Net zoals iedere andere ondernemer ben ook ik met mijn bedrijf begonnen zonder klanten. Ik heb na het afscheid van mijn eerste bedrijf de eerste maanden vooral gebruikt om mijn doelgroep te bepalen. Wie is nou die persoon waar ik zo graag mee wil werken? Wie kan ik ondersteunen in het opbouwen van een prachtig winstgevend bedrijf? Wanneer jij kiest voor een duidelijke doelgroep, ontstaat er iets magisch: je doelgroep kiest voor jou. Je bedrijf wordt een magneet voor de mensen die jij aanspreekt.

Mijn eerste product

Aan mijn doelgroep stelde ik vragen om te ontdekken wat hun wensen en behoeften zijn: wat heb je van me nodig en wat zijn je uitdagingen en ambities? Het gaf een compleet beeld van mijn doelgroep en op basis daarvan ben ik producten en diensten gaan ontwikkelen. Het eerste was een gratis training. Daarin behandelde ik de belangrijkste uitdaging voor mijn klanten die ik uit al die gesprekken had gehaald.

Alle mensen die bereid waren geweest mijn vragenlijst in te vullen, kopjes koffie met me te drinken, hun problemen op tafel te leggen en met mij te bespreken, heb ik uitgenodigd voor deze gratis training. Zo kreeg ik mijn eerste 20 deelnemers in de zaal.

Ontdekkingen

Ik ontdekte tijdens deze training een aantal dingen:

  • Ik vind het waanzinnig leuk om als trainer voor de groep te staan en dat kan ik ook goed.
  • Door mijn voorbereiding weet ik goed wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en ik kan hen dus veel waarde geven in trainingen.
  • Ik kan goed verkopen, want
    • ik had een gevulde zaal met 20 mensen
    • ik sloot mijn training af met een onweerstaanbaar aanbod
    • 5 mensen gingen op mijn aanbod in
    • en ik heb 5.000 euro verdiend.

Zo kreeg ik mijn eerste betalende klanten.

Strategie

Dit is de strategie die ik nog steeds gebruik:  vragen stellen aan de doelgroep, waarde geven en een aanbod doen. Keer op keer op keer. Deze strategie is onmisbaar voor jou, omdat het jou klanten oplevert. Maar ook omdat je op deze manier heel ervaren wordt in je ondernemerschap. Het maakt jou tot een expert. Daarbij leer je heel goed je doelgroep kennen en lever je hen steeds meer waarde. Je doelgroep gaat jou zien als de expert. Er ontstaat vertrouwen.

Ook voor jouw klanten is dat onmisbaar. Omdat zij jouw waarde gaan implementeren en op deze manier mooie resultaten halen met dat wat jij hen leert.

Het is een win-win-win:

  • jij groeit als ondernemer
  • en je neemt je klant met je mee
  • daardoor haal je allebei mooie resultaten.

Begin direct

Ik weet wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en daardoor heb ik veel verkocht. Mijn bedrijf groeide enorm in korte tijd en in een jaar had ik meer dan 100 klanten. Je kunt dus beginnen met nul klanten en door iedere dag een stap te zetten, krijg je er iedere maand klanten bij.

Laat je klanten investeren in zichzelf

Om te groeien in je aantal klanten moet je verkopen. Zonder verkopen heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Het is jouw verplichting om aan je doelgroep te verkopen. Want verkopen is aan je klanten vragen om een investering in zichzelf te doen, zodat ze zich ontwikkelen met jouw hulp. Het is een cadeau dat ze zichzelf geven; ze geven het niet aan jou. Het spreekt dus voor zich dat je daar geld voor vraagt.

Creëer verkoopmomenten

Om te verkopen moet je momenten met je doelgroep creëren waarop je je aanbod kan doen, zoals ik dat doe met de trainingen. In mijn eerste jaar gaf ik iedere week een gratis training. Hoe meer verkoopmomenten jij creëert, hoe meer je verkoopt.

Hoe creëer je verkoopmomenten?

  • Organiseer een gratis webinar.
  • Organiseer gratis trainingen.
  • Geef gratis coachingssessies.

Want onthoud: je doelgroep gaat niet zomaar van je kopen. Ze moeten je eerst leren kennen, ze moeten je leuk vinden en ze moeten je vertrouwen. Dat vertrouwen komt wanneer je hen gratis kennis laat maken met jouw expertise.

Nodig je doelgroep uit

Je nodigt iedereen uit die op je mailinglijst staat voor je gratis dienst. Plaats ook een Facebookadvertentie om nieuwe deelnemers te werven. Tijdens je gratis dienst doe je een onweerstaanbaar aanbod voor een betaald product of een betaalde dienst.

Het wordt steeds leuker

Als je, zoals ik, iedere week gratis trainingen geeft, levert je dit dus ook iedere week nieuwe klanten op. Je zult merken: je wordt er steeds beter in, het wordt steeds leuker en het gaat je steeds makkelijker af.

Wat doe jij?

Wat is jouw favoriete verkoopmoment? Laat het weten in het reactieveld hieronder. Als dank voor je reactie heb ik een geweldig format voor je. Het is het format dat ik gebruik bij het uitschrijven van mijn onweerstaanbare aanbod. Zodra ik je reactie heb toegelaten, ontvang jij het format in je mail.

Hoe Ik In Een Jaar Meer Dan 100 Klanten Kreeg

Zet direct een volgende stap en meld je aan voor mijn training. In deze training krijg je hét stappenplan om je business een flinke boost te geven. Dit plan kan je dagelijks toepassen en levert je iedere maand weer nieuwe klanten op. Het creëren van verkoopmomenten is één van de stappen die ik behandel in dit stappenplan.

Meld je direct aan voor mijn Training Hoe Ik In Een Jaar Meer Dan 100 Klanten Kreeg.

Ja, ik wil meer dan 100 klanten.

Ik kijk uit naar je reactie en ik hoop je gauw te ontmoeten op mijn training!

Hartelijke groet,

Marielle

PS Deel mijn blog in je netwerk. Zo profiteren ook andere ondernemers van mijn waardevolle artikelen. Maak daarvoor gebruik van onderstaande knoppen.

Ontdek 6 Manieren Om Met Gemak Meer Klanten Te Krijgen

Praktisch handboek voor Startende Ondernemers. 

Ik geef toestemming voor:

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!