sb_et_cpt_li_post_layout Hoe verkoop je wat je klant wil hebben? - Succes met je Bedrijf

Hoe verkoop je wat je klant wil hebben?

doelen stellen, Implementatie, marketing, Systemen | 15 reacties

In 2014 begin ik zonder klanten Succes met je Bedrijf. Ik heb dan afscheid genomen van mijn eerste bedrijf en de eerste maanden heb ik vooral gebruikt om mijn doelgroep te bepalen. Aan hen heb ik gevraagd wat ze van me nodig hebben en wat hun uitdagingen en ambities zijn. Alle mensen die bereid zijn geweest mijn vragenlijst in te vullen, kopjes koffie met me te drinken, hun problemen op tafel te leggen en met mij te bespreken, heb ik uitgenodigd voor een gratis training.

20 deelnemers.

Toen had ik ineens 20 deelnemers in de zaal. Ik ontdekte tijdens deze training een aantal dingen:

  • Ik vind het waanzinnig leuk om als trainer voor de groep te staan en dat ik het ook goed kan.
  • Dat ik door mijn voorbereiding goed weet wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en ik dat ik hen dus in trainingen veel waarde kan geven.
  • Dat ik goed kan verkopen, want ik sluit mijn training af met een onweerstaanbaar aanbod en plotseling heb ik 5.000 euro verdiend: 5 mensen gaan op mijn aanbod in.

Mijn eerste klanten.

Zo krijg ik mijn eerste klanten. Dit is het model dat ik nog steeds gebruik, waardoor ik als trainer heel ervaren ben en echt een TOP-trainer ben geworden. Ik weet precies wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en daardoor heb ik veel verkocht. Mijn bedrijf is daardoor enorm gegroeid en het blijft groeien. Meer dan honderd klanten heb ik nu. Je kunt dus beginnen zonder klanten en door iedere dag een stap te zetten, krijg je er iedere maand klanten bij.

Je moet verkopen.

Om te groeien in je aantal klanten moet je verkopen. Verkopen is geld vragen voor wat je doet, niets meer en niets minder. Je bent het aan jezelf verplicht te verkopen, want je hebt immers geld nodig in het dagelijks leven. Daarbij ben je het ook verplicht aan je doelgroep om te verkopen. Verkopen is aan je klanten vragen om een investering in zichzelf te doen, zodat ze zich ontwikkelen met jouw hulp. Het is een cadeau dat ze zichzelf geven; ze geven het niet aan jou. Het spreekt dus voor zich dat je daar geld voor vraagt.

Creëer verkoopmomenten.

Om te kunnen verkopen moet je momenten met je doelgroep creëren waarop je je aanbod kan doen. Zoals ik dat doe met de trainingen die ik geef. Hoe meer verkoopmomenten jij weet te creëren, hoe meer je verkoopt.

Hoe creëer je verkoopmomenten?

  • Organiseer een gratis webinar.
  • Organiseer gratis trainingen.
  • Geef gratis coachingssessies.

Want onthoud: je doelgroep gaat niet zomaar van je kopen. Ze moeten je eerst leren kennen, ze moeten je leuk vinden en ze moeten je vertrouwen. Dat vertrouwen bouw je op door je kennis gratis weg te geven.

Nodig iedereen uit.

Je nodigt iedereen die op je mailinglijst staat uit voor je gratis dienst. En tijdens je gratis dienst doe je een onweerstaanbaar aanbod voor een betaald product of een betaalde dienst.

Het wordt steeds leuker.

Als je, zoals ik, iedere week gratis trainingen geeft, levert je dit dus ook iedere week nieuwe klanten op. Je zult merken: je wordt er steeds beter in, het wordt steeds leuker en het gaat je steeds gemakkelijker af.

Wat doe jij?

Welk verkoopmoment is jouw favoriet? Laat het weten in het reactieveld hieronder. Als dank voor je reactie heb ik een geweldig format voor je. Het is het format dat ik gebruik bij het uitschrijven van mijn onweerstaanbare aanbod. Zodra ik je reactie heb toegelaten, ontvang jij het format in je mail.

Webinar 7 Marketing Tips voor Instant Expert Status.

Zet direct een volgende stap en meld je aan voor mijn webinar. In mijn webinar deel ik hét marketing stappenplan met jou. Dit plan kan je dagelijks toepassen en levert je iedere maand weer nieuwe klanten op. Het creëren van verkoopmomenten is één van de stappen die ik behandel in dit stappenplan.

Klik hier om je aan te melden: https://succesmetjebedrijf.webinargeek.com/7-marketing-tips-voor-instant-expert-status

Ik kijk uit naar je reactie en ik hoop je gauw te ontmoeten op mijn training!

Make it a HAPPY day!

Marielle
PS. Deel mijn blog in je netwerk. Zo profiteren ook andere ondernemers van mijn waardevolle artikelen. Maak daarvoor gebruik van onderstaande knoppen.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

15 Reacties

  1. Kit

    Hoi Marielle,
    Mooi de volledige strategie een keer zo bij elkaar. Overzie ik het beter. Dankjewel.
    Mijn favoriete verkoopmoment zijn tot nu toe gratis trainingen en begin de kracht van de herhaling te zien. Alles wat ik nu voor het eerst doe moet ik nog vele malen gaan doen en wordt het steeds makkelijker en authentieker door de ervaring. Bedankt voor dit inzicht! Liefs Kit

    Antwoord
  2. Veron Goemans

    Hoi Mariëlle, ik gebruikte ooit ook een gratis sessie waarin mensen kennis met mij maakten.
    Aan het eind wilde ik ze mijn dienst verkopen maar door de waarde in de sessie hadden ze het gevoel dat ze het wel alleen konden.

    Ben nu mijn sessie aan het veranderen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      De gratis sessie is inderdaad bedoeld ter kennismaking met jou en met je werk. Het is altijd goed om je kennismaking steeds verder te verbeteren en te onderzoeken waarom ze niet van je kopen. Dat ze het gevoel hebben dat ze het verder alleen kunnen, dat hoor ik vaak.. Uiteraard is iedereen vrij hier zelf een keuze in te maken, maar het is aan jou je klanten uit te leggen dat de waarde zit in jouw begeleiding.

      Antwoord
  3. Marie-José

    Bovenstaande heb je ons allemaal geleerd tijdens jouw Jaarprogramma 😊
    Mijn verkoopmoment op dit moment: gratis kennismakingssessie.

    Liefs
    Marie-José

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja, geweldig he Marie-José :-). En dat het dan ook werkt.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  4. Fiorella Martijnse

    Mijn favoriet verkoopmoment is het 1ste telefoongesprek als informatie wordt gevraagd over een bepaalde leerwens. Daarna timmer ik het af in het gratis intakegesprek, eventueel nog gevolgd door een offerte aan de beslisser, als de cursist niet zelf zijn cursus betaalt. Per mail kan ook wel, maar ik heb ze het liefst aan de lijn, omdat de uitwisseling dan meteen op gang komt en het intake gesprek gemakkelijker wordt afgesproken. Dit geldt voor mijn oudste bedrijf.

    Mijn nieuwe bedrijf? Dat weet ik nog niet. Ik werk aan het e-book en de website is ook nog niet af. Dit gaat over artikelen die te koop zijn en waarvan je verstand moet hebben om ze op waarde te schatten, Daar zie ik het vooral in het verbreiden van kennis over stijlkenmerken en het laten zien van de schoonheid ervan d.m.v. foto’s en filmpjes en een paar keer per maand een openstelling van de verkoopexpositie, waarbij je in gesprek kunt raken met de potentiële koper/levensgenieter.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Fiorella, voor je uitgebreide antwoord. Wat hebben jouw klanten met je nieuwste bedrijf van je nodig? Dat kun je gaan uitvragen met een enquête. Daarna wordt het makkelijker een gratis dienst aan te bieden.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  5. Arina Angerman

    Marielle: “Ik weet precies wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en daardoor heb ik veel verkocht.” Geweldig inzicht!

    Hoe organiseer ik mijn verkoopmomenten: vooral door regelmatig (3x per maand in sept.) een blog te schrijven voor mijn doelgroep met een aantal gratis adviezen op de website van mijn bedrijf en de inhoud daarna in etappes te delen op social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook (pagina). In november ga ik weer ’n webinar geven.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het webinar Arina is jouw verkoopmoment. Je blog is ervoor bedoeld om vertrouwen op te bouwen, zodat je doelgroep zich opgeeft voor je webinar en daarna van je koopt. Je blog is geen moment om te verkopen.

      Groetjes Marielle

      Antwoord
  6. Anna

    Hoi Marielle,
    Tot zo ver heb ik het best verkocht via netwerkbijeenkomsten, maar ik hoop ook meer via sociale media en bv mijn E-book te kunnen verkopen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Anna. Wat ga je doen om meer te verkopen via sociale media? En via je e-book?
      Liefs Marielle.

      Antwoord
  7. Aafke Dijkstra

    Hoi Marielle,
    Ik heb een aantal weggevers t.w. e-books, gratis gevalideerde stresstest Evt gecombineerd met een professionele
    bloeddrukmeting. Mijn manco is de mailinglist, die nog klein is.
    Groetjes, Aafke

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Aafke, mooi dat je een aantal gratis weggevers hebt. Doe je in elk van die weggevers met een call to action ook een aanbod? Het belangrijkste is dat je een mailing lijst hebt. Laat die groeien!
      Liefs Marielle

      Antwoord
  8. Rebecca

    Hoi Marielle, ik heb nu mijn high tea inspiration event klaar staan en 1 keer gegeven. Ik moet nu vaker de mensen uitnodigen hiervoor en enquêtes gaan sturen om te weten wat mijn doelgroep graag wil. Ook wil ik gratis een les schilderen gaan geven. Zo moet ik elke dag een stapje nemen. Het blijft nog even spannend allemaal… maar je geeft me veel nieuwe ideeën en manieren van aanpak. Dankjewel!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel goed, Rebecca, dat je jouw event hebt staan. Blijf uitnodigen, gebruik het format en blijf zulke events geven. Zo creëer je steeds weer verkoopmomenten.
      Liefs Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *