Waarom lukt verkopen niet?

2 reacties

Droom jij er ook van dat je lekker verkoopt aan een eindeloze stroom van leuke klanten? Droom je dat je bedrijf je een goede omzet geeft en een fijn salaris, zonder dat je er stress en slapeloze nachten van hebt? Het is helaas maar weinig ondernemers gegeven. Sterker nog, recente onderzoeken van de Kamer van Koophandel tonen een groeiend aantal ondernemers op bijstandsniveau.

Onzekerheid beperkt je verkoop

De belangrijkste reden dat je niet verkoopt is onzekerheid en gebrek aan vertrouwen. Ik zie zoveel ondernemers met zo ongelofelijk veel potentie. Maar vaak twijfelen ze aan hun eigen potentie en kwaliteiten. En ik geloof juist dat je van betekenis bent voor anderen wanneer jij als ondernemer in staat bent het allerbeste uit jezelf te halen. Op deze manier lever je een wezenlijke bijdrage aan een liefdevolle en vredige wereld. Het is zo zonde als twijfel en onzekerheid je hierin tegenhouden.

Jij kan ook goed verkopen

Iedere ondernemer kan goed verkopen. Jij dus ook. Ik zie het zelfs als je plicht om dat te doen. Als jij niet verkoopt, heb je geen klanten. Dan heeft je bedrijf geen bestaansrecht en kan je ook geen ondersteuning bieden aan je klant.

Ik geloof dat ook jij goed kan verkopen. Ik ben ervan overtuigd dat ook jij goed kan verdienen als ondernemer. Als je gelooft in jezelf en in je eigen kwaliteiten. En de juiste acties onderneemt. Als je tijd en aandacht geeft aan je persoonlijke groei en alle tools en technieken leert die nodig zijn voor jouw verkoop.

Waarom lukt het jou niet?

Ik weet vier redenen waarom het jou niet lukt om te verkopen.

Je wil aan iedereen verkopen.
Je bent te goedkoop.
Je bent te zuinig.
Je wil te graag.

1. Je wil aan iedereen verkopen

Je wil niet kiezen, want je vindt je diensten voor iedereen waardevol. Omdat je niet kiest ben je onzichtbaar, onaantrekkelijk en een van de dertien in een dozijn. Je spreekt niemand echt aan. Je hebt geen focus en daardoor ben je all over the place. Je weet onvoldoende de problemen van je potentiële klanten te benoemen. Daarom gaan jouw potentiële klanten naar iemand die wel het lef heeft om te kiezen voor een ideale klant. Dat is de magie van het kiezen: kies en word gekozen. Als jij weet wie je ideale klant is, weet je ook welk probleem je moet oplossen. En problemen oplossen is eigenlijk gewoon verkopen.

Kijk hier naar de opname van het webinar Kies je Ideale Klant. Daarin geef ik je de strategie voor het maken van de juiste keuze.

2. Je bent te goedkoop

Je geeft te veel gratis weg en je verkoopt voor een te lage prijs. Je geeft ook graag korting. Dit alles om de verkoop te stimuleren in de hoop op meer klanten. Daardoor kaapt de concurrent je potentiële klanten voor je neus weg, terwijl die 3.000 euro meer vraagt voor ongeveer hetzelfde.

Het gaat namelijk helemaal niet om de prijs. Je klant kiest voor jou en voor de waarde die je levert. Je waarde bepaalt je prijs. Het gaat dus om de waarde die je levert. Hoeveel waarde lever jij? Wat is het waard wat jij doet voor jouw klanten? Hoeveel is het hen waard? Ga voor maximale waarde. Ontwikkel producten en diensten waarin je jouw klant voor lange tijd begeleidt. Hoe meer het hen waard is, hoe hoger de prijs.

Hoeveel vind jij jezelf eigenlijk waard?

3. Je bent te zuinig

Geloof je zelf ook echt dat je veel waard bent? Veel ondernemers onderschatten hun kennis en kwaliteiten en vinden zichzelf niet goed genoeg.

Realiseer je wel hoeveel je waard bent? Hoeveel investeer je dan in jezelf? Hoeveel geld geef je uit aan je eigen ontwikkeling? Ben jij als ondernemer bereid te investeren in jezelf of ben je zuinig? Ondernemen en verkopen moet je leren. Niet uit een boekje of een gratis website. Maar van experts die hier doorgaans goed geld voor vragen.

Ontwikkel jij je bij voorkeur gratis en ga je voor goedkoop? Dan krijg je ook dit type klanten. Het levert jou als ondernemer geen winst op.

Wat zou er gebeuren als jij het lef hebt om bijvoorbeeld 6.000 euro te vragen voor een programma om je klant gedurende bepaalde tijd te begeleiden? Het dwingt je op een totaal andere manier naar je business te kijken en dat is wat jij nodig hebt.

4. Je wil te graag

Maar je stelt jezelf nog steeds in dienst van je klant. Je doet alles om het je klant naar de zin te maken. Je voegt je naar de wensen van je klant en je bent dag en nacht beschikbaar. Want stel je voor dat je klant niet tevreden is en naar een ander gaat! Maar daarmee heb je het stuur van je bedrijf aan je klant gegeven.

En daardoor gaat je klant klagen, juist als jij je klant denkt te redden. Je klanten raken ontevreden en vertrekken. (Lees ook het artikel wat ik hier eerder over schreef: Laat jij je klant verzuipen?)

Jij hebt de taak om je klant te leren zichzelf te redden. Geef je klanten een schop onder hun kont, confronteer hen met wat ze nodig hebben. Liefdevol, dat wel. Leer ze verantwoordelijkheid te nemen voor de problemen die ze ervaren. Daarmee bind jij je klanten voor lange tijd aan jou en kan je keer op keer aan hen verkopen.

Leer verkopen

Met de juiste strategieën kan je iedere keer weer verkopen. Verkopen is een onmisbaar onderdeel van je business, dat moet je keer op keer doen en goed leren als je goed wil verdienen.

Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Wil jij afscheid nemen van hard werken? Wil je meer rust en ruimte in je agenda en een continue stroom van klanten creëren? Meld je dan aan voor deze masterclass. Je krijgt strategieën die je helpen met meer gemak te verkopen en financiële vrijheid te bereiken.

Ik werk met kleine groepen en heb beperkt plaats beschikbaar, meld je daarom direct aan.

Klik hier: Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten op de masterclass en je te ondersteunen in je persoonlijke en zakelijke groei.

Hartelijke groet,

Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

2 Reacties

  1. Kit

    Mooie uitleg Marielle!
    Mijn business is groeiende sinds ik mij bij jouw Jaarprogramma hebt aangemeld. Mijn grootste inzicht is dat ik het moeilijk vind om geld te vragen voor mijn waarde. Maar dit is in ontwikkeling en groeiende. Ik ga steeds meer mijn waarde niet en als ik hierin mezelf serieus neem doet mijn klant dat ook. 😀

    Antwoord
  2. Joycet

    Mijn diepste inzicht tijdens de trainingsdagen van jouw geweldige jaarprogramma deze week is dat de waarde die ik toevoeg aan mijn bedrijf en aan mijn klanten steeds groter wordt.
    ‘Oud denken’ is hoe meer diensten je klant van je afneemt hoe goedkoper het wordt. NEE, hoe meer diensten je klant van je afneemt hoe exponentiëler en sneller ze groeit. Dat is voor mij ‘nieuw denken’ en heel waardevol.
    Hoe meer ik van jou leer Mariëlle, of hoe meer jij mij laat leren over mijzelf, hoe succesvoller ik word. En ik kan het weten want ik ben nu echt met mijn bedrijf aan het doorbreken. Maar daarvoor heb ik eerst door mezelf en al mijn beperkende gedachten en gedragspatronen heen moeten breken. Dankjewel voor alles wat je hierin voor mij bent gaan betekenen. Liefs!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *