je hebt een bepaald onderwerp behandeld in je coaching, dan is het heel mooi als ze naderhand nog een keer je video over dat onderwerp kunnen kijken en jij kan ze verwijzen naar de templates die je daar deelt. 

Gratis Succes Training

Meld je direct aan voor de gratis Succes Training van binnenkort. In deze training behandel ik onder andere dit businessmodel en vertel ik je hoe jij het implementeert in je business. Ook ontdek je wat je leert van de verschillende Enneagramtypen

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *