Zichtbaarheid als sleutel tot succes

4 reacties

Zichtbaarheid is een belangrijke sleutel tot succes met je bedrijf. Vorige week schreef ik een blog over het laten groeien van je mailinglijst. Vragen en opmerkingen die ik kreeg waren toch vooral van mensen die een aantal mensen op hun mailinglijst hadden, maar op een gegeven moment droogt het op. Ook al hadden ze de tips die ik hen had aangegeven geïmplementeerd.

Weet je wat het is met klanten krijgen. Je moet jouw producten, jouw GRATIS producten altijd op een presenteerblaadje bij je klanten aanbieden. Ze komen het namelijk niet uit zichzelf bij je halen, jij moet ervoor zorgen dat jij op het juiste moment bij jouw klant in beeld komt met je gratis product. Daarom is het ook zo belangrijk dat je weet waar je klant behoefte aan heeft en waar jouw klant zich bevindt. Want dan kan je het ook aanbieden op het juiste moment, op de juiste plek. En omdat jij dan het probleem van je klant oplost, is je klant direct geïnteresseerd.

En een ander belangrijk punt is dat wanneer je klant op dat moment niet geïnteresseerd is in je product, hij dat een volgende keer waarschijnlijk wel is. Daarom is het zo belangrijk dat jij bij je klant op het netvlies blijft. Zodat op het moment dat zijn probleem groot genoeg is, hij direct aan jou denkt.

Nogmaals, jij moet dus naar jouw klanten toe. Zorgen dat je bij je klant in beeld blijft, zowel online als offline. Voor mij is dat zichtbaarheid. Jij bent zichtbaar voor je klant, zodat op het moment dat hij jou nodig heeft hij aan jou denkt EN zodat als iemand in zijn netwerk jou nodig heeft hij jou aanbeveelt!

Zichtbaar zijn is voor mij:

  • jezelf laten zien en gezien worden door anderen.
  • jezelf laten horen en gehoord worden door anderen.
  • je bijdragen leveren aan anderen.

Ik heb een paar tips voor je uitgewerkt hoe je jouw zichtbaarheid kan verhogen.

Hoe verhoog je jouw zichtbaarheid?

Tip 1 – Aanwezig zijn op Social Media.

Laat jezelf zien op Social Media. Kies 2 kanalen waar jouw klanten zich bevinden en zorg dat je er bent. Plaats berichten en reageer op berichten van anderen. Zoek actieve groepen waar jouw klanten zich bevinden en ga waarde bieden in de vorm van je blog, handige tips, leuke foto’s of passende quotes. Vermijd politieke statements of negatieve berichten. Ga al helemaal nooit nare dingen over anderen zeggen. Daar knappen mensen op af.

Tip 2 – Netwerk daar waar jouw doelgroep zich bevindt.

Zorg ervoor dat je zowel online als offline netwerkt op plekken waar jouw doelgroep rond loopt. Zodat je in contact komt met je potentiële klanten. Het is echt zonde van je tijd als je gaat netwerken, omdat je nou eenmaal moet netwerken of omdat je niets beters te doen hebt. Doe het strategisch en met een plan. Zoek vooraf uit wie er komt en bepaal of het op basis van de onderwerpen of de doelgroep interessant is om daar ook te zijn. Bepaal vooraf je doel, met wie wil je spreken en waarom. Stap op mensen af en biedt hen jouw hulp aan. Noteer van degene die je hebt ontmoet hun naam en e-mailadres en zet deze op je mailinglijst. Je hebt hen immers waarde te bieden!

Tip 3 – Doe mee aan de discussie.

Reageer op de berichten van anderen. Zeker als je getagt wordt in deze berichten. Mensen taggen je niet voor niets, je was erbij, je hebt een bijdrage te leveren. En het is voor jou een kans om zichtbaar te zijn voor anderen. Lever, door mee te doen aan de discussie of door te reageren op anderen, een waardevolle bijdrage aan het bericht van anderen. Degene die het bericht geplaatst heeft is je hier dankbaar voor, want je helpt hiermee anderen ook zichtbaar te zijn. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het reageren op andermans blog. Dit is goed voor jouw zichtbaarheid, maar ook voor dat van anderen. Zie het als een kans die de ander je biedt om jezelf te laten zien en je bijdrage te leveren. Zorg dat je hier gebruik van maakt!

Hoe implementeer je zichtbaarheid in je business?

En nu hoor ik je al denken, ja maar dit kost allemaal heel veel tijd en is heel veel werk. Daar heb ik geen tijd voor. Zichtbaarheid levert klanten op. Kies er daarom voor om zichtbaar te zijn en implementeer dit dus in je business. Als je het hapsnap doet is het inderdaad veel werk. Maak er een systeem van! Doe het niet af en toe een keer, nee plan dit consequent in je agenda. Kies er bijvoorbeeld voor een half uur per dag aanwezig te zijn op social media om je berichten te plaatsen. Of zet je berichten een week van tevoren klaar. Maak een paar formats voor je berichten, zodat je niet iedere keer hoeft na te denken wat je zal schrijven op plaatsen.

Goed. Nu ben ik heel benieuwd. Welke van de bovenstaande tips ga jij implementeren? En let op: ik zou het heel fijn vinden als je dit met ons wilt delen in het reactieveld hieronder. Dit is fijn voor mij EN het vergroot jouw zichtbaarheid! Dus doen!

Als dank voor je reactie op mijn blog ontvang je van mij een mooi cadeau, namelijk een uitnodiging voor een gratis skype! Zodat ik je nog verder kan helpen aan succes met je bedrijf!

Ik kijk er naar uit van je te horen!

Make it a APPY day!
Marielle

4 Reacties

  1. Eleonora van Grinsven

    Dank je wel Marielle. Je hebt me opeens nog duidelijker kunnen maken waarom het nu niet werkt. Ik ga alle 3 de tips implementeren. In de volgorde die je aangeeft en ingepland in kleine stapjes. Dit gaat werken. 🙂

    Antwoord
  2. Miriam Luijken

    Ik vind de tip van systematiseren waardevol. Als je net oppast ben je zo weer een uur kwijt aan FB en LinkedIN. Ik snap het belang van elke dag ene halfuurtje. Ik zie ook de mogelijkheid voor het van tevoren klaarzetten van berichten. Echter reageren op posts kost ook veel tijd. Hoe kun je dit snel doen?

    Antwoord
  3. Greetje Roddenhof

    Goede tips. Soms reageer ik niet op blogs of opmerkingen op social media omdat ik het er niet mee eens ben, of omdat het me irriteert en ik niet negatief wil doen. Ik ga er actief over nadenken hoe ik op een positieve manier wel kan reageren.

    Antwoord
  4. Bianca van Rooij

    Hey Marielle,

    Bedankt hiervoor, vooral tip 3 meedoen aan discussies is nog een puntje van aandacht voor mij. Vaak zie ik wel iets voorbij komen waar ik wel een mening over heb, maar vind het dan vaak teveel ‘gedoe’. Je moet het inderdaad netjes verwoorden, niemand beschuldigen en hoe schrijf je dat dan? Dus ik haak af! Nu niet meer hoor. Nu ga ik het gewoon doen. En ik zal er een appy dag van maken ;). Groeten, Bianca

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *