Stop direct met uurtje factuurtje!

4 reacties

Je doet jezelf tekort – en je klant

Realiseer jij je omzet met uurtje-factuurtje? Dan ben je slaaf van je eigen bedrijf en zal je nooit de groei doormaken die jij voor ogen hebt.

Wat doe je verkeerd? Je klant heeft een probleem, roept jouw hulp in en je lost het op. De uren die jij hebt gemaakt, factureer je. Vervolgens moet je opnieuw wachten tot je klant jou nodig heeft en jij een factuur kan sturen. En dan moet je maar hopen dat je klant je op tijd betaalt en geen betalingstermijn van 60 dagen hanteert, want dat gaat ook nog eens ten koste van je cashflow. Je werkt dus reactief. Je doet jezelf en je klant tekort.

Help je klanten met meer dan hun probleem

Je klant heeft ambities en wil zijn dromen waarmaken. Vraag het maar eens: ‘Hoe ziet je leven eruit over vijf jaar?’ Je helpt je klant niet alleen met het oplossen van zijn probleem, maar ook met het waarmaken van zijn ambities. Help jij je klant daar niet mee, dan gaat hij naar een ander.

Afhankelijk van je klant

Met uurtje-factuurtje ben je overgeleverd aan je klant. Dat geeft een heel onbehagelijk gevoel, want je hebt dan het stuur van je bedrijf aan je klant overgegeven. Je bent out of control.

Afhankelijk van jouw inzet

Met uurtje-factuurtje is je bedrijf bovendien volledig afhankelijk van jouw inzet. Werk jij niet, dan verdien je geen geld. Werk je veel, dan verdien je veel. Daardoor maken ondernemers die uurtje-factuurtje werken vaak veel uren. Je loopt ook de nodige risico’s, want als je ziek bent verdien je niets.

Afhankelijk van de uren die je maakt

Bovendien zit je snel aan je maximum. Stel, je werkt al 40 uur per week en je maakt een omzet tussen de 50.000 en 70.000 euro per maand. Best redelijk, maar er zit geen rek meer in, tenzij je dus meer uren gaat maken. Waar het thuisfront niet heel gelukkig mee zal zijn en wat zich op den duur ook op je gezondheid wreekt. Terwijl je in potentie je omzet kan vertienvoudigen met minder uren.

Hoe dan?

Succesvol ondernemerschap is het toepassen van enkele strategieën die je bedrijf schaalbaar maken. Zodat jij zonder veel extra uren omzetgroei kan realiseren. Daar zijn verschillende strategieën voor.

  •  Je kan bijvoorbeeld mensen inhuren of in dienst nemen die het werk voor jou doen, waarbij jij hen betaalt voor de uren die ze voor je werken.
  • Je kan een groter publiek bereiken door je kennis in online of offline trainingen aan te bieden.
  • Je kan klanten een abonnement aanbieden, zodat ze altijd aanspraak kunnen maken op bepaalde diensten.
  • Je kan klanten high-end programma’s aanbieden waarbij jij of je team je klanten voor een periode van een aantal weken of maanden begeleidt.
  • Of je past een combinatie toe van al deze strategieën.

Voorbeeld

Stel, je hebt een coachingpraktijk en je helpt vrouwen die een burn-out hebben. Je helpt hen hun leven weer in balans te brengen en een volgende burn-out te voorkomen.

Nu kan je je klant behandelen voor haar burn-out. Je hebt daar een x aantal behandelingen voor nodig. Je klant komt wanneer het haar uitkomt en per behandeling stuur je een factuur. Als je klant de zaken weer enigszins op de rit denkt te hebben, komt ze niet meer. Grote kans dat ze over een aantal maanden weer dezelfde problemen heeft en weer bij je aanklopt. Of jou juist verwijt dat het niet heeft gewerkt.

Deze strategie werkt dus niet en je kan je belofte aan je klant niet waarmaken.

Wat kan je wel doen?

Ontwikkel daarom een online programma. Dat bestaat uit een aantal video’s met lesmateriaal en opdrachten. Je hebt contact met je klant via het programma of via een ondersteunende Facebookgroep. Dat is de plek waar je klant vragen kan stellen, hulp kan vragen, successen kan delen en anderen klanten kan ontmoeten met vergelijkbare problematiek. Dat geeft haar extra ondersteuning bij het oplossen van haar probleem. Je klant meldt zich online bij je aan en krijgt toegang tot het programma als ze heeft betaald.

Jouw voordeel

Het voordeel voor jou is dat je eenmalig je online programma aanbiedt en dit voor langere tijd kan verkopen. De investering is daardoor laag en je opbrengsten zijn hoog. Je kan een online programma makkelijk verkopen aan veel meer mensen. Nadeel is echter dat je je klant niet ziet en daardoor beperkt kan begeleiden. Combineer een online programma daarom altijd met een high-end programma.

Ontwikkel een high-end programma

Bied je klant naast je online programma een programma aan waarmee je bijvoorbeeld een half jaar begeleiding geeft met een coachingssessie van anderhalf uur per week. Daarnaast kan je klant je per week eenmaal mailen of bellen in urgente situaties. Het online programma dat je hebt ontwikkeld is een extra ondersteuning voor je klant en kan je er als bonus bij geven. Je stuurt een factuur voor het gehele programma en je behandeling start als je klant de factuur heeft betaald.

Jouw supervoordeel

Dan heb je een supervoordeel! Je krijgt vooraf je geld: dat geeft je meer zekerheid. Daarbij heb je het commitment van je klant, want ze heeft al betaald. Je klant zal daardoor bovendien geen sessies overslaan en werkelijk gebruik maken van je hulp, waardoor de resultaten voor je klant beter zijn. Deze programma’s geven een enorme boost aan de kwaliteit van je werk en daarmee aan jouw expertstatus als ondernemer.

High-end programma’s zijn duurder voor je klant dan uurtje-factuurtje. Maar als je regelmatig mijn blog leest weet je inmiddels ook dat het nooit om het geld gaat, maar altijd om de waarde die je levert aan je klant. Je helpt haar werkelijk problemen op te lossen en ambities te bereiken. Dat is niet in geld uit te drukken, dat is gewoon onbetaalbaar.

Wil jij je dromen waarmaken?

Wil jij je dromen waarmaken? Help dan je klant háár dromen waar te maken. Ontwikkel producten en diensten die jou én haar hierin ondersteunen. Wat is nu de eerste stap die jij hierin gaat zetten?

Zet ook direct je volgende stap.

Ik weet dat je meer klanten wil. Anders zou je immers mijn blog niet lezen. Je wil ook meer en gemakkelijker omzet maken. Je wil bovendien meer genieten en tijd voor jezelf hebben. Je bent wel klaar met dat geploeter en die lege bankrekening. Het wordt tijd dat je daarmee stopt en de keus maakt om de spelregels te leren voor succesvol ondernemerschap.

Je bent hier op de juiste plek, want ik ga je vertellen hoe je dat moet doen. 6 september geef ik mijn exclusieve training Hoe Ik In Een Jaar Tijd 100 Klanten Kreeg. Tijdens deze training leer je hoe ook jij in een jaar tijd 100 klanten krijgt.

Reserveer direct je plek. Mijn trainingen zijn altijd snel vol en het aantal plaatsen is beperkt.

Klik hier: Ja, Ik Wil Ook 100 Klanten!

Ik kijk ernaar uit je te zien op de training en je reactie te lezen op mijn blog.

Make it a HAPPY day!
Marielle

4 Reacties

  1. Mary

    Hi Marielle, geld stop direct met uurtje factuurtje ook voor een praktijk voor astrologie & coaching? Ik geef ook nog losse astrologie consulten.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Mary,

      ik zou inderdaad direct trajecten gaan ontwikkelen waarbij je jouw klant voor langere tijd ondersteunt.

      Groetjes Marielle

      Antwoord
  2. Joycet Reinders

    Het gaat niet om het geld maar om de WAARDE die ik lever. Sinds ik die WAARheid met cement in mijn mind vastgezet heb, gaat het stromen. Het gaat om wat ik geloof.en als ik het geloof, gaan mijn klanten het ook geloven. Dank voor deze waardevolle blog Mariëlle!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat fijn Joycet om te lezen, dank je wel voor je reactie!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *