sb_et_cpt_li_post_layout Overweeg je te stoppen met ondernemen? - Succes met je Bedrijf

Overweeg je te stoppen met ondernemen? Lees eerst dit!

doelen stellen, Focus, Motivatie | 10 reacties

Ze heeft nog maar enkele reacties gehad en nog maar een paar bezoekers die een kennismakingssessie hebben aangevraagd. Haar website is al weken in de lucht, ze heeft verschillende berichten op Facebook en Instragram geplaatst en haar hele netwerk gemobiliseerd. Nu zet ze vraagtekens bij haar business. Ze twijfelt. Heeft ze wel de juiste doelgroep en de juiste diensten? Is ze wel goed genoeg?

Ten einde raad appt ze me: "Ik ben echt aan het leuren en er gebeurt niets. Ik denk dat ik hiermee moet stoppen."

Het is een patroon dat ik bij veel ondernemers zie. Enkele weken iets uitproberen, het werkt niet en hup, weer wat nieuws zoeken. En dat keer op keer.

Stap uit die vicieuze cirkel

Ik nodig haar uit om het anders te doen:

  • Stop met leuren
  • Ontwikkel vertrouwen
  • Word zeker
  • Geef in plaats van te willen ontvangen
  • Ga door en hou vol

Je slaagt namelijk pas in je ondernemerschap als je je strategie een lange tijd volhoudt. En neem de tijd om die te finetunen en bij te stellen. Welke strategie? Ik noem er drie: de strategie van de ideale klant, van het geven en van je persoonlijke ontwikkeling.

De strategie van de ideale klant

Spreek je niemand aan, dan kiest niemand voor jou. Kies je jouw ideale klant, dan kiezen voor jou. Zo simpel is het. Dat is de strategie van de ideale klant: kies en word gekozen.

Het kost namelijk tijd om je ideale klanten te leren kennen, te ontdekken wat hun wensen en behoeften zijn en producten en diensten te ontwikkelen die ze nodig hebben. Gedurende die tijd merk je dat je je diensten moet bijstellen. Neem voor het uitwerken van deze strategie zeker een jaar de tijd. Dat wil niet zeggen dat je business in die tijd stilstaat. Je ontwikkelt die juist en je wordt steeds beter. Omdat je steeds beter ontdekt wat je ideale klant nodig heeft. Hierdoor ontwikkel je bovendien vertrouwen in jezelf als ondernemer.

De strategie van het geven

Geef waarde aan je ideale klant. Deel je kennis. Met een e-boek, een blog, een video, een audio, een webinar, een training of een coaching. Stuur regelmatig een mail naar je klanten met een interessant artikel of een uitnodiging voor een waardevolle bijeenkomst. Dat is de strategie van het geven.

Het zijn activiteiten waarmee je ideale klanten een stap kunnen zetten in het oplossen van het probleem dat ze ervaren. Wanneer je waarde aan je klanten geeft, krijg je energie. Daarbij ontdek je meteen dat je niet meer hoeft te leuren. Want ze komen naar je toe. Ze zien wat je expertise is en ontdekken de waarde hiervan. En ook jij ontwikkelt jezelf hierdoor. Denk je eens in hoeveel vertrouwen jij ontwikkelt in jezelf als je 20 waardevolle blogartikelen hebt geschreven!

De strategie van je persoonlijke ontwikkeling

Je klanten blijven weg als jij twijfelt. Want dan twijfelen zij ook. Je klanten zijn onzeker over je kwaliteiten als jij je onzeker voelt. Dat is de belangrijkste strategie van succesvol ondernemen: de strategie van je persoonlijke ontwikkeling. Als jij twijfelt, onzeker bent of frustratie ervaart, uit zich dat in behoefte aan zekerheid, hard werken en je baan niet kunnen loslaten. Dan gaat het je als ondernemer dus gewoon niet lukken.

Als ondernemer heb je geen zekerheid in de vorm van een continue stroom aan klanten en inkomsten. Het is daarom belangrijk dat je zekerheid en vertrouwen ontwikkelt in jezelf. Leer twijfel te zien als een mooi moment om je verder te ontwikkelen, waardoor je weer snel afscheid van die twijfel kan nemen. Ontwikkel de zekerheid dat je het juiste pad bewandelt en de hobbels die je tegenkomt goed aankan. Pas dan slaag je als ondernemer. Want een zekere ondernemer is gewoon superaantrekkelijk.

Overweeg je te stoppen?

Stoppen is geen optie. Ik appte mijn klant terug: "Focus op je missie en op wat jij kan betekenen voor je ideale klanten. Op de baat die ze hebben bij je hulp. Dat geeft energie."

Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Wil ook jij vertrouwen ontwikkelen en weer energie? Dan nodig ik je uit voor mijn masterclass Succesvol Ondernemerschap. Eén ding is zeker, je krijgt deze dag inzichten die je nog nooit hebt gehoord. Inzichten die grote impact hebben op het succes van je bedrijf.

Tijdens deze masterclass maak je kennis met een totaal andere manier van ondernemen. Een manier die wél werkt en die zorgt voor duurzaam resultaat. Niet alleen voor jou, maar ook voor je klanten. Daarbij brengt het je een hoop duidelijkheid. Want je krijgt voldoende gereedschappen die je direct kan toepassen in je business.

Ik nodig je van harte uit hierbij te zijn. Boek direct je plek, want ik werk met kleine groepen en de masterclass is zeer gewild. Het zou jammer zijn als er geen plek meer voor je is.

Klik hier: masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik kijk ernaar uit je hier te ontmoeten.

Hartelijke groet,

Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

10 Reacties

  1. Barbara

    Zo herkenbaar Marielle. Werken aan bedrijf is werken aan jezelf. Met de juiste strategie wordt het een topbedrijf!

    Antwoord
  2. Kit

    Mooi geschreven en helemaal waar. Het geven waarde is ook leuk om te doen. Eén zie ik steeds meer dat mijn klant hier ook behoefte aan heeft. Plus dat ik zelf mijn expert zijn beter kan verwoorden en daardoor weer beter aansluit bij de behoefte van de klant. Alle strategieën vullen elkaar aan en versterken elkaar. Ik vind het prachtig.

    Liefs Kit

    Antwoord
  3. Marie-José

    Mooi artikel Marielle en klopt helemaal: zodra jij bloeit, bloeit jouw bedrijf ook. En ik spreek uit ervaring 😉

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Precies Marie-José. Focus je dus op je eigen bloei, je bedrijf bloeit vanzelf met je mee.

      Antwoord
  4. Marc

    Wat herkenbaar, Marielle 😉
    Een waardevol artikel, bedankt voor jouw inzichten en support. Je legt de vinger op de zere plek. Ja, soms is dat nodig. Het geeft mij de boost om verder te gaan. Door te zetten, hoe dan ook!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      De groei van het ondernemerschap zit in het delen van waarde Marc. En de verschillende kanalen die hiervoor beschikbaar zijn te gebruiken.

      Antwoord
  5. kees van der wal

    De strategie voor de ideale klant is een echte eye-opener. Deze “jurk” had ik nog niet in de kast hangen. 😉

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Je weet niet wat je niet weet Kees. Je hebt anderen nodig je hierop attent te maken. Fijn dat het waardevol is voor je.

      Antwoord
  6. George

    Mooi geschreven. Je bent zelf hier een mooi voorbeeld van, zowel zakelijk als privé. Dank nog voor jouw hulp aan mij.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel graag gedaan George.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *