Hoe maak je goede content?

1 reactie

Goede content is superbelangrijk voor je business. Je moet het bovendien snel doen en natuurlijk moet het inhoudelijk krachtig zijn. Maar hoe maak je goede content?

Mijn ervaringen

In 2012 schreef ik mijn allereerste blogartikel, dat was nog op de site van mijn eerste bedrijf. Toen ontdekte ik door het schrijven al dingen bij mezelf die ik helemaal niet kende, al was het maar dat ik überhaupt blogartikelen kon schrijven. Ik schreef ook dingen op waarvan ik helemaal niet wist dat ik ze wist: het viel mij zomaar te binnen. Die ervaringen heb ik tot op de dag van vandaag. 

Ik merkte ook dat mensen mijn teksten graag lezen. Veel meer mensen dan ik dacht. Mijn teksten bieden hen inspiratie en moed om de stappen te zetten die noodzakelijk zijn voor hun business. Wildvreemde ondernemers op mijn training hadden bovendien het gevoel dat ze mij al een beetje kenden door mijn teksten. 

Oefening baart kunst

Daardoor ontwikkelde ik mijn eigen kennis en vaardigheden, en bovendien ontwikkelde ik er vertrouwen in: ik kan het echt! Ik kreeg een veel duidelijker beeld van de boodschap die ik wil uitdragen. En ik ontdekte hoe ik die kan verwoorden zodat mijn klanten er ook mee uit de voeten kunnen en er werkelijk resultaten mee realiseren. Steeds weer oefenen om woorden te geven aan je boodschap maakt dat je dat uiteindelijk heel goed kan. En dat geeft vertrouwen en zekerheid.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor webinars. Als je dat de eerste keer doet, voelt het wiebelig. Maar na 20 of 100 keer schud je het webinar zo uit je mouw. Of de eerste keer dat je een presentatie geeft, klopt je hart in je keel. Maar wanneer je het regelmatig doet, wordt het steeds makkelijker en kan je steeds meer ontspannen jezelf zijn op het podium. Dat geldt voor alle content die je creëert.

Content Creatie is Manifestatie

Content creëren begon bij mij met blogs schrijven en van het een kwam het ander. Content Creatie betekent dat iets vanuit je hoofd zich manifesteert. Het biedt waarde voor jezelf, de ander, de maatschappij en moeder aarde. Dat kan in de vorm van een blogartikel, een pdf, een handout, een template, een video, een videoprogramma, een audio, een boek, een podcast, een cd, een… verzin het, er zijn talloze mogelijkheden. Dat maakt dat al die waardevolle kennis in je hoofd ook werkelijk beschikbaar wordt voor anderen. En dat je er geld mee kan verdienen. 

Wanneer jij content creëert, is jouw business schaalbaar. Op enig moment hoef je dan niet meer continu met je neus in je business te zitten. Want de content die je hebt kan je ook beschikbaar stellen zonder dat jij erbij bent. 

Hay House

Louise Hay is een mooi voorbeeld daarvan. Al jaren ben ik fan van haar, mocht je haar niet kennen, google haar dan. Louise Hay werd eind jaren zeventig, begin jaren tachtig heel bekend met haar werk. Ze schreef toen haar eerste boek, maar niemand wilde het uitgeven. Noodgedwongen richtte ze toen haar eigen uitgeverij Hay House op. Hay House groeide uit tot een echt imperium, waar veel grote en bekende schrijvers van zelfhulpboeken bij zijn aangesloten. De hoeveelheid content die Louise Hay in haar leven heeft gecreëerd is echt indrukwekkend. Wayne Dyer is ook aangesloten bij Hay House en heeft eveneens vele boeken geschreven. Bovendien is er nog veel meer materiaal van deze mensen beschikbaar, dat allemaal inhoudelijk heel krachtig is. Al is de content soms meer dan dertig jaar oud, het is nog steeds actueel. Louise Hay en Wayne Dyer zijn daarmee beiden nog steeds van grote betekenis – zelfs na hun overlijden. 

Los van jouw ambities met je business, is het belangrijk dat jouw werk echt betekenis heeft voor je klant. Met Content Creatie kan je daar vorm aan geven.

Begin daarom meteen met schrijven! Het is veel makkelijker dan je denkt. 

Ik geef je enkele eenvoudige tips:

Begin gewoon

Ervaar de kracht van schrijven. Niet één keer, maar keer op keer. Artikel na artikel. Succesvol ondernemerschap gaat nou eenmaal over dingen lange tijd achter elkaar doen en volhouden. Kies je eigen vorm en hou dat vol.

Doe het voor jezelf

Schrijven werkt transformerend en helend. Elke ondernemer heeft haar twijfels: ben je wel goed genoeg, ben je echt wel expert?

Door het creatieve proces van schrijven krijg je zelfvertrouwen. Zet gewoon je pen op papier en schrijf wat er in je opkomt. Stop niet. Denk niet na. Je staat versteld van wat er op papier komt. Zelfs als je het niet deelt met je klant is het een cadeau voor jezelf.

Schrijf 5 minuten en stop

Als je langer dan 5 minuten schrijft, ga je herhalen. Neem daarna dus een pauze van 2 minuten en schrijf weer 5 minuten. Herhaal dat 3 keer. Zie het als je dagelijkse workout voor een gezonde business.

Stel een vraag

Als je een vraag stelt, heb je ook een antwoord. Dus neem een vraag in je hoofd die je klanten jou regelmatig stellen. Heel praktisch, bijvoorbeeld: ‘Waarom is het verstandig zo min mogelijk suiker te eten?’, ‘Hoe vaak moet je overleggen met je team?’, ‘Hoe organiseer je een succesvol event?’ Als je een vraag van een klant in je hoofd neemt, heb je direct een antwoord in gedachten. Dat antwoord schrijf je op.

Pen en papier

Koop een mooi schrift en een goede pen. Schrijven met pen en papier zorgt voor betere concentratie en krachtiger teksten. De woorden vloeien zo vanuit je hart het papier op. Typ het over en laat de inhoud intact. Vraag een redacteur het krachtiger te maken en typefouten eruit te halen. Meer is het niet.

Voor je ideale klant

Hou bij het schrijven je ideale klant in gedachten. Je weet wat haar uitdagingen, ambities en frustraties zijn, en waardoor ze slapeloze nachten heeft. Dat is waar je over schrijft.

Word schrijver

Iedere succesvolle ondernemer is schrijver. Je wordt het door het gewoon te doen, iedere dag weer een paar minuten. Het effect is groots. Wacht niet langer, begin vandaag nog!

Alles wat je schrijft kan je ook in een andere vorm aanbieden, waardoor je content nog meer teweeg kan brengen bij je doelgroep. Denk aan video’s, audio, webinars en trainingen. Alles wat je schrijft, behoudt zijn waarde en zorgt altijd voor omzet. Voor jezelf en voor je klanten. 

Jij kan het ook! In de online masterclass Turbo Content Creatie ontdek je welke stappen daarvoor nodig zijn. 

Meld je hier direct aan

1 Reactie

  1. So

    Fijn Marielle, Jouw flow schrijven en de woorden die jij kiest zijn pragmatisch en helder. De voorbeelden herkenbaar! Mijn journal is mijn schatkist vol krabbels. Help je me mijn content distilleren?

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *