Maak een goede planning – 7 tips

98 reacties

Wil jij ook meer rust en ruimte in je agenda? Meer overzicht, duidelijkheid en  vertrouwen dat je jouw dromen waar kan maken? Maak dan een goede planning.

Wat is een goede planning?

Een planning die vóór jou werkt, dus die je werkelijk helpt bij het realiseren van je verlangens.
Een planning die je helpt de dingen werkelijk te doen die jíj graag wil.
Een planning om uit de ratrace van het harde werken te blijven en te stoppen met brandjes blussen.
Een planning waardoor je geen tijd meer verspilt aan zaken die niet bijdragen aan wat je werkelijk te doen hebt.
Een planning die je helpt om met zaken bezig te zijn die ertoe doen. Om stap voor stap te werken aan wat jij graag wil bereiken, je verlangens te realiseren en je dromen waar te maken.

Hoe maak je die?

Hoe maak je een planning die jou helpt en die voor jou werkt? Ik geef je 7 tips.

1. Maak hem

Begin met het maken van een planning. Neem gewoon een blad papier voor je, een Excelblad, je agenda of een app: gebruik een tool die voor je werkt en maak een planning. Begin met een jaarplanning. Noteer bijvoorbeeld je vakanties, je vrije dagen, je meditaties, je sport, de afspraken met je partner en op welke momenten je beschikbaar bent voor je klanten. Creëer zo duidelijkheid voor jezelf. Je leert het door te doen, want door de planning te maken, ontdek je al snel waar het spaak loopt. Het hoeft niet meteen heel precies, maar bepaal op hoofdlijnen hoe jij je dag invult.

2. Doe één ding tegelijk

Wat wil je komende maanden bereiken? Plan alleen die activiteiten die nodig zijn om dit doel te bereiken. Dat geeft focus. Dit vraagt van jou dat je keuzes maakt en dus meer níét doet dan wel. Wil je bijvoorbeeld jouw bedrijf op de rit krijgen, wil meer tijd met je partner doorbrengen, wil je meer ruimte om samen met je kinderen te zijn of wil je je gezondheid verbeteren? Maak keuzes.

3. Plan als eerste je privézaken

Al snel loopt werk en privé in elkaar over. Daarom is het belangrijk om eerst je privézaken te plannen. Neem afstand van je werk en creëer stilte. Maak tijd voor jezelf, je sport, je groei, je rust, je partner, je kinderen, je familie en je vrienden. Plan dat in. Want als het niet in je planning staat, doe je het niet. Hiermee geef je duidelijkheid aan jezelf en aan anderen waar jouw tijd voor bestemd is. Daarna ga je je werk plannen.

4. Plan belangrijke activiteiten

Belangrijke activiteiten zijn activiteiten die nodig zijn om te groeien en je te ontwikkelen als mens en met je bedrijf. Om je rijk en vervuld te voelen. Activiteiten die energie opleveren. Activiteiten waarmee je jouw kennis kan delen en dienstbaar kan zijn. Hiermee vermijd je hard werken en haastklussen, want die kosten alleen maar energie. Wanneer je geleid wordt door alles wat er om je heen gebeurt, ben je brandjes aan het blussen. Dan verlies je energie en kan je nooit de belangrijke dingen doen waar het werkelijk om gaat.

5. Neem de tijd

Wees niet zuinig, gun jezelf ruim de tijd. Dat geeft rust en ruimte. Het lijkt zo efficiënt om je tijd krap in te plannen. Je vergeet de reistijd of de pauze tussen klantafspraken door. Plan het in, dat geeft rust en uiteindelijk kom je sneller bij je doel. Al je activiteiten kosten meer tijd dan je van tevoren kan bedenken. Plan desnoods de dubbele hoeveelheid tijd in van wat je denkt dat je nodig hebt. Dat betekent misschien dat je minder doet en dat is goed.

6. Staat er te veel op? Schrappen.

Doe minder. Is je planning te vol en heb je geen ruimte meer over? Dan is het heel simpel: schrappen. Doe minder, het is goed om minder te doen, je hebt al genoeg op je bord liggen. Wees mild voor jezelf, je hoeft niet hard te werken. Gun jezelf de tijd. Dat geeft rust en energie. Moet het nu? Kan het ook later? Kan iemand anders het van je overnemen?

7. Hou je aan je planning

In het begin lijkt het misschien wat veel op werken, om op deze manier te plannen. Misschien voelt het heel onnatuurlijk om tijd met jezelf door te brengen terwijl je zo’n lange actielijst hebt en wil je juist aan het werk om meer klanten te krijgen. Ja. Maar als je dingen anders wil in je leven, betekent dat ook dat je het op een andere manier aan moet vliegen. Dat moet je leren en dat kost tijd. Neem die tijd en zet kleine stapjes. Begin iedere dag met dat ene moment voor jezelf. Daarna neem je de volgende stap. Breng overzicht aan in je leven, creëer licht in je agenda. Doe jezelf een plezier en hou je aan je planning.

Want je kan beter in kleine stapjes bij je ideale leven met een succesvolle onderneming aankomen, dan met grote stappen in de ratrace eindigen. De keus is aan jou!

Uitnodiging gratis webinar Succes Planning

Meld je dan ook direct aan voor het gratis webinar Succes Planning. In dit webinar ga ik dieper in op het maken van een planning die jou ondersteunt in je eigen ontwikkeling, je bedrijf en de rest van je leven. Een planning geeft rust en vertrouwen. Vertrouwen dat je in staat bent om je dromen waar te maken en een mooie business te bouwen. Je dromen worden werkelijkheid.

Meld je hier aan voor het gratis webinar: Succes Planning. 

Ik kijk ernaar uit je te zien op het webinar en je zo verder te helpen met de realisatie van jouw dromen.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

98 Reacties

  1. Els

    Een planning maken en dan eerst de leuke dingen inplannen; vakantie, familie, eigen tijd. Mooi advies, vooral nu we weer naar het nieuwe jaar gaan. Nu al zin om mijn nieuwe agenda in te vullen. Bedankt voor dit advies!

    Antwoord
  2. Dorothée

    Ik ben momenteel bezig om mijn ondernemingsplan af te maken voor het starten van mijn eigen onderneming. Na een zware chronische burnout zou goed kunnen plannen voor mij sws heel handig zijn, omdat je eigenlijk nooit meer echt de ‘oude’ wordt en er ontzettend veel op je afkomt bij het starten van je onderneming.
    Tips 2, 4, 5 & 7 springen er voor mij dan ook uit.
    Ik ben erg benieuwd naar jou planning format.

    Antwoord
  3. Hanneke

    Beste Marielle, Voor mij is de belangrijkste tip “schrap niet in privé geplande zaken”.

    Verder ben ik op zoek naar een plan methode voor onze studenten (1e jaars HBO) in hun project. Ik ben dus benieuwd naar je planning format.
    Alvast bedankt.

    Antwoord
  4. Antoinette

    Hi Marielle, mijn inzicht is schrappen! Dat vind ik nog zo moeilijk! En het helpt omdat ik eigenlijk altijd ‘teveel’ plan. En daarin mijzelf in de weg zit, vooral met privé tijd. Je bent daarin voor mij een voorbeeld.
    Dank je wel.
    Antoinette

    Antwoord
  5. Kit

    Wauw wat een gaaf blog. Ik merk in mijn planning dat ik goed kan plannen wat voor me ligt. Stukje voor stukje. Maar dat voelt aan alsof ik steeds weer voor een berg werk sta en dit helpt.
    Ik begin nu te zien hoe belangrijk ook het plannen van de strategie en de herhalende activiteiten bijdragen bij overzicht, rust en duidelijkheid. Ik maak er echt een draai in voel ik. Ik ga mijn levenswiel plannen en dit jaar oprecht werken hem ronder te maken. Dankjewel Marielle!

    Antwoord
  6. Mariëlle

    Vooral tip 1 en 2 spreken me erg aan: “gewoon doen/maken” en één ding tegelijk.

    Antwoord
  7. Joyce

    Tip 6 geeft mij rust en ruimte waardoor ik vaak toch iets meer kan doen en dat geeft voldoening. Starten met datgene waar ik tegenop zie werkt trouwens ook voor me, als ik dat als eerste gedaan heb dan geeft dat energie voor de rest van de dag:)

    Antwoord
  8. Bernardine Rauwerda

    Nummer 2: Doe een ding tegelijk en nummer 3: Plan als eerste je privézaken.
    Ik ben de koningin van alles tegelijk willen doen, maar dit werkt dus niet, want dan doe ik alles half.
    Privé komt bij mij eigenlijk altijd pas aan het einde. Werk gaat voor. Daarna kijk ik waar er tijd is om andere dingen te doen.

    Antwoord
  9. Bernadette van Klink

    Tip 3 en 5. Ik heb de neiging onvoldoende tijd voor mijzelf te nemen. en qua planning ben ik altijd optimistisch en denk dat de dingen minder tijd kosten dat het geval is.

    Antwoord
  10. Angèle Martis

    Voor mij zijn 5 en 7 belangrijke tips. Ik verkijk me vaak op de tijd die ik nodig heb. Ook heb ik moeite om me aan mijn planning te houden.

    Antwoord
  11. Marrigje

    Planning maken vind ik vreselijk moeilijk. Ik plan te veel op een dag, denk dat iets 1 uur kost, en duurt dan 15 min, en omgekeerd. Bovendien bestaat een groot deel van mijn leven uit onvoorzien, en dat maakt vooruit komen met wat ik werkelijk wil heel erg moeilijk.
    Beste tip die ik hierboven las, was dan ook, maak een planning en hou je eraan. Het is dus een kwestie van doen, oefenen en trial and error.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Juist Marrigje, het belangrijkste is je eraan te houden. Plan dus minder in, en hou je er aan. En begin altijd met je belangrijkste actie.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  12. Cornelia

    Hallo Mariëlle,

    Dit lijkt zo simpel en toch valt het tegen in de praktijk. Ik betrap mij erop dat ik te veel brandjes blus en niet toekom aan het echte werk, mijn doelen. Daarom zijn voor mij punt 2, 4, en 7 belangrijk. Vooral punt 4. Ik kijk uit naar een handig format en hoop dat dit gaat helpen!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel goed om met de belangrijkste acties te starten in je planning. Dan zie je meteen hoeveel ruimte er is om de rest in te plannen. Zorg ook dat je bewuste keuzes maakt, Cornelia. Vervolgens je eraan houden!
      Liefs Marielle

      Antwoord
  13. Keana

    de tips die mij het meeste aanspreken zijn:
    1 maak hem
    4 plan belangrijke acties
    5 neem de tijd
    7 hou je aan je planning
    Ik moet een planning maken voor school en dat voor de komende 3 maanden en weet niet hoe ik daar aan moet beginnen. Ik heb het gewone huiswerk, ik doe zaalvoetbal op vrijdagavond en ik heb 4 jaar opdrachten die daar al moeten in staan ( 1 voeding, 2 SW, 3 expressie en 4 labo). Voor de maand december moet er dan ook nog ingepland zijn dat ik mijn examens per dag op voorhand studeer en per vak ( Frans, Engels, Nederlands, wiskunde, natuurwetenschappen, geschiedenis, aardrijkskunde). Zou iemand mij daar bij kunnen helpen aub ???

    Antwoord
  14. Dylan

    Beste Mariëlle,

    Voor mij is stap 1 en 3 het meest relevant.
    Ik heb mijn planning in mijn hoofd en doe vaak meerdere dingen tegelijk zodat ze uiteindelijk half af zijn..

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja, Dylan, beter uit je hoofd en opgeschreven. Dan is tip 7 ook nog handig 😉 Ga het vooral ook doen!
      Liefs Marielle

      Antwoord
  15. Xandra

    Voor mij tip 1 en tip 6. Ik heb helemaal geen planning, uiteraard wel een agenda met afspraken, maar verder rommel ik maar wat aan en zie ik wel wat er op mijn pad komt. Soms is dat heel veel, zelfs te veel en soms heb ik helemaal niks gedaan, maar voor me gevoel wel heel druk geweest. Ik werk fulltime, studeer, ben alleenstaande moeder en wil ook nog gewoon een leuk sociaal/sportief leven hebben. Een planning maken zou mij echt enorm helpen, maar ik weet gewoon niet goed hoe.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Xandra, dankjewel voor je openheid. Gewoon starten en doen. Wees niet te streng voor jezelf. Begin met tip 1. Die planning helpt je aan focus. xx

      Antwoord
  16. everts

    Voor mij is tip 3 een eyeopener, omdat werkplanningen toch altijd worden beïnvloed door prive-agenda’s en afspraken.

    Antwoord
  17. Barbara Blok

    Voor mij is de tip: prive dingen eerst een goede, het is belangrijk om evenwicht te hebben in werk en prive!

    Antwoord
  18. Anneke

    Hallo Marielle,

    ik ga voor nr 5 en 6. Dingen kosten vaak meer tijd dan ik denk en als het te vol staat: wat schrappen. Lucht ertussen!

    Antwoord
  19. Inez

    Tip 6: Te veel op je planning dan schrappen. Dat vind ik het moeilijkst maar spreekt me wel het meest aan. Volgens mij is dat precies het punt waar het bij mij mis gaat, ik wil overal aan voldoen en alle ballen in de lucht houden. Een leuke en geruststellende opmerking vind ik ook dat je niet moet schrappen in je privé afspraken. Dat is precies waar ik toe geneigd ben, de dingen die goed zijn voor mij persoonlijk dan maar schrappen.
    Het heeft me bewust gemaakt en ik ga het eens uitproberen.
    Dank je wel voor je tips.

    Antwoord
  20. Ingrid

    Bij mij is het punt 1. Ik kan prima een planning maken maar meestal is het een to-do lijst. Hierdoor is niets aansprekend en nodigt het ook niet uit om te doen (uitstelgedrag). Ik kan ook geen prioriteiten stellen hierdoor. Wat ik mis is een doel, een richting voor de planning. Als dat er is dan vallen alle punten op zijn plek. Voor mij is dat stap 0.

    Antwoord
  21. Colijn

    Nr 3 is voor mij het meest belangrijk
    Heb voor dit jaar al 2 periodes ‘rust’ ingepland, dus die staan 🙂
    Maar er mogen er nog wel een aantal bij.. 😉
    Bedankt voor deze mooie blog!

    Antwoord
  22. Jelca Bruigom

    2. 3. en 6 zou ik moeten uitvoeren. 1 ding tegelijk lukt me niet, ik wist nu al niet meer of ik al wat verstuurd had omdat ik nog iets anders aan het doen ben.
    Privé zaken eerst plannen is nog nooit bij me opgekomen en breekt me eigenlijk vaak op.
    En tot slot is mijn planning altijd te vol en zijn het vaak privé zaken die ik schrap omdat ik nog met iets anders bezig ben….over prioriteiten gesproken hmm.
    Ik ben heel benieuwd naar jouw planningsformat want dit alles spreekt me enorm aan.
    Alvast bedankt voor deze inside look.

    Antwoord
  23. Jelca Bruigom

    Voor mij hoofdzaak nu: 2.Doe één ding tegelijk.
    Mijn valkuil was altijd dat ik alles tegelijk wil aanpakken en alles ook in mijn hoofd blijft dwarrelen als het niet af komt. Dus alleen plannen wat nodig is voor het hoofddoel vind ik enorm lastig.
    De rest niet hoeven doen is echt een uitdaging.
    3. Plan als eerste je privézaken, dat is een echte eyeopener omdat dit bij mij altijd pas a.h. eind in de planning aan de orde komt, en dus vergeten wordt of uitgesteld.
    Ik ben erg benieuwd naar jouw planningsformat.

    Antwoord
  24. Marlies von den Benken

    Hoi Marielle,

    Voor mij zijn de punten 2 en 3 waardevol. Ik wil zo graag dat mijn bedrijf het goed gaat doen, dat ik alles tegelijk wil. Omdat ik denk (vind) dat alles even belangrijk is. Inderdaad, 1 ding tegelijk.
    En plan eerst je prive-zaken. Eentje waar ik wel eens aan voorbij ga.

    Antwoord
  25. Parbha

    Nummer 1

    Hoi mariëlle
    Bedankt voor je tip

    Idd gewoon doen en plannen en natuurlijk actie ondernemen. Ik heb het meteen gedaan.
    Dank je wel voor de goede tip!
    Grt.
    Parbha tuijnman

    Antwoord
  26. Veron Goemans

    Voor mij is nummer 1 de belangrijkste. Een plan maken en dan nummer 7, mij daaraan houden. Ik heb geen moeite met het inplannen van privé zaken. Mijn leven draait om mijn privé, pas daarna is mijn business belangrijk.

    Maar ik heb gemerkt dat ik van alles en nog wat doe als ik geen plan heb. Ik heb ontdekt dat het hebben van een plan het ondernemen zoveel makkelijker maakt.

    Dank je wel voor je blog Mariëlle. Het is weer een mooie reminder om dat plan te maken en uit te voeren.

    Antwoord
    • Parbha

      Nummer 1
      Meteen actie ondernemen
      Gewoon doen

      Antwoord
  27. Kamiel

    Beste Marielle,

    Voor mij is punt 6 het meest belangrijk. Dat heb ik ook zelf al ervaren. Orden de dingen die je wilt doen van belangrijk naar minst belangrijk en kijk wat je afkrijgt. Vaak zijn de zaken waar je niet aan toekomt ook niet urgent. Ze blijven doorschuiven en meestal verdwijnen ze van je takenlijstje omdat ze toch niet (meer) nodig blijken te zijn. Alleen maar handig dat je ze geschrapt hebt dus …

    Antwoord
  28. lse Fortuin

    Hoi Mariëlle,

    Meer tijd in plannen om even iets anders te doen,zal mij goed doen. Ik zit vaak zo in de flow dat ik het moeilijk vindt om te stoppen.Met het gevolg dat er andere dingen die ook aandacht behoeven niet aan bod komen.

    Antwoord
  29. Roos

    Het gevoel brandjes te blussen is herkenbaar. Focus houden bij belanrijkste punt(en). Te weinig pauzes en maar doorgaan, uiteindelijk minder efficient én vermoeiend. Hulp vragen ook lastig. Ik heb sinds half jaar eigen bedrijf. Komt veel op je af: aan en in mijn bedrijf werken. Dank voor je tips!

    Antwoord
  30. Caroline D. van Wijk

    Plan als eerste je privézaken. Dat was voor mij een eye-opener. Toen ik nog werknemer was, keek ik uit naar mijn vrije uren, maar nu concentreer ik me op mijn werk – dat krijgt steeds prioriteit. Vanavond ga ik lekker met mijn lief naar de film en in mijn pauze ga ik pianospelen. Dankjewel!

    Antwoord
  31. Gerdien

    Vooral die van urgent en belangrijk. En die van focus. Oja, en ook die over het inplannen van privétijd. Kortom, plannen is een ENORME uitdaging voor mij. Wat ik wel doe is het ‘plannen’ zelf. Maar me daaraan houden, tja…

    Antwoord
  32. Bo

    Super goeie tips!! Klopt inderdaad, met een goede planning heb je veel meer rust in je hoofd. Ook benut je je tijd veel beter! Dankje voor de tips:)

    Antwoord
  33. Denise

    Ik plan te weinig tijd in, waardoor vervolgens mijn planning compleet in de soep loopt. Daarnaast neig ik ernaar geen tijd te plannen voor belangrijke zaken, want alles lijkt urgent. Overal brandjes blussen en zaken die nú af moeten.

    Antwoord
  34. André

    Het volgen van de planning is voor mij wel een belangrijke, ook gelinkt aan het verschil maken tussen urgent en belangrijk én natuurlijk de privézaken ook inplannen 🙂

    Antwoord
  35. Marga

    Hoi Mariëlle,
    Je noemt meerdere bruikbare tips, maar voor mij is het onderscheid tussen urgent en belangrijk nog wel iets wat aandacht behoeft! Er is zoveel belangrijk en dan wordt de focus minder. Ik zou ook graag nog jouw planningsformat ontvangen!

    Antwoord
  36. Marjolein

    Hi,
    Mooie blog. Ik vind de tip om ook je privé te plannen de belangrijkste. Hier zou ook nog de cursussen en boeken onder kunnen vallen die je leest om beter te worden in je vak en om jezelf beter te leren kennen.

    Antwoord
  37. Nathalie

    Mooie blog. Ik merk dat ik vooral met urgent bezig ben en de belangrijke dingen voor mij uitschuif. Maar als ik eenmaal met de belangrijke dingen bezig ben, dan kan ik zo in de flow zitten, dat ik het weer jammer vind om er mee te stoppen. Ik zou daar toch meer een balans in moeten vinden.

    Antwoord
  38. Ellemiek Peek

    Urgent of belangrijk? Dat onderscheid heb ik nooit eerder gemaakt. Maar je beschrijft precies het gevoel; erg vermoeiend om de hele dag brandjes te blussen! Een gouden tip voor mij. Dank!

    Antwoord
  39. Marielle Vergouwe

    De how to tips spreken mij enorm aan! deze planningstool lijkt me heel waardevol.

    Antwoord
  40. Patricia

    Voor mij is de tip van prive inplannen het meest aansprekend. Ik vergeet dat regelmatig en ben dus veel meer tijd bezig met mijn bedrijf.
    Nog een vraag: maak je de planning voor een dag, een week, een maand?

    Antwoord
  41. Yvonne

    Ik ga vaak te lang door, neem te weinig pauzes, waardoor ik aan privé / ontspanning niet voldoende toekom. Wil ook vaak teveel tegelijk. Ook een stuk enthousiasme. Ik kom wel verder, maar wordt er niet altijd blij van. Mijn lijf roept op zijn tijd “Help, ik zit vol”.

    Antwoord
  42. Erna van Poppel

    Dag Marielle, op mijn verjaardag viel deze mail in mijn brievenbus. Het lijkt me een goed idee om me te focussen op een voor mij werkende en plezierige planning. Ik ben dus heel benieuwd naar jouw ‘tool’.
    Met hartelijke groet, Erna

    Antwoord
  43. Marieke

    Halle Marielle en anderen,

    Voor mij is “schrappen” een hele belangrijke. Ik kreeg mijn werk nooit af. Nu staat er minder op. Ik ben wat liever voor mezelf geworden en op deze manier kan ik ook echt succes behalen omdat ik mijn planning af heb. Wat ik zou doen heb ik gedaan. Yessss! Feestje! Eindelijk mezelf een schouderklopje geven omdat ik weer verder ben gekomen. Dat is meteen een tip aan de andere ondernemers: Vier het! Zeg tegen jezelf: Goed gedaan, joh!

    Antwoord
  44. Jeannette Kommer

    Hi Marielle,

    Nu de draad weer oppakken na een kunstbeurs en…ja hoor planning maken!
    Ik vind het lastig me aan de planning te houden. Er is(zijn) een innerlijke saboteur(s) die in bed wil blijven liggen, met de fanfare mee wil terwijl er gewerkt moet worden of mijn oefeningen doen ’s ochtends en ik verlies me regelmatig in ‘fuzzy little details’ 🙂 Hoe graag wil ik dit? Dat vuurtje blijven aanwakkeren…..pfff zuurstof!
    Bedankt, Jeannette

    Antwoord
  45. Helma

    Handig om te weten is dat ik “ruim” moet plannen. Maar wat voor mij echt leerzaam was te lezen….plan je privé zaken ook in.
    Bedankt voor je tips.

    Antwoord
  46. Kemal Wesenhagen

    Plan je prive spreekt mij het meeste aan. Bij mij loopt prive en business ook heel erg door elkaar. Maar doordat ik mijn prive niet plan zorgt dat ook voor onrust in mijn business. Bedankt voor dit inzicht!

    Antwoord
  47. Betsy Gouman

    Ja, ik weet heel goed hoe het moet, maar doen…….ho maar. Ik heb een to-do lijst maar nu merk ik dat ik weer verslof in het “dingen houden in je hoofd”. En dat geeft stress en geen overzicht. Leef in het NU, en maak zichtbaar, wat je moet doen en bepaal prioriteit. Daar ga ik maar mee beginnen en ga dit ook vasthouden.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Betsy, dank je wel voor je waardevolle reactie en je openheid. Dingen in je hoofd houden geeft onrust en stress. Dus misschien een idee om deze dingen direct op de schrijven als ze in je opkomen. Op je telefoon of in een opschrijfboekje ofzo. Je zal zien dat je dat al een hoop rust geeft. En als je over een tijdje weer eens doorheen gaat, dan heb je al een hoop gedaan! Leef in het NU, die vind ik ook heel waardevol. Dank je wel en succes!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  48. Marjolijn

    Schrappen is erg lastig. Wat is het meest belangrijk?! Daar een keus in te maken, dat gaat nog regelmatig fout. Er zit zoveel in mijn hoofd en eigenlijk moet alles voor een bepaalde datum af zijn. Dus strak plannen is iets wat ik absoluut moet masteren.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Helaas Marjolein, dat lukt niet… Sorry als deze mededeling je teleurstelt…;-). Alles wat in je hoofd zit krijg je nooit af, kies wat je doet en wat je niet doet. Doe alleen dat en maak dat af. Pas dan begin je aan het volgende. Schrijf alles op wat er in je hoofd zit en kom een keer naar mijn Implementatie Expertsessie!

      Antwoord
  49. Yolanda

    Hi Marielle,

    Kom maar door met het planningsplan. Zit sinds de BBC in april heel veel te brainstormen in mijn hoofd, heel, veel informatie te verzamelen en te lezen en te leren.
    Iedere dag en week kijk ik waar ruimte in mijn volle werk agenda plus gezin is om er mee te starten! Want dat ik verder wil is duidelijk!

    Kijk er naar uit alvast bedankt!
    Hartelijke groet, Yolanda

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Kom je nog naar mijn Implementatie Expertsessie Yolanda? Want deze is voor jou ook heel waardevol! Zorg verder voor ruimte in je agenda om te implementeren!

      Antwoord
  50. Gwen Dudok Van Heel

    Voor mij geldt “Houden aan de planning” En ’s morgens een planning maken, zeker als ik een dag met geen of weinig afspraken heb”. Leuke blog weer!

    Antwoord
  51. Hilde Van Hove

    Hi Marielle,
    Ik ontmoette je op de BBC vorig jaar
    daarna deed de eerste 3 modules en kreeg duidelijk te veel info tegelijkertijd 🙂
    ondertussen ben ik op een nieuw “ei” aan t broeden en ik raak niet uit mijn doelgroep !
    Ik kom dus graag eens naar een van je implementatie expertsessies maar wil die graag combineren met een web4woman workshop. Ik moet nl een kleine 2 uur rijden naar Haarlem … kan je me op de hoogte houden ?
    verder heb ik het lastig om te focussen op belangrijk
    Je tips zijn echter super en duidelijk, dank je wel dat je dit allemaal deelt !
    grtz
    Hilde

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dag Hilde,

      Dan kan je het best op 23 juni komen. In de ochtend geef ik dan de web4woman training en in de middag de Implementatie Expertsessie.

      2 vliegen in 1 klap. Reuzegoed idee!

      Tot dan!
      Marielle

      Antwoord
  52. Ellen

    Hoi Marielle,
    Fijn om weer even URGENT en BELANGRIJK voorbij te zien komen. Deze haal ik nog wel eens door elkaar of vergeet ik het onderscheid te maken. Ik weet nu gelijk weer waar mijn focus ligt! Dank je wel.

    Antwoord
  53. Marie-France

    Hoi Marielle,
    Dank voor je e-mail! Ik ben heel blij met de het format. Vandaag voor het eerst (met succes) toegepast. Kwam ik er meteen achter waar mijn tijdgebrek altijd zit. Heel verhelderend! Vanavond alvast een planning maken voor volgende week :-).
    Groetjes,
    Marie-France

    Antwoord
  54. Peter

    Een doel nemen en daar drie maanden aan werken. Ik heb ongeduld en ik netwerk te veel. En te veel plannen. Deze Somer kies ik er één. En met een mooi doel.

    Antwoord
  55. Kim

    Voor mij is focus heel belangrijk. Ik wil heel veel en het liefst allemaal tegelijk. Tegenwoordig probeer ik mij meer te focussen maar dat kost af en toe wel wat moeite en inspanning.

    Antwoord
  56. Angelique

    Maak onderscheid tussen urgent en belangrijk. Ik zet nog wel eens alles op urgent waardoor ik vast loop.

    Antwoord
  57. Anneke

    Schrappen!!!!
    Dat is voor mij de ultieme valkuil.
    En daarbij mijn ja voor een ander, geen nee voor mijzelf te laten worden.

    Antwoord
  58. Marielle Meijer

    Okee lieve mensen, even een algemene reactie op jullie reacties. Waarvoor dank allemaal. Dankbaar ben ik dat jullie de tijd nemen om mijn blog te lezen en te reageren. Dat is voor mij ongelofelijk waardevol! Omdat het mij helpt jullie nog beter te helpen aan succes met je bedrijf!

    Focus is een “HOT item”.. Realiseer je dat het maken van een planning één van de manieren is om je te focussen. Maar echte focus realiseer alleen door op de volgende onderwerpen keuzes te maken:
    – wat is mijn belangrijkste doel
    – wie is mijn doelgroep waarmee ik mijn doel ga realiseren (kies één doelgroep)
    – welk product ga ik inzetten om WAARDE te bieden mijn doelgroep en vertrouwen op te bouwen (kies er één
    – welke actie ga ik iedere dag nemen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen van mijn doelgroep weten van dat ene product.

    DAT is focus!

    Wil je hier meer over weten? Kom naar mijn Implementatie Expertsessie! https://www.succesmetjebedrijf.nl/implementatie-expertsessie/ Iedere dinsdag van 13 – 15 uur in Haarlem!

    Tot dan!
    Marielle

    Antwoord
  59. Margreet

    Ook voor mij gaat het om focus, focus, focus! Ik merk dat ik regelmatig werk met een to-do-list, maar te weinig relateer aan de korte-middellange-lange termijn doelen. De planning op deze termijnen missen. En prive inplannen, ga ik vanaf nu ook strikter doen. Dank weer voor de tips. Ik kijk naar het format uit.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je wel voor je reactie op mijn blog Margreet. Een to-do list helpt je focus te houden, maar is niet HET middel om te focussen.., volgende week meer over focus. Dan schrijf ik er een blog over.

      Antwoord
  60. Anneke Panella-Drijver

    Hallo Marielle,
    Ik werk sinds een aantal maanden met Todoist. Daar ben ik echt heel tevreden over! Maar wat voor mij het beste werkt: uurtje eerder opstaan en dan mijn dag inplannen. Geeft enorm veel rust.
    Groet, Anneke

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je wel Anneke voor je waardevolle reactie. Dat is wat ik zelf ook doe en wat mij inderdaad ook heel erg helpt!

      Antwoord
  61. Marie-France

    Het is al heeel vaak gezegd. Maar focus is echt het aller moeilijkst wat mij betreft. Het is goed om weer eens te visualiseren waar ik over drie maanden wil zijn. En wat daar voor nodig is. Daar sta ik veel te weinig bij stil.
    En daarbij ook nog het onderscheid tussen urgent en belangrijk. Ik werk nu vaak met een kookwekker om niet afgeleid te worden :-). Misschien binnenkort ook maar een ‘focus-uurtje’ inplannen met mijn wekker.
    Groetjes,
    Marie-France

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Wil je je doelen realiseren, dan heb je focus nodig. Of andersom, je kan je makkelijker focussen door doelen te stellen:-). Focussen is iets wat je ALTIJD doet, niet af en toe een uurtje of alleen als je aan de slag gaat met je to-do list. Kijk ook even naar mijn online programma waar focus een belangrijk startpunt is: http://member.succesmetjebedrijf.nl/

      Antwoord
  62. Emke

    Voor mij is focussen op één ding is voor mij een uitdaging. Ik ben recentelijk gestart en heb veel zaken moeten regelen. Het starten is natuurlijk één onderwerp en toch sla ik in mijn enthousiasme implementatiestappen over. Door de expert sessie op dinsdag ben ik nu meer gericht om mijn doelgroep te bepalen en deze verder uit te werken voor de volgende stap. Dank voor je heldere uitleg!

    Antwoord
  63. Oriana

    Voor mij is het onderscheid maken in urgent en belangrijk. En een ding tegelijk, dat kan ik nog steeds slecht en laat me verleiden om tussendoor iets anders te doen.
    Ik ben erg benieuwd naar je planningsformat.
    Alvast dank.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je wel voor je reactie Oriana. Het uitvoeren van urgente zaken is ook erg verleidelijk, omdat je echt iets hebt afgerond. Je hebt iets gedaan wat je moest doen. Maar vaak levert het je geen klanten op.. Dus goed dat je dat onderscheid gaat maken! Veel succes!

      Antwoord
  64. Marijke van der Pluijm

    Ha Marielle,

    Al maanden werk ik met een dagelijkse planning. En elke keer weer klopt de tijd die je inschat niet. Dus dubbele tijd inplannen is niet eens zo’n gek idee! Thanx!

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Graag gedaan Marijke!:-)

      Antwoord
  65. Maria

    Marielle, de focus is soms een probleem! Even dit, even dat, o ja, waar was ik ook alweer… -:)
    Ik ontvang graag jouw format !

    Groetjes Maria

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Maria,

      Dank je wel voor je waardevolle reactie op mijn blog! Kies wat je doet, dat helpt! Veel succes met mijn format en laat je weten of het voor je werkt?

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  66. Eef

    Ik doe als kunstenaar niet eeen dag hetzelfde, is dat geen planning? of gewoon chaos. in mijn agenda staat wel wat ik per dag moet doen, dat weer wel..

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Nee dat is geen planning en ook geen focus. Geen idee of het chaos is, dat weet jij zelf het best. De vraag is wordt je er blij van? Levert het je op wat je wil dat het je oplevert? Zo niet, dan tijd om er wat aan te doen he?

      Antwoord
  67. Manous Nelemans

    Hi Mariellle: alles zeeer herkenbaar. Wat mij tegenhoud is: “Wat wil ik nou ECHT?!” Ik zit na 30 jaar in dit vak op een dood spoor. Mijn ervaring is juist, door ALLES en IEDEREEN te doen, ik het zo lang heb volgehouden en het nog steeds leuk vind . Maar door de recessie en mijn leeftijd (ben 52 en jong bloed doet het goed in mijn vak), is het werk wat afgenomen en heb meer ruimte voor het bedenken een “senior” functie. Heb me inmiddels wel opgegeven voor je “Bepaal je doelgroep” cursus volgende week: mijn start..

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      COOL! Geweldig dat je komt Manous! Want ik weet zeker dat je dode spoor weer springlevend gaat worden na mijn bezoek aan mijn expertsessie! Jij weet exact wat je daarna moet doen EN het levert je heel veel focus op!

      Antwoord
  68. Yildiz van der Zijden

    De dag/weekplanning lukt en helpt me goed.

    Maar de uitdaging is nu om een langere termijn planning te gaan maken en daar mijn acties op te gaan richten.

    Bedankt voor je blog en ik ben benieuwd naar je planningsformat.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Graag gedaan Yildiz! Ik ben heel benieuwd hoe mijn planningstool voor jou werkt! Laat je het weten?

      Antwoord
  69. Marielle

    Beste Marielle/naamgenoot!

    Bij mij is het focus, focus, focus………. snel afgeleid, te veel tegelijk willen doen en uiteindelijk het gevoel hebben niks uit je handen te krijgen.

    Ik ben heel benieuwd naar jouw tool!

    groet!

    Antwoord
  70. Agnes

    Hoi Mariëlle,

    Wat weer een leuke blog! Tip 1 MAAK een planning, past precies bij wat ik toch al in mijn hoofd heb. Maak een to do lijstje, komt op hetzelfde neer toch? Enne, tip 4 dat van doe een ding tegelijk is ook niet verkeerd. Ik ben vaak met meer dingen tegelijk bezig. En merk dat als ik taken in taakjes opsplits, dat ik ze dan keurig af werk en het geeft een goed gevoel!

    Groetjes, Agnes

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je wel voor je reactie Agnes. Alles wat in je hoofd rondzwerft geeft onrust, zet het inderdaad op papier, in je telefoon, op een geeltje een planbord of wat voor jou werkt. Voor mij werkt een app: any.DO of aNote voor de gevorderden.

      En meerdere dingen tegelijk doen is sowieso geen goed idee. Maar dat weet je:-). Goed van je, inderdaad kleine stapjes, kleine acties, kleine taakjes. Dat werkt. Als je dat iedere dag doet heb je aan het eind van de week HEEL VEEL gedaan!

      GOGOGO Agnes, goed bezig!!

      Antwoord
  71. birgit

    Doe een ding tegelijk is zo herkenbaar: ik ben QUEEN 100-doe-dingen en door die versnippering van aandacht zit mijn hoofd vaak al halverwege de middag bom-vol…..het helpt als ik een TO DO lijstje maak, en dat is al een schijnbeweging naar een planning toch?

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Birgit, dank je wel voor je waardevolle reactie. Het maken van een to-do lijst is inderdaad het maken van een planning. Waarbij je een planning per jaar, per maand, per week en per dag kan maken. Afhankelijk van je eigen ontwikkeling en je eigen behoefte. Wat ik adviseer is je doel te bepalen en op basis daarvan je activiteiten te bepalen die je moet nemen om dit doel te halen. Deze activiteiten plan je vervolgens in. Dat is je planning.

      Antwoord
  72. Johan

    Ik heb soms last van te veel focus waardoor ik aan een taak begin en niet los kan laten. Dit lijkt heel handig, tot dat je merkt dat het midden in de nacht is. Los laten en andere taken oppakken (want er zijn ook andere klanten) zou voor mij handig zijn.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Heel herkenbaar Johan. Dan ben je lekker bezig en plots.. De tijd voorbij.. Overkomt mij ook regelmatig. Loslaten inderdaad en dan vooral in de zin van: moet ik dit wel doen of kan ik het uitbesteden? Dank je voor je reactie Johan op mijn blog!

      Antwoord
  73. Jacquelien

    Voor mij is de tip plan ook je prive goud. En de beroemde: focus. Simpel, maar niet makkelijk.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Nee het is niet simpel, het is een vaardigheid die je moet leren.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *