Mijn geheimen van een ultieme planning

11 reacties

Een belangrijk onderdeel van je strategie is het plannen van de acties die je wilt doen om je doelen te halen. Oftwel, je gaat een ultieme planning maken. En een ultieme planning is een planning die jou helpt bij het halen van je doelen.

Waarom is een planning nou zo belangrijk?

  • Een planning is belangrijk, omdat dit er voor zorgt dat datgene wat je hebt bepaald in je doelen en daarna ook uitgewerkt in je strategie, ook werkelijk wordt gedaan.
  • Een planning geeft structuur en hierdoor onstaat rust en ruimte, omdat je weet dat de acties die je wilt gaan doen zijn gepland gedurende het jaar.
  • Een planning levert tijd op. Je hoeft niet meteen aan alles tegelijk te werken.
  • Een doel zonder planning is geen doel. Wil je een doel realiseren, dan moet je er aan werken en dat kan alleen maar als je hier een planning voor maakt.

En gelukkig is het maken van een planning heel eenvoudig. Er zijn heel veel tools en apps beschikbaar die je helpen bij het maken van je planning. Voor het uitwerken van mijn strategische planning gebruik ik zelf toch het liefst de flipover en excel. Voor mijn dagelijkse planning gebruik ik een app: Any.Do.

Hoe maak je nu een ultieme planning. Ik heb een 7 tips voor je.

Maak onderscheid in strategische planning en dagelijkse planning.

Een strategische planning is een planning die je maakt op hoofdlijnen, waarin je de strategische activiteiten die je moet doen om je doelen te halen in een tijdlijn zet. Dit is je handvat voor het hele jaar. Hierin benoem je bijvoorbeeld je mijlpalen. In je dagelijkse planning zet je de kleine stapjes die je moet doen om deze mijlpalen te halen.

Plan tijd om AAN je bedrijf te werken.

Hou in je planning tijd beschikbaar om te werken AAN van je bedrijf. Dit betekent dat je behalve in je planning operationele taken  ook strategische taken opneemt. Kijk wat er binnen jou beschikbare tijd mogelijk is. Ik werk zelf 20% van mijn tijd aan mijn bedrijf en het is mijn doel dit komend jaar te verhogen naar 50%.

Maak een planning voor alles.

Plan niet alleen je businessdoelen, maar plan ook je andere doelen. Dus plan je activiteiten met betrekking tot je relatie, je financiën, je gezondheid. Ook die doelen wil je halen.

Stem je planning af op je eigen mogelijkheden.

Jij weet in welk tempo je werkt en hoe snel je dingen kan doen. Kijk ook naar je eigen mogelijkheden op basis van je beschikbare tijd. Stem je planning hierop af en vergelijk jezelf hierin niet met anderen.

Bepaal je prioriteiten.

Bepaal welk doel voor jou het belangrijkste is. Doelen hebben een onderlinge afhankelijkheid. Als je het ene doel hebt bepaald is het andere doel ook al een stuk dichterbij. In je planning zijn de activiteiten die betrekking hebben op dit doel het belangrijkste, geef deze ook prioriteit.

Plan niet alles tegelijk

Je kan niet alles tegelijkertijd uitvoeren. Kies de activiteiten die je nu wilt uitvoeren en kies de activiteiten die je later dit jaar wilt uitvoeren. Stem dit goed af op je strategie en je strategische keuzes, zodat je ook hier de juiste volgorde kiest.

Delegeer.

Bepaal per activiteit wie het gaat uitvoeren en neem dit op in je planning. Je kan het namelijk niet alleen. Kijk welke activiteiten je kan uitbesteden.Vraag je ouders, je kinderen, je buren, (werkloze) vrienden om je te helpen. Schakel je netwerk in of kijk op Fiverr.com of je iemand kan vinden. Hoeft allemaal niet heel duur te zijn. Durf ook nee te zeggen tegen anderen, want de kans dat jij gevraagd wordt om anderen te helpen is natuurlijk ook aanwezig.

Welke tool gebruik jij om te plannen?

En nu heb ik een vraag aan jou. Ik vertelde je namelijk dat ik werk met excel en met de app Any.Do, maar ik ben heel benieuwd welke tools jij gebruikt voor het maken van je planning. Wil jij dat delen in het reactieveld? Dat is leerzaam voor mij en leerzaam voor de andere lezers. Daarbij help je andere ondernemers weer een stuk verder met het maken van hun planning en daar ben ik je hartstikke dankbaar voor!

Als dank voor het delen van je planningstool in het reactieveld ontvang je van mij een GRATIS skypesessie! In deze sessie help ik jou met het maken van je planning of andere onderwerpen waar je hulp bij nodig hebt. Bijvoorbeeld doelgroep of strategie bepalen.

Ik kijk uit naar je reactie!

Make it a HAPPY day!

Marielle

PS Wil je mijn blog delen in jouw netwerk? Zodat zoveel mogelijk ondernemers hiervan kunnen profiteren? Veel dank alvast!

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

11 Reacties

  1. Emily

    Bedankt Marielle voor een zeer waardevolle blog.

    Die helpt me om meer inzichten te krijgen om een
    nodige structuur bij te brengen.
    Uit reacties van de anderen haal ik ook de goede tips.

    Ik heb een tijdje any do gebruikt. Helaas was ik daarmee niet consequent. Verder gebruik ik agenda op Mac.
    Ik ben niet een kei in planning 🙁 maar dit jaar heb ik als een doel om daar verandering in te brengen.
    Door jou blog krijg ik een duwtje in de goede richting.

    Met hartelijke groet,

    Emily

    Antwoord
  2. Marielle Meijer

    Dank je wel voor je waardevolle bijdrage Eleonara!

    Ik ben benieuwd of je ook je Google calender gebruikt voor je dagelijkse agenda en je dagelijkse afspraken?

    Hartelijke groet,
    Marielle

    Antwoord
  3. Eleonora van Grinsven

    Hallo Marielle, Dank voor je heldere blog. Ik werk met Excel en met Google Calendar. In Excel staan mijn strategische doelen in een jaarplan. Onderverdeeld in maandelijkse en sommige wekelijkse stappen. De Google Calender bevat alle afspraken voor mijn bedrijf (post/mail, afspraken etc.) voor mijzelf (slapen, eten, sporten, vrienden, ontspanning etc.) en voor mijn kinderen (sporten, feestjes, vrije dagen etc.). Hiermee zie ik in 1 oogopslag waar afspraken om extra aandacht vragen of verzet moeten worden. En dat gaat in Google Calender met 1 muisklik. Zoals je zegt, dat geeft structuur en rust en ruimte. Wat heel erg goed is voor het implementeren!

    Antwoord
  4. Bianca van Rooij

    Dank je wel Marielle voor de reminder! In je 10weken programma hebben we het er al over gehad en ben ik aan het ‘rommelen’ geweest met planningen. De app Anydo werkt voor mij nog niet, maar heb ik ook nog niet de nodige aandacht gegeven. Als ik niets anders bij de hand heb schrijf ik daarin wel mijn taken op en dan volg ik het weer een tijdje, maar ook dat verwaterd weer. Wat ik wel vol heb gehouden is met mijn mastermindgroep een online 6-puntenlijstje delen. Ik gebruik lang niet altijd de 6 punten dagelijks (soms heb ik maar 1 belangrijk punt om me op te concentreren), maar het feit dat anderen mee kunnen kijken EN kunnen motiveren/helpen geeft mij de nodige schop onder mijn kont.
    Maar de jaarplanning omzetten in een dagplanning is voor mij nog een brug te ver. Dus misschien dat je dat in de skypesessie verder kan uitleggen.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dat gaan we zeker behandelen in de skype Bianca! Belangrijk dat je de jaarplanning eerst omzet in mijlpalen. En dat je de mijlpalen in kleine stukken hakt. Dus je maakt het steeds kleiner.

      Antwoord
  5. Karin van Kesteren

    Ha Marielle,

    wat mij al erg hielp is wat ik in je 10weken leerde: per maand inzichtelijk maken wat ik te doen hebt. Doordat nu die flap in mijn werkkamer hangt, geeft me dat meer rust in mijn hoofd. Want dat loop altijd over van de ideeen;-) En ik heb ontdekt, dat als een idee oppopt, ik het gelijk wil gaan uitvoeren. Dat kan dus niet! Zo creeer ik mijn eigen stress.
    Ik moet ideeen die ik vruchtbaar vindt dus ook in die planning zetten. Het begint dan bij tijd plannen om verder over dat idee na te denken, erover aanvullend materiaal te gaan lezen, e.d.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je wel voor het delen Karin. Iets waar veel mensen tegen aan lopen, dat wanneer ze een idee hebben, ze dit ook DIRECT willen uitvoeren. Maar vaak is dat niet handig, wat dan achteraf blijkt.

      In je planning benoem je wanneer je wat wanneer wilt doen. En het is de bedoeling dat deze planning je vooral helpt bij de uitvoering van je taken en dat het niet tegenwerkt.

      Het is ook belangrijk om te bepalen wanneer ideeën vruchtbaar zijn. Dat je hier de kenmerken van benoemt. Bijvoorbeeld:
      – Impact op je klant.
      – Winst die je er mee maakt.
      – Tijd die je er mee kwijt bent.
      Op basis van deze factoren kan je dan veel makkelijker beslissen of een idee echt vruchtbaar is of niet.

      Mocht je hulp nodig hebben, dan hoor ik het graag van je!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  6. Arnoud

    Hoi Mariëlle,
    Dank voor je blog
    Mijn jaardoelen vertaal ik naar weekdoelen. Deze staan in een to do lijst op de eerste dag van iedere week in mijn Google agenda. Verder heb ik een gescreven actielijst per dag op mijn bureau dat een uitvloeisel is van deze lijst en zaken die er ad hoc bij komen.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je wel voor het delen Arnoud. Waardevol om te weten hoe het voor jou werkt!

      Antwoord
  7. René

    Dank Marielle! Toch weer heel leuk en bruikbaar wat je schrijft.
    Ik gebruik voor mijn planning de methodiek van Hugo Bakker die mijn coach is. Het principe is simpel. Stap 1: stel je doel en doe dat smart. Je weet dus ook wanneer je dat doel wilt behalen. Stap 2: Ga dan terugplannen ofwel back engineeren. Vul alle stappen eerst in en plan die vervolgens in de tijd terug naar waar je nu bent. Zo zie je dan het pad voor je en wat je nu moet doen om te beginnen met je reis.
    Dan maak je vervolgens een dagplanner die weer gekoppeld is aan dat grotere strategische plan en waar die stappen dan concreet in acties zijn vertaald.

    Groetjes en succes!

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Fijn dat je het weer leuk en bruikbaar vind René:-).

      De methode die jij van Hugo Bakker hebt geleerd is inderdaad ook zeer waardevol, dank je wel voor het delen. Deze gebruik ik zelf bijvoorbeeld voornamelijk voor het plannen van campagnes voor trainingen of lanceringen bijvoorbeeld.

      Nogmaals dank voor het delen en tot de volgende keer!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *