Vanaf het moment dat ik begon met Succes met je Bedrijf wist ik: ik ga een boek schrijven. Ik had nog geen idee waarover en geen flauw benul hoe ik dat ging doen, maar dát ik het ging doen, dat wist ik zeker. Het moment dat ik mijn eigen boek in handen had was magisch.
Boek in 3 weken
Ik schreef mijn eerste boek Succes met je Bedrijf in de zomer van 2016, ik had er 3 weken voor gereserveerd. Beetje krap, denk je misschien. Maar ik had mij goed voorbereid: ik had een blauwdruk gemaakt. Door die blauwdruk had mijn boek zich al gevormd. Het boek was daardoor ook al ontstaan mijn hoofd, dus ik wist wat ik ging schrijven. Door het te schrijven kreeg het verder vorm en ontstond een waardevolle inhoud.
Onverwachte waarde
Op sommige momenten was ik verbaasd over wat ik zelf schreef. Op papier ontstond een tekst die ik van te voren niet had kunnen bedenken. Het hielp dat ik de twee jaren ervoor iedere week trainingen had gegeven, iedere week mijn verhaal had verteld en iedere week waardevolle lessen had gedeeld. Ik had dus al veel gesproken over de onderwerpen. En als je het in een training kan vertellen, kan je het ook opschrijven in een boek. Iedere ochtend schreef ik een hoofdstuk en na 3 weken stuurde ik het manuscript naar mijn redacteur. November 2016 lanceerde ik het boek.
Twijfel
Ja, ik heb regelmatig getwijfeld of dit hele boekenproject wel aan moest gaan. Is het wel goed genoeg, willen mensen dit wel lezen? Twijfels die iedere ondernemer kent. Maar juist door het te doen werd het goed en juist door het aan te gaan verdween de twijfel.
Magisch
De lancering van mijn eigen boek was een magisch moment. Zoveel lieve mensen die erbij waren: mijn kinderen, mijn lief, mijn familie, mijn vrienden en mijn klanten. En mijn vader die zich wat overweldigd voelde door een dochter die hem het eerste exemplaar uitreikte. Vele boeken heb ik gesigneerd, ik was zo ongelofelijk trots! Het was een heel vervullend, heel intensief en heel leerzaam project.
Mijn tweede boek
Vorig jaar was het tijd voor een tweede boek, ik vond het mooi om een vervolg te schrijven op mijn eerste boek. Het boek Groei met je Bedrijf heb ik samen met een aantal klanten vormgegeven en het is een heel mooie aanvulling op het boek Succes met je Bedrijf. Waar het in mijn eerste boek gaat over zakelijk groei, gaat het in mijn tweede boek over andere aspecten van het ondernemerschap. Over jou als ondernemer en hoe jij in je business staat. Hoe je je verhoudt tot je klanten en je geld, hoe je meer geld en meer klanten kan krijgen en hoe je je klanten helpt groeien. Waarom het dus zo ongelofelijk belangrijk is om te focussen op een waardevolle bijdrage. Ook op mijn tweede boek ben ik heel trots.
Schrijf een boek!
Ik raad iedere ondernemer aan om een eigen boek te schrijven. Waarom? Om talloze redenen. Voor mij zijn de boeken vooral een enorme versneller in mijn ontwikkeling als ondernemer. De processen geven mij waardevolle lessen die ik kan delen met mijn klanten. En met een eigen boek in handen ben ik ineens een expert!
Het is belangrijk voor mij dat mijn business voor mij zorgt en mij financiële vrijheid geeft. Mijn boeken leveren daar een belangrijke bijdrage aan.
Eindeloze content
Wanneer je een boek schrijft, zet je je kennis en expertise op papier. Daarmee is je business direct schaalbaar. Je kan bijvoorbeeld je boek verkopen. Je kan bovendien de inhoud van je boek voor talloze andere doeleinden gebruiken. Denk aan artikelen voor op je website: als je eenmaal een boek hebt geschreven hoef je nooit meer te twijfelen of je genoeg content hebt voor blogartikelen en of je die wel kan schrijven. Je hebt altijd content beschikbaar en daarbij heb je door het schrijfproces vlieguren gemaakt, waardoor je een echte schrijver bent geworden, dus je schudt de artikelen gewoon uit je mouw.
Nog meer voordelen van je boek
- E-mailmarketing is van hetzelfde laken een pak. Je hebt altijd content beschikbaar en schrijven gaat steeds makkelijker.
- Mijn boek heeft 15 hoofdstukken. Van al die hoofdstukken kan ik video’s maken. Voeg er opdrachten aan toe, dan heb je meteen een heel aantrekkelijk online programma.
- In webinars, masterclasses of trainingen kan je je kennis overbrengen aan een groep mensen en dat kan je vervolgens weer opnemen.
- Je kan dit allemaal systematiseren en automatiseren, waardoor je het steeds weer opnieuw kan verkopen. De content blijft hetzelfde, de manier waarop je het aanbiedt is steeds anders.
Financiële vrijheid
Hoe draagt een boek bij aan financiële vrijheid?
Je business is niet meer afhankelijk van je tijd en jij kan je tijd indelen zoals jij wil. Je kan bijvoorbeeld tijd stoppen in contact met je klanten, waarmee je een waardevolle bijdrage levert. Je kan werken aan de kwaliteit van je diensten of opleidingen volgen. Wanneer je een business hebt die onafhankelijk van jou doordraait, heb je simpelweg financiële vrijheid.
Visitekaartje
Bovendien word ik ineens als spreker uitgenodigd op allerlei podia om te spreken over ondernemerschap. Een boek is daarvoor een prachtig visitekaartje. Hoe cool is het dat je tijdens die bijeenkomsten je boek kan verkopen en mensen kan uitnodigen voor een vervolg! Het zijn prachtige momenten jezelf te positioneren als een autoriteit op je vakgebied.
Ondernemerschap ontwikkelen
Een boek schrijven is een prachtige manier om jezelf als ondernemer te ontwikkelen. Soms moet je gewoon een ambitieus project aangaan, omdat je er ongelofelijk veel van leert. Je hebt als mens de neiging naar plezier toe te bewegen en weg te bewegen van pijn. Ingewikkelde en confronterende dingen wil je liever niet, maar juist die zijn zo leerzaam. Zo’n ambitieus project, dat ingewikkeld en confronterend is, moet je soms prioriteit geven.
Jij kan het ook!
Jij kan ook een boek schrijven en je kan het bovendien snel en goed. Je hoeft er geen jaren over te doen. Er is maar één manier om te ervaren dat het echt zo werkt en dat is door het te doen. In onze gloednieuwe online masterclass geef ik je een praktisch stappenplan: Schrijf je Boek in 5 Dagen.
0 reacties