In 6 eenvoudige stappen meer en makkelijker verkopen

0 Reacties

Wil je meer en makkelijker verkopen? En wil je dat je het er gewoon goed bij kan hebben, zonder dat je hele agenda dichtslibt? Wil je, nog liever, juist meer tijd voor jezelf? Meer geld en meer tijd is natuurlijk een ideale combinatie. Maar hoe dan?

SUCCESvolle tips

Dat lukt je met mijn meest SUCCESvolle tips, die in mijn boek SUCCES met je Bedrijf staan. Heb je dat boek nog niet? Schaf dan direct een exemplaar aan. En meld je hieronder aan voor de masterclass van binnenkort. 

Implementeer het SUCCES-systeem

Mijn SUCCES-systeem is een systeem om geld te verdienen. Want als je geen geld verdient met je werk, heb je gewoon een heel dure hobby. 

Implementeer dus het SUCCES-systeem, het systeem dat ik heb ontwikkeld, al jaren zelf succesvol toepas – net als mijn klanten die het leren. 

Het systeem is eenvoudig, winstgevend en eindeloos. Het is immers een systeem: je ontwikkelt je systeem eenmalig en daarna kan je het steeds weer herhalen, al dan niet geautomatiseerd. Het systeem ís SUCCES:

S = Specifiek maken
U = Uitvragen
C = Cadeaus ontwikkelen
C = Continuïteit aanbrengen
E = Excelleren
S = Sales

Specifiek maken

Wie is die klant die jij goed kan helpen? Wie is die klant die jouw hulp zo hard nodig heeft? Wie is die klant die bereid is te betalen voor jouw dienstverlening? Wie is die klant waar je blij van wordt en met wie je graag dagelijks wil werken? Benoem je ideale klant zo specifiek mogelijk. Heb superduidelijk voor ogen wie jij graag als jouw klant wil. Als jij dit helder hebt, communiceer je veel duidelijker. Ben je veel zichtbaarder. Ben je veel aantrekkelijker. Onderscheid je je eenvoudig. En het geeft focus, want je weet wie je klant is, zodat je exact weet wat je moet doen. 

Focus op goed betalende klanten. Mensen die bereid zijn hun portemonnee te trekken en jou willen betalen. Mensen die ook beslissingsbevoegd zijn, want je hebt geen klap aan mensen die altijd hun problemen zelf op willen lossen, omdat ze er geen geld voor over hebben. Laat deze mensen los. Focus op mensen die wel gecommitteerd zijn en wel bereid zijn in de buidel te tasten. 

Uitvragen

Hoe selecteer je die goed betalende klanten? Hoe ontdek je of mensen echt gecommitteerd zijn en echt bereid zijn goed te betalen voor jouw diensten? Het is heel simpel: vraag het.

Ondernemers hebben de neiging zelf te verzinnen wat hun klanten nodig hebben en daar hun diensten op te ontwikkelen. Het is een herkenbare fout, ik heb deze zelf ook gemaakt. Niet doen! Want als je je diensten baseert op aannames, heb je straks diensten die jij heel goed vindt, maar die voor je doelgroep niet meer dan een nice to have zijn. Leuk en interessant, maar niemand koopt ze.

Jij wil dat jouw diensten een must have zijn voor klanten die bovendien bereid zijn te betalen. Dat ontdek je door je ideale klanten te vragen wat hun wensen en behoeften zijn. Vraag hen dus: “Wat is je urgente probleem, waar lig je wakker van, waar ben je gefrustreerd over en wat zou je anders willen in je leven?” 

Vraag meteen waar jij kan helpen: “Wat kan ik dan nu voor je doen?” 

Hun antwoord is de perfecte input voor de ontwikkeling van je dienstverlening. 

Mensen die bereid zijn om je vragen te beantwoorden zijn gecommitteerd. Dus dat zijn je ideale klanten. Geef hen daarom aandacht en cadeaus. Cadeaus? Ja, kijk verder.

Cadeaus ontwikkelen

Om te kunnen ontvangen moet je eerst geven. Het is een universele wet dat geven en ontvangen met elkaar verbonden is. Er is een continue interactie. Geven brengt ontvangen met zich mee en ontvangen houdt automatisch geven in. Als je enkel wil ontvangen zonder te geven, doorbreek je de stroom en stagneert het. Andersom is het precies hetzelfde, geef je enkel zonder te ontvangen, dan stagneer het ook. Dus na geven, moet je ook altijd bereid zijn te ontvangen.

Wat kan je geven om daarna ook te kunnen ontvangen? Denk aan een waardevol cadeau, zoals een e-boek, een videoserie, een format, een webinar, een consult, een coaching of een training. Iets wat van waarde is voor jouw ideale klanten, waar ze baat bij hebben. Uiteraard zet je dat cadeau op een prominente plek op je website. Zodat zoveel mogelijk van jouw ideale klanten dit downloaden.  

Je klanten kopen niet direct van je zonder eerst iets ontvangen te hebben. Want ook voor je klanten geldt de universele wet van geven en ontvangen. Ze moeten je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Pas dan gaan ze van je kopen. Know – Like – Trust, een belangrijk principe voor al je marketing. En cadeaus zijn daar uitstekend voor geschikt. 

Continuïteit aanbrengen

Je kan eenmalig een blogpost delen. Je kan af en toe eens een bericht op social media plaatsen. Je kan een keer proberen of een webinar klanten oplevert. Het is allemaal interessant en leerzaam, maar dat kost vooral veel tijd en levert weinig op.

Je kan veel beter die mensen die jouw weggever downloaden verwennen met waardevolle tips en aanbiedingen. Stuur ze bijvoorbeeld een wekelijks blog of stuur regelmatig een uitnodiging voor een interessante, onmisbare masterclass. Niet eenmalig, maar continu. 

Als jij continuïteit aanbrengt in je handelen, ontstaat er namelijk continuïteit in je verkoop, je omzet en je winst. Doe je iets eenmalig, dan blijf je achter de feiten aanhobbelen. Onthou dat ieder contact met je klant een verkoopmoment is. Hoe meer jij contact zoekt, hoe meer verkoopmomenten je creëert. Het is aan jou om het initiatief te nemen, je klanten wachten niet op je. En als jij waarde levert aan die gecommitteerde mensen, dan manifesteert jouw continue handelen zich op enig moment ook in continue winst. 

Kies enkele strategieën die bewezen succesvol zijn. Pas ze consequent toe: keer op keer op keer. Niet één blogpost, maar iedere week. Niet één masterclass, maar iedere maand. Breng continuïteit aan in strategieën die voor jou en je klanten goed werken. Die continuïteit maakt je tot een expert. 

Excelleren

Door iets keer op keer te doen word je er heel goed in. Je ontwikkelt meesterschap. En door dit meesterschap wordt de kwaliteit van je werk heel hoog. Met een hoge kwaliteit kan je hoge prijzen vragen, want de prijs wordt bepaald door de waarde die je levert. Hoe beter de kwaliteit van je werk, hoe hoger de waarde, hoe hoger de prijs.

Ik vind het echt onzinnig als ik zie dat mensen met 30 jaar ervaring in hun vak nog steeds ploeteren met hun prijzen. Dat ze nauwelijks 100 euro durven te vragen voor een enkele coachingsessie. Vraag gewoon eens 450 euro, dat is de juiste prijs als je 30 jaar ervaring hebt. Dan excelleer je. 

Excelleren gaat echt over je eigen expertise waarderen en die uitdrukken in een bedrag. 

Je klanten zitten niet te wachten op goedkoop. Ze zitten te wachten op goed. Ga ervan uit dat je klanten bereid zijn om te betalen voor goed. En goed en goedkoop gaat slecht samen. Werk dat voor jezelf eens uit: hoe goed kan jij je klanten helpen met dat wat jij goed kan? Dan ontdek je dat de waarde van je werk voor je klant veel hoger is dan je denkt. 

Ik daag je uit om diensten te ontwikkelen voor prijzen van een maandsalaris. Dus als jij een maandsalaris wil van 5.000 euro, ontwikkel je een vorm van dienstverlening waar je 5.000 euro voor kan vragen. Dat is excelleren. 

Sales

Nu komt het erop aan, nu moet je het ook verkopen voor 5.000 euro :-). Met alle voorgaande stappen heb je alle mogelijke voorbereiding gedaan. Grijp nu ieder contactmoment aan om te verkopen. Ieder moment is geschikt om jouw dienst van 5.000 euro te verkopen. Dan heb je meteen een maandsalaris binnen, hoe cool is dat! 

Niet iedereen wil dat betalen. Dat is helemaal prima, want jij focust op mensen die het wél willen betalen. En nee, niet iedereen kán dit betalen. Ook dát is helemaal prima. Dat is een probleem van je klant dat jij niet op hoeft te lossen door je prijzen te verlagen. Mijn ervaring is dat er altijd geld is wanneer je klant het echt wil. 

Jij moet het doen. Jij moet iedere keer weer verkopen. Neem daar steeds weer de tijd voor. Vergeet het nooit, in geen enkel contactmoment. Focus dan altijd op het meest urgente probleem van je klanten. Verkoop aan mensen die hebben laten zien dat ze gecommitteerd zijn, bijvoorbeeld omdat ze je cadeaus in ontvangst hebben genomen, omdat ze zich hebben ingeschreven voor je masterclass of omdat ze hebben aangegeven dat ze je hulp graag willen. 

Implementeer dit SUCCES-systeem 

Mijn SUCCES-systeem staat garant voor zakelijk en financieel succes. Het enige wat je hoeft te doen is het steeds weer te herhalen. Keer op keer op keer. Het fijne van dit systeem is, dat je voldoende tijd over hebt voor jezelf, om jezelf de nodige rust en ontspanning te gunnen. En misschien nog wel belangrijker in deze tijd: dat je er echt kan zijn voor je klanten. Dat je hen echt de aandacht kan geven die ze nodig hebben in deze uitdagende tijden. Het SUCCES-systeem stelt je in staat om maximaal impact te maken. 

Neem hierin iedere dag een kleine stap en ontdek dat je na enkele weken meters hebt gemaakt. Ik begrijp dat het fijn is om deze stappen niet alleen te zetten. Hulp van een expert is gewoon nodig als je meer en makkelijker wil verkopen.

Meld je daarom direct aan voor mijn masterclass Meer en Makkelijker Verkopen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *