Verbinding

0 Reacties

Stel de verbinding met je klanten centraal in je werk. Want je klanten zijn je klanten omdat ze jouw hulp en ondersteuning nodig hebben. Wanneer jij de verbinding zoekt met je klanten, voelen je klanten zich gesteund, gezien en bemoedigd. Het is een moeilijke tijd voor hen en ze kunnen je steun heel goed gebruiken. Bied ze die dan ook. 

Het is zo eenvoudig om de verbinding met je klanten op te zoeken. Stuur ze regelmatig een bericht. Nodig ze uit voor een gezamenlijke sessie. Breng ze bij elkaar of met elkaar in contact. Faciliteer een ontspannen samenzijn. Lunch met elkaar, vraag iedereen wat mee te nemen en heb belangstelling voor wat er werkelijk leeft bij hen. Mensen zitten zo in hun eigen computer en op hun eigen telefoon. Ook jouw klanten. En ook jouw klanten voelen zich alleen, zijn alleen, hebben veel op hun bord liggen of lopen vast. 

Hoe pak je het aan?

Enkele suggesties om dit vorm te geven:

  • Nodig je klanten uit voor een gezamenlijke sessie bij jou op locatie. 
  • Kom bij elkaar op een mooie plek in de natuur. 
  • Organiseer een lunch en nodig je klanten uit. 
  • Vraag je klanten allemaal iets mee te nemen en ter plekke klaar te maken. 
  • Start de week op met je klanten. 
  • Organiseer gezamenlijke meditaties.
  • Nodig iemand uit in je netwerk voor een inspirerend verhaal.

Dit zijn heel eenvoudige dingen die je voor je klanten kan doen en die je klanten ondersteunen in deze uitdagende tijd. Je hoeft niet vooraf het praktisch allemaal geregeld te hebben. Laat je ideeën gewoon ontstaan, het regelt zich uiteindelijk allemaal vanzelf. Laat de controle los. Je hebt alleen de intentie nodig om in verbinding te zijn met je klant. 

Geen tijd

Ik hoor regelmatig ondernemers zeggen dat ze hier geen tijd voor hebben en dat het teveel energie vraagt. Maar juist dit zijn de dingen die zorgen voor plezier in het ondernemerschap, voor goede resultaten en voor kwaliteit in je werk. Hoe zou je daar geen tijd voor kunnen hebben? Ik roep alle dienstverleners op om hier juist wel aandacht aan te geven: liefdevol contact met je klant. 

Verbinding met jezelf

Wanneer dit teveel voor je is, is het misschien tijd om eerst de verbinding met jezelf aan te gaan. Verbinding met je klant kan tenslotte pas echt ontstaat als je in verbinding bent met jezelf. In verbinding zijn met jezelf betekent dat je jezelf ziet, dat je liefdevolle aandacht hebt voor jezelf, dat je prioriteit geeft aan jezelf en dat je vrij bent van wat er in de buitenwereld gebeurt. Je bent er onderdeel van, maar het heeft geen invloed op jouw welbevinden. 

Ontmoetingsdagen

Ook in mijn eigen klantengroep ervaar ik dat mensen behoefte hebben aan Liefde, Licht en Verbinding. Het is een belangrijke reden om ik Ontmoetingsdagen voor mijn klanten te organiseren: samenkomen, samen zijn, samen ont-moeten en niks hoeven. Het zijn prachtige dagen. Hoe fijn is het om gewoon samen met gelijkgestemden te zijn. Faciliteer het voor je klanten. Bied hen daarmee een veilige plek. Je zal zien dat zij het vervolgens ook weer door kunnen geven aan anderen. 

Het betekent overigens niet dat je alles met de mantel der liefde bedekt. Het betekent wel dat je een veilige setting voor je klant creëert. Veiligheid is zo superbelangrijk, je klant kan erdoor meters maken, echte resultaten behalen en dingen waarmaken. 

Zoek geen steun bij je klanten

Ik zie veel ondernemers die de neiging hebben om steun te zoeken bij hun eigen klanten: hun klanten moeten hen klandizie bieden, een inkomen en daarmee veiligheid. Hoe meer klanten ze hebben, hoe zekerder ze zich voelen. Maar het is een heel zwak businessmodel als je jouw klanten nodig hebt om je zeker te voelen. Dat is ook heel hard werken voor jou. 

Jouw klanten kunnen je nooit zekerheid en vertrouwen geven. Bovendien is afhankelijkheid van je klanten destructief voor jou, je klant en het resultaat van jullie beiden. Hetzelfde geldt als jij klanten nodig hebt om hun geld. Wil je echt kwaliteit leveren aan je klanten, dan is het superbelangrijk je daar bewust van te zijn. Projecteer niet onbewust je eigen shit op je klanten of bijvoorbeeld je samenwerkingspartner. Je kan niet van je klanten of je samenwerkingspartner vragen om zich anders te gedragen, omdat jij ongelukkig en boos wordt van het gedrag van de ander. 

Signalen

Boosheid, frustratie of verdriet zijn signalen dat jij dingen voor jezelf hebt op te lossen. Ik hoor klanten nog wel eens zeggen dat ze zo pijnlijk geraakt worden door het gedrag van hun klant. Conflicten die er ontstaan in de coach-coachee-relatie, oeps! Dat betekent dat jij de taak hebt om naar jezelf te kijken: wat heb je laten liggen, wat kan je anders doen? Jouw boosheid is enkel een signaal dat er boosheid in jou zit, je klant kan die nooit wegnemen. Boosheid op zich is niet erg. Maar wees je bewust dat het jouw boosheid de verbinding met je klanten wel in de weg staat. Jij hebt zelf de verantwoordelijkheid om er iets mee te doen. Jouw boosheid staat de verbinding met je klant in de weg. Pas als je vanuit liefde handelt, kan er echte verbinding zijn. 

Wat dan wel?

Dus zoek geen steun bij je klant als je zelf ondersteuning nodig hebt. Zoek die liever bij bijvoorbeeld een coach. 

Jij hebt als dienstverlener de taak om voor je eigen stevigheid en stabiliteit te zorgen. Natuurlijk kan jij daar op jouw buurt ook ondersteuning bij vragen. Niet van je klanten, maar wel van een coach.

Ik geef je hiervoor nu de kans. Boek een gratis Business Coaching en ontdek hoe jij als dienstverlener een stevige en stabiele plek kan zijn voor je klanten, waardoor je goede diensten levert die goed verkoopt. 

Boek nu een gratis Business Coaching.

Hartelijke groet,
Marielle

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *