Checklist voor een website die klanten oplevert

16 reacties

Wat moet je nou toch met je website doen?
Je zit met je handen in het haar.
Omdat je een website hebt die geen klanten oplevert.
Waarvan je eigenlijk niet weet wat je ermee aan moet.
Of misschien ligt het Project Website al tijden op je te wachten.

Maar je website is superbelangrijk!. Hij is namelijk van jou. Het is jouw huis en het is de allerbeste plek om je potentiële klanten te ontvangen. 

Stap voor stap een website die klanten oplevert

Maar er is zoveel waar je aan moet werken, waar begin je? 

Je bent niet de enige die daarmee worstelt en daarom heb ik een checklist voor je gemaakt. Loop die langs en pas je website aan. Stap voor stap. Als je nou de komende weken iedere dag een half uur vrij maakt voor je Project Website en per dag één punt van de checklist afvinkt, heb in maximaal 3 weken een website die klanten oplevert. 

Betalende klanten met je website

Hoe zorg je dat je website bezoekers krijgt en dat die bezoekers vervolgens betalende klanten worden? Hier krijg je een checklist voor een ultieme website: een website die klanten oplevert. Loop ermee je website langs en pas die aan waar nodig. 

1. Bezoekers 

Wie zijn je bezoekers? Dat zijn je ideale klanten. Zorg dat je precies weet wie het zijn en wat hun meest urgente probleem is. Dat probleem is namelijk de reden dat ze je website bezoeken. Je website geeft tips en adviezen aan je ideale klanten om hun meest urgente probleem op te lossen. Het maakt je website tot een must-have.

2. Webbouwer 

Werk samen met een webbouwer die zelf een website heeft die klanten oplevert en verstand heeft van online marketing. Je website is tenslotte belangrijk gereedschap in je marketing. Maak vooraf goede afspraken met je webbouwer over de oplevering en het onderhoud van je website. En zorg dat je zelf altijd alle rechten houdt.

3.WordPress 

Laat je website bouwen in WordPress. De investering is afhankelijk van wat je afneemt bij je webbouwer. Hou rekening met 500 euro voor een kaal opgezette website en maximaal 2500 euro voor een compleet ontworpen website. Meer dan dat is echt niet nodig. 

4. Domeinnaam 

Geef je website een aantrekkelijk en uitnodigende domeinnaam, bijvoorbeeld met belofte zoals SuccesmetjeBedrijf.nl. Waar verlangt je ideale klant naar? Verwerk dat in de domeinnaam. Je domeinnaam kan anders zijn dan je bedrijfsnaam.

5. Homepagina 

Je ideale klanten verlangen naar iets en hun meest urgente probleem weerhoudt hen daarvan. Beschrijf dat verlangen. Op je homepagina bied je jouw weggever aan als eerste stap om dat verlangen te bereiken.

6. Weggever 

Je weggever is een e-boek, een video, een audio of iets anders waarin je superwaardevolle tips en adviezen aan je ideale klanten geeft. Met jouw weggever komen ze dichter bij de oplossing van hun urgente probleem. Die weggever is uiteraard meteen duidelijk zichtbaar op je website. Wanneer je bezoekers hun naam en e-mailadres invullen, ontvangen ze je weggever in hun mail.

7. E-mailmarketingsysteem 

Om je weggever te verzenden naar je websitebezoekers, maak je een koppeling met een e-mailmarketingsysteem. Ik gebruik hiervoor Active Campaign.

8. Opt-informulier 

Met een simpel opt-informulier presenteer je jouw weggever op je website. Plaats daarin meteen een vakje dat ze kunnen aanvinken om hen vervolgens mails te mogen sturen. Dit formulier maak je in je e-mailmarketingsysteem. Met een plug-in zet je het formulier gemakkelijk op je website. 

9. E-mail 

Wanneer je bezoekers hun naam en e-mailadres achterlaten omdat ze je weggever graag ontvangen, verstuur je jouw weggever automatisch per e-mail. In de e-mail is de weggever bijgevoegd als bijlage of met een link. 

10. Salespagina 

Je ideale klanten hebben dus een urgent probleem en jij kan hen helpen dat op te lossen. Op de salespagina nodig je jouw bezoekers uit om kennis met je te maken, zodat ze kunnen ontdekken hoe jij hun problemen oplost. Kosteloos of tegen een onkostenvergoeding. Je bezoekers kopen dus niet direct iets van je, ze willen je eerst goed leren kennen. De kennismaking is een gratis coaching, training, adviesgesprek of behandeling. Die sessie is tegelijk je verkoopmoment, want tijdens de gratis kennismaking verkoop je jouw betaalde diensten.

11. Blog 

In je blog deel je waardevolle tips, geheimen, adviezen, strategieën, methodes en verhalen met je websitebezoeker. Die inspireren je ideale klanten om de benodigde stappen te zetten en daarmee hun urgente probleem op te lossen. 

12. E-mailseries 

Verstuur regelmatig e-mails naar de mensen die je weggever hebben gedownload (na hun expliciete toestemming). Deze e-mails ondersteunen hen bij de oplossing van hun urgente probleem. Verstuur bijvoorbeeld een link naar je blogs met waardevolle tips. E-mail ze met een uitnodiging om kennis met je te maken of andere waardevolle aanbiedingen. 

13. Over-mij-pagina 

Op de over-mij-pagina vertel je waarom jij van iedereen de allerbeste bent om je ideale klanten te ondersteunen bij hun probleem. Geef je drijfveren, je opleiding, je ervaring en je eigen verhaal. Plaats er een professionele profielfoto bij, want je bezoekers willen je graag zien.

14. Aanbevelingen

Op de pagina met aanbevelingen geef je de getuigenissen en aanbevelingen van je klanten. Die vertellen hoe waardevol je diensten zijn en hoe jij hen hebt geholpen in het oplossen van hun probleem. Uiteraard met hun toestemming. 

15. Contactpagina 

Hier staan je contactgegevens. Plaats een contactformulier waarmee je bezoekers contact met je kunnen opnemen. 

16. Algemene Voorwaarden 

Je Algemene Voorwaarden moeten op je website staan. Dat mag met een linkje naar een pdf of je zet ze op een aparte pagina. Die pagina hoeft niet in het menu te staan, maar moet wel vindbaar zijn. 

17. Privacy Statement 

Je Privacy Statement moet ook op je website staan. Daarmee bevestig je dat jij de privacy van je bezoekers waarborgt en hoe je dat hebt geïmplementeerd. Je bezoekers moeten akkoord gaan met dit statement als ze van je diensten gebruik maken.

18. Cookie-plug-in 

De bezoekers op je website moeten weten dat je website sommige gegevens van hen opslaat en welke dat zijn. Daarover informeer je ze met een cookie-plug-in. Als je meer gegevens opslaat dan de strikt noodzakelijke (bijvoorbeeld een Facebookpixel), geef je je websitebezoekers bovendien de mogelijkheid om ze niet allemaal te accepteren. Daarvoor gebruik je een cookie-plug-in, die dat automatisch voor je regelt. 

19. Header 

Een header is de afbeelding die bovenaan je webpagina’s staat. Je kan volstaan met één of twee afbeeldingen. Het is leuk om hier afbeeldingen van jezelf te gebruiken. Je bezoeker doet tenslotte graag zaken met jou en leert je graag kennen.

20. Kleurstelling 

Kies voor je website een hoofdkleur en een steunkleur. Kies kleuren die bij jou passen en die je teksten ondersteunen. Hou het zo eenvoudig mogelijk.

21. Logo 

Als je een logo hebt, voeg je dat uiteraard toe aan je website. Heb je het niet, dan laat je dit achterwege. Zonder logo kan je website ook heel goed draaien. 

Krijg klanten met je website

Is deze checklist voor een ultieme website behulpzaam voor je? Ik hoor het graag.

Laat het gerust weten hieronder in het reactieveld. Misschien heb je vragen of toevoegingen, die lees ik ook graag. Als dank voor je reactie ontvang je van mij het e-boe Maak een Website die Klanten Oplevert, 7 Onmisbare Elementen. Helemaal gratis, superwaardevol.

Ik kan me voorstellen dat je ook een website wil die bezoekers en vervolgens klanten oplevert. Meld je daarom aan voor de gratis online masterclass Krijg Klanten met je Website. Klik hier.

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

16 Reacties

  1. Jo

    Bedankt. Je deelt altijd veel waardevolle info.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat fijn dat je het waardevol vindt!

      Antwoord
  2. Conny

    Geweldig als aanvulling op de masterclass die ik zojuist gevold heb. Super!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      ja wat goed Conny dat je ook bij de masterclass aanwezig was! Was waardevol he?
      Ik stuur je ook de checklist!

      Antwoord
  3. Rebekka

    Super bedankt voor deze complete en duidelijke checklist. Ik ben er heel erg blij mee, want nu heb ik duidelijke handvatten waar ik tenminste wat mee kan. Echt Mariëlle, je hebt me hiermee geweldig geholpen! Al is het alleen maar die broodnodige schop onder mijn zitvlak die je op een liefdevolle manier hebt gegeven met deze checklist!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      nou wat fijn om te lezen Rebekka! Fijn dat het zo behulpzaam voor je is. Wat ga je als eerste aanpassen aan je website?

      Antwoord
  4. Rowan Blinde

    Mooie lijst Marielle voor een website die meer kan dan alleen maar mooi staan te wezen 😉

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Zo is dat! 🙂

      Antwoord
  5. Erik Smit

    Dank voor je adviezen. Mijn website is vnl om contact te leggen, kunst kopen moet toch vooral door de werken in het echt te zien.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Zeker Erik, mensen willen kopen van mensen. Het menselijk contact gaat altijd nog boven het online contact.

      Antwoord
  6. Gert

    Dat is een mooie complete lijst om de basis goed op orde te krijgen! 🙂

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Zeker, het e-boek zal je ook een mooie stap verder helpen. Succes!

      Antwoord
  7. Esther

    Dankjewel Mariëlle. Handig om mee aan de slag te gaan. Tot vanmiddag!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Tot vanmiddag Esther!

      Antwoord
  8. Kit

    Zo dat is een mooie volledige lijst Marielle! Super. Het maakt heel inzichtelijk dat als je wilt dat je website voor je gaat werken en klanten naar je toetrekt dat daar meer voor nodig is dat je denkt. En dat het daarom ook Ulitieme Website heet.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      precies Kit 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.