Checklist voor een website die klanten oplevert

2 reacties

Hoe zorg je dat jouw website bezoekers krijgt en dat die bezoekers vervolgens betalende klanten worden? Hier krijg je een checklist voor een ultieme website: een website die klanten oplevert. Loop ermee je website langs en pas die aan waar nodig. 

1. Bezoekers 

Wie zijn je bezoekers? Dat zijn je ideale klanten. Zorg dat je weet wie je ideale klanten zijn en wat hun meest urgente probleem is. Dat is namelijk de reden dat ze je website bezoeken. Je website geeft tips en adviezen aan je ideale klanten om hun meest urgente probleem op te lossen.

2. Webbouwer 

Werk samen met een webbouwer die zelf een website heeft die klanten oplevert en verstand heeft van online marketing. Je website is tenslotte belangrijk gereedschap in je marketing. Maak vooraf goede afspraken met je webbouwer over de oplevering en het onderhoud van je website. En zorg dat je zelf altijd alle rechten hebt en houdt.

3.WordPress 

Laat je website bouwen in WordPress. De investering is afhankelijk van wat je afneemt bij je webbouwer. Hou rekening met 500 euro voor een kaal opgezette website en maximaal 2500 euro voor een compleet ontworpen website. Meer dan dat is echt niet nodig. 

4. Domeinnaam 

Geef je website een aantrekkelijk en uitnodigende domeinnaam. Die is aantrekkelijk wanneer die een belofte bevat, bijvoorbeeld SuccesmetjeBedrijf.nl. Waar verlangt je ideale klant naar? Verwerk dat in de domeinnaam. Je domeinnaam kan anders zijn dan je bedrijfsnaam.

5. Homepagina 

Je ideale klanten verlangen naar iets en hun meest urgente probleem weerhoudt hen daarvan. Beschrijf dat verlangen. Op deze pagina bied je jouw weggever aan als eerste stap om dat verlangen te bereiken.

6. Weggever 

Je weggever is een e-boek, een video, een audio of iets anders waarin je superwaardevolle tips en adviezen aan je ideale klanten geeft. Met jouw weggever komen ze dichter bij de oplossing van hun urgente probleem. Die weggever is uiteraard meteen duidelijk zichtbaar op je website. Wanneer je bezoekers hun naam en emailadres invullen, ontvangen ze je weggever in hun mail.

7. E-mailmarketingsysteem 

Om je weggever te verzenden naar je sitebezoekers, maak je een koppeling met een e-mailmarketingsysteem. Ik gebruik hiervoor Active Campaign.

8. Opt-informulier 

Met een simpel opt-informulier presenteer je jouw weggever op je website. Plaats daarin meteen een vakje dat ze kunnen aanvinken om hen vervolgens mails te mogen sturen. Dit formulier maak je in je e-mailmarketingsysteem. Een plug-in op je website plaatst het formulier. 

9. E-mail 

Wanneer je bezoekers hun naam en e-mailadres achterlaten omdat ze je weggever graag ontvangen, verstuur je jouw weggever met een automatische e-mail. In de e-mail is de weggever bijgevoegd als bijlage of met een link. 

10. Salespagina 

Je ideale klanten hebben dus een urgent probleem en jij kan hen helpen dat op te lossen. Op de salespagina nodig je jouw bezoekers uit om kennis met je te maken, zodat ze kunnen ontdekken hoe jij hun problemen oplost. Kosteloos of tegen een onkostenvergoeding. Je bezoekers kopen dus niet direct iets van je, ze willen je eerst goed leren kennen. De kennismaking is een gratis coaching, training, adviesgesprek of behandeling. Die sessie is tegelijk je verkoopmoment, want tijdens de gratis kennismaking verkoop je jouw betaalde diensten.

11. Blog 

In je blog deel je waardevolle tips, geheimen, adviezen, strategieën, methodes en verhalen met je websitebezoeker. Die inspireren je ideale klanten om de benodigde stappen te zetten in het oplossen van hun urgente probleem. 

12. E-mailseries 

Verstuur regelmatig e-mails naar de mensen die je weggever hebben gedownload (na hun expliciete toestemming). Deze e-mails ondersteunen hen bij het oplossen van hun urgente probleem. Verstuur bijvoorbeeld een link naar je blogs met waardevolle tips. E-mail ze met een uitnodiging om kennis met je te maken of andere waardevolle aanbiedingen. 

13. Over-mij-pagina 

Op de over-mij-pagina vertel je waarom jij de beste bent om je ideale klanten te ondersteunen bij hun probleem. Geef je drijfveren, je opleiding, je ervaring en je eigen verhaal. Plaats er een professionele profielfoto bij, want je bezoekers willen je graag zien.

14. Aanbevelingen

Op de pagina met aanbevelingen geef je de getuigenissen en aanbevelingen van je klanten. Die vertellen hoe waardevol je diensten zijn en hoe jij hen hebt geholpen in het oplossen van hun probleem. Uiteraard heb je toestemming van je klanten hiervoor nodig. 

15. Contactpagina 

Hier staan je contactgegevens. Plaats een contactformulier waarmee je bezoekers contact met je kunnen opnemen. 

16. Algemene Voorwaarden 

Je Algemene Voorwaarden moeten op je website staan. Dat mag met een linkje naar een pdf of je zet ze op een aparte pagina. Die pagina hoeft niet in het menu te staan, maar moet wel vindbaar zijn. 

17. Privacy Statement 

Je Privacy Statement moet ook op je website staan. Daarmee bevestig je dat jij de privacy van je bezoekers waarborgt en hoe je dat hebt geïmplementeerd. Je bezoekers moeten akkoord gaan met dit statement als ze van je diensten gebruik maken.

18. Cookie-plug-in 

De bezoekers op je website moeten weten dat je website sommige gegevens van hen opslaat en welke dat zijn. Daarover informeer je ze met een cookie-plug-in. Als je meer gegevens opslaat dan de strikt noodzakelijke (bijvoorbeeld een Facebookpixel), geef je je websitebezoekers bovendien de mogelijkheid om ze niet allemaal te accepteren. Daarvoor gebruik je een cookie-plug-in, die dat automatisch voor je regelt. 

19. Header 

Een header is de afbeelding die bovenaan je webpagina’s te zien is. Je kan volstaan met één of twee afbeeldingen. Het is leuk om hier afbeeldingen van jezelf te gebruiken. Je bezoeker doet tenslotte graag zaken met jou en leert je graag kennen.

20. Kleurstelling 

Kies voor je website een hoofdkleur en een steunkleur. Kies kleuren die bij jou passen en die je teksten ondersteunen. Hou het zo eenvoudig mogelijk.

21. Logo 

Als je een logo hebt, voeg je dat uiteraard toe aan je website. Heb je het niet, dan laat je dit achterwege. Zonder logo kan je website ook heel goed draaien. 

Krijg klanten met je website

Is deze checklist voor een ultieme website behulpzaam voor je? Ik hoor het graag. Laat het gerust weten hieronder in het reactieveld. Misschien heb je vragen of toevoegingen, die lees ik ook graag.

Ik kan me voorstellen dat ook jij een website wil die bezoekers en klanten oplevert. Meld je daarom aan voor de gratis online masterclass Krijg Klanten met je Website. Klik hier.

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

2 Reacties

  1. Kit

    Zo dat is een mooie volledige lijst Marielle! Super. Het maakt heel inzichtelijk dat als je wilt dat je website voor je gaat werken en klanten naar je toetrekt dat daar meer voor nodig is dat je denkt. En dat het daarom ook Ulitieme Website heet.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      precies Kit 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *