Enneagram Transformatief Procesmodel Punt 2
Vaak weet je heel goed wat je niet wil. Je weet ook heel goed wat anderen van je willen. Maar het is moeilijk om te ontdekken wat je zelf wil.
Mijn klanten willen meestal een coachingspraktijk waar ze van kunnen leven. Een praktijk die continu klanten oplevert, zodat ze er geen baan of opdrachten naast hoeven te hebben.
Nou, dan is het vrij simpel, dan gaan we daarmee aan de slag.
Een coachingspraktijk die klanten oplevert
Dus wil jij een coachingspraktijk die klanten oplevert? Dan moet je stilstaan bij wat je cliënt ten diepste wil. Daarna ondersteun je je cliënt in het bereiken van dat verlangen. Dat is namelijk waarom je cliënt naar jou komt.
Veel ondernemers maken de fout om zelf te bepalen wat hun klanten willen en leveren dat. Dan is je dienstverlening wellicht nog steeds goed, maar je klant wil het niet. En dan moet jij alsnog die baan zoeken, want je praktijk blijft leeg.
Begrijp je het principe?
Ontdek wat je klant ten diepste wil. Niet wat jij denkt dat die nodig heeft.
Ondersteun je klant om dat te bereiken.
Wat levert het jou op?
Als je weet wat je klant wil, krijg je vanzelf meer klanten, omdat je dienstverlening aansluit op hun behoeften. Je krijgt ook meer geld, want je verkoopt meer en makkelijker. Bovendien kan je een goede prijs vragen, want je dienstverlening is goed.
Je krijgt meer tijd, want je hogere prijs betekent minder klanten voor evenveel geld.
Je krijgt meer plezier, want je levert een waardevolle bijdrage en daar word je gewoon superblij van. En ten slotte krijg je meer vertrouwen, omdat je ontdekt hoe goed je je klant ondersteunt en hoe goed je eigenlijk zelf bent.
Het Enneagram Transformatief Procesmodel
In mijn coaching werk ik met het Enneagram Transformatief Procesmodel. Transformatie betekent verandering. Het model reikt je negen punten (processen) aan waarop je dingen in een natuurlijke flow vorm kan geven. De processen volgen de natuur, daarom kom je ermee in flow. Je kan dit procesmodel heel goed gebruiken voor de veranderingen die je in je eigen leven wil realiseren en uiteraard ook in je coaching. Het onderzoeken van wat je wil, dus het inventariseren van je verlangens, vormt punt 2 van het Enneagram Transformatief Procesmodel.
Ik heb dit model uitgewerkt in mijn nieuwste boek Hoe word je een Topcoach?
Dat onderzoeken van de Wil leer je van Enneagram Type 2 – De Helper. Helpers zien zichzelf als aardige, dienstbare en behulpzame mensen. Ze zien het lijden van anderen en staan graag voor anderen klaar om hen te helpen, dat kunnen ze ook erg goed. Wat Helpers echter uit het oog verloren zijn, is wat ze zelf Willen; wat hun eigen behoeften zijn. Daarom staat de Wil centraal in het Enneagram Transformatief Procesmodel Punt 2.
Hoe gebruik je dat in je coaching?
Om het te gebruiken in je coaching moet je eerst weten met welke cliënten jij graag wil werken. Wat is hun urgente probleem? Welke klanten help je? Waarom wil je dat? Waarom kan je dat zo goed? Wie zijn jouw VIP-klanten en waarom?
Werk het profiel van je ideale klant uit, geef de persoon een naam en een echt leven. Werk uit waar je ideale klant mee worstelt en naar verlangt. Het kiezen voor je ideale klant geeft je focus en duidelijkheid in je business. Het maakt dat je veel makkelijker keuzes kan maken. Je onderscheidt jezelf ermee en het maakt je zichtbaar.
Wellicht kan je iedereen helpen, maar dat is erg onverstandig. Dat maakt je namelijk onzichtbaar, omdat je jezelf daar niet mee onderscheidt. Je dienstverlening is waarschijnlijk heel goed, maar niemand ziet je staan. Onderscheid jezelf door duidelijk voor het profiel van je ideale klant te kiezen. Wanneer je je diensten ontwikkelt voor alleen je VIP-klanten, ben je erg aantrekkelijk en is je dienstverlening een must-have.
Ga met ze in gesprek
Nodig je ideale klant uit voor een kennismaking. Zoek mensen in je netwerk die voldoen aan het profiel van je ideale klant. Ga met deze mensen in gesprek. Je ontdekt daarmee wat de wensen en behoeften van je klanten zijn. Je ontdek de Wil.
Dit gesprek kan een inventariserend gesprek zijn, een kennismaking, een intakegesprek, een consult, een online sessie, een training of een webinar. De vorm waarin je het giet maakt niet zo heel veel uit. Het is vooral belangrijk dat je dit gesprek hebt.
Je gebruikt dit gesprek om helder te krijgen wat de problemen zijn (punt 1 van het procesmodel) en om de wensen en behoeften helder te krijgen. Dat is voor jou een heel mooie manier om je cliënt beter te leren kennen en om goed te ontdekken wat precies de hulpvraag is waarvoor ze bij jou zijn gekomen.
Wanneer je helder hebt welke problemen je klant wil oplossen en wat de wensen en behoeften zijn, is het verkopen daarna veel eenvoudiger. Met de verkoop kan je het proces van veranderen verder doorlopen met je cliënt.
Gebruik het levenswiel
Het levenswiel is een heel mooi instrument om in deze gesprekken per levensgebied helder te krijgen wat de wensen en behoeften van je cliënt zijn. Je cliënten komen bijvoorbeeld bij jou omdat ze een liefdevolle relatie met hun partner willen. Uiteraard inventariseer je hoe dat er voor hen uitziet, wat ze daarin precies willen. Wanneer je ook de andere gebieden van hun leven doorneemt, krijg je een nog beter beeld van hun wensen en behoeften.
Tijdens je coachingstraject kan je altijd weer terug naar dit wiel. Hoe staan de zaken er nu voor? Ervaar je al verbetering? Zo ja, op welke gebieden? Dat is een heel mooie manier om samen met je cliënt regelmatig je begeleiding te bespreken en de verandering te herkennen die inmiddels is ontstaan.
Iedere dag een gesprek
Ik daag je uit om iedere dag zo’n gesprek voeren, gedurende minimaal een maand. Kijk na die maand dan eens terug hoeveel het je heeft opgeleverd. Aan zelfvertrouwen, kennis, klanten en geld. Reserveer hier tijd voor in je agenda.
Ontdek de Wijsheid van het Enneagram
Ontdek hoe je de wijsheid van het Enneagram toepast in je dagelijks leven en je werk. Meld je direct aan: Ontdek de Wijsheid van het Enneagram.
0 reacties