Wil je veel nieuwe lezers voor je blog? Maak hem vindbaar voor Google.

2 reacties

Gastblog door: Bastiaan Vercouteren van Blogkracht.nl

Iedere blogger wil gelezen worden. Dus doe je er alles aan om te zorgen dat jouw blog interessant genoeg is voor jouw klanten, jouw Facebook-volgers en jouw nieuwbriefabonnees. Maar je wilt ook meer mensen bereiken. Nieuwe lezers het liefst. Een van de krachtigste manieren is door te scoren in Google.

Ik hoor je denken: ‘Dat is toch hartstikke moeilijk? Mijn kleine blogje kan toch nooit bovenin de resultaten van Google komen? Zeker toch niet als ik nu pas begin?’

Het tegendeel is waar. Google is juist een van de beste manieren voor kleinere ondernemers om bekendheid te krijgen. Ook in 2017.

Zelf begon ik pas vorig jaar te bloggen voor mijn site Blogkracht.nl en toch staan al meer dan twintig blogs van mij op pagina 1 van Google. Op veelgebruikte zoekwoorden, onder meer op het populaire woord bloggen waar maar liefst 1600 keer per maand op gezocht wordt.

En dan werk ik nota bene in een vakgebied (online marketing) waar mijn concurrenten goed weten hoe ze hoog moeten scoren in Google. Dus als ik het kan, kan jij het zeker ook.

Ik geef je 5 redenen waarom ook jij er slim aan doet om jouw blogs geschikt te maken voor een hoge plek in Google:

1 – Mensen zijn gek op informatie

Ondanks de hoeveelheid blogs die er inmiddels op internet staan, zijn mensen nog lang niet informatie-moe. Mensen zijn nog steeds leergierig en blijven op zoek naar nieuwe waardevolle kennis. En die zoektocht begint vaak bij Google. Sterker: het aantal zoekopdrachten op Google neemt nog elk jaar toe. Wereldwijd worden er op Google 3,5 miljard zoekopdrachten gedaan. Per dag. En aangezien iedereen in Nederland Google gebruikt, mag je ervan uitgaan dat het aantal hier ook erg hoog ligt.

2 – Je krijgt extra lezers

Als jij zorgt dat jouw blogs aansluiten bij de zoekvragen van de Google-gebruikers die interesse hebben in jouw vakgebied, dan bereik je dus ineens extra veel lezers. Van de bezoekers op Blogkracht.nl komt inmiddels meer dan de helft binnen via Google. Mensen vinden mij omdat ze op zoek zijn naar informatie over bloggen, schrijven en SEO en omdat ze mijn blogs dan als (een van de) eerste tegenkomen.

3 – Je bereikt een nieuw publiek

En dat zijn vaak nieuwe lezers. Bij nieuwsbrieven en social media stuur je je blog naar mensen die jou al kennen, met Google spreek je doorgaans een heel nieuw publiek aan. Vooral handig als je nog geen grote bekende onderneming bent. Zo bestaat 80% van alle bezoekers die via Google op mijn site komen uit nieuwkomers. Die had ik dus allemaal niet gehad als ik niet zichtbaar zou zijn op Google.

4 – Jarenlang profijt

Dit is misschien wel het allerleukste effect van hoog scoren in Google: je kunt jarenlang profijt hebben van je blog. Als je je blog promoot via Facebook of je nieuwsbrief krijg je één piek in bezoekersaantallen en daarna zakt jouw blog weg op jouw site. Maar als je bovenaan in Google staat, word je elke dag gevonden en blijven de bezoekers binnenstromen. Zonder dat je er nog omkijken naar hebt. Zo krijg ik nog elke dag lezers voor mijn blog over het maken van pakkende inleiding omdat die op nummer 1 in Google staat. Terwijl ik die al een jaar geleden geschreven heb.

(je kent misschien de term ‘passief inkomen’, dat is inkomen waar je één keer voor werkt en daarna geld mee blijft verdienen. Eigenlijk zou je goed scorende blogs in Google een soort passieve content kunnen noemen: één keer schrijven, jarenlang lang profijt!)

5 – Je verslaat de grote jongens

Zoals ik al zei, is scoren in Google juist voor kleine of beginnende ondernemers een mooie manier om op te vallen. Want Google kijkt niet naar bedrijfsgrootte of omzetcijfers, maar gewoon naar de kwaliteit van de blog. Dus als jouw blog beter is dan die van die multinational zal Google jouw blog echt gewoon hoger plaatsen. Serieus: in de zoekresultaten is Google heel democratisch en laat het zich niet leiden door degene met het meeste geld. En blogs schrijven en laten scoren in Google is nog gratis ook.

Zo scoort jouw blog in Google

Scoren in Google is helemaal niet zo moeilijk als veel ondernemers denken. In de basis heb je maar twee dingen nodig:

  1. Een vraag van jouw potentiële klant
  2. Het allerbeste antwoord

Ik zal het kort toelichten

1 – Een vraag van jouw potentiële klant

Om hoog te scoren in Google zal jouw blog aan moeten sluiten op een concrete vraag (van jouw potentiële klant). Klinkt logisch, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Dan heeft iemand een bedrijf in het geven van massages en dan willen ze scoren op ‘massage’. Maar dat is helemaal geen vraag. En als het al als een vraag geïnterpreteerd kan worden, is het er maar eentje. Dus hooguit één blog kan daarop scoren. Beetje magertjes.

Het is dus allereerst zaak om alle mogelijke vragen die leven onder jouw doelgroep in kaart te brengen en daar jouw verschillende blogs aan te wijden. Hoe concreter de vraag, hoe beter je erop kunt inspelen en hoe groter de kans op een match in Google.

Het achterhalen van die zoekvragen kan op verschillende manieren, maar een van mijn favorieten is www.answerthepublic.com. Een gratis tool die kijkt naar allerlei soorten vragen die ooit op Google zijn gesteld over het onderwerp dat jij invult (wel even op NL zetten). Een fantastische start om te kijken welke vragen er spelen en waar jij dus blogs over kunt schrijven.

2 – Het allerbeste antwoord

Nu is het zaak om deze vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Met alle kennis die jij hebt over dit specifieke onderwerp. Hoe beter en vollediger je dit doet, hoe groter de kans dat je gaat scoren. Dit komt door een paar zaken:

  • Een volledig artikel zal automatisch vaker (en op een natuurlijkere manier) de zoektermen noemen waarop jouw doelgroep zoekt. Dit vergroot de kans op een match in Google.
  • Hoe uitgebreider jouw blog, hoe duidelijker voor Google dat jouw verhaal ook echt het beste antwoord geeft (ja, zo slim zijn de Google-robots al).
  • Andere ondernemers (gerelateerd aan jouw business) zullen nu ook sneller naar jouw blog gaan verwijzen in de vorm van linkjes (“deze blog legt perfect uit waarom babymassage zo waardevol is!”). En linkjes zijn voor Google een signaal dat jouw blog belangrijk is.
  • Je zult meer kliks en meer lezers krijgen die ook nog eens meer tijd op jouw blog doorbrengen dan op andere blogs (Google kan dit meten) en ook dat is voor Google een signaal dat jouw blog waardevol is.

Begin dus met het zoeken naar de juiste vragen en schrijf daar de allerbeste blogs bij. Dan doe je al meer dan je concurrenten die vooral bloggen over wat ze zelf willen vertellen in plaats van wat de ander wil horen.

Wil je meer tips over hoe je de juiste vragen achterhaalt of weten waar je op moeten letten om die perfecte blog te maken die meer links en kliks krijgt? Kom dan langs op mijn training Scoren in Google.

Gratis training: Scoren in Google

Scoren in Google is niet heel moeilijk. Maar je moet het wel even weten. En vooral gewoon doen. De allerbelangrijkste stappen vertel ik je graag in de training Scoren in GoogleDeze training geef ik op dinsdag 19 september in Haarlem van 10 – 13 uur. Je betaalt slechts 17 euro voor de onkosten. Na afloop weet jij wat Google belangrijk vindt en kun je echt aan de slag om jouw blog bovenaan te krijgen en zo heel veel nieuwe lezers.

2 Reacties

  1. Sandra

    Waarom weten we wel, de vraag is hoe en daar hadden de tips over mogen gaan vind ik.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dat is inderdaad de goede volgorde voor alles in je bedrijf. Eerst weten waarom, dan volgt het hoe – en dat laatste is precies wat Bastiaan in zijn training gaat delen. Ben je er ook bij?
      Liefs Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *