Wat kun je leren van lekker shoppen? Leerzame lessen van Lush.

12 reacties

leerzame lessen van lushMarketinglessen liggen op straat. Als ik mijn dochters vraag: “Wat gaan we doen deze voorjaarsvakantie?”, antwoorden ze: “Winkelen in de Kalverstraat.”
Geen museum, sportieve activiteit of een gezellige lunch. Het wordt de Kalverstraat, in het bijzonder Lush. En of we dan wel op tijd kunnen gaan, want anders is het te druk.

Interessant concept.

Kort voor de kerst maakte ik voor het eerst kennis met Lush, ook al via mijn dochters. Sindsdien ben ik zeer geïnteresseerd in dit concept, omdat ik hier als ondernemer veel van kan leren. Dus we gaan maandagochtend met veel plezier naar de Lush-winkel in de Kalverstraat.

Wat viel mij op?

Om 11 uur staan we in de winkel. Het is vol met potentiële kopers. Ik zie voornamelijk hippe pubermeisjes met een portemonnee vol zakgeld. In gezelschap van hun moeders, ook met gevulde portemonnees. Kennelijk doen ze hier iets goed.

Aantrekkelijk.

Het is meteen duidelijk wat ze verkopen: zeep en aanverwante artikelen. Het ziet er allemaal heel aantrekkelijk uit. Als een magneet gaan de zeepjes naar alle neuzen. Iedereen ruikt.

Aandacht, tijd en kwaliteit.

Het personeel bestaat vooral uit vrolijke en hippe types. Ze zijn zeer goed op de hoogte van alle producten en nemen uitgebreid de tijd voor je.
“Mooie krullen heeft u! Nee, u heeft geen extra volume nodig.”
Ze wijzen vooral op de producten waarvan zij denken dat je die echt goed kunt gebruiken.

Uitgang.

Wil je de winkel uit? Dan eerst langs de kassa. Daar pakken de meiden de zeepjes uiteraard mooi in. Bij het afrekenen ontvangen we nog een cadeau: een mooi boekje met het verhaal van Lush. En uiteraard een overzicht van de producten.

Eerlijk.

De producten doen wat ze zeggen. Ik heb het zelf uitgeprobeerd met de shampoo en conditioner die ik heb gekocht: wel glans, geen volume.

Meest leerzame les.

Dus mijn Lush bezoek was behalve heel leuk, ook heel nuttig en leerzaam. Mijn meest leerzame lessen van deze maandag?

  • Het gaat niet om wat je aanbiedt, het gaat om de beleving.
  • De combinatie van plezier, aandacht en echt contact werkt.
  • Het is zó belangrijk dat jij je klant echt verder wilt helpen. Dat kan met kleine dingen.

Ik ben heel benieuwd: wat leer jij van Lush? Deel jouw les hieronder in het reactieveld! Alvast bedankt voor je reactie, ik kijk ernaar uit.

Wil je meer leren over jouw onderneming?

Ik nodig je uit voor mijn Training Succes met je Bedrijf. Tijdens deze training leer ik je dé methode om klanten te krijgen. Succes met je bedrijf komt vooral wanneer je voldoening en vervulling uit je passie haalt. Dan zul je persoonlijk en zakelijk groeien met mooie resultaten, ook op je bankrekening.

Meld je direct aan voor de training! Klik hier: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-aanbieding-training-succes-met-je-bedrijf-32068494731
Wacht niet te lang, want ik heb een beperkt aantal stoelen beschikbaar.

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten op mijn training.

Make it a HAPPY day!
Marielle

12 Reacties

  1. Veron Goemans

    Had eerlijk gezegd nog nooit van Lush gehoord. Net in London geweest en die winkel dus gemist. Jammer, jammer!

    Interessant om je eigen beleving in een winkel te vertalen naar een blog. Mooi gedaan Mariëlle, inspireert mij weer om zo’n verbinding ook eens te leggen.

    Wat ik vooral uit dit blog haal is dat het heel belangrijk is om in de beleving die jij je klant geeft zoveel mogelijk zintuigen mee te laten spelen. Die zeepjes kun je zien, ruiken, voelen, en het personeel kun je horen. Alleen het proeven ontbreekt.

    Nu praten we bij Lush over een fysieke winkel waarin het iets eenvoudiger ligt om het zintuiglijke aan de beleving toe te voegen. Ik ga er eens goed over nadenken hoe je dit kunt vertalen naar een online dienstverlening. Mooie uitdaging!

    Antwoord
  2. klazien Schaap

    Oh en lucky me: ik heb DRIE Lush filialen op loopafstand van mijn huis (Kalverstraat, Leidsche straat en Centraal Station). Het is echt waar. Ok, nu stop ik met reageren. Yay, Lush!

    Antwoord
  3. klazien Schaap

    Haha, ze hadden je wel mogen sponsoren in ruil voor dit blog. Goede reclame 😉

    Antwoord
  4. klazien Schaap

    Yeah! Gisteren nog wat gekocht bij Lush. Ook al is het duur, mijn hele badkamer staat er vol mee. Eén van de vele dingen die ik echt tof aan ze vind, is dat ze heel veel weggeven. Ze doen niet moeilijk over rijkgevulde proefmonstertjes van producten op aanvraag. De volgende keer dat je er komt zeker om vragen! Lush = leuk! Een van mijn favoriete merken, ook al identificeer ik me niet zo snel met een merk.

    Antwoord
  5. Evelyne Bos

    Wat leuk dat Lush hip is! Het is namelijk een heel diervriendelijke winkel! Ook leuk dat je deze manier van verkopen beschrijft. Het gaat zo vaak niet goed met het klantgevoel. Afgelopen week ben ik op vakantie geweest en niet het restaurant met het lekkerste eten, maar het restaurant met de vriendelijke en attente bediening staat bij ons hoog in ons geheugen. Ik proef een nieuwe niche! 🙂

    Antwoord
  6. Rebecca Siccama

    Leuk verhaal, Marielle, en wat ik leer is dat de beleving zo belangrijk en het gevoel in de watten te worden gelegd. Dit doen ze ook door mooi inpakken en een kado’tje erbij. De sfeer in die winkel zal ook veel bijdragen aan de belevenis!

    Antwoord
  7. Jantine

    Hahaha, wat een heerlijk verhaal. Ik zie je al voor me met je twee dochters in de Lush. Lang, lang geleden dat ik er zelf binnen ben geweest, mij te druk 😉 Mijn eigen favoriete winkel: Desigual. Kleurrijk, anders, vrolijk. Een hele andere beleving dan de meeste kledingwinkels, ik word er altijd heel blij van, net een snoepwinkel! De marketingles van Desigual? Natuurlijk ook die beleving, maar voor mij nog veel meer ‘durf anders te zijn, durf je kleuren te laten zien’. Dat wat jou uniek maakt, daarin zit je onderscheidend vermogen! Groetjes, Jantine.

    Antwoord
  8. Anneke

    ik heb nog nooit van Lush gehoord, maar ik zie al de moeders met hun kinderen al lopen, als ik je verhaal lees.
    Wat het mij leert, is dat alles moet kloppen. Oog voor detail en meer leveren dan waar de klant op rekent. Dat gebeurt vanzelf als je je werk met plezier doet en oog heb voor de klant!

    Antwoord
  9. Monique

    Marielle, ik adviseer je om naar de Lush in Londen te gaan. Daar kijk je vast je ogen uit. Amsterdam valt dan echt in het niet.. mijn dochter is er ook helemaal wild van … idd erg duur maar dat is niet belangrijk volgens de pubers. Ze spelen er goed op in met allerlei demo’s !

    Antwoord
  10. Tony Rekelhoff

    Hoi hoi, Ik ben er nog nooit geweest.
    Alleen al door jou beschrijving (ik ben een beelddenker) zie ik de zeepjes….. ik ruik ze bijna.

    Mijn les heruit; Beleving vertel je door….Zeep op zeep reclame zeg maar. 😉

    Voor mijn business; Geef een beleving waar een goed gevoel uit voortkomt.
    Maak het contact met je klant een herinnering waard. Dan creeër je niet alleen connectie maar ook zeep op zeep (Oh pardon) mond tot mond reclame.

    Antwoord
  11. Marc de Groot

    Grappig Marielle, ik nam Lush ook al als voorbeeld afgelopen jaar. Ze doen het heel goed in klantbeleving inderdaad en het is altijd leuk shopppen :).

    Antwoord
  12. Saskia van de Riet

    Ha, mijn favoriete winkel… waar ik zelden iets koop, altijd graag kom en als ik iets koop ook heel blij mee ben. Wat ik leer van Lush? Dat als je product uit het hart komt, je zelf volledig achter je product staat en mensen wil helpen, dat je verkopen vanzelf gaat. De ultieme win-win.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *