Doelen bereiken: bepaal de juiste route

16 reacties

Wil jij je doelen bereiken?

Als ondernemer heb je doelen gesteld en deze doelen wil je bereiken. Heb je dat nog niet gedaan, doe dat NU meteen! Doelen geven je namelijk richting en focus en die heb je nodig als ondernemer. Jouw doelen bepalen je dagelijkse acties.

doelen bereikenStel je hebt jezelf een doel gesteld: Ik heb eind 2015 een winst van €100.000 per jaar. Nu is het belangrijk dat je iedere week de JUISTE acties neemt om dit doel te bereiken. Echter tussen die €100.000 eind 2015 en je dagelijkse acties zit een groot gat. Als je dat niet verder specificeert is alsnog de kans heel groot dat je gaat zwemmen in alles wat je moet doen om je doel te bereiken.

Daarom werkt het voor mij heel goed om mijn doelen op te knippen in meer behapbare stukken. Ik ga weer even terug naar die Mont Ventoux. Als ik beneden sta en ik kijk naar de top, dan is dat heel erg ver. Ik kan het pad wat ik moet nemen vanaf beneden niet overzien. Als ik van start ga en ik zit op de fiets let ik op de routebeschrijving en ik zie kilometerpaaltjes die mij laten zien hoe ver ik ben.

In ondernemerschap vertaal ik dat naar twee belangrijke aspecten van het bereiken van je doelen:

  • je moet weten welke mijlpalen je moet behalen om je doel te bereiken.
  • je moet weten HOE je hier moet komen (de route)

Waarom verandert dit jou leven als ondernemer?

Als jij deze twee onderdelen uitwerkt, dan heeft dat een aantal voordelen voor jou:

  • Je weet iedere dag welke actie je moet ondernemen om je doelen te bereiken. Dit geeft je focus.
  • Het geeft je meer plezier en zelfvertrouwen, want het behalen van je doel is ineens veel overzichtelijker.
  • Je route naar je doel wordt veel korter. Hierdoor je creëer je meer tijd.
  • Je gaat sneller je doelen bereiken.

Hoe doe je dit nu, de juiste route bepalen.

Ga bij het bepalen van de mijlpalen uit van de doelen die je wilt bereiken, bijvoorbeeld het winstdoel wat je wilt behalen. Maak dit concreet door hier getallen aan te hangen. Noem het bedrag en het aantal betalende klanten wat je hiervoor nodig hebt. Dus laten we het voorbeeld van €100.000 per jaar aanhouden. Dit betekent €10.000 per maand. Nee, niet helemaal precies inderdaad, maar dan bouw je speling in en kan je rustig op vakantie.

Wat moet je nu doen om die €10.000 per maand te verdienen. Hiervoor benoem je mijlpalen. Bijvoorbeeld:

  • Het ontwikkelen van een klantprofiel.
  • Het ontwikkelen van een aantal producten en services die passen bij de wensen en behoeften van je klant.
  • De grootte van je mailinglijst (dit zijn je prospects).
  • Het aantal likes en volgers via social media.
  • Het aantal bezoekers van je website en de conversie van je website.
  • Aantal betalende klanten.

Allemaal mijlpalen die je steeds dichter bij de €10.000 brengen. Maak deze mijlpalen ook zo concreet mogelijk door hier getallen aan te hangen.

Bepaal de volgorde van je mijlpalen.

Behalve dat je je mijlpalen bepaalt, bepaal je ook de volgorde ervan. Oftewel, de route. Mijlpalen zijn onderling van elkaar afhankelijk.

Bijvoorbeeld: Het bepalen van je doelgroep en het ontwikkelen van je klantprofiel heb je nodig voor het ontwikkelen van je producten. De ene mijlpaal is sneller bereikt als de andere mijlpaal, maar je werkt er één voor één naar toe. Denk hierbij nog even aan die berg naar boven, de kilometerpaaltjes komen paaltje voor paaltje voorbij. Het is dus niet mogelijk om aan het bereiken van alle mijlpalen tegelijkertijd te werken. Waarbij als je de ene mijlpaal hebt bereikt de andere mijlpaal ook dichterbij is gekomen. En je komt steeds dichter bij je doel.

Nu is mijn vraag aan jou. Wat is jouw eerst volgende mijlpaal? En kijk dan ook nog eens kritisch naar je actielijst. Zijn de acties die hierop staan ook gericht op het bereiken van deze mijlpaal? Is het nu duidelijker voor jou geworden hoe je je doelen bereikt en hoe je je doelen vertaalt naar je dagelijkse acties?

Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw belangrijkste inzicht naar aanleiding van dit artikel. Ik zou het heel fijn vinden als je even de tijd vrij wilt maken om deze met mij te delen hieronder in het reactieveld.  Datzelfde geldt voor het delen van mijn blog in jouw netwerk, omdat jij net zo graag als ik wilt dat anderen succesvol zijn.

Ik realiseer me steeds meer hoe belangrijk jij voor me bent wanneer je reageert om mijn blogs. Tijd vrij maakt om te reageren en je inzichten met anderen te delen. Daarom bedank ik je ook voor je reactie door je 3 weken lang dagelijkse tips te sturen over het maken van je dagelijkse to-do lijst. Zodat jouw dagelijkse acties gericht zijn op het bereiken van JOUW doelen!

Ik kijk er naar uit!

Make it a HAPPY day!
Marielle

16 Reacties

  1. Evelien Bos

    Hoi Mariëlle, leuk om deze blog te lezen en het zet mij weer op scherp in het bepalen van mijn doelen. Ik ga in ieder geval mijn doelen op papier zetten en ze daarna in kleine stukken hakken.
    Wat ik ook nog wel eens vergeet is om het behalen van mijn doelen te vieren. Daar ga ik extra aandacht aan schenken.
    Groet, Evelien

    Antwoord
  2. Karin van Kesteren

    Hallo Marielle,
    leuk om deze blog te lezen, het sluit goed aan op onze meeting vorige week. Die me nog steeds lekker prikkelt: m.n. het afbakenen van het klantprofiel (mijn eerste mijlpijl) begin ik steeds meer te zien. Dus ik verheug me des te meer op onze volgende meeting! Mijn doel heb ik redelijk helder, maar kan echt nog concreter.

    Antwoord
  3. Bianca

    Hoi Marielle,

    Je omschrijft precies mijn doel! Alleen wist ik nog niet hoe ik daar moest komen. Ik dacht ‘ik doe gewoon mijn best en tegen het einde zie ik wel wat het is geworden’. Niet smart natuurlijk! Dus bedankt voor je tips en ik ga mijn mijlpalen maar eens definieren.

    Groeten,
    Bianca

    Antwoord
  4. Iris

    Hi Marielle,
    De inhoud van je blog is een kleine “clinic”, wat mij betreft. Mooie info, ik denk dat je teveel weggeeft. Daardoor is het ook wat lang geworden.
    Het is waardevolle info… wil je echt zoveel weggeven? Het zou kunnen zijn dat je klanten hierdoor denken het met jou info verder zelf te kunnen doen. Is dat jou doel?

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Wat een interessante reactie Iris, dank je wel! Dank ook voor je feedback, dat neem ik mee.

      Ik geef graag veel weg en het liefst de allerbeste info, dat klopt. Het is ook de bedoeling dat mijn klanten hier echt zelf mee aan de slag gaan. Hebben ze mijn hulp nodig, dan ben ik er voor ze. En kunnen ze bij me komen voor een training, mastermindsessie of individuele sessie. Wat ik vertel op mijn blog is mijn way of life en ik geloof dat ik door dit te delen met anderen, andere ondernemers inspireer en stimuleer. Waardoor zij ook succesvol zijn en op hun beurt anderen weer helpen succesvol te zijn. Ik ben beniewd hoe jij dit ziet!

      Nogmaals dank voor je waardevolle reactie Iris.

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
    • Bianca

      Beste Iris,

      Ik ben het niet eens met je stelling dat ze teveel info weggeeft en daardoor geen klanten zou krijgen.
      Natuurlijk is de info ontzettend waardevol en kan je hiermee aan de slag. Maar als je nog nooit met mijlpalen gewerkt hebt en altijd alleen het einddoel weet dan kan je nu ineens niet alles in een keer goed doen door deze blog. En dan spreek ik uit eigen ervaring: nu ben ik me bewust van die mijlpalen en ga ik daarmee aan de slag, maar het is geen systeem bij mij dus heb ik daar vast wat meer hulp bij nodig. En dan ben ik me ervan bewust dat ik daarvoor moet betalen. En dat doe ik graag omdat ik weet dat ze me al veel gegeven heeft. ETR (earn the right) werkt perfect.

      Met vriendelijke groet,
      Bianca

      Antwoord
  5. Mariska van Gennep

    Wat een mooi inzichtelijk blog! Ik deel alles in stappen in, maar je mijlpalen zijn heel handig! Dank je wel. Mijn 1e mijlpaal: 30 deelnemers aan mijn Kickstart Meditatiedag op 10 januari a.s.
    lieve groet, Mariska

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      He Mariska, wat heb je een mooie mijlpaal voor jezelf bepaald! Nu iedere dag de JUISTE actie nemen op weg naar het bereiken van deze mijlpaal!

      You GO girl! Veel succes!
      Marielle

      Antwoord
  6. Ron Scheerder

    Marielle, dank je wel voor dit heldere blog. Het heeft me meer inzicht gegeven.

    Ik heb inderdaad wel doelen gesteld, maar doe nog veel te weinig met tussentijdse mijlpalen. Vooral het concreet maken, door er getallen aan te hangen, mist nog. Ik ga hier zeker mee aan de slag.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Graag gedaan Ron, en jij bedankt voor je waardevolle reactie.

      Antwoord
  7. Karin

    Echt een mooie blog, op het goede moment. Mijn belangrijkste inzichten zijn;
    – blijf het lastig vinden om financiële doelen te stellen
    – mijn doelen zijn niet specifiek genoeg, ik weet welke berg ik wil beklimmen, maar heb de route niet van te voren bepaald. Terwijl ik dat in het echt juist al dagen van te voren doe.
    – echte subdoelen stel ik niet, alhoewel ik nu bij het schrijven van mijn boek nu wel als mijlpaal mijn blueprint heb staan.
    – ik werk aan alle doelen tegelijk, persoonlijke, zakelijke, financiële (administratie in orde) en relationele. Wel volgens een rooster, maar dit kan nog veel beter. Bedankt voor de eyeopener.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Karin,

      Het is voor jou ook belangrijk om je belangrijkste doel te bepalen. Van alle doelen die je hebt gesteld, wat is de belangrijkste? Het is moeilijk om aan alle doelen tegelijk te werken en het werkt vaak beter om je te focussen op één doel. Ook omdat het bereiken van dit GOUDEN doel je overige doelen ook dichterbij brengt.

      Veel succes Karin en hartelijk bedankt voor je waardevolle reactie!
      Marielle

      Antwoord
  8. Marjolein

    Mijn belangrijkste inzicht is dat ik veel van de huidige cijfers niet paraat heb.
    Ik definieer subdoelstellingen, maar nog onvoldoende in de context van het grotere plaatje.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Marjolein,

      Dank je wel voor je waardevolle reactie. Het is inderdaad belangrijk om je huidige cijfers paraat te hebben EN om je gewenste cijfers te bepalen. Waar sta je nu, waar wil je naar toe. Cijfers die ik graag paraat wil hebben en ook bepaal zijn inkomsten, kosten, winst, aantal mensen op de mailinglijst, likes, volgers, bezoekers, conversiecijfers (hoeveel bezoekers komen op je mailinglijst), enz.

      Dit zijn mijn Key Performance Indicators. Vind je het interessant hier meer over te weten? Dan ga ik hier binnenkort een blog over schrijven.

      Voor nu veel succes Marjolein!

      Antwoord
  9. Saskia Steur

    Wat een heerlijke artikel, voor mij precies op het juiste moment. Dat van die mijlpalen komen ineens anders binnen dan voorheen. Dat komt omdat je een beeldspraak gebruikt, iets wat ik kan zien, ruiken, voelen… de route, de kilometerpaaltjes, het einddoel… allemaal heel tastbaar (en leuk, want ik hou van reizen) Het hele traject ga ik nu ANDERS uitwerken, dankjewel!

    Mijn eerste mijlpaal: 20 deelnemers in mijn eerstvolgende training in december…!

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je wel Saskia voor je waardevolle reactie op mijn blog. Ook om van je te horen dat die berg een goede metafoor is vind ik heel fijn! Want zo zie ik het bereiken van doelen, je gaat ergens naar toe, je wilt de top bereiken. Welke weg leg je af en wat ga je onderweg doen.

      Veel succes met je 20 deelnemers! Go for it! YOU CAN DO IT!

      Hugs,
      Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *