Zakelijke groei

2 reacties

De natuur die op dit moment zo uitbundig bloeit en groeit is een mooi voorbeeld voor de groei waar je zelf naar verlangt. De uitbundige groei en bloei in de natuur is er, omdat het de natuur is. Groei, voortplanting, voortzetting, het is een wezenlijk onderdeel van de natuur. Het komt uit zichzelf voort.

De natuur is buitengewoon effectief en maakt maximaal gebruik van wat het in essentie is. Zo is het ook met de zakelijke groei die jij realiseert. Het is waar jouw zakelijke groei vandaan komt: uit jezelf. Het is al aanwezig in jou. En ook jij kan maximaal gebruik maken van wat er in essentie al aanwezig is. 

Overigens geef ik binnenkort de challenge Groei met je Bedrijf waarin ik dit thema ook behandel. Als je een reactie achterlaat op dit artikel kan je voor de helft van de prijs meedoen. 

Ik geef je 6 groeitips die jij kan doen om zakelijke te groeien:

1. Selecteer leuke en goed betalende klanten

Trek klanten naar je toe die je goed willen betalen en lange tijd je diensten afnemen. Klanten die je veel plezier en energie geven. Klanten die gecommitteerd zijn en lekker aan de slag gaan met de dingen die jij hen leert. Zonder dat jij er zelf zoveel voor te hoeft te doen of heel hard moet werken. 

Hoe trek je deze mensen naar je toe? Door voor ze te kiezen. Dat is een universele wet: kies en word gekozen. Wanneer jij kiest, ontdek je dat ze vanzelf naar je toe komen.

Gebruik het Format Ideale Klantenprofiel om jouw ideale klant te beschrijven. Onderneem vervolgens je activiteiten met deze persoon in gedachten.

2. Ontdek het plezier van het verkopen

Veel ondernemers doen zichzelf tekort wanneer ze verkopen, omdat ze er te weinig aan verdienen en zelf te hard moeten werken wanneer ze hun dienst hebben verkocht. Maar het is juist de bedoeling dat je klant hard werkt, zeker als je coach of therapeut bent. 

Verkopen is een vaardigheid die je kan leren. Gewoon, door het vaak te doen. Zo krijg je het onder de knie en ontdek je de waarde en het plezier van verkopen. Je doet jezelf en je klant tekort als je het niet doet. 

Ik raad je aan te stoppen met nadenken en oordelen over verkopen. Begin gewoon. De inhoud en de prijs wijzen zich dan vanzelf. Laat de controle los. 

3. Winst maken

De meeste ondernemers ondernemen om hun kosten te betalen. Maar het voortbestaan van je business komt in gevaar als je onderneemt om alleen je kosten te betalen. Dan komt er een moment dat er geen geld meer op je rekening staat. Ook dat is een universele wet: als je onderneemt vanuit een tekort, is dat precies wat je krijgt. Immers, als je focust op de kosten, ben je steeds bang om te weinig te hebben.

Het is veel slimmer, beter en leuker om te ondernemen om winst te maken. Implementeer het Winst Systeem en begin met het wegzetten van 10% van je geld op een aparte rekening en blijf van dat geld af. Zo staat er altijd geld op je bankrekening en daardoor trek je winst aan.

4. Continuïteit & schaalbaarheid

Het is heel fijn als jij een business hebt die voor jou zorgt, in plaats van dat jij heel hard moet werken om je business te onderhouden. Hiervoor zijn twee dingen belangrijk: continuïteit en schaalbaarheid. Dat betekent dat je klantenstroom en omzet altijd een opgaande lijn volgen en dat je dienstverlening schaalbaar is.

Neem afscheid van uurtje-factuurtje en strippenkaarten. Dat is een systeem dat schaalbaarheid onmogelijk maakt, want op enig moment zijn de uren van je dag op en kan je geen facturen meer sturen. Implementeer een businessmodel waarmee je programma’s, trajecten en abonnementen verkoopt.

5. Daadkracht – de juiste actie

Uitstellen is geen goed plan als je wil groeien. Krijg inzicht in je uitstelgedrag en ontwikkel daadkracht. Doe de dingen die goed zijn voor jou en doe ze direct. Omdat jij het graag wil doen en omdat het belangrijk is voor jou. 

Daadkracht betekent dat het niet uitmaakt wat de ander ervan vindt of dat je misschien ongemak veroorzaakt bij anderen. Er komt een idee in je op om iets te doen in je business. Een webinar, een programma, een blog, een boek, een telefoontje, wat het ook is. Daadkracht betekent dat je de daad bij het idee voegt. Erover denken doe je later pas, als het idee al vorm en inhoud heeft gekregen. Lees hiervoor ook hoofdstuk 11 van Een ongewoon gesprek met God van Neale Donald Walsch. Op die manier manifesteert zich echte groei.

6. Plezier houden in je ondernemerschap

Het is zo gemakkelijk om te belanden in de ratrace van de automatische piloot. Je doet dingen omdat je ze nou eenmaal zo doet. Je staat eigenlijk nooit meer echt stil. Integendeel, je doet veel dingen tegelijk en het ontbreekt je vaak aan tijd en ontspanning. 

Je denkt dat je moet plannen en je agenda moet organiseren en structureren om tijd voor jezelf te maken. Maar het is precies andersom. Neem tijd voor jezelf en de rest volgt.

‘Hoe dan?’ vragen mensen mij vaak. Stop in de eerste plaats met het stellen van deze vraag en laat de natuur gewoon haar werk doen. Ik weet ook niet hoe. Maar als je stil gaat staan, ga je het zien en dan weet je welke volgende stap de juiste is. 

Groei zit al in jou, je hoeft het enkel te zien bij jezelf en daarvoor is het nodig dat je stil gaat staan in plaats van dat je door blijft rennen. Die kans krijg je tijdens de challenge Groei met je Bedrijf binnenkort. Vijf dagen lang sta je stil bij jouw groei. Het is een prachtige kans om te ontdekken welke prachtige mogelijkheden er voor jou in het verschiet liggen. 

Wil je in een reactie laten weten welke van deze zes jou het meest aanspreekt? Ik ben altijd blij met reacties op mijn blog en als dank ontvang je van mij een kortingscode voor de challenge Groei met je Bedrijf.

2 Reacties

  1. Marielle van der Vlies

    Ja dat is mooi Rowan. Het werkt ook andersom. Als je focust op groeitip 6, ontstaan 1 t/m 5 ook vanzelf. Het is gewoon zoals de natuur werkt.

    Antwoord
  2. Rowan

    Ik werk momenteel aan 4 en 5 om meer rust een tijd voor mezelf te realiseren. Grappig om te ontdekken dat door te focussen op 1 t/m 5, 6 automatisch ontstaat.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *