Wat als verkopen wél lukt?

0 Reacties

Eerst wilde ik een artikel schrijven over wanneer verkopen niet lukt. Want ik weet uit ervaring dat je je soms ronduit shit kan voelen als dat niet lukt. Dan heb je de boel tot in de puntjes voorbereid, je weet dat je iets moois te verkopen hebt en je klant zegt nee. Dan baal je, voel je teleurstelling en allerlei andere emoties. Ik ken ook de neiging daar stil bij te blijven staan en de verkoop naar je hand te willen zetten, zodat het wél lukt. Maar dat werkt simpelweg niet. Misschien wel even, maar op lange termijn levert het te weinig op.

Dus gaandeweg dit artikel besloot ik te schrijven over wat als het verkopen wél lukt, omdat dit een veel beter uitgangspunt is voor je verkoop. Ga ervan uit dat het lukt. Je Verkoopt!

Verkopen is noodzaak

Om je business draaiende te houden moet je verkopen. Het is natuurlijk heel fijn als je goed en regelmatig verkoopt aan leuke klanten waar je graag mee werkt. Maar dat is niet waar het wezenlijk om draait. Het gaat om jouw bijdrage aan je klant, waar je verkoop een gevolg van is. 

Stel je voor

Stel je eerst voor dat je die bijdrage levert, dat je klant meer licht en liefde voelt, dat je klant zich zeker voelt, dat je klant vertrouwen heeft, dat je klant die mooie website heeft waar ze zichtbaar mee is, dat je klant die klanten heeft, of dat je klant die liefdevolle relatie heeft. Stel je gewoon eens voor dat de verlangens van je klant zijn gerealiseerd, hoe voel jij je dan? 

En stel je eens voor dat je eigen verlangens zijn gerealiseerd, hoe voel je je dan? 

Dan voel je vervulling, blijdschap, rijkdom. En juist dat gevoel maakt dat je verlangens gemanifesteerd worden.

Geluk of gelukzalig?

Christina von Dreien verwoordt het heel mooi in haar boek Bewustzijn schept vrede (blz 128); in haar ogen zijn er twee soorten geluk of vreugde: “De eerste soort is een positief gevoel dat we hebben als bepaalde omstandigheden ons gelukkig maken. Om deze vreugde te voelen zijn we afhankelijk van wat er buiten ons gebeurt. De tweede soort ervaren we als we ons verbinden met de goddelijke bron en met het hart van de Aarde. Dan worden we een kanaal waardoor een energie stroomt die we als mens ‘gelukzaligheid’ noemen. Dan zijn we gewoon blij, en als iemand ons vraagt waarom, kunnen we dat niet uitleggen.” 

Dat gevoel van gelukzaligheid, die innerlijke houding, is het fundament voor verkopen die wél slagen. Je handelt dan vanuit overvloed, je deelt je eigen geluk met anderen. Het maakt dan ook niet meer uit of je wel of niet verkoopt, je houdt dat gevoel van gelukzaligheid. Daarmee bevrijd je ook jouw klant en dat maakt dat je sowieso veel beter je klant van dienst bent. 

Afhankelijkheid en verantwoordelijkheid 

Wanneer je geluk afhankelijk is van je verkoop, ben je in feite afhankelijk van je klant. Het speelt zich allemaal op energetisch niveau af, maar het bepaalt wel het succes van je verkoop en de kwaliteit van je werk. Dus wanneer je wil dat je verkoop slaagt, werk dan aan je eigen gelukzaligheid. De Masterclass Moeiteloos Manifesteren is hier overigens een uitgelezen kans voor. 

Neem verantwoordelijkheid over je eigen gevoel. Zorg dat je gedachten en je gevoelens op één lijn liggen. Het helpt om te visualiseren dat je verkoopt, hoe jij je dan voelt en hoe je klanten zich dan voelen. Hoe ziet dat eruit? Schrijf het op of teken het voor jezelf. 

Doelen stellen

In mijn werk was ik gewend geraakt om doelen te stellen, vooral financiële doelen. Zoveel omzet per maand, zoveel klanten per maand, zoveel winst per maand en zoveel kosten per maand. En aan het eind van het jaar is dit en dit het resultaat. Het werken met deze doelen ervoer ik altijd als heel behulpzaam, ik werkte ernaartoe. Maar inmiddels weet ik dat ze me ook beperken. Het is namelijk werken vanuit omstandigheden die ik naar mijn hand wil zetten. Wanneer ik visualiseer dat ik nu de omzet heb waar ik naar verlang, en het staat al op mijn bankrekening, hoe voel ik mijzelf dan, hoe ziet mijn leven er dan uit? Wie Ben ik dan? Wat is de betekenis daarvan voor anderen? Doe doelen zijn er dus nog steeds, hoewel ik ze nu meer een wens zou noemen. Maar de tijd heb ik losgelaten, want ik manifesteer ze nu. 

Visualiseren

Doe dagelijks een visualiserende oefening, stel jezelf voor dat je hebt gemanifesteerd waar jij naar verlangt. Koop een fijn manifestatieschrift en beschrijf je visualisatie in de tegenwoordige tijd. Je manifesteert het nu, je bent en je hebt. Beschrijf je manifestatie vanuit een gevoel van gelukzaligheid, liefde en dankbaarheid. Het helpt enorm als je een symbool gebruikt dat je gevoel van geluk opwekt, bijvoorbeeld de natuur, de zon, een tekening, een steen of een geur. 

Doe dit dagelijks, aan het begin van je dag. Onthoud: als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg. Pas als je dingen op een totaal andere manier gaat aanvliegen, worden je verlangens manifest. Het heeft dus niet zoveel zin om stil te blijven staan bij alles wat niet lukt, waarom het niet lukt, hoe anders je het wil en hoe je dat naar je hand kan zetten. Sta stil bij je gevoel van gelukzaligheid en neem dát als uitgangspunt van je verkoop. Het is een heel simpele universele wet: als je tekort voelt, trek je tekort aan en blijf je tekorten ervaren. Als je liefde voelt, verspreid je liefde. Er is dan simpelweg altijd liefde. 

Oefening

Het is natuurlijk een illusie om te denken dat deze oefening je onmiddellijk een goed gevulde bankrekening oplevert (hoewel..), het is een dagelijkse oefening waardoor je geluk en liefde ontwikkelt en je verkopen zich moeitelozer manifesteren. 

Wat moet je toch doen?

Natuurlijk moet je nog steeds dingen doen om te verkopen:

  • Contact opbouwen met je klant: hoe zorg je voor zichtbaarheid? 
  • Een verkoop voorbereiden: wat is het meest urgente probleem van je klant en hoe kan jij daarin ondersteunen?
  • Een goede prijs bepalen: wat is de waarde van jouw ondersteuning aan je klant?
  • Een salespagina maken: wat is het resultaat voor je klant van jouw ondersteuning?
  • Een verkoopgesprek voeren: oprecht contact hebben met je klant, vanuit gelukzaligheid, liefde en dankbaarheid.
  • Verkopen: je klant om commitment vragen, ja of nee. En uiteraard is je klant helemaal vrij hierin en is jouw gevoel niet afhankelijk van het antwoord van je klant. 

Je wensen plus je gevoelens plus je handelingen leiden tot Moeiteloze Manifestatie. Verkopen wordt moeiteloos. Het wordt een moeiteloze handeling. En pas wanneer het een moeiteloze handeling is, manifesteert het zich in leuke klanten die je goed betalen. 

Hoe je dit vorm en inhoud geeft behandel ik uitgebreid op de masterclass Moeiteloos Manifesteren

Meld je hier direct aan

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *