Wil jij echt impact maken? 7 geheimen om de wereld te verbeteren

5 reacties

Wil jij impact maken? Wil jij echt iets betekenen voor je klant? Wil jij de wereld beter maken? Dan moet je verkopen. Daar ligt de focus in jouw business. Want als je niet verkoopt, is je business een heel dure hobby. Dat betekent dat er te veel geld uit gaat en te weinig binnenkomt.

Het ondernemerschap gaat over impact maken, echt iets willen betekenen voor je klant. De wereld beter maken. Om impact te maken zet je je marketing in, deel je waardevolle content, maak je contact met je ideale klant, bouw je een expertstatus op en werk je aan je branding. Maar aan het eind is verkoop noodzakelijk. Doe je dat niet, dan gaat je business onderuit en is je waarde weg. Verkopen is het fundament van je business.

Focus op verkopen

Verkopen leerde ik in de uitzendbranche waar ik mijn carrière begon. Daar moest ik iedere week verkoopdoelen halen. En ik overdrijf niet als ik zeg dat ik samen met mijn team miljarden heb verdiend voor het bedrijf in de 15 jaar dat ik daar werkte. Ook nu heeft verkopen mijn focus. Mijn bedrijf moet immers voor mij zorgen: er moet simpelweg geld in het laadje komen. Want hoe meer geld mijn bedrijf oplevert, hoe meer ik voor mijn klanten kan betekenen; dat is een simpele rekensom.

Maar hoe word je een topverkoper? Je krijgt 7 geheimen van me.

Geheim 1 – je moet het doen

Het verbaast me iedere keer weer dat zoveel ondernemers niet verkopen. Ze creëren geen verkoopmomenten. Want ze durven niet, ze vinden het niet passend en ze twijfelen. Maar deze beperkingen zijn destructief voor je verkoop en daarmee voor je business. Neem hier direct afscheid van. Ieder moment met je klant is een kans om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Ga het gewoon doen! Verkopen is niets meer dan gewoon geld vragen voor je dienst. Geld is het ruilmiddel. Jij geeft mij een brood, ik geef jou geld. Jij geeft mij een training, ik geef jou geld. Door het steeds weer te doen word je een topverkoper. Maak vlieguren. Bel iedere week een potentiële klant en verkoop. Lees het Sales Script voor de inhoud van de verkoop.

Geheim 2 – het gaat om de aandacht

Verkopen is relaties opbouwen. In een relatie heb je oprechte aandacht voor elkaar. Hoe gaat het met jou? Hoe gaat het met je partner/ kinderen/ouders/gezondheid/sport/studie? Je kent de ander en je ziet de ander. Je weet waar de interesses van de ander liggen. Stuur een cadeau met hun verjaardag, een bloemetje als ze succes hebben of een kaart als bedankje. Geef gewoon aandacht aan de ander. Luister naar wat de ander nodig heeft. Wees oprecht, omdat je echt iets voor de ander wil betekenen. Gun de ander geluk.

Geheim 3 – vind het probleem

Verkopen is problemen oplossen. Als je dat kan, heb je altijd werk. Zorg dat jij ontdekt wat het grootste probleem is van je klant en help dit op te lossen.

Hiervoor ga je met hen in gesprek en je vraagt: ‘Wat is jouw probleem?’ Vervolgens bied je jouw hulp aan voor een bepaalde prijs. Doe jij dat niet, dan laat je klant het probleem door iemand anders oplossen en ben jij de opdracht kwijt. Het probleem is bijvoorbeeld het gebrek aan klanten, een website die niet werkt, een te hoog ziekteverzuim, een medewerker die niet meer op z’n plek zit, te hoge kosten, te lage omzet, wet- en regelgeving die ze te laat doorzien, slapeloze nachten, te dik of juist te dun.

Geheim 4 – verkoop offline

Je bouwt geen relatie met je klant op door Facebookvrienden te zijn en automatische mails te sturen. Je online activiteiten zijn slechts een tool om echt in contact te komen met je klant. Offline verkopen is verreweg het makkelijkst. Stel je voor dat je klant bij jou aan tafel zit. Hoe fijn is dat! Neem afscheid van offertes en koude acquisitie. Waarom zouden ze van je kopen als ze je niet kennen? Warme acquisitie is veel beter. Bouw een relatie op met je doelgroep, interesseer je in hen. Ga eerst een relatie aan en zorg dan dat ze bij je aan tafel zitten of in je trainingszaal. Dat is je verkoopmoment en dan doe je een onweerstaanbaar aanbod.

Geheim 5 – leer ‘nee’ incasseren

Je krijgt 9 van de 10 keer een ‘nee’. Als je veel vlieguren maakt, lukt het je om dit naar beneden te brengen, misschien naar 8 van de 10 keer een ‘nee’. Laat je niet weerhouden door de ‘nee’. Blijf volharden. De ‘nee’ betekent niet dat jij niet goed genoeg bent of dat de klant jou afwijst. Vat het niet persoonlijk op. Je weet niet wat de ‘nee’ van je klant betekent en je klant is ook niet verplicht om verantwoording aan je af te leggen. De ‘nee’ van je klant betekent gewoon dat je klant niet ingaat op je aanbod. Ga vooral door met verkopen.

Geheim 6 – laat dat dode paard los

Verkoop alleen aan mensen die echt bereid zijn om te kopen. Laat de mensen los die geen geld hebben of niets willen uitgeven. Ook al zie jij hun problemen en kan je hen helpen met het oplossen hiervan. Er zijn genoeg mensen met grote problemen die niet geholpen willen worden. Laat ze gaan. Focus je op de mensen die wel willen. Mensen die bereid zijn om hun probleem echt op te lossen en die bereid zijn te investeren in tijd, geld en energie.

Geheim 7 – zorg dat je er heel goed in wordt

Verkoop veel en vaak. Ontvang zoveel mogelijk ‘nee’ en maak zoveel mogelijk fouten. Maak vlieguren, val en sta weer op. Daar word je snel heel goed van. Investeer in je verkoopvaardigheden. Niet alleen in tijd en energie, maar ook in geld. Zorg daarom dat je leert van de beste.

Precies om je daarmee te helpen bied ik je mijn Online Training Goed Verkopen met een Simpel Sales Script. Daarin leer je goed verkopen.

Klik op deze link om je aan te melden: https://succesmetjebedrijf.webinargeek.com/goed-verkopen-met-een-simpel-sales-script

Verder ben ik benieuwd: welk geheim ga jij implementeren? Laat het weten hieronder in het reactieveld.

Ik kijk uit naar je reactie.

Make it a HAPPY day!
Marielle

5 Reacties

  1. Kit

    Mooie blog Marielle, wil je uitleggen wat je bedoelt met dat als jij meer met je business verdient dat Je dan meer voor je klant kan betekenen. En wat is branding eigenlijk?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Als je meer verkoopt heb je meer geld beschikbaar. Je kan dan:
      – meer mensen bereiken
      – meer doen voor je klanten

      Want je hebt meer budget beschikbaar voor bijvoorbeeld je marketing. Ook kan je experts inhuren die je werk uit handen nemen, waardoor jij verder kan bouwen.

      Meer verkoop = meer klanten = meer impact. De impact die jij op hen maakt geven zij ook weer door aan hun relaties. Daarmee wordt je impact nog groter.

      Is dit antwoord op je vraag Kit?

      Branding is je positionering in de vorm van huisstijl. Lees dit artikel er over: https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/26/brand-identity-marketing-dit-zijn-de-verschillen-en-overeenkomsten/

      Antwoord
      • Kit

        Dank je wel Marielle!!!!

        Antwoord
  2. Marie-José

    Ik implementeer ze alle 7 ?????????

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Yes! En met prachtige resultaten tot gevolg!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *