Een onmisbare marketingstrategie

3 reacties

Wat is de marketingstrategie voor een succesvol bedrijf? Als je nog twijfelt, alleen maar hard werkt of alleen maar snel veel klanten en geld wil, is er geen strategie die je kan helpen. Maar als je open staat en in balans bent, heb je wel een goede strategie nodig om je klanten aan te spreken. Een onmisbare strategie is die van getuigenissen, aanbevelingen en succesverhalen.

Getuigenissen, aanbevelingen en succesverhalen

Getuigenissen krijg je van klanten die verklaren hoe waardevol jouw diensten voor hen zijn. In de marketing heten die testimonials. Op mijn website vind je een aantal getuigenissen van klanten die mijn trainingen en opleidingen hebben gevolgd. 

Aanbevelingen krijg je van klanten die jou aanbevelen bij iemand anders voor wie je dienstverlening ook van waarde is. Je vraagt aan je klanten of zij mensen in hun netwerk hebben voor wie jouw diensten waardevol zijn en of ze je willen aanbevelen. LinkedIn is een uitstekend kanaal dat je daarvoor kan gebruiken. Ook op mijn LinkedInprofiel vind je een aantal aanbevelingen van klanten.

Succesverhalen zijn verslagen van het succes van een klant waarin je vertelt wat jouw dienstverlening voor je klant gedaan heeft. Het verhaal van Eva Groslot is een voorbeeld. 

Waarom zijn aanbevelingen onmisbaar?

Ik vat deze 3 strategieën voor het gemak samen onder ‘aanbevelingen’. Waarom zijn aanbevelingen onmisbaar? Ik geef je enkele belangrijke redenen:

Continue stroom klanten

De belangrijkste reden is dat deze strategie ervoor zorgt dat de continue stroom klanten makkelijker op gang komt. Aanbevelingen zorgen gewoon voor meer klanten en meer continuïteit. 

Nieuwe klanten

Om nieuwe klanten te krijgen is het belangrijk dat je een nieuw netwerk van potentiële klanten aanspreekt. Een nieuw netwerk van mensen die jou nu nog niet kennen, maar die je dienstverlening wel nodig hebben. Met deze strategie bereik je nieuwe mensen.

Vertrouwen

Klanten die nieuw zijn en je leren kennen gaan nog niet direct van je kopen. Ze moeten eerst vertrouwen krijgen dat jij degene bent die hen werkelijk het allerbest helpt. Aanbevelingen bevestigen je kwaliteit en versterken dat vertrouwen. 

Fijn

Het is ten slotte ook fijn voor jou, die aanbevelingen. Hoe fijn is het om te horen dat klanten blij zijn met de dingen die je voor ze doet! Soms denk ik wauw als ik een aanbeveling lees, waarin iemand vertelt dat de impact van mijn diensten zo enorm groot is. 

Know – like – trust

Marketing volgt altijd het pad know – like – trust. Je potentiële klant moet je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Vertrouwen betekent dat jij diensten levert die waardevol zijn voor je klant, kwaliteit hebben en echte resultaten geven. Aanbevelingen bevestigen dat je waarde levert. Er is geen enkele andere marketingstrategie zo krachtig dus neem die meteen op in je business. 

Klanten doen het graag

Mijn ervaring is dat klanten heel graag aanbevelingen geven. Het enige wat je hoeft te doen is erom te vragen. Smeed het ijzer als het heet is, dus vraag de aanbevelingen nog tijdens de training of coaching.

Gratis training

In de beginjaren van mijn ondernemerschap gaf ik iedere week een gratis training. Die geef ik overigens nog steeds. Maar toen had ik nog niet echt iets wat ik kon verkopen. Ik had een zaal in Haarlem die ik antikraak voor een lage prijs huurde. Er waren meestal tussen de 10 en 20 deelnemers, soms wel 40. 

Alle aanwezige ondernemers heb ik na de training een aanbeveling gevraagd. Ik deelde een formulier uit waarop ik vroeg om een aanbeveling en de toestemming ze te gebruiken in mijn marketing. Uiteraard vroeg ik om ze ter plekke in te vullen. In mijn trainingen reserveerde ik er tijd voor, met als gevolg dat ik na een jaar mappen vol aanbevelingen had. De enorme waarde van mijn gratis trainingen en de aanbevelingen maakten dat mijn business in korte tijd een enorm vlucht nam. 

Feedback

Ik vroeg niet alleen aanbevelingen, ik vroeg ook feedback. Ik wilde mijn trainingen steeds verbeteren en ik wilde weten wat mijn deelnemers vonden dat beter kon. Daar had ik een apart formulier voor, waarop ik een rapportcijfer voor mijn training vroeg en wat ik moest doen om er een 10 van te maken. Dus als ze niks konden verzinnen verwachtte ik een 10. Ik heb heel veel tienen gekregen en ook heel veel mooie en waardevolle feedback. 

Jaarprogramma

Op een gegeven moment had ik een jaarprogramma ontwikkeld dat ik verkocht tijdens de gratis trainingen. Dat liep meteen goed. De mensen die mijn jaarprogramma doorliepen vroeg ik een aanbeveling op LinkedIn. Vaak hadden ze dan al verschillende keren aangegeven hoe blij ze waren en dat ze dat graag wilden doen. Uiteraard kan je hetzelfde doen voor Facebook of Google. Gewoon vragen en even de betreffende link doorsturen waar ze hun aanbeveling direct kunnen invullen. 

Klanten die mijn jaarprogramma’s afronden vraag ik altijd of ze een interview willen geven voor een succesverhaal. En dat willen ze altijd.

Begin meteen!

Zo kan jij het ook doen:

  1. Geef altijd waarde aan je klant. Of het nu gratis is of betaald, zorg dat wat je doet altijd waardevol is voor je klant.
  2. Toets dat, door altijd aanbevelingen te vragen en dus ook feedback. 
  3. Reserveer er tijdens je sessies tijd voor, zodat je deelnemers het direct in kunnen vullen. 
  4. Vraag meteen toestemming om ze te gebruiken in je marketing.

Als jij waardevolle diensten levert, zal je klant altijd bereid zijn om je een aanbeveling te geven. Dan hoef je er niet om te zeuren, dan krijg je ze gewoon. Maak deze strategie direct onderdeel van je business.

Formulieren

Met alle plezier geef ik je de formulieren die ik gebruik voor het vragen van aanbevelingen en feedback. Laat in een reactie weten hoe jij deze strategie gaat gebruiken in je business. Of misschien heb je er nog vragen over. Als dank voor je reactie stuur ik je graag de formulieren. 

Masterclass Moeiteloos Manifesteren

Binnenkort op de agenda: de masterclass Moeiteloos Manifesteren. Voor ondernemers die moeiteloos meer klanten willen en niet nog harder willen werken om de resultaten te halen waar ze naar verlangen.

Hier vind je alle info en kan je direct jouw plek reserveren: masterclass Moeiteloos Manifesteren.

 

3 Reacties

  1. Denise

    Ik vraag nog veel te weinig naar aanbevelingen, laat staan dat het een strategie is. Ik ontvang graag je formulieren en ga dit zeker implementeren.
    Dank je voor je waardevolle blogs!

    Antwoord
  2. Sharon Messemaker

    Wat een mooie tips weer Marielle. Ik bemerkt ook klanten te krijgen door dmv aanbevelingen.
    Soms vraag ik mensen om een aanbeveling te te geven maar dat is digitaal. Ik ga het ook vragen na de sessie! Leuk en waardevol!

    Antwoord
  3. Billie

    Duidelijk, to the point, relevant, goede inspiratie, dankjewel!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *