De magie van de eenvoud - Succes met je Bedrijf

De magie van de eenvoud

0 Reacties

Wil je meer klanten, maar heb je geen idee hoe je dat moet organiseren? Heb je soms het gevoel overal tegelijk te moeten zijn? Voel je onrust in je hoofd, in je lijf en in je agenda? Je hebt helemaal geen tijd voor meer klanten. Je hoofd staat er ook niet naar, er gebeurt zoveel op dit moment. Je leest wel over opschalen, wat het ook moge zijn. Meer klanten helpen met minder inspanning, maar dat is meestal ver van je bed. 

Je verlangt naar eenvoud. Naar duidelijkheid. En dat kan! 

Stagneert je business?

Bij veel ondernemers is het een komen en gaan van klanten: je bent daardoor steeds weer aan het jagen op nieuwe klanten. Dat is hard werken. Per klant maak je nieuwe afspraken en bepaal je nieuwe prijzen. Elke klant weer opnieuw. Maatwerk, dat wel. Maar als je naar je bankrekening kijkt en je realiseert hoeveel uren je daarvoor hebt gewerkt, weet je dat er toch iets misgaat. Je agenda zit al vol en tijd voor nieuwe klanten heb je nauwelijks. Laat staan tijd voor jezelf of marketing. Je hobbelt eigenlijk steeds achter de feiten aan. Je business stagneert.

Als je op deze manier doorgaat, kan je niet groeien. Wat doe je dan? Gebruik de magie van de eenvoud. Dat zorgt namelijk voor schaalbaarheid en kwaliteit, zowel voor jou als voor je klant.

Een volle praktijk en een lege bankrekening

Een deelnemer van mijn training is psycholoog en helpt pubers beter te presteren op school. Kinderen die wel slim genoeg zijn, maar toch onvoldoendes halen. Deze ondernemer gebruikt verschillende modellen om hen te leren leren. Ze had zich aangemeld voor mijn gratis GroeiSessie. Haar belangrijkste vraag was: hoe kon ze meer rust en overzicht krijgen in haar agenda en toch haar business laten groeien? Want haar praktijk zat vol, maar haar bankrekening was leeg.

Hoe kan dat? Ze had 4 problemen: te weinig aandacht voor kwaliteit, alles handmatig uitvoeren, een individuele benadering en eenmalige klanten.

Probleem 1: te weinig aandacht voor kwaliteit

Veel pubers werden gestuurd door hun ouders en zagen zelf weinig heil in haar methode. Weinig draagvlak betekent beperkt resultaat. Met regelmaat kwamen ze niet meer opdagen voor de afspraken. Dit ging ten koste van de kwaliteit van haar werk en dat haalde de prijs weer naar beneden. Haar uurtarief was ook relatief laag. Dat stimuleerde haar vervolgens weer onvoldoende om het maximale te doen voor haar klant, want, zo dacht ze, haar klant betaalde daar te weinig voor. 

Probleem 2: alles handmatig uitvoeren

Per puber maakte ze verschillende afspraken. De ene puber kwam een enkele keer, de andere vaker. Ze factureerde per uur en dat deed ze handmatig in Excel. Ze was regelmatig de draad kwijt in het hele facturatieproces. Het overkwam haar nogal eens dat ze vergat facturen te versturen, herinneringen te sturen of betalingen te registreren. Haar boekhouder had veel werk om de zaken weer recht te breien en ook daar had ze hoge kosten aan.

Probleem 3: individuele benadering

Iedere puber behandelde ze individueel. Ze kon er daarom geen pubers meer bij hebben. Terwijl ze dat wel nodig had voor haar zakelijke en financiële groei. Haar agenda zat vol. Te vol eigenlijk, want ze wilde meer tijd voor zichzelf. Ze heeft zelf ook pubers thuis. 

Probleem 4: eenmalige klanten

Als pubers eenmaal met één probleem waren geholpen, verdwenen ze uit haar praktijk. De periode dat ze hen behandelde was relatief kort. Terwijl pubers vaak ook nog tegen andere problemen aanlopen, waarbij ze ook ondersteuning nodig hebben. De ondernemer moest daardoor steeds op zoek naar nieuwe klanten. 

Oplossing: eenvoud

Herken je dit bij jouw klanten? Wat kan jij doen om die problemen op te lossen? Kies voor de magie van de eenvoud. Dit eenvoudige model is toe te passen op je complete dienstverlening, zowel online als offline. 

Hoe werkt eenvoud?

Eenvoud betekent steeds weer hetzelfde simpele en krachtige businessmodel toepassen. Een model waarmee je vertrouwen opbouwt bij je ideale klanten en ze geeft wat ze nodig hebben. Met het model komen klanten via online en offline kanalen op je website en vinden er waardevolle informatie. Ze kunnen ter plekke meteen een sessie bij je plannen voor een kennismaking.

Eenvoud betekent dat je enkele diensten ontwikkelt die waardevol zijn voor je klant. Diensten, waarbij je je klant langdurig begeleidt. Iedere klant krijgt hetzelfde aanbod. Eenvoud betekent ook dat je focust op de kwaliteit van je dienstverlening. Dan verkoopt het namelijk veel makkelijker.

Wat betekent het concreet?

Voor deze psycholoog betekent dat bijvoorbeeld voor iedere puber een begeleidingstraject van een paar maanden voor een totaalbedrag van zoveel euro. Dit traject biedt ze aan tijdens een kennismakingsgesprek. Uiteraard zijn bij die kennismaking de pubers zelf ook aanwezig en maakt ze duidelijke afspraken met hen over het te volgen traject. De ouders betalen het traject vooraf.

Automatiseren

Eenvoud betekent dat je de werkprocessen automatiseert. Uitbesteden kan ook uiteraard, maar is vaak prijziger. Automatiseren van werkprocessen betekent dat je daar niet meer naar om hoeft te kijken. Zo kan jij je volledige aandacht geven aan de inhoud en de begeleiding. Dat verhoogt de kwaliteit van je werk. 

De eerste stap die mijn klant zette was het automatiseren van haar facturatieproces. Dat bleek een verademing. In het systeem maakte ze de factuur op, verstuurde deze digitaal en haar klant betaalt met iDeal. Het leverde haar tijd op, het bespaarde kosten en het verhoogde de kwaliteit van haar werk.

Schaalbaarheid

Eenvoud betekent schaalbaarheid. Het maakt niet uit of je één klant hebt of honderd. Je behandelt ze allemaal op dezelfde manier. Je kan ze ook allemaal tegelijk behandelen. Mijn klant zet nu bijvoorbeeld tien pubers bij elkaar. Dat creëert dan ook nog eens een community en onderlinge steun, wat weer positief bijdraagt aan de kwaliteit van haar werk.

Kwaliteit

Eenvoud betekent uiteindelijk een hogere kwaliteit, waardoor je meer voor je klanten kan betekenen. Je bindt je klanten, omdat ze resultaten bij je halen. Ze komen steeds weer bij je terug en ze zijn bereid hogere prijzen te betalen. En omdat ze blij met je zijn, verwijzen ze ook nog eens anderen aan je door.

Rust en overzicht

Eenvoud betekent voor jou rust en overzicht. Je hebt de leiding over je bedrijf, in plaats van dat je bedrijf leiding over jou heeft. Dat is nodig om een bedrijf te ontwikkelen, dat kan blijven groeien en dat financieel staat als een huis.

Mijn klant heeft nog net zoveel klanten en dat is ook een bewuste keuze. Enerzijds omdat ze meer tijd voor zichzelf en haar gezin beschikbaar wil hebben. Daarnaast wil ze er – zeker in deze tijd – echt voor haar klanten zijn. De tijd en aandacht geven die ze nodig hebben. Door de aanpassing van haar dienstverlening is de kwaliteit van haar werk enorm toegenomen. Het was een mooi moment haar prijzen te verhogen en ook haar bestaande klanten mee te nemen in de verhoging. Daardoor zijn haar inkomsten omhoog gegaan. Dat is de magie van de eenvoud. 

Tijd voor een nieuwe en succesvolle start

Dit is een mooi moment een nieuwe en succesvolle start met je bedrijf te maken. Inzichten te krijgen die je eerder nog niet kende, waardoor het wél lukt. Ben je toe aan een nieuwe en succesvolle start met je bedrijf? Dan nodig ik je graag uit voor mijn gratis online training Succesvolle Start met je Bedrijf. Tijdens deze training geef ik je het eenvoudige businessmodel inclusief 6 onmisbare stappen. 

Meld je hier direct aan voor de gratis online training Succesvolle Start met je Bedrijf.

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *